Alltså jag tycker det är svårt. För att kvinnan ska ha rätt att bestämma över sin kropp är självklart. Samtidigt som foster/bebisar räddas från vecka 24 (eller när det nu går, men jag vet en som föddes då som klarat sig) om dom föds, men lämnas åt sitt öde så länge de inte är födda. Som sagt svårt.
Det blir att väga olika liv mot varandra. För uppenbarligen är det ett liv tidigare än vid "normal" födsel med tanke på att man räddar väldigt tidigt födda barn.
Jag fattar också att man måste ha en tydlig gräns i lagstiftningen, men jag tycker det känns hemskt att en gravid kan missbruka hur mycket den vill och faktiskt skada sitt foster utan att man kan göra något. Jag tänker att det ändå är skillnad på att bestämma om en kvinna ska föda barnet eller avsluta graviditeten inom den lagstadgade tiden, och att säga att nu har du ändå en annan varelse i dig som löper stor risk att få allvarliga men om du inte slutar missbruka. Och där borde man kunna på något sätt sätta in åtgärder på så sätt att man ser till att den inte kan skada fostret. Jag tycker ändå inte att det har något att göra med att inskränka på en kvinnas kropp.
Sen tänker jag att det är svårare med lagliga droger såsom alkohol, jämfört med narkotikaklassade preparat som faktiskt är förbjudna för alla att använda.