Äntligen egen jycke!

Sv: Äntligen egen jycke!

Sen säger jag ännu en gång, att det ni säger är träning för era brukshundar, är nog inte mer träning än vad andra gör som tex tävlar eller gillar att träna.
Så många år har jag varit aktiv i brukshundklubben mm, så jag ser hur folk tränar med sina hundar.

.

Det finns säkert nån som har en kooiker, eller liten schnauzer, som tränar minst lika mkt som värsta brukshundsägaren, men det gör väl inte brukshunden till en slapp varelse, utan kooikerägaren till en engagerad ägare?

Jag tycker fortfarande det är fel att påskina att aktiva hundar inte behöver seriös aktivering. Risken är bara att någon skaffar sig en riktigt dryg korsning tex, och tänker att den blir vad man gör den till, och totalt missar/ignorerar aktiveringsbiten.

Och detta med att jobba med din hund. Vad är det?

När folk skriver här att brukshundar kräver så mycket och måste träna jämt. Då undrar jag vad de gör.
För mina brukshundar räckte det med ett spår, så var deras behov avklarat den dagen och det kallar inte jag egentligen att jobba. ?

Det är att jobba om man jämför med en hundovan persons tankar runt hund. Jag har läst många ggr, bland annat här på bukefalos, om folk som ska skaffa hund som glatt skriver att hunden kommer få promenera NÄSTAN en timme iallafall de FLESTA dagar. Då är ett spår 4-5 dagar i veckan att jobba.

Det är inte att jobba om du jämför med en heltidsarbetande slädhund, eller en rejäl eftersökshund som spårar i timmar.

Vad har vi då kommit fram till? Jo, brukshundar ska inte vara monster, de behöver aktivering, men denna aktivering behöver inte vara i timmar och åter timmar. En seriös ägare av icke brukshundsras tränar säkert OCKSÅ mycket och förstår vikten av detta, medan en oinsatt nybörjare kanske är mil ifrån att förstå vikten av att behöva lägga x antal spår (eller liknande) i veckan.

Grana, när jag använde ordet "jobba" menar jag nog, om jag tänker efter, snarare att han ska anstränga sig både mentalt och fysiskt, allramest mentalt kanske. Få använda skallen, tvingas vara alert och redo, utmanas lite och få lösa problem.
Jag hade en GordonSetter när jag var tonåring - ja, jag hade lite mindre hundvett då och köpte en jaktras fastän jag inte jagade, jag fick honom billigt pga att han hade kroksvans och jag inte hade råd med en dyr hund. Hur som helst. Med honom vistades jag i skog och mark åtminstone 2-3 timmar om dagen, han sprang lös jämt, och hur många mil han rände medans jag gick kan jag inte ens föreställa mig! Han höll sig aldrig intill mig, men visste på nåt mysko vis ändå precis var jag fanns, och det var bara då och då som han visslade förbi i full rulle. Han gick aldrig. Han var oberoende på jakthundsvis. (Ja ja, jag var ung och dum då, och tyckte det var okej att han jagade på egen hand :o ) När vi kom hem var han nöjd och trött och sov som en stock.
Min Beauceron, däremot, skulle aldrig komma på tanken att sticka ifrån mig nån längre stund, han har stenkoll på mig hela tiden, håller sig inom cirka 15 meters avstånd och vänder hela tiden på huvudet för att kolla var jag är. Hoppar jag in i skogen och gömmer mig, hittar han mig på två röda sekunder! För att han ska få en meningsfull utevistelse måste jag göra nåt med honom, han är mer beroende av mig och vårt samarbete, har att göra med att han är av Vallhundsras skulle jag tro. Jag KAN inte traska stigen fram och tro att han ska vara nöjd med att sniffa på marken. Har är mycket mer kontaktsökande och kräver mer av mig som matte för att bli nöjd med tillvaron. Om man sen ska kalla det för att han ska jobba, vet jag inte.
Ibland så tänker jag, att jag skulle behöva en liten boskapshjord som han finge hålla koll på om dagarna, det skulle han gilla! Hjälpa matte med skocken! Och DET vore ett riktigt jobb! :banana:
Jaa, och förlåt att tråden spårat ur lite....!

Senast ändrad:

När argumenten tryter tar diskussion om person vid. Intressant teknik, men den biter inte på mig.

Dock inser jag nu varför det skett denna utarmning av bruksraserna då det finns människor som på allvar anser att de inte ska vara mer aktiva än en sällskapsras.

Att terroristerna blir just teroririster då de inte får arbeta beror nog inte så mycket på deras enorma arbetsvilja utan mer på oförmågan att koppla av och hantera stress. Jag kan bara titta på min egen som blir halvt knasig om livet blir för slappt, men hon är inte direkt arbetsvillig heller. Det är nerverna som brister.

Sedan tror jag att många prestationsavlade hundar klarar ett liv med lägre aktivitet, precis som att hundar klarar sig ensamma åtat timmar om dagen, men frågan är hur bra de mår. De skulle nog trivas betydligt bättre om de fick afrbeta respektive slippa vara ensamma. En bra hund ska kunna koppla av så pass att den kan ta slappa perioder och må ganska gott, men bäst lever den då den får arbeta. Man kan ju få en BC att trivas även utan vallning också, men alla som sett BC valla vet vad de egentligen är gjorda för.

Jag skulle bli grymt besviken om nästa hund inte vore just aktiv. Det är ju anledningen till att jag letar brukshund så jag får en hund som vill arbeta och orkar med allt gnetande inför tävling.

Pipa och klösa på väggarna har återigen med nerver att göra och inte med arbetslust. Jag tror dock att det blir svårt att få fram en hund som har viljan att jobba i timmar, men samtidigt inte kräver att få göra av med denna energi. Det ena följer det andra, så att säga.

Jag håller med dig om det du skriver om brukshundar. Kan berätta lite mer om mitt korta hundliv.

Hund nummer 1.
En söt liten blandras, sällskapshund ut i fingerspetsarna, gjorde kanske ett trick för en köttbulle men knappast mer. Efter ett tag började jag känna att jag ville mer med mitt hundägande. Då började vi titta efter:

Hund nummer 2.
Dobermanntik, i huvudsak efter utställningslinjer (finns knappt nåt annat längre :grin:) Jag hade ställt in mig på att nu jävlar skulle jag ha att göra. Det hade jag, det första halvåret. Sen kände sig Nemi vuxen och bestämde sig för att hon hädanefter skulle vara väldigt lätt att ha och göra med. Nemi älskar att träna, det är helkul. Men hon älskar att ligga i sängen med mig lika mycket. Det gör att hon saknar det drivet som behövs för att verkligen komma långt, för hon känner inget behov av att träna så mycket som krävs, jag får jobba röven av mig för att motivera henne tillräckligt. Så här i efterhand känner jag att Dobermann inte är rätt ras om man vill tävla bruks, och det är för mig sjukt att det överhuvutaget finns "utställningslinjer" inom en bruksras. Men samtidigt är jag bunden till den rasen eftersom det är den enda rasen min sambo tycks tåla (allergiker).

Impulsköpet Ella är snart ett år och verkar ha lite mer driv, hon blir dryg om vi inte hittar på något. Så jag kämpar på med mina "brukshundar", om inte annat är det väldigt utvecklande att motivera en lat hund till arbete!

Men precis som många andra varit inne på kan man nog inte både ha kakan och äta den. Man kan nog inte få en hund som både kan ta det lugnt tre veckor och ha en jävla motor när man tränar, man får nog välja.

Jag skulle bli grymt besviken om nästa hund inte vore just aktiv. Det är ju anledningen till att jag letar brukshund så jag får en hund som vill arbeta och orkar med allt gnetande inför tävling.

Och måste inte just vara en brukshund för klara de kraven.

Att terroristerna blir just teroririster då de inte får arbeta beror nog inte så mycket på deras enorma arbetsvilja utan mer på oförmågan att koppla av och hantera stress. Jag kan bara titta på min egen som blir halvt knasig om livet blir för slappt, men hon är inte direkt arbetsvillig heller. Det är nerverna som brister.

Sedan tror jag att många prestationsavlade hundar klarar ett liv med lägre aktivitet, precis som att hundar klarar sig ensamma åtat timmar om dagen, men frågan är hur bra de mår. De skulle nog trivas betydligt bättre om de fick afrbeta respektive slippa vara ensamma. En bra hund ska kunna koppla av så pass att den kan ta slappa perioder och må ganska gott, men bäst lever den då den får arbeta. Man kan ju få en BC att trivas även utan vallning också, men alla som sett BC valla vet vad de egentligen är gjorda för.

Vilket (åtminstone jag) har sagt hela tiden.

Och jag skulle tycka det vore konstigt om mina hundar inte reagerade efter 3 veckors vila? Tänker på min lilla malletjej, jag ville ha energi av inte den här världen. En hund som kan jobba 24/7 om jag så vill det, som aldrig ska tröttna. Och om den här lilla duracellmaskinen helt plötsligt skulle kunna vila 3 veckor utan någon förödelse så skulle jag nog söka veterinärvård. Det innebär inte att hon är en dålig hund, alls. Tvärtom så är hon en väldigt balanserad malle, inget stressande eller pipande. Jättetrevlig på alla sätt och vis. Har en bra off-knapp, springer inte omkring som en idiot hemma utan kan faktiskt ta det lugnt. Men att tycka att hon "måste kunna ta det lugnt i 3 veckor annars är hon en dålig hund".. Det tycker jag är en orättvis bedömning av en bruksavlad brukshund!
Fast du överdriver å det grövsta nu. Ingen har påstått att hunden ska vara ett lik och inte reagera. Det står klart och tydligt att jag inte förväntar mig ett monster efter tre veckors vila med hysteriskt tugg på tofflor och soffor och myror över hela kroppen. Givetvis kan jag förvänta mig en hund som är ovanligt rastlös-ingen har sagt annat.

Än en gång, vad jag reagerar på i tråden här den här insinuationen att " en brukshund blir ett nervrrak alternativt en best om den inte får göra ditten och datten på tre veckor" eller "en brukshund som INTE reagerar som förstnämnda mening är inte mycket till brukshund".
DET tycker jag är en orättvis bedömning av en bruksavlad brukshund!

I min terriers fall stämmer det. Inte i taxens fall. Han är född att jaga och spåra och fick han inte sina substitut för det blev han en liten terrorist. Sen kan man ju diskutera hans mentalitet i övrigt.

Fast du överdriver å det grövsta nu. Ingen har påstått att hunden ska vara ett lik och inte reagera. Det står klart och tydligt att jag inte förväntar mig ett monster efter tre veckors vila med hysteriskt tugg på tofflor och soffor och myror över hela kroppen. Givetvis kan jag förvänta mig en hund som är ovanligt rastlös-ingen har sagt annat.

Än en gång, vad jag reagerar på i tråden här den här insinuationen att " en brukshund blir ett nervrrak alternativt en best om den inte får göra ditten och datten på tre veckor" eller "en brukshund som INTE reagerar som förstnämnda mening är inte mycket till brukshund".
DET tycker jag är en orättvis bedömning av en bruksavlad brukshund!

Ja vad ska jag säga. Håller med igen :bow:
Du förklarar och skriver så himla bra :banana:

Nej det är dom inte. Är bara du som inte vill se att det finns andra raser och inte bara brukshundar som är aktiva.

Men har Jadzia påstått det? Jag själv är den första att skriva under på att det inom räddningen tex finns arbetsnarkomaner av hög klass, och de är varken schäfrar eller rottisar eller mallar. Däremot hade barnfamiljen Svensson hivat ut dem efter en kvart ungefär för de vill bara jobba, jobba, jobba.

Vilken fin liten valp:) Vad heter pappan till valpen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 645
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Gå gärna in på Hundstallets instagram och läs - en vit blandrashund, korsning schäfer och någon polarras stals i natt vid ett inbrott...
Svar
18
· Visningar
1 592
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår...
2
Svar
37
· Visningar
4 264
Senast: Ratax
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka