Äntligen egen jycke!

Sv: Äntligen egen jycke!

Lustigt att mammas "Vita schäfer", som var blandras mellan vit herdehund och långhårsschäfer reggades i Vit schäferhundklubb. Han var för övrigt inte vit heller.

Tillägg ifrån "rasstandarden":

"Färg:
Färgen skall vara vit eller vit med vetefärgad teckning (Vitt är att föredra)."

Om hunden inte är vit då, är den inte vit schäfer?

det reggas ju felfärgade hundar inom många raser. jag vet inte riktigt vad vit schäfer-folket har för visioner, kanske att skapa ytterlligare en stor vit hundras? men hur som helst är det väl inget konstigt att felfärgade får "komma med".

det reggas ju felfärgade hundar inom många raser. jag vet inte riktigt vad vit schäfer-folket har för visioner, kanske att skapa ytterlligare en stor vit hundras? men hur som helst är det väl inget konstigt att felfärgade får "komma med".

Jag tror att vit schäfer-folkets vision är att få den vita färgen godkänd i schäferrasen, inte att skapa någon ny ras. Det var i alla fall min uppfödares förklaring varför hon inte mönstrar in sina hundar som herdar, de är ju schäfer och det är schäfer hon vill ha. Jag tror inte jag räknas till vit schäfer-folket trots att jag har en liten vit kille, jag tycker helt enkelt schäfer är en trevlig ras men är inte så förtjust i den vanliga färgen, och så dök dessa upp precis när jag funderade på valp. Eftersom jag inte tänker ställa ut min hund så spelar det ingen roll att han inte går att regga, men egentligen kan jag tycka att det hela är löjligt. Jag menar, det föds vita schäfrar, det har alltid fötts vita schäfrar, en av de första registrerade schäfrarna som finns med i typ varenda hunds stamtavla var vit, varför ska de inte kunna registreras som schäfer? Om man inte vill ha vita schäfrar så är det ju bara att avla på bruna precis som en del avlar svarta labradorer utan att skrika att det inte borde finnas gula. Tycker det är skrämmande att det fortfarande finns uppfödare som avlivar friska normala valpar - vita schäfrar, vita boxrar, ridgebacks utan ridge - trots att det inte är ett egentligt fel och det uppenbarligen finns folk som vill ha dem! (Har hört från många håll att finns det en vit valp i en brun kull är den vita den första som blir tingad!)

det föds även 50/50 are etc. allt finns att läsa på sidan. finns det något som du undrar över sen när du läst på så kan jag förklara. tänke inte sitta och skriva en massa som redan finns skrivet på en annan sida.

det betyder alltså att jag inte har en golden retriever, utan en red retriever... och alla dessa vita goldens... aj aj aj...

Inte riktigt så jag menade. Utan deras rasstandard. Men en färgad "vit schäfer" är alltså en vit schäfer med diskvalificerande fel?

En vit schäfer tillåts ha gula skiftningar i pälsen.

En brun schäfer med svart sadel är en... schäfer?

Jag förstår faktiskt inte vad du försöker få fram? Dock är ditt förakt väldigt tydligt.

En vit schäfer tillåts ha gula skiftningar i pälsen.

En brun schäfer med svart sadel är en... schäfer?

Jag förstår faktiskt inte vad du försöker få fram? Dock är ditt förakt väldigt tydligt.

Vad bra du är på att tyda min skrift :idea:

Vad är det du inte förstår? Min mammas "Vita schäfer", var en blandras mellan långhårschäfer och Vit herdehund. Min mammas hund var inte vit någonstans utan svart med sadel och långhårig. Är han då en vit schäfer med diskvalificerande fel? Förstår du mig?

Vad tror du hon tror att hon har köpt? Och vad menar du att hon har köpt?

Jag tror hon köpt en blandras. Alt. en vit herdehund som är oreggad. Tycker hela VSHK verkar otroligt oseriös. Jag förstår inte riktigt deras upplägg på vilka hundar som är "godkända" och inte. Vilken koll man har på avelsbasen, hur mycket man utvärderar kullar, varför man avlar på "felfärgade" Vit Schäfrar osv.

:D

Jag tycker nog också att man bör vara så pass påläst när man skaffar sig en hund att man vet vad rasen heter.

Men nu är inte alla det :)

Jag tycker man bör vara så pass påläst när man klankar ner på folk (eller hundar) att man vet vad man pratar om.

Vad bra du är på att tyda min skrift :idea:

Vad är det du inte förstår? Min mammas "Vita schäfer", var en blandras mellan långhårschäfer och Vit herdehund. Min mammas hund var inte vit någonstans utan svart med sadel och långhårig. Är han då en vit schäfer med diskvalificerande fel? Förstår du mig?

Jag tycker du skriver så himla tydligt! :idea:

Du skriver det själv, låter som en blandras.

Skrev du inte själv att "rasstandarden" för en vit schäfer säger att hunden ska vara vit (gula skiftningar kan tillåtas)? Alltså kan den inte kvalificeras in som vit schäfer = blandras.

Sen tror inte jag att en registrerad vit schäfer ändå är en godkänd ras inom SKK så den räknas väl som blandras ändå? Rätta mig den som vet mer.

Jag tycker man bör vara så pass påläst när man klankar ner på folk (eller hundar) att man vet vad man pratar om.

Och jag vet inte riktigt hur påläst du själv är. Det är lustigt att Vita Herdehundar som inte blivit SKK-reggade tex. kan gå in och reggas som VSHK.

Det är lite kul att du klankar ner på någon med en från början dryg attityd baserat på något "du tror".

Det är lustigt att du ser det så.

Hoppelhase skrev: "Vad tror du hon tror att hon har köpt? Och vad menar du att hon har köpt?"

Då svarade jag lite fint: Jag tror.

Ursäkta :confused:

Svaret var riktat till Aliide eftersom vi diskuterade ämnet och inte ämnat åt TS.

Trodde alla kunde läsa, men tydligen kan inte alla det :)

Jag tycker du skriver så himla tydligt! :idea:

Du skriver det själv, låter som en blandras.

Skrev du inte själv att "rasstandarden" för en vit schäfer säger att hunden ska vara vit (gula skiftningar kan tillåtas)? Alltså kan den inte kvalificeras in som vit schäfer = blandras.

Sen tror inte jag att en registrerad vit schäfer ändå är en godkänd ras inom SKK så den räknas väl som blandras ändå? Rätta mig den som vet mer.

Den "rasstandarden" tog jag ifrån VSHK. Ja, eftersom Vit Schäfer inte är en godkänd SKK-ras så är den en blandras. Vad är det du vill ha fram?

Ditt första inlägg i tråden:

Vit schäfer säger du?

Sen skriver du:

Jag tror hon köpt en blandras. Alt. en vit herdehund som är oreggad.

Vilket jag tolkar som att du alltså inte tror på att det ibland föds vita schäfrar? Eller att TS faktiskt vet vad hon/han har köpt? Känner du TS som kan gissa så eller drar du bara till med något...?

Äsch. Jag orkar inte. Tänk att folk är så snara att dra sina egna slutsatser och döma ut folk baserat på vad... att man tror sig veta bäst utan att egentligen veta.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 653
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Gå gärna in på Hundstallets instagram och läs - en vit blandrashund, korsning schäfer och någon polarras stals i natt vid ett inbrott...
Svar
18
· Visningar
1 592
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår...
2
Svar
37
· Visningar
4 274
Senast: Ratax
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka