Ansvar för ofött barn

Vet inte hur man citerar delar av inlägg så det får bli såhär. Ingenstans har jag skrivit att han vill kontrollera henne eller hennes kropp. Det var någon som fick den fantasin och sen blev det plötsligt hans åsikt. Så är det alltså inte.

Det går bra att trycka på svara och sen bara sudda ut det man vill ur citatet.

Jag vet vilka i tråden som påstår att han vill kontrollera henne och hennes kropp. Jag tror det kom sig från ett kortare sidospår ang tvångsvård för att skydda foster.

Själv anser jag att lvm absolut är att kontrollera någon, fysiskt. Men att kalla en orosanmälan för "att kontrollera någons kropp" som vissa här i tråden tycks göra blir ju konstigt ändå.

Beslutet tas dessutom av obehörig utbildad person och ingen tvingas till abort!!

Jag ville, med mitt inlägg, bara lyfta att han är i en situation där hans känslor och vissa kulturella mönster kanske får honom att göra eller säga något han ångrar. Så det skadar inte att han tänker över det här med kvinnans integritet. Det har lyfts en del poänger här i tråden som tyvärr drunknat i fördömmanden, som ändå kan vara värda att tänka på.
Alltså värt att tänka på om han är en schysst kille som inte vill råka gå över en gräns av misstag i den svåra sits han är i.

Om hennes vänner ändå vill göra en orosanmälan kanske han kan stå utanför den så slipper han hamna i ytterligare konflikt med kvinnan i fråga?

Har tyvärr inga råd att ge angående vilken hjälp man kan få.. ville mest förtydliga att jag inte menade att dömma honom, för det har ju redan gjorts mer än nog här i tråden..
 
Det är inte kvinnan som straffas om hon gör en abort utan Socialstyrelsens godkännande efter vecka 18. Kvinnan straffas inte om aborten sker efter vecka 22 heller. Det är läkaren som utför aborten som straffas. Om det inte är en läkare som utför aborten är det en olaglig handling i sig, eftersom man inte får utföra abort på ANNAN om man inte är läkare. Det finns alltså inga bestämmelser i Abortlagen som riktar sig mot kvinnan.
Men om kvinnan utför aborten själv då? Det finns ju gott om växter som historiskt sett använts för ändamålet, så omöjligt är det nog inte tänker jag.
 
Viss skillnad med one night stands och att bryta upp med en partner som inte vill eller kan ta ansvar över ett barn, och, vad du skriver här, även beter sig jävligt pissigt mot det barnet och sedan glad i hågen hoppa i säng med henne igen trots att man VET att det finns ett missbruk att hon är en jävligt svinig förälder. Jag tycker inte det går att jämföra alls. Om du gör sådana saker när du är full - ja då tycker jag att du ska fundera över hur du hanterar alkohol faktiskt.
Jag undrar om du inte missade en liten mening i trådstarten? Se nedan

Drickandet lugnade ner sig och hon började få ordning på sitt liv.
Nej, jag vet inte, eftersom jag inte har någon aning vilka personerna är, men kanske var det så att det var i den perioden de träffades vid något tillfälle. Och så blev det pannkaka av det hela.
Det är ganska onödigt och otrevligt att skälla ut trådskaparen för att hon har en vän som gjort ett stort misstag, som fick konsekvenser, som han nu försöker göra det bästa av. TS kan inte påverka hur hennes vän bar sig åt för ett antal månader sedan, hur otrevlig du än är...
 
Jag undrar om du inte missade en liten mening i trådstarten? Se nedan


Nej, jag vet inte, eftersom jag inte har någon aning vilka personerna är, men kanske var det så att det var i den perioden de träffades vid något tillfälle. Och så blev det pannkaka av det hela.
Det är ganska onödigt och otrevligt att skälla ut trådskaparen för att hon har en vän som gjort ett stort misstag, som fick konsekvenser, som han nu försöker göra det bästa av. TS kan inte påverka hur hennes vän bar sig åt för ett antal månader sedan, hur otrevlig du än är...
Jag tycker båda beter sig om klappträn. Men jag är OERHÖRT tacksam för att jag som kvina har rätt att bestämma över min kropp. Det hade varit OERHÖRT BEDRÖVLIGT om en man skulle kunna tvinga mig att göra saker, var sig det handlar om att han vill ha barnet i kroppen eller att jag skulle göra abort. Att ett barn här ommer i kläm är ju tyvärr konsekvenserna av en självklar politik i en demokrati (för övrigt är nog den där ordningen på sitt liv inte något som existerat någon längre period eftersom TS både skriver det ena och det andra om kvinnan ifråga, hon har ju inget gott att säga om henne uppenbarligen).
 
@Cambrie Bara en nyfiken fråga: dömer du kvinnor som går tillbaka till misshandlande män, kanske till och med skaffar barn, lika hårt som du tycks döma den här mannen?
Nej, men jag hoppas verkligen att socialen SoLplacerar barnen tills vidare och hjälper kvinnan i ett sådant fall. Det hade väl varit det vettigaste här också med sonen som redan är född, och hjälpa mannen. Men eftersom han är så otroligt ansvarsfull behövs inte det då?
Det är du helt fri att tycka.
Men, man måste inte nödvändigtvis uttrycka alla sina åsikter i skrift på ett forum.
Det är ett diskussionsforum. Du har varit här tillräckligt länge för det.
 
Nej, men jag hoppas verkligen att socialen SoLplacerar barnen tills vidare och hjälper kvinnan i ett sådant fall. Det hade väl varit det vettigaste här också med sonen som redan är född, och hjälpa mannen. Men eftersom han är så otroligt ansvarsfull behövs inte det då?
Överdriver du inte lite nu?
Att socialen ska omhänderta båda barnen, bara för att barnens pappa vid ett enda tillfälle hade sex med sonens mamma? På vilka grunder anser du att du, utifrån den pyttelilla information som finns i den här tråden, kan avgöra att han är olämplig att ta hand om sitt/sina barn?
Ska alla som vid något tillfälle har sex på fyllan med en person de inte lever med skulle bli fråntagna sina barn?
Det är ett diskussionsforum. Du har varit här tillräckligt länge för det.
Det betyder fortfarande inte att man måste vräka ur sig en massa otrevligheter bara för att man anser att nån är dum i huvudet. Man kan välja att låta bli.

Ta tre djupa andetag, sätt dig på händerna eller gå och gör något annat tills du lugnat ner dig.
 
Nej, men jag hoppas verkligen att socialen SoLplacerar barnen tills vidare och hjälper kvinnan i ett sådant fall. Det hade väl varit det vettigaste här också med sonen som redan är född, och hjälpa mannen. Men eftersom han är så otroligt ansvarsfull behövs inte det då?

Alltså detta va något av det värsta jag läst. Varför skulle pappan vara olämplig förälder??
Riktigt illa att önska barnen bli omhändertagna.
 
Överdriver du inte lite nu?
Att socialen ska omhänderta båda barnen, bara för att barnens pappa vid ett enda tillfälle hade sex med sonens mamma? På vilka grunder anser du att du, utifrån den pyttelilla information som finns i den här tråden, kan avgöra att han är olämplig att ta hand om sitt/sina barn?
Ska alla som vid något tillfälle har sex på fyllan med en person de inte lever med skulle bli fråntagna sina barn?

Det betyder fortfarande inte att man måste vräka ur sig en massa otrevligheter bara för att man anser att nån är dum i huvudet. Man kan välja att låta bli.

Ta tre djupa andetag, sätt dig på händerna eller gå och gör något annat tills du lugnat ner dig.
Jag är fullkomligt lugn, det gör inte att jag tycker han agerar ansvarsfullt.. Jag återgår till mitt första inlägg: "Nä. Det är inte särskilt ansvarsfullt som karl att knulla utan skydd och göra en person som han vet har problem med missbruk gravid och sedan ojja sig över det, lika lite som det är ansvarsfullt av en kvinna att bli gravid om hon vet att hon inte kan hålla sig ifrån droger under graviditeten (naturligtvis när barnet är fött också). Vad trodde han skulle hända liksom? En icke juridisk person kan inte skyddas, får barnet något men av det är han också skyldig eftersom han uppenbarligen visste om missbruket. Stackars barn säger jag, INGENTING kan hjälpa barnet tills dess att det är fött, tyvärr. "

Båda är klappträn, varken mer eller mindre. Tyvärr får barnet eventuellt lida för det. Bedrövligt, men barnet har inga rättigeter fram till det är fött. Kvinnan har. Och så måste det få vara.
Jag har levt med en missbrukande förälder jag också (den stora anledningen till att i också bröt upp). Och Ja. Det ses som väldigt oansvarligt att gå tillbaka till en som har missbruk och inte skydda sina barn på det sättet. Så allvarligt att det faktiskt är fog för placering om man gör det. Nu verkar ju inte det här vara någon med djupa problem. Men ändå.
 
Det är inte särskilt ansvarsfullt som karl att knulla utan skydd och göra en person som han vet har problem med missbruk gravid och sedan ojja sig över det, lika lite som det är ansvarsfullt av en kvinna att bli gravid om hon vet att hon inte kan hålla sig ifrån droger under graviditeten (naturligtvis när barnet är fött också). Vad trodde han skulle hända liksom?
Fast vad är ens poängen med att shame:a och dra upp detta nu såhär i efterhand? Vad hjälper det?

Vad vi vet om skuld och skam är att det bara skapar ångest, det löser sällan några problem, så vad är då poängen att ens ha åsikter om någonting vi inte kan göra någonting åt? För nu är det ju liksom för sent. Vad som borde varit och kunde varit spelar liksom ingen roll, nu är det ju som läget är och det är ju bara att acceptera. Ingen kan få det ogjort just nu och kommentarer som säger att man ska tänka till innan mm löser ju inga problem. Vi är ju långt förbi det i detta.
 
Fast vad är ens poängen med att shame:a och dra upp detta nu såhär i efterhand? Vad hjälper det?

Vad vi vet om skuld och skam är att det bara skapar ångest, det löser sällan några problem, så vad är då poängen att ens ha åsikter om någonting vi inte kan göra någonting åt? För nu är det ju liksom för sent. Vad som borde varit och kunde varit spelar liksom ingen roll, nu är det ju som läget är och det är ju bara att acceptera. Ingen kan få det ogjort just nu och kommentarer som säger att man ska tänka till innan mm löser ju inga problem. Vi är ju långt förbi det i detta.
Poängen är att han inte kan göra något tills ungen i så fall är född. Med eller utan alkoholskador. Vad hjälper det att shamea henne i så fall också, det är ju trots alt hennes kropp? Det finns redan en soc anmälan (från polis dessutom, vilket torde väga tyngre än att en man som vi inte ens vet är pappan i praktiken gör en anmälan), den verkar de inte gått vidare med? Han får vacker vänta liksom. Vilket skrevs i mitt första inlägg.
 
Jag vill påminna om att det är verkliga personer som diskuteras i denna tråden och att det kan vara bra att fundera över hur man uttrycker sig om dem och deras situation(er). Särskilt när man inte vet hela bakgrunden.

/Mod
 
Jag är fullkomligt lugn, det gör inte att jag tycker han agerar ansvarsfullt.. Jag återgår till mitt första inlägg: "Nä. Det är inte särskilt ansvarsfullt som karl att knulla utan skydd och göra en person som han vet har problem med missbruk gravid och sedan ojja sig över det, lika lite som det är ansvarsfullt av en kvinna att bli gravid om hon vet att hon inte kan hålla sig ifrån droger under graviditeten (naturligtvis när barnet är fött också). Vad trodde han skulle hända liksom? En icke juridisk person kan inte skyddas, får barnet något men av det är han också skyldig eftersom han uppenbarligen visste om missbruket. Stackars barn säger jag, INGENTING kan hjälpa barnet tills dess att det är fött, tyvärr. "

Båda är klappträn, varken mer eller mindre. Tyvärr får barnet eventuellt lida för det. Bedrövligt, men barnet har inga rättigeter fram till det är fött. Kvinnan har. Och så måste det få vara.

Jag har levt med en missbrukande förälder jag också (den stora anledningen till att i också bröt upp). Och Ja. Det ses som väldigt oansvarligt att gå tillbaka till en som har missbruk och inte skydda sina barn på det sättet. Så allvarligt att det faktiskt är fog för placering om man gör det. Nu verkar ju inte det här vara någon med djupa problem. Men ändå.
Jag tror att dina egna erfarenheter gör att du fantiserar ihop en version som stämmer bättre med din egen än den som jag beskriver. Min vän är en fantastisk förälder. Bättre än de flesta. Hela hans liv kretsar kring barnet, och han har ett bra nätverk kring sig med fler trygga vuxna. Det går ingen nöd på barnet alls.

Det är lite osäkert hur mycket mamman har druckit tiden innan hon blev gravid. Inte så mycket när hon hade barnet verkar det som. Men det verkar ha eskalerat efteråt igen. Hon var/är ingen tung missbrukare. Men som gravid ska du inte dricka alls. Där är problemet.
 
Poängen är att han inte kan göra något tills ungen i så fall är född. Med eller utan alkoholskador. Vad hjälper det att shamea henne i så fall också, det är ju trots alt hennes kropp? Det finns redan en soc anmälan (från polis dessutom, vilket torde väga tyngre än att en man som vi inte ens vet är pappan i praktiken gör en anmälan), den verkar de inte gått vidare med? Han får vacker vänta liksom. Vilket skrevs i mitt första inlägg.
Det är väl ingen som har shameat någon förutom du?
 
Nej, men jag hoppas verkligen att socialen SoLplacerar barnen tills vidare och hjälper kvinnan i ett sådant fall. Det hade väl varit det vettigaste här också med sonen som redan är född, och hjälpa mannen. Men eftersom han är så otroligt ansvarsfull behövs inte det då?

Det är ett diskussionsforum. Du har varit här tillräckligt länge för det.

Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att uttala att barn borde placeras när man inte har hela bilden. SoL-placeringar sker med föräldrars medgivande men om det är en placering enligt tvångslagstiftning (LVU) du syftar till så krävs det (som tur är) långt mycket mer än vad som framkommit här. Jag tycker det blir lite konstigt att ta upp placering utanför hemmet som att det skulle vara något man gör lättvindigt när det egentligen är den allra sista utvägen för att skydda ett barn som riskerar sin hälsa och utveckling (och liv) om hen bor kvar. En familjehemsplacering innebär ju brott i anknytning och relation till omsorgsgivarna till barnet och det görs inte för att föräldrar gör ett misstag. Det görs efter noga övervägande och processer i domstol om barn riskerar att fara riktigt illa. I det här fallet verkar ju barnet ha en förälder som kan tillgodose hens behov.
 
@Milosari
Jag tänker att din vän skulle kunna ringa och rådfråga socialtjänsten hur han ska göra, även om det inte går att göra en orosanmälan på ett ofött barn är det ju bra att de vet att barnet är på väg, vi har ibland ett ärende på den vuxna innan barnet kommit men är lite osäker på om vi bara kan ha det om den vuxna gör en ansökan. Oavsett kan det vara bra att ringa och be om råd.
 
Det är väl ingen som har shameat någon förutom du?
Tja. Du verkar ju inte ha mycket gott att säga medan du höjer din vän som ju vill skydda det som är i kvinnan (genom kontroll av kvinnan, för det är vägen han måste gå eftersom barnet inte är fött)... Som sagt. Han är inte ansvarsfull. Det var vad mitt inlägg handlade om från början som svar till en person som tyckte det agerandet var sååå ansvarsfullt. Shaema eller ej. Men det kan varken sägas vara ett misstag eller ansvarsfullhet.
 
Jag tycker ju bägge har varit oerhört naiva och långt ifrån de ansvarsfulla föräldrar jag hade velat se till barn.

Att göra kvinnan till ett offer som "blivit med barn" känns väldigt långtifrån år 2020, där kvinnan själv äger sin kropp. Om hon avsett att bli gravid eller inte vet vi inget om, men i den situationen som beskrivs känns det ju inte som en optimal graviditet med optimala förutsättningar för barnet som är på väg.

Det som väl går att hoppas på är att mamman är villig att ta emot hjälp och försöka hålla sig nykter under graviditeten så barnet föds friskt, och att det sedan kan gå att få en vettig familjesituation när barnet anlänt.
 
Tja. Du verkar ju inte ha mycket gott att säga medan du höjer din vän som ju vill skydda det som är i kvinnan (genom kontroll av kvinnan, för det är vägen han måste gå eftersom barnet inte är fött)... Som sagt. Han är inte ansvarsfull. Det var vad mitt inlägg handlade om från början som svar till en person som tyckte det agerandet var sååå ansvarsfullt. Shaema eller ej. Men det kan varken sägas vara ett misstag eller ansvarsfullhet.

Jag har aldrig skrivit på det sättet du påstår.

Jag skäms över att ens vara människa och av samma att som du är. Du dikterar ihop något i ditt huvud som du sedan spyr du ut det på Buke likt en maskhög.

Men mest av allt skäms jag å alla moderatorer som låter dig fortsätta gå på som en Bulldoser i denna tråden.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 230
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 993
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp