Äntligen egen jycke!

Sv: Äntligen egen jycke!

Jag skrev spår nån gång i veckan, upplet, träning på plan. Vilket gör att det blir träning många dagar i veckan. Men en träning behöver inte bestå av flera timmar. Alltså inte allt på samma dag :)

OM den ligger hemma själv (för det gör många hundar.) Om den INTE gör det får den ju de facto mer aktivering än bara de exempel du skrev, och då är det ju den sammanlagda aktiveringen som gör hunden trött, och inte uppletet på fredagen per se.

Jag tror inte att de flesta brukshundar får arbeta så mycket som de skulle vilja, det tror jag faktiskt inte.

Gäller nog inte bara brukshundar. Men för det kan de få fungera med andra uppgifter och kanske inte alltid det som bruksfolk håller på med.

Kan inte svara för hur andra aktiverar sina hundar såklart, men min egen promenerar med mig till jobbet, vi stannar alltid och kör lydnad på ängen utanför, sedan är hon med mig hela dagen med en promenad/eller lydnadspass på dagen, och på kvällen går vi antingen hem (några dagar i veckan) eller åker och tränar räddning.

Räddningsträningen är 1-3 vardagskvällar ca 3-4 timmar, och en helgdag 5-8 timmar. Något mindre än detta skulle hon säkert klara sig på, men hon har absolut inget emot det.

Fast det du skriver är ju inget mycket, men då bortser jag från räddningsträningen. För den kräver sin tid vid utbildningen.
Men att göra lite lydnadsträning när man går promenad är väl inte mycket för en brukshund. Och promenader..
Är just detta jag tänker på. Folk skriver brukshunden kräver så mycket, sen låter det så bra med promenader och att man tränar lite under tiden. Men är ju faktiskt inte mer än vad andra raser också behöver.

Nu har du räddningen, men hade du inte haft den kanske du hade gått något spår istället och det är ju heller inte så mycket träning.
Och är ju utbildningen i räddning som tar tid, sen blir ju det också normal träning när utbildningen är klar.

Nja, jag håller inte med särskilt mycket här. Anledningen till att hon inte gör mer på sina lediga dagar är ju just för att hon jobbar hårt under de andra dagarna, och för att just på henne är det inte bra med för mycket lydnad i det här skedet av räddningen då hon behöver bli självständigare.

Hade vi inte kört räddning hade hon givetvis gått mer uppletande, spår, rejäla lydnadspass osv.

Man kan ju inte bortse från minst tio timmars träning i veckan och säga att det övriga inte är så mycket.

De färdigutbildade hundarna i räddningen ligger på samma träningsmängd fortfarande ja. Det är snarare min som tränar mindre för att hon är yngre och inte orkar om det blir för långa dagar.

Jag tror att genomsnittshundägaren inte orkar slänga in ett lydnadspass eller två, eller ett spår 4-5 dagar i veckan förutom promenader. I dagens samhälle är det många som knappt hinner duscha eller vara med barnen, så jag tror inte att de flesta hundar där ägaren inte har tydliga ambitioner får mer än knapphändiga promenader.

En bra början för att förstå skillnaden mellan vit herdehund och vit schäfer är nog att läsa här: http://vitherdehund.com/page2/page2.html

Skillnad? Jag hittar ingen skillnad!
Det är hundar som fötts felfärgade, som de försöker och har(?) lyckats göra en egen ras av?!?

Resten av ditt inlägg var bara barnsligt tycker jag.

//

Men hallå, FÅR man inte registrera den vita valpen i en schäfer kull?!?!?
Låter ju helt sjukt! Alla valpar i en kull SKA ju registreras, även om den skulle vara född illgrön eller vit med rosa prickar!
Varför skulle Schäfer vara undantagen?:confused:

Låter ju helt sjukt! Alla valpar i en kull SKA ju registreras, även om den skulle vara född illgrön eller vit med rosa prickar!
Varför skulle Schäfer vara undantagen?

ja visst är det märkligt! har aldrig hört talas om något liknande!

man får inte glömma att kvalitet är bättre än kvantitet. ett intensivt pass tar betydligt mycket mer energi än ett lågintensivt men kanske långvarigt pass. ett rejält lydnadspass har aldrig varit någon större hit, rent kvalitetsmässigt. en halvtimme om dagen räcker långt. jag kan ju jämföra med en normal träning på klubben. det blir kanske en halvtimme per hund, även om jag är där två timmar eller mer. är jag då på träning i två timmar, eller en halvtimme? är det rejält pass eller ett kort och intensivt?

Grana: jag tror att man är rädd för folk som lovar guld och gröna skogar. eller siktar man mot himmeln kanske man når trädtopparna. säger man att en bruksavlad schäfer trivs bra med normal träning finns det alltid en del som tänker att de klarar sig bra med lite promenader och trickträning någon dag i veckan. säger man istället att de kräver kopiöst med stimulans för att bli lyckliga kanske vi hamnar på en mer realistisk nivå, med träning på plan ett par dagar i veckan, och spår på helgerna.

liknande resonemang kör man med flera raser. en BC måste t ex få valla, men jag har aldrig hört talas om någon som vallar varje vecka, året runt. går det då inte bra att låta bli att valla helt och hållet?

Senast ändrad:

Däremot är det skillnad på kvantitet och kvalitet. Känner man till saker som spår och sök så är det lättare att aktivera hunden på kort tid, än om man bara känner till promenader.

.

Som jag själv skrivit tidigare ang. kvalitet och kvantitet.

(Hm, blev avbruten. Sitter på jobbet.)

Självklart är det inte "träning 2 timmar" för hunden, om den tränar 25 minuter och matte fikar på klubben resten av tiden. Tex inom räddningen tycker jag dock att hundarna jobbar på rätt bra hela tiden, då man ofta tränar tex uppbindning i grupp. Hundarna vilar alltså inte i bilarna utan övar på att hålla truten bland andra, och även på att se sin matte eller husse komma och gå och ibland tex hämta andra hundar (hemska tanke). En hund som ligger så, och sedan gör ett eget sök varje halvtimme i tre timmar tycker jag har jobbat rätt bra, om än lågintensivt ibland.

Senast ändrad:

För att återknyta till den fråga som ledde in på ämnet, givetvis behöver inte en brukshund träna i +3 timmar per dag. Med kvalitativ träning räcker det säkert med 30-60 minuter om dagen eller 5-6 ggr i veckan.

Skillnad? Jag hittar ingen skillnad!
Det är hundar som fötts felfärgade, som de försöker och har(?) lyckats göra en egen ras av?!?
Exakt, det påstås på vissa håll att det blandats in nån ytterligare ras för att få dem vitare men ser man på hundarna har det isåfall endast påverkat färgen och inte kroppen.
Orsaken till att vita herdehundar sällan har s.k. "räk-stjärt" beror väl på att de INTE har förändrats med tiden (som Schäfern har i utställningssyfte).
Resten av ditt inlägg var bara barnsligt tycker jag.
Ironi är svåra saker, men OM du anser att vit färg är en förkastlig defekt på en hund så kan jag nog inte göra så mycket åt det. ;)
Låter ju helt sjukt!
Exakt, och det är väl just DET som mitt inlägg ironiserar om, eller? ;)

En hund är inte mindre värd bara för den föds med fel färg, men vissta tycker det.

Som jag vill gärn ha fler färger inom Dp godkända, men det kan man ju glömma verkar det som..

Men jag fattar fortfarande inte att det ska bildas massa klubbar hitan o ditan? De är ju redan rasrena?!?

Gäller nog inte bara brukshundar. Men för det kan de få fungera med andra uppgifter och kanske inte alltid det som bruksfolk håller på med.

Tala inte om eländet, jag sadlade ner till en sällskapsras eftersom jag helt enkelt inte har ork med en brukshund.
Jag råkade köpa den mest krävande hunden jag ägt hitills. Jag sliter mitt hår varje dag:o

Mantra
*han är söt, han är söt, han är söt*

Men hur många sällskapsraser är avlade för att vara just lättsamma sällskapshundar o inte för ett uppseendeväckande yttre?
PL

Helt sant, och jag valde medvetet en hundras som inte var en soffpotatis direkt. Men att den lille knappt könsmogna rackaren skulle skrämma min rottis och vara en allmän terrorist hade jag inte räknat med. Det är tur att han har bra sidor och är rolig. Men han är väl i värsta åldern nu med hormoner sprutande ur öronen.

Tala inte om eländet, jag sadlade ner till en sällskapsras eftersom jag helt enkelt inte har ork med en brukshund.
Jag råkade köpa den mest krävande hunden jag ägt hitills. Jag sliter mitt hår varje dag:o

Mantra
*han är söt, han är söt, han är söt*

:rofl: :rofl: :rofl:

Ja tur han är söt då :D

De brukshundar jag känner skulle sannerligen inte trivas med lika mycket aktivering som Mops eller Schnauzer eller vilken sällskapsras som helst. Inte mycket till brukshund om den inte vill jobba mer.

Tänk, jag bara väntade på ett sånt svar från dig.

Jag syftade inte på mops när jag skrev. Däremot mina schnauzer är aktiva hundar. Finns nog brukshundar som ligger i lä där när det gäller kondition mm.

Sällskapshundar kan också vara aktiva hundar, de måste inte ligga i soffan hela dagarna.

Usch vad jag är trött på din attityd här på hund. Ta tag i dina problem istället för avreagera dig här inne tycker jag.

De brukshundar jag känner skulle sannerligen inte trivas med lika mycket aktivering som Mops eller Schnauzer eller vilken sällskapsras som helst. Inte mycket till brukshund om den inte vill jobba mer.

Fast här måste jag få säga motsatsen. Jag vet inte om det bara gäller min fröken hemma (som för övrigt är bruksis ut i klospetsarna).
Men i ärlighetens namn tror jag att hon skulle bli en ypperlig sällskapshund bara hon fick tillräckligt med motion om dagarna.
Den här hunden älskar alltså att jobba..men vore nog hemskt nöjd med livet ändå om hon kunde några trix och fick gå långpromenader på dagarna. Jag säger inte att det är rätt att hålla henne/andra brukshundar så-jag gör det ju inte. Men jag tror absolut inte att hon har något emot det. Jag måste även få påstå att min egen och andras brukshundar jag träffat har varit mycket mer lätthanterliga på många plan än mina småskitar, terriern och taxen. Där kan vi snacka terrorism så fort dom inte fick sina små valnötshjärnor tillfredställda. :o (och det gäller fortfarande gamlingen..och han är 12 snart 13 år nu)
Sen kanske du inte skulle kalla henne en "riktig" brukshund, i mina ögon är hon iallafall det.

Och jag håller med dig. Sen finns det så klart individer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 653
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Gå gärna in på Hundstallets instagram och läs - en vit blandrashund, korsning schäfer och någon polarras stals i natt vid ett inbrott...
Svar
18
· Visningar
1 592
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår...
2
Svar
37
· Visningar
4 274
Senast: Ratax
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka