Äntligen egen jycke!

Sv: Äntligen egen jycke!

Det är väl självklart att jag vet att min mammas hund är en blandras om man tittar till SKK. Men jag frågade hur det gick till i VSHK. Då denna hund var reggad i den här klubben. Trots att det var en blandras mellan Vit Herde och långhårsschäfer.

Och din fråga var: är den reggad som vit schäfer med discvalificerande fel? Tja, vad står det i papprena?

Och jag vet inte riktigt hur påläst du själv är. Det är lustigt att Vita Herdehundar som inte blivit SKK-reggade tex. kan gå in och reggas som VSHK.

Jag har inte sagt något alls om hur seriösa eller icke VSHK är. Däremot de som tror att en vit schäfer automatiskt är en vit herdehund eller att det inte skulle finnas vita schäfrar alls.

Och din fråga var: är den reggad som vit schäfer med discvalificerande fel? Tja, vad står det i papprena?

Vad är det du inte har läst? När man blandar Vit Herdehund och långhårsschäfer och reggar i VSHK så står han som VSHK. Samtidigt är hunden "felfärgad". Man avlar dessutom på dessa "felfärgade vita schäfrar" och det dyker upp ännu fler "vita schäfrar" som är felfärgade.

Jag har inte sagt något alls om hur seriösa eller icke VSHK är. Däremot de som tror att en vit schäfer automatiskt är en vit herdehund eller att det inte skulle finnas vita schäfrar alls.

Så bara för att hunden är registrerad i VSHK innebär detta att den är en Vit schäfer. Inte en blandning mellan Vit Herde och Schäfer? Det vore kul om det finns exakta siffror på hur många Vita Schäfrar som föds ur SKK-reggade Schäferkullar.

Jag tror hon köpt en blandras. Alt. en vit herdehund som är oreggad. Tycker hela VSHK verkar otroligt oseriös. Jag förstår inte riktigt deras upplägg på vilka hundar som är "godkända" och inte. Vilken koll man har på avelsbasen, hur mycket man utvärderar kullar, varför man avlar på "felfärgade" Vit Schäfrar osv.

Jag tror att du kan ha rätt, om det är en valp ur samma kull som min (vilket jag tror men TS har inte svarat) så är det en blandning mellan vit schäfer och vit herde, reggad som vit schäfer. Hur seriösa VSHK är (hemsidan är verkligen pinsam), vad som tillåts avlas på (enligt min uppfödare finns det bara fyra godkända uppfödare) etc är en bra fråga men ändrar inte på faktumet att det finns renrasiga vita schäfrar, både med vita och med färgade föräldrar.

Jag tycker själv att det är lite konstigt att min valp har en vit herde till pappa då tidigare kullar varit efter vita schäfrar och uppfödaren säger att hon vill arbeta för att få den vita färgen godkänd och inte vill ha något med vit herdehund att göra. Jag tvekade länge på om jag skulle köpa denna valp då jag tyckte det var struligt med hela schäfer-vit schäfer-vit herdehund-grejen. Men eftersom jag inte är intresserad av att ställa ut och båda föräldrarna är trevliga, friska och snygga och både tidpunkten och platsen stämde så bestämde jag mig för min lilla kille.

Så bara för att hunden är registrerad i VSHK innebär detta att den är en Vit schäfer. Inte en blandning mellan Vit Herde och Schäfer? Det vore kul om det finns exakta siffror på hur många Vita Schäfrar som föds ur SKK-reggade Schäferkullar.

Nej, är det någon som har sagt det? Skulle också tycka att det vore roligt med siffror på vita valpar i SKK-reggade kullar, men eftersom dessa inte får reggas tror jag inte det finns några siffror på det? Många avlivas ju även på en gång för att ingen ska tro att deras fina hundar kan få valpar med fel färg.

Ursäkta :confused:

Svaret var riktat till Aliide eftersom vi diskuterade ämnet och inte ämnat åt TS.

Trodde alla kunde läsa, men tydligen kan inte alla det :)

Du skrev
Såklart att man ska vara uppdaterad, men det har ju "varit" vit schäfer och hos vissa sitter det väl kvar bara ..
Alltså verkar du tro att det som "varit" vit schäfer, dvs vita schäfrar, nu skulle vara något annat än vita schäfrar. Däremot har du inte klankat ner på någon så det var orättvist av mig att skriva, sorry. (Eller rättare sagt dumt av mig att skriva så att det såg ut som att jag menade att det var du som klankat ner på folk.)

Senast ändrad:

Om du läste mina andra inlägg som skrevs efter det så snokade jag reda på lite fakta ;)

"vit" schäfer och vit herdehund är således två helt olika raser :)

Men det ska tilläggas att jag trodde att vit herdehund innan det blev en egen ras kallades för vit schäfer med ( precis som en vit schäfer som föds i en vanlig schäferkull gör )

jag fattar inte riktigt hur de tänker när de tar med en blandras, men är det färgen de vill åt borde din mammas hund kunna vara bärare av den vita färgen. uppenbarligen är den inte dominant, och färgade hundar kan alltså vara anlagsbärare och användbara i färgaveln.

Till alla

Har läst igenom diskussionen och hänger väl med lite halvt... men om det föds en vit valp i en schäferkull där båda föräldrarna är reggade, får den reggas som schäfer då? (vad jag har fattat av diskussionen så får den ju inte det) Min riktiga fråga är väl då egentligen, om denna vita schäfer sedan får valpar som har "rätt" färg, kan dom bli godkända då eller vad man ska säga? Eller är det kört för att ena föräldern har fel färg...?

(Har hört från många håll att finns det en vit valp i en brun kull är den vita den första som blir tingad!)

Stämmer knappast om man köper från en seriös bruksuppfödare, som man bör göra. Där förekommer det knappt vita Schäfrar just för att seriösa lägger ned största möjliga arbete på att undvika diskvalificerande fel.

Stämmer knappast om man köper från en seriös bruksuppfödare, som man bör göra. Där förekommer det knappt vita Schäfrar just för att seriösa lägger ned största möjliga arbete på att undvika diskvalificerande fel.

På vilket sätt menar du att uppfödarens grad av seriositet påverkar vilken valp som blir tingad först? Just att det inte föds så många vita lär ju vara anledningen till att de som finns blir tingade väldigt snabbt!

De mest seriösa uppfödarna drar i regel till sig de mest seriösa valpköparna, och dessa valpköpare vill ha den "perfekta" valpen. Dvs avvikande färg är ej önskvärt.

Sedan kan jag inte låta bli att tycka att man biter sig själv lite i svansen där. Det finns ju bevisligen folk som vill ha vita schäfrar, vita boxrar och motsvarande icke-tillåtna färger och hårlag inom andra raser. Vore det inte smartare att tillåta naturligt förekommande variationer då (de som bara gillar bruna kan ju fortsätta avla på dem som de alltid har gjort) och på det sättet se till att de faller under SKKs regler, folk slipper starta alternativa rasklubbar osv. Tror det skulle minska mycket oseriös avel och blandraser eftersom köparen har större möjlighet att kolla upp vad det är man verkligen köper istället för som nu vara hänvisade till oreggade valpar med eventuellt oreggade föräldrar.

De mest seriösa uppfödarna drar i regel till sig de mest seriösa valpköparna, och dessa valpköpare vill ha den "perfekta" valpen. Dvs avvikande färg är ej önskvärt.

Vad som är en "perfekt" valp är väl ganska mycket definitionsfråga? Man behöver inte vara oseriös för att man inte vill ställa ut och därför inte nödvändigtvis behöver en reggad valp. Det klart en vit valp hos en seriös bruksuppfödare går åt som smör i solsken, då har man chansen att få en riktigt bra hund med vad man kanske anser som en roligare färg.

Jag bör väl nämna att jag aldrig har avlat vare sig vita eller bruna schäfrar så jag har ingen personlig erfarenhet av vilka valpar som säljer bäst. Men jag har hört detta (alltså att den vita valpen brukar tingas först) från flertalet håll, senast av min veterinär som själv håller på med schäfrar och dessutom ser x antal kullar per år och pratar med uppfödarna. Dessutom har både jag och bekanta haft kontakt med uppfödare som haft en vit valp i kullen men den är alltid redan såld och det finns bara bruna kvar att välja på.

Vad som är en "perfekt" valp är väl ganska mycket definitionsfråga? Man behöver inte vara oseriös för att man inte vill ställa ut och därför inte nödvändigtvis behöver en reggad valp. Det klart en vit valp hos en seriös bruksuppfödare går åt som smör i solsken, då har man chansen att få en riktigt bra hund med vad man kanske anser som en roligare färg.

Fast om man går efter färgen så anser jag att man inte är seriös. Och de människor som söker sig till seriösa schäferuppfödare vill förmodligen ha en brukshund (eller en utställningshund) att jobba med, ställa ut samt tävla. Jag har hittills aldrig träffat någon människa som tränar och jobbar aktivt inom bruks men som inte tävlar faktiskt.

Och vad ska en seriös bruksmänniska med en vit schäfervalp till?

Fast om man går efter färgen så anser jag att man inte är seriös.

Om man vill ha en valp som är en särskild färg menar du? Vilken intressant tanke. Alltså finns det i stort sett inga seriösa schäferuppfödare eller valpköpare, de går ju alla efter färgen (brun)!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 654
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Gå gärna in på Hundstallets instagram och läs - en vit blandrashund, korsning schäfer och någon polarras stals i natt vid ett inbrott...
Svar
18
· Visningar
1 592
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår...
2
Svar
37
· Visningar
4 287
Senast: Ratax
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka