Äntligen egen jycke!

Sv: Äntligen egen jycke!

För mig är det en gåta att jämföra mops och brukshundar :crazy:
Bara för jag har mops, så ska den jämföras med mina åsikter.
Varför tex inte ta en annan aktiv sällskapshund. Finns nog de som är mer aktiva och pigga än en brukshund.

Sen brukar jag iofs säga att tur att inte vår mops är en rottweiler, för då skulle det bli jobbigt. För mops är en aktiv hund. Men kan självklart inte jämföras med en brukshund pga sin storlek.
Men ska man gå efter hur stor mopsen är och dess aktivitet, så ligger den säkert som en brukshund i %

Och som jag skrivit förut. Jag har haft flera brukshundar, men inte har de varit så krävande som vissa här vill tydligt tala om att de är.
Jag håller fullt ut med det MrsScabtree i sitt sista inlägg.

Jag håller fullt ut med det MrsScabtree i sitt sista inlägg.

Om just hennes hund då eller? Det hon skriver kan ju inte sägas vara representativt för alla schäfrar, eftersom hon skriver om just sin egen.

Man kan ju inte utgå ifrån en hund när man tex funderar på om man ska köpa brukshund, även om det KAN bli så att hunden man köper blir som mrs scabtrees. Det är väl bättre att ställa in förväntningarna på att hunden blir aktiv, och visar det sig att hunden sedan gärna tar en slappardag eller två så får man väl tacka och ta emot.

Jag håller med i hennes tänk. Inte just hur hon skriver sin hund fungerar.

Du skriver ju också vad din hund får göra, ska jag också tänka att det är endast en individ vi pratar om.

Jag vet att en brukshund är aktiv (väldigt många raser är aktiva, även icke brukshundar), och att man ska tänka så när man köper en sån. Men den är inte så aktiv som folk här vill säga. Det låter som en brukshund blir ett monster om den inte får jobba flera timmar per dag.
Och jag säger det igen. Jag tror få här jobbar med sina flera timmar per dag. Men det låter bra att säga det.

Om just hennes hund då eller? Det hon skriver kan ju inte sägas vara representativt för alla schäfrar, eftersom hon skriver om just sin egen.

Man kan ju inte utgå ifrån en hund när man tex funderar på om man ska köpa brukshund, även om det KAN bli så att hunden man köper blir som mrs scabtrees. Det är väl bättre att ställa in förväntningarna på att hunden blir aktiv, och visar det sig att hunden sedan gärna tar en slappardag eller två så får man väl tacka och ta emot.

Nja, fast jag vill fortfarande hävda att det inte är representativt för just henne :) . Nu har jag ju inte träffat alla schäfrar och brukshundar i världen så jag kan inte på något vis föra något statistiskt diagram. Men enligt min erfarenhet och dom brukshundarna jag träffat som varit många schäfrar,till absolut största del rottisar (men ren bruksstam ofta) , riesen mfl så har det varit samma sak . Dom trivs absolut bäst med arbete och skulle lätt kunna arbeta ex antal timmar varje dag, men jag är tämligen övertygad om att dom skulle kunna passa till sällskap också så länge dom får sin långpromenad och sin andra aktivitet. Jag tycker absolut inte att det gör dom till mindre brukshundar än andra som klöser på väggarna och piper vid dörren så fort dom inte får gå dagens spår eller lydnadspass. Det var ju just det Jadzia ville mena på. Att en hund av bruksras som tolererar ett sällskapsliv inte är mycket till brukshund. Jag kan verkligen inte hålla med henne.

Vad har storlekar med brukshundar att göra? Det finns minimala Kelpies som kräver betydligt mer än stora schäferhanar. Så att mops är liten i storlek och bla. Är ju egentligen skitsnack. Det är helt olika typer av hundar helt klart.

Jag själv tycker absolut att bruksraser både kräver och ska ha mer träning än vad någon annan sällskapsras behöver. Sedan ska såklart en bra brukshund ha en bra off-knapp, anser jag. Men om jag inte skulle träna mina två hundar på låt säga, 1½ vecka. Utan bara vanliga promenader, ja då skulle det absolut märkas i min vardag! Min hane blir varvad, otålig, irriterad, får större problem med rädslor, vaktar tomten mer än vanligt, morrar om man sitter för nära. Ja, han mår alltså inte bra av att enbart gå promenader. Även om det nu skulle vara långa!

Min tik blir dryg och jobbig utan träning, hon studsar, kampar i koppel, klättrar på möbler, jagar katter och allt för att få utlopp för sin energi.

Sedan är såklart alla hundar individer. Sen får man kanske tänka på att det också finns bruksraser som inte är avlade för att jobba. Jag har träffat loja, sega och otroligt tråkiga schäfrar, rottisar och beauceroner. Eftersom jag inte har någon sådan så kan jag inte veta, men jag antar att de hundarna inte är fullt så krävande som en renavlad brukshund är.

Vad har storlekar med brukshundar att göra? Det finns minimala Kelpies som kräver betydligt mer än stora schäferhanar. Så att mops är liten i storlek och bla. Är ju egentligen skitsnack. Det är helt olika typer av hundar helt klart.

Jag själv tycker absolut att bruksraser både kräver och ska ha mer träning än vad någon annan sällskapsras behöver. Sedan ska såklart en bra brukshund ha en bra off-knapp, anser jag. Men om jag inte skulle träna mina två hundar på låt säga, 1½ vecka. Utan bara vanliga promenader, ja då skulle det absolut märkas i min vardag! Min hane blir varvad, otålig, irriterad, får större problem med rädslor, vaktar tomten mer än vanligt, morrar om man sitter för nära. Ja, han mår alltså inte bra av att enbart gå promenader. Även om det nu skulle vara långa!

Min tik blir dryg och jobbig utan träning, hon studsar, kampar i koppel, klättrar på möbler, jagar katter och allt för att få utlopp för sin energi.

Sedan är såklart alla hundar individer. Sen får man kanske tänka på att det också finns bruksraser som inte är avlade för att jobba. Jag har träffat loja, sega och otroligt tråkiga schäfrar, rottisar och beauceroner. Eftersom jag inte har någon sådan så kan jag inte veta, men jag antar att de hundarna inte är fullt så krävande som en renavlad brukshund är.

Och en sån hund skulle inte jag vilja ha. Som inte kan koppla av nån vecka, för den inte får jobba ordentligt.
Det pratas om mentalitet. Är det en bra mentalitet om hunden blir jobbig för den inte får jobba ordentligt. Och då får rädslor mm, det anser inte jag iallafall.
Att den kan bli aktiv, det kan jag ta. Men inte att den ska få rädslor mm, då är det ingen bra hund i mina ögon.
Och är vi som avgör hur hunden blir delvis. Om jag springer en mil varje dag, skulle jag må dåligt att inte få göra det och säkert bli rastlös.
Men är jag inte van vid det, då klarar jag mig på normal aktivitet.
Finns mycket en brukras kan vara med om utan att tränas just för det ni menar.
Det är vi som bestämt att just sök, spår mm mår en hund bra av. Men finns så himla mycket mer man kan göra med sin hund.

Sen säger jag ännu en gång, att det ni säger är träning för era brukshundar, är nog inte mer träning än vad andra gör som tex tävlar eller gillar att träna.
Så många år har jag varit aktiv i brukshundklubben mm, så jag ser hur folk tränar med sina hundar.

Och vad jag skrev ang mops, det fattade du totalt fel.

Nja, fast jag vill fortfarande hävda att det inte är representativt för just henne :) . Nu har jag ju inte träffat alla schäfrar och brukshundar i världen så jag kan inte på något vis föra något statistiskt diagram. Men enligt min erfarenhet och dom brukshundarna jag träffat som varit många schäfrar,till absolut största del rottisar (men ren bruksstam ofta) , riesen mfl så har det varit samma sak . Dom trivs absolut bäst med arbete och skulle lätt kunna arbeta ex antal timmar varje dag, men jag är tämligen övertygad om att dom skulle kunna passa till sällskap också så länge dom får sin långpromenad och sin andra aktivitet. Jag tycker absolut inte att det gör dom till mindre brukshundar än andra som klöser på väggarna och piper vid dörren så fort dom inte får gå dagens spår eller lydnadspass. Det var ju just det Jadzia ville mena på. Att en hund av bruksras som tolererar ett sällskapsliv inte är mycket till brukshund. Jag kan verkligen inte hålla med henne.

Du skriver precis hur jag menar. Synd jag inte kan få fram det i skrift. Men det gör du så bra :bow:

Nu är det inte sagt att min hane är en frisk individ mentalt, för det är han inte. Men varför köper man en bruksras som behöver och vill jobba jämt när man inte tänker tillgodose dess behov? För att ta ett exempel, man går och köper sig en bordercollie. När man sedan inte orkar ta sig ut och träna på 2 veckor och hunden börjar valla cyklar, barn, bilar osv. så blir man förbannad. Eller tänker att "fy, vilken dålig hund mentalt." Men hunden är inte avlad för att ligga på sofflocket!

Jag kan bli riktigt förbaskad på människor som köper sig arbetande hundar och blir förvånade när hunden börjar "arbeta" själv för att få utlopp för sin mentala energi. För även om jag får långisar med mina hundar varje dag så tröttar det aldrig ut som likt ett klurigt, långt spår. Eller någon timme med lydnad.

Och att hundar blir vad man gör dom till i viss mån, det kan jag hålla med om. Men fortfarande, köper man sig en bruksras som SKA jobbas så ska man inte sitta där med skägget i lådan när hunden blir jobbig av tristess. Kan väl titta till min egna ras, malinois. De flesta jag känner låter hundarna vara rätt "råa" innan de tränas in på moment och andra saker. Utan hunden får vara hund. Betyder det att de inte har någon aktivitetsnivå? Aldrig. Bara för att hundarna inte tränat 7 dagar i veckan i evigheter så kräver dom fortfarande jobb. Att sitta hemma och glo på röven i två veckor när man faktiskt köpt en arbetande hund ser jag som idiotiskt, elakt och rent krasst oseriöst.

Men det är ju ingen som har sagt motsatsen. Alla är ju överens om att man ska köpa en hund anpassat till det ändamålet man vill ha den till. Sen kan jag tycka att ren brukshund och ren vallhund resp ren jakthund är milsvidd skillnad på där vallaren sticker ut som värst.
Men det är en annan historia..Det vi försöker säga är att en hund är inte en mindre brukshund för att den kan slappna av utan att ha tränat lydnad/spår/whatever på två veckor. Låt säga att man ligger riktigt sjuk i tre veckor och måste låta någon annan rasta hunden. Det enda personen kan erbjuda är långpromenader. När man sedan kommer hem från sjukan..ja då förväntar inte JAG mig att soffan ska vara sönderbiten, gardinerna nerslitna och tapeterna sönderklösta samt bli överösd av hundar som har myror i hela kroppen. Det skulle jag tycka vara ganska osunt. I en vallares fall kanske jag skulle förstå det. ..nästan.

Och jag skulle tycka det vore konstigt om mina hundar inte reagerade efter 3 veckors vila? Tänker på min lilla malletjej, jag ville ha energi av inte den här världen. En hund som kan jobba 24/7 om jag så vill det, som aldrig ska tröttna. Och om den här lilla duracellmaskinen helt plötsligt skulle kunna vila 3 veckor utan någon förödelse så skulle jag nog söka veterinärvård. Det innebär inte att hon är en dålig hund, alls. Tvärtom så är hon en väldigt balanserad malle, inget stressande eller pipande. Jättetrevlig på alla sätt och vis. Har en bra off-knapp, springer inte omkring som en idiot hemma utan kan faktiskt ta det lugnt. Men att tycka att hon "måste kunna ta det lugnt i 3 veckor annars är hon en dålig hund".. Det tycker jag är en orättvis bedömning av en bruksavlad brukshund!

Som nu när hon har fått kennelhosta, och har strikt vila då hon nästintill hostar upp sina lugnor. Hon hänger i kopplet, hon hämtar prylar hela tiden, hon kör fjärrdirrigering på eget initiativ. Detta är för att hon faktiskt vill och behöver jobba. Nu var det alltså drygt 4 dagar sedan hon fick göra något ordentligt. Och jag blir inte arg eller förbannad på henne. Utan säger fint att hon faktiskt får gå och lägga sig. Även om jag känner mig otroligt elak, för hon förstår ju faktiskt inte HUR hon ska få utlopp för sin energi. Vill inte ens tänka på att ha henne i sån här vila i 3 veckor. Det skulle såklart fungera, för hon blir aldrig dum eller elak. Men katterna blir intressant, kopplet är till för att hänga i, mina byxor kan man med hänga i, man tömmer hela skohyllan för att ge sin mamma osv. Det blir massa onödiga konflikter mellan oss. Och det är inte för att hon är en dålig hund, utan för att jag är en oschysst matte och inte ger henne det hon är avlad för; arbete.

Nu är det inte sagt att min hane är en frisk individ mentalt, för det är han inte. Men varför köper man en bruksras som behöver och vill jobba jämt när man inte tänker tillgodose dess behov? För att ta ett exempel, man går och köper sig en bordercollie. När man sedan inte orkar ta sig ut och träna på 2 veckor och hunden börjar valla cyklar, barn, bilar osv. så blir man förbannad. Eller tänker att "fy, vilken dålig hund mentalt." Men hunden är inte avlad för att ligga på sofflocket!

Jag kan bli riktigt förbaskad på människor som köper sig arbetande hundar och blir förvånade när hunden börjar "arbeta" själv för att få utlopp för sin mentala energi. För även om jag får långisar med mina hundar varje dag så tröttar det aldrig ut som likt ett klurigt, långt spår. Eller någon timme med lydnad.

Och att hundar blir vad man gör dom till i viss mån, det kan jag hålla med om. Men fortfarande, köper man sig en bruksras som SKA jobbas så ska man inte sitta där med skägget i lådan när hunden blir jobbig av tristess. Kan väl titta till min egna ras, malinois. De flesta jag känner låter hundarna vara rätt "råa" innan de tränas in på moment och andra saker. Utan hunden får vara hund. Betyder det att de inte har någon aktivitetsnivå? Aldrig. Bara för att hundarna inte tränat 7 dagar i veckan i evigheter så kräver dom fortfarande jobb. Att sitta hemma och glo på röven i två veckor när man faktiskt köpt en arbetande hund ser jag som idiotiskt, elakt och rent krasst oseriöst.

Är du som säger folk blir förbannade , är du som säger att man sitter där med skägget i brevlådan. Jag har inte sagt något om det.
Och faktum är att ingen av mina hundar bruksras eller ej, har blivit så jobbiga som du beskriver att de blir när de fått vila ett tag.
Av olika anledningar kan det helt enkelt bli så ibland att hunden får stå tillbaka lite..jo det kan hända vem som helst.

Men det är ju ingen som har sagt motsatsen. Alla är ju överens om att man ska köpa en hund anpassat till det ändamålet man vill ha den till. Sen kan jag tycka att ren brukshund och ren vallhund resp ren jakthund är milsvidd skillnad på där vallaren sticker ut som värst.
Men det är en annan historia..Det vi försöker säga är att en hund är inte en mindre brukshund för att den kan slappna av utan att ha tränat lydnad/spår/whatever på två veckor. Låt säga att man ligger riktigt sjuk i tre veckor och måste låta någon annan rasta hunden. Det enda personen kan erbjuda är långpromenader. När man sedan kommer hem från sjukan..ja då förväntar inte JAG mig att soffan ska vara sönderbiten, gardinerna nerslitna och tapeterna sönderklösta samt bli överösd av hundar som har myror i hela kroppen. Det skulle jag tycka vara ganska osunt. I en vallares fall kanske jag skulle förstå det. ..nästan.

Kan bara säga, håller med igen :D

Tvärtom så är hon en väldigt balanserad malle, inget stressande eller pipande. Jättetrevlig på alla sätt och vis. Har en bra off-knapp, springer inte omkring som en idiot hemma utan kan faktiskt ta det lugnt.

.

Detta kräver jag av alla hundar, arbetande eller inte.

Det känner jag igen. Min Beauceron blir varken ängslig eller otrevlig av att inte aktiveras, men han börjar fundera ut egna aktiviteter. Hämtar skor i det oändliga, som du sa! Hämtar hårborstar, strumpor, mössor, saxar, koppar, glas. Och tittar uppfordrande på mig. Hans blick säger allt! Då får JAG dåligt samvete för att jag tror, att två rejäla långpromenader i skogen räcker - för det gör det inte. Han älskar skogen men att bara lulla stigen fram ... näe, då får man leta upp ett rådjur att jaga istället. Hrm...:angel:
Jag varken tävlar (än!:laugh:) eller åker till Brukshundsklubben fyra dar i veckan, men jag måste jobba med honom, annars blir han, inte otrevlig men helt klart frustrerad!

Och detta med att jobba med din hund. Vad är det?

När folk skriver här att brukshundar kräver så mycket och måste träna jämt. Då undrar jag vad de gör.
För mina brukshundar räckte det med ett spår, så var deras behov avklarat den dagen och det kallar inte jag egentligen att jobba. Så inte kallar jag det att de hundarna behövde jobba jämt.
Och göra ett spår mår andra hundar också bra av.

Vad får bruksfolk att tro att sällskapshundar nöjer sig med att ligga på soffan och få en promenad?

Jag håller med i hennes tänk. Inte just hur hon skriver sin hund fungerar.

Du skriver ju också vad din hund får göra, ska jag också tänka att det är endast en individ vi pratar om.

Ja, det tycker jag. Jag har inte den hunderfarenheten att jag kan tala för alla brukshundar.

Jag vet att en brukshund är aktiv (väldigt många raser är aktiva, även icke brukshundar), och att man ska tänka så när man köper en sån. Men den är inte så aktiv som folk här vill säga. Det låter som en brukshund blir ett monster om den inte får jobba flera timmar per dag.

Isåfall låter den inte så balanserad. Men det är skillnad på att vilja arbeta mycket, och att bli totalt galen om man inte får det. Jag har jobbat i stall där hästarna fick gå i hage två-tre timmar i veckan, och inte blev de galna. De var rätt normala. Däremot hade jag önskat de hästarna en bättre vardag.

Och jag säger det igen. Jag tror få här jobbar med sina flera timmar per dag. Men det låter bra att säga det.

Det var därför jag drog upp min hund som exempel tidigare, för att ge ett realistiskt exempel på hur man kan jobba med en hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 645
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Gå gärna in på Hundstallets instagram och läs - en vit blandrashund, korsning schäfer och någon polarras stals i natt vid ett inbrott...
Svar
18
· Visningar
1 592
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår...
2
Svar
37
· Visningar
4 264
Senast: Ratax
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka