Ansvar för ofött barn

Tja. Du verkar ju inte ha mycket gott att säga medan du höjer din vän som ju vill skydda det som är i kvinnan (genom kontroll av kvinnan, för det är vägen han måste gå eftersom barnet inte är fött)... Som sagt. Han är inte ansvarsfull. Det var vad mitt inlägg handlade om från början som svar till en person som tyckte det agerandet var sååå ansvarsfullt. Shaema eller ej. Men det kan varken sägas vara ett misstag eller ansvarsfullhet.
Jag känner att det är väldigt svårt att bemöta dig, för du har gjort så många antaganden redan. Jag är helt ointresserad av att diskutera henne som person. Hon kanske har jättegoda skäl att dricka varje dag, vad vet jag? Eller du? Men jag anser då att just under tiden man upptäcker att man är gravid och fram tills barnet är fött, då måste man låta bli. Klarar man inte det själv så får man be om hjälp, och då hoppas jag verkligen att samhället kan erbjuda den hjälpen.

Ja, jag försvarar min vän som ÄR en riktig bra person och förälder. Han har gjort en jättetabbe, ja. Men han är bara mänsklig och alla kan vi göra fel.
 
Det finns väl även en chans att kvinnan gör något frivilligt? Vi får väl anta att även hon vill sitt barns bästa.

Om hon inte vill riskera tvångsvård kanske det finns andra insatser att föreslå? Kan ju lämna en lista åt henne och låta henne avgöra själv.

Vill hon inte ha hjälp kan man ju fråga varför och försöka hitta ngt som kan funka ändå.

Finns olika hjälplinjer att ringa. Jag har ingen direkt erfarenhet men Rädda Barnen eller annan organisation kanske kan stötta och gr förslag om han ringer. Kanske kan de tipsa om nått nummer kvinnan kan ringa anonymt också.
 
Kan vi sluta prata om barnet och istället säga fostret som är den korrekta benämningen? BARNET bor med sin pappa, fostret är ännu inte fött och innan dess är det en del av kvinnans kropp som hon har rätt att missköta som hon vill fram till förlossningen.
 
Kan vi sluta prata om barnet och istället säga fostret som är den korrekta benämningen? BARNET bor med sin pappa, fostret är ännu inte fött och innan dess är det en del av kvinnans kropp som hon har rätt att missköta som hon vill fram till förlossningen.
Nja barn kallar jag nog de som är tillräckligt stora. Sen är det ju faktiskt både en rättslig och en moralisk aspekt att ta hänsyn till när det gäller hennes rätt. Rättsligt sett så fungerar det inte med gråzoner. Man måste välja, och då har man valt att kvinnans rätt till sin kropp slår högst. Det är nog ingen i tråden som ens har andats en tanke på att det borde vara annorlunda. Moraliskt sett däremot, där finns det utrymme för diskussion. Och där anser jag att barnets välmående slår högst. Vi pratar inte om att det kan bli lite jobbigt och obekvämt, utan om allvarliga skador som kan påverka barnets möjligheter att leva ett bra liv.
 
Men om kvinnan utför aborten själv då? Det finns ju gott om växter som historiskt sett använts för ändamålet, så omöjligt är det nog inte tänker jag.

Det var det jag försökte förklara. Inget i abortlagen riktar sig mot kvinnan som vill få aborten utförd. De enda som kan straffas är de som utför en abort på någon annan om det som står i lagen inte följs.

I rättspraxis har foster inte heller räknats som personer när det kommer till Brottsbalkens bestämmelser om mord och dråp. Alltså finns det i praktiken inget utrymme för att straffa en kvinna som själv skadar eller aborterar sitt foster.
 
Men varför så mycket fokus på kvinnans rätt att missköta sin hälsa så mycket som vem som helst får, alltså till gränsen för lvm, lpt etc

Detta är ju totalt självklart för oss alla??? Vi är ju inte på flashback nu..

Givetvis har mamman 100% bestämmanderätt över fostret.

Så istället för att tjata om detta mer, kan inte nån komma med nått förslag på vad man kan göra i situationen?

Finns måååånga alternativ mellan olaglig kontroll, tvångsvård och att göra absolut ingenting.
 
Men varför så mycket fokus på kvinnans rätt att missköta sin hälsa så mycket som vem som helst får, alltså till gränsen för lvm, lpt etc

Detta är ju totalt självklart för oss alla??? Vi är ju inte på flashback nu..

Givetvis har mamman 100% bestämmanderätt över fostret.

Så istället för att tjata om detta mer, kan inte nån komma med nått förslag på vad man kan göra i situationen?

Finns måååånga alternativ mellan olaglig kontroll, tvångsvård och att göra absolut ingenting.
Fast vilka är alla de alternativen då?
 
Fast vilka är alla de alternativen då?

Jag har kommit med flera i tråden!

Typ fråga Rädda Barnen. Tipsa henne om telefonlinjer där hon kan prata anonymt om sina problem. Hitta privat hjälp (med tystadsplikt så hon slipper vara rädd för att stämplas av kommunen).
Ge henne chanser att ta hjälp utan att han ens kan veta om hon nappar (t.ex genom att ge telnr och länkar).

Jag vet egentligen inte mycket, men så som jag känner Buke finns flera här som kunde kommit med konstruktiv input.

Edit: du med tror jag!
 
Jag har kommit med flera i tråden!

Typ fråga Rädda Barnen. Tipsa henne om telefonlinjer där hon kan prata anonymt om sina problem. Hitta privat hjälp (med tystadsplikt så hon slipper vara rädd för att stämplas av kommunen).
Ge henne chanser att ta hjälp utan att han ens kan veta om hon nappar (t.ex genom att ge telnr och länkar).

Jag vet egentligen inte mycket, men så som jag känner Buke finns flera här som kunde kommit med konstruktiv input.

Edit: du med tror jag!
Nej, ett foster har inga rättigheter så jag har inget att komma med som inte skulle inkräkta på kvinnans rättigheter. Han får hoppas på det bästa och boka en tid åt sig själv om han inte kan hålla reda på sina spermier så han inte hamnar i liknande situationer i framtiden. Snipp, snipp.
 
Nej, ett foster har inga rättigheter så jag har inget att komma med som inte skulle inkräkta på kvinnans rättigheter. Han får hoppas på det bästa och boka en tid åt sig själv om han inte kan hålla reda på sina spermier så han inte hamnar i liknande situationer i framtiden. Snipp, snipp.

Menar du att mina förslag som du citerar har absolut noll chans till effekt eller menar du att de inskränker på kvinnans rätigheter?
 
Det finns väl även en chans att kvinnan gör något frivilligt? Vi får väl anta att även hon vill sitt barns bästa.

Om hon inte vill riskera tvångsvård kanske det finns andra insatser att föreslå? Kan ju lämna en lista åt henne och låta henne avgöra själv.

Vill hon inte ha hjälp kan man ju fråga varför och försöka hitta ngt som kan funka ändå.

Finns olika hjälplinjer att ringa. Jag har ingen direkt erfarenhet men Rädda Barnen eller annan organisation kanske kan stötta och gr förslag om han ringer. Kanske kan de tipsa om nått nummer kvinnan kan ringa anonymt också.
Nej det verkar trögt på den punkten tyvärr. Förhoppningsvis så är socialen stöd nog.

Nej, ett foster har inga rättigheter så jag har inget att komma med som inte skulle inkräkta på kvinnans rättigheter. Han får hoppas på det bästa och boka en tid åt sig själv om han inte kan hålla reda på sina spermier så han inte hamnar i liknande situationer i framtiden. Snipp, snipp.
Säger du samma till kvinnor som blir ofrivilligt gravida (och kanske gör abort)? Att det är bäst att de steriliserar sig eftersom de inte kan hålla reda på sina ägg?
 
Nej det verkar trögt på den punkten tyvärr. Förhoppningsvis så är socialen stöd nog.


Säger du samma till kvinnor som blir ofrivilligt gravida (och kanske gör abort)? Att det är bäst att de steriliserar sig eftersom de inte kan hålla reda på sina ägg?
Du ser ingen skillnad på en man som gör en annan kvinna gravid och som sedan har åsikter om fostret hon bär på och en kvinna som blir gravid och sedan gör en abort?
Menar du att mina förslag som du citerar har absolut noll chans till effekt eller menar du att de inskränker på kvinnans rätigheter?
Jag menar att hon väljer själv vad hon vill göra, inte han åt henne.
 
Jag menar att hon väljer själv vad hon vill göra, inte han åt henne.

Då förstår jag inte varför du citerade mig för jag skrev ju flera förslag som inte innebar att han valde något åt henne.

Men ts tror inte på dem ändå så skit i det.

Jättekonstig stämmning i denna tråden..
 
Jag svarade eftersom jag tolkade det här att det var riktat åt mig.

Hela inlägget var ett svar till dig. Så trodde du svarade på hela inlägget. Men vi skriver nog förbi varandra. Jag försökte vara trevlig och konstruktiv men det blir ju inte alltid som man tänkt sig :)
Ses i en annan tråd.
 
Men mest av allt skäms jag å alla moderatorer som låter dig fortsätta gå på som en Bulldoser i denna tråden.
Fast det gör jag ju inte? Du har ju själv gillat inlägget där jag tydligt markerar med en påminnelse om att det inte är okej att skriva hur som helst om andra människor?

Det vore förresten jättebra om du kunde tagga mig när du pratar om mig, så att jag får en chans att förklara.

/Mod
 
Fast det gör jag ju inte? Du har ju själv gillat inlägget där jag tydligt markerar med en påminnelse om att det inte är okej att skriva hur som helst om andra människor?

Det vore förresten jättebra om du kunde tagga mig när du pratar om mig, så att jag får en chans att förklara.

/Mod

Tyvärr håller jag inte reda på vilken moderator som modererar forumen. Faktum är att jag anmmält detta till dig men inget händer förutom ett litet inlägg i tråden och ändå fortsätter det i samma anda.
 
Tyvärr håller jag inte reda på vilken moderator som modererar forumen. Faktum är att jag anmmält detta till dig men inget händer förutom ett litet inlägg i tråden och ändå fortsätter det i samma anda.
Ok. Jag har inte sett något som jag tycker meriterar radering eller annat “skarpare” agerande, men jag förstår att du tycker annorlunda och tackar för att du tar dig tid att dela med dig av din åsikt! Du får gärna skicka mig ett PM om du vill diskutera saken vidare :)
 
Ok. Jag har inte sett något som jag tycker meriterar radering eller annat “skarpare” agerande, men jag förstår att du tycker annorlunda och tackar för att du tar dig tid att dela med dig av din åsikt! Du får gärna skicka mig ett PM om du vill diskutera saken vidare :)

Om du inte anser att några inlägg behöver redigering så tänker inte jag försöka övertala dig.

Det är ju du som beatämmer eftersom det ju trots allt är du som moderator här.

Du vet min åsikt och jag vet din 😊
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 230
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 993
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp