Jo att försöka få vårdnaden om barnet när det är fött (och faderskapstest) känns ju helt självklart, men jag hade uppfattat det som att han tänkte försöka med det.Ja hon har sagt att hon gjort abort, men det är uppenbart att det är en lögn. Naturligtvis kan man inte tvinga någon, men man kan erbjuda olika varianter av hjälp. Man kan också vara väldigt intensiv i detta när barnet är fött och har fått rättigheter. Problemet förra gången var ju att hon söp sig redlös när hon hade hand om ett spädbarn och det behöver ju inte hända den här gången tänker jag.
Om detta inte är diskussionsämne nog så ka man alltid diskutera exakt hur farligt det är att dricka när man är gravid. Är risken överdriven eller är den stor? När min mamma var gravid med mig så sa de att något glas då och då var ingen fara och hon behövde absolut inte sluta röka, men det var bra om hon höll sig under ett paket om dagen. Min syster lyckades inte sluta röka under sina graviditeter, inget av barnen har fått bekymmer med lungorna men var åt det mindre hållet när de föddes. Slump eller direkt orsakat av rökning?
Att dricka under graviditeten är ju tydligen väldigt okänt hur och när det är farligt, det är därför noll är grejen. Enligt någon väninna som fått info på utbildning är det ju så att det är möjligt att lite vid precis fel tillfälle i utvecklingen kanske är illa, bara det att ingen vet när tillfället är. Och man lär ju inte göra testgrupp på det, utan det är ju mest att kvinnor som dricker mycket, deras barn riskerar påverkas, men man vet ju inte helt om det var totalmängden eller att de har större risk att dricka vid precis det tillfället/de tillfällena eftersom de dricker ofta såvitt jag förstått?
Tror inte alls det är barnets lungor som påveras av rökning (aldrig hört just den) utan det kan vara tex ökad risk för ADHD, och såklart lägre födelsevikt (den är väl mest underlag på?), ökad risk för plötslig spädbarnsdöd osv. Och ökad risk betyder ju att alla inte drabbas såklart.