Någon som haft livmoderinflammarion på sin hund?

Jag har faktiskt lärt mig under de åren vi har haft hund att inte vänta för länge när hunden matvägrar. Det bästa vid illamående/ont i magen verkar vara mat i magen. Jag blandar ihop lite skonkost och vatten som jag sedan ger i en spruta i mungipan. Orsaken till magsmärtorna spelar såklart roll men generellt så har det visat sig vara ett vinnande koncept.
Fast hunden åt hos vet och åt i bilen hem. Då är det ju ingen brådska att tvångsmata den på kvällen när man kommit hem?

Hon var tämligen pigg i morse. Drack lite mindre, åt lite korv och köttfärs. Smärtstillande tabletten verkar fungerat bra, hon var mer rörlig. Däremellan har hon mest vilat. Men vid 15 så blev hon som hängig igen och slutade äta. Vi åkte in då hade hon förhöjd temp. Blev dropp nu och antibiotika byte till ett mer bredare. Samt en spruta mot illamående. Ska hämta hem henne snart igen. Veterinären sa att hon var väldigt sjuk när hon opererades (sänka så hög att den inte var mätbar) och att det kommer ta ett tag för henne att vara på banan igen. Men samtidigt tycker de att matlusten borde ha börjat komma tillbaka.

Åkte in samma natt hög feber dåliga prover. Eller oförändrade sedan innan operation. Bytte antibiotika igen. Fortfarande feber. Ingen vätska I buken, ingen blödning. Men en misstänkt varböld i "stumpen" som är kvar efter livmodern. Pytteliten men kan vara den som ger febern. Någon dag till med nya antibiotika, annars måste dom öppna upp buken igen och dränera den. Just nu är hon stabil så de bedömer att de kan avvakta och se om antibiotikan biter. Äter lite och får febernedsättande regelbundet inneliggande. Men kan verkligen en varböld i buken, hur liten den än är, försvinna av bara intravenös antibiotika?
Helgen är förstörd i alla fall.

Åkte in samma natt hög feber dåliga prover. Eller oförändrade sedan innan operation. Bytte antibiotika igen. Fortfarande feber. Ingen vätska I buken, ingen blödning. Men en misstänkt varböld i "stumpen" som är kvar efter livmodern. Pytteliten men kan vara den som ger febern. Någon dag till med nya antibiotika, annars måste dom öppna upp buken igen och dränera den. Just nu är hon stabil så de bedömer att de kan avvakta och se om antibiotikan biter. Äter lite och får febernedsättande regelbundet inneliggande. Men kan verkligen en varböld i buken, hur liten den än är, försvinna av bara intravenös antibiotika?
De flesta cervixabscesser brukar behöva opereras, tyvärr. Håller tummarna!

Hur har det gått?

Lite framåt. Hon är piggare och äter bättre, om än hon inte är sitt vanliga jag än. Sänkan har gått från 180 till 60 och dom vita blodkropparna har nu normaliserats. Hon är fortfarande ganska trött. Hb är på 80 fortfarande samma värde som för två dagar sedan. Men i och med att hon inte sjunkit så ser dom ingen alarmerande fara i det. Feberfri är hon. Mindre ont men äter fortfarande smärtstillande. Hon förlängde antibiotikakuren och ökade den dosen för att få ner CRP ytterligare. Så ska vi kolla på fredag igen. Nu är hon nog strax utförsäkrad tror jag.

Våran var låg ett tag efter operationen. Minns inte hur länge, men minst en vecka. Dock åt hon korv, om än väldigt försiktigt första tiden. Så hon var ju säkerligen smärtpåverkad. Dock gjorde det ju att hon rörde sig alldeles lagom, vilket var bra om man ska se till läkningen.

1000037107.webp
1000037107.webp

Ätit mer idag. Pigg på promenad. Fortsatt ingen feber. Ätit jättebra, även från sin egen matskål(tyvärr väldigt kräsen med maten) Ikväll sista tabletten smärtstillande. Lite nervös för hur det går utan. Gick självständigt uppför trappan till övervåningen,har inte gått upp dit sedan hon blev sjuk. Kommer några gånger in självmant i köket när vi lagar mat.
Tyvärr har hon såna här "flåsattacker" emellanåt som jag inte riktigt kan tolka. Hon flåsar jättemycket och lägger sig sedan på golvet. Som att hon svettas. Som att det är en varm sommardag. Sedan går det där över. Hon kanske har 3 såna "attacker" per dag. Någon som vet vad det kan bero på?

Idag är det matvägran igen. Kokt köttfärs och korv. Färskfodret hon åt igår vill hon absolut inte ha och inte heller burkmaten. Hon verkar inte ha ont rör sig mycket obehindrat. Ingen feber, såret set fint ut. Slutat svettas (den tjocka bodyn var problemet) Däremot lös mage. Det enda jag kan komma på är att måndags kväll ökade ju veterinären antibiotikadosen för att försöka vända proverna ännu mer. Och då vet jag inte om det är antibiotikan hon reagerar på. Försökte ge lite probiotika men det spottade hon ut.

Idag är det matvägran igen. Kokt köttfärs och korv. Färskfodret hon åt igår vill hon absolut inte ha och inte heller burkmaten. Hon verkar inte ha ont rör sig mycket obehindrat. Ingen feber, såret set fint ut. Slutat svettas (den tjocka bodyn var problemet) Däremot lös mage. Det enda jag kan komma på är att måndags kväll ökade ju veterinären antibiotikadosen för att försöka vända proverna ännu mer. Och då vet jag inte om det är antibiotikan hon reagerar på. Försökte ge lite probiotika men det spottade hon ut.
Förlåt för att jag tjatar men jag resonerar om hundar som med barn. Lite men ofta så jag blandar skonkost och vatten och ger i sprutar i mungipan en tsk i halvtimmen. Detta efter en omfattande tarmoperation på hund där detta ordinerades med förklaringen att tarm och mage läker bäst om den får något i sig. Det gör också att illamåendet minskar. Jag tänker att det tillvägagångssättet inte är farligt men är du orolig kan du ju rådfråga veterinären.

Förstår hur du menar och det är säkert bra men hon är expert på spotta ut allt. Vad är det för spruta? Vi försöker mata lite och ofta också men efter typ 4 tuggor färs måste hon ut och bajsa (som det är i nuläget)

Får hon något antiinflammatoriskt? Min tik tålde inte det och slutade äta av det och blev lös i magen efter ngn vecka. Satte ut det och snabbt bättre. Den enda jag haft som reagerat på det

Förstår hur du menar och det är säkert bra men hon är expert på spotta ut allt. Vad är det för spruta? Vi försöker mata lite och ofta också men efter typ 4 tuggor färs måste hon ut och bajsa (som det är i nuläget)
Jag använder en sådan där spruta i plast som man köper på apoteket. Den större modellen som används för att tex skölja ut öronvax etc.

Får hon något antiinflammatoriskt? Min tik tålde inte det och slutade äta av det och blev lös i magen efter ngn vecka. Satte ut det och snabbt bättre. Den enda jag haft som reagerat på det
Hon har haft Novalgin (licenspreparat) först hade hon Onsior men hon hade ju så hög feber trots dessa, så de bytte till något mer effektivt. Sista Novalgin tabletterna fick hon igår kväll så det är nu utsatt.

En liten uppdatering. Förra fredagen var CRP nere på 27 men hon har fortfarande lite lågt blodvärde (något bättre än sist). Så vi har fortsatt med antibiotika fram till ikväll. Totalt lite över två veckor med antibiotika då. Hon äter bra (men otroligt bortskämd nu) och är pigg och glad i övrigt. Såret läkt ihop fint. Så vi håller tummarna att det nu inte blir några bakslag för det här var en jobbig (och dyr) process för oss alla.

En liten uppdatering. Förra fredagen var CRP nere på 27 men hon har fortfarande lite lågt blodvärde (något bättre än sist). Så vi har fortsatt med antibiotika fram till ikväll. Totalt lite över två veckor med antibiotika då. Hon äter bra (men otroligt bortskämd nu) och är pigg och glad i övrigt. Såret läkt ihop fint. Så vi håller tummarna att det nu inte blir några bakslag för det här var en jobbig (och dyr) process för oss alla.
Det kan ta några veckor innan alla blodvärden är normala om de har haft en infektion och ätit dåligt. När min gamling blev dålig tog det faktiskt ett halvår. Så jag hade haft lite is i magen.

Det kan ta några veckor innan alla blodvärden är normala om de har haft en infektion och ätit dåligt. När min gamling blev dålig tog det faktiskt ett halvår. Så jag hade haft lite is i magen.
Ja veterinären föreslog nya prover nästa eller nästnästa vecka men jag vette fasen om det inte är lika bra att gå på allmäntillståndet. Hon har dock fortfarande de här "flåsattackerna" kanske en gång per dag, det är väl egentligen det enda symptomet som är kvar nu. Flåsattackerna trodde veterinärerna var p.ga blodbristen. Men om du säger så lång återhämtningstid som ett halvår så behöver vi ju definitivt inte ta om några prover nu. Såvida hon inte blir sämre.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 317
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
4 119
Senast: Gottepåse
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 270
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
2 049
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka