Ännu ett rasval!

Sv: Ännu ett rasval!

en hund som jag tycker passar alldeles utmärkt för er är Beagle. Vi har själva en beagle för båda jakt och sällskap, även utställning. han sover och sover och en riktig kelgris, alltid possitiv och finner sig i allt man gör med honom. Visst beaglar är jakthundar, men jag anser att de funkar jättebra som sällskapshundar också, och om det är som du äger med långa promenader så håller sig hunden aktiverad och jaktlusten dämpas när den får leka med andra hundar eller sin matte och husse.
De är lättlädra och okomplicerade hundar som är otroligt lätta att ha att göra med.

lycka till med din hund :D

• LagottoIgen, mentala problem, de jagträffat på har varit väldigt veka och gärna huggt istället för att gå undan.

Och jag har bara tvärtom uppfattning om lagotto. Dock vet jag att mentala problem förekommer, men risken för en mentalt dålig lagotto är väldigt liten om man väljer en seriös uppfödare!

Till TS: om du tror att wheaten kräver för mycket jobb så ska du nog tyvärr räkna bort lagotto också. Det är nästan en brukshund i litet format.

:eek:

Nej jag säger tvärtemot, har inte träffat på en enda Beagle som skulle fungerar som vanlig sällskapshund utan jakt.

Beagle är en jakthund. Punkt.

Jag har inte upplevt att rasen skulle ha stora mentala problem, hör ibland om det (från icke-dalmatinermänniskor) men har aldrig träffat någon själv :confused: däremot finns problemet med allergier. Dalmatinersällskapet har så bra information på sin hemsida så jag länkar till den istället: www.dalmatiner.nu
Kanske kan hjälpa dig att känna efter om det är en ras som passar :)

Tror tyvärr inte att det är en hund för oss.

I nuläget är vi inne på Staffordshire Bullterrier! Tack Calazyria!

Jag hade Softis tidigare. En helt underbar hund och som var både soffpotatis och med mig ute i stallet och på ridturer och promenader. Hon hängde på lite överallt och var helt enkelt otroligt lättsam att ha med att göra. Hon var lite åt det fega hållet, inte alls terrierskarp förutom när det kom till att unmgås med andra tikar. Där var hon ganska tuff. Pälsvården var enkel på det sättet att jag "sportklippte" henne dsv snaggade ner pälsen.

Att jag tvekade till Softis nu när jag tittade efter ny hund så var det att jag tycker att jag hört mycket om att rasen har mycket sjukdomar. Min hund tog jag bort redan när hon var 8 år för då slutade hennes njurar att fungera. Veterinären sa att det kunde vara rasbundet, men jag har inte grävt mer i det än så jag har inga mer belägg för att det var så.

Kanske inte behöver vara så otrevliga här inne eller? Hur ligger tysk jaktterrier i statistiken då? Undrar bara för när jag varit upp och tränat min hund i gryt så är det flest tyska jakterriers som tränas och används i naturgryt, därför lite intressant att veta. Om du nu har någon uppfattning om den rasen?

Vad gäller kennlar som avlar på borderns förmåga att jaga ovan jord så undrar jag vilka kennlar du syftar på och om detta skulle vara negativt? Jag ser det nämligen bara som positivt om hunden har fler användningsområden än ett....Jag själv skulle aldrig våga släppa ner min border i ett naturgryt men tycker det är kul att han har intresset för jakt ovan jord samt viltspår.
Har du border själv som du jagar i gryt med? Hade varit kul att höra om i så fall!

Tysk jaktterrier ligger relativt nära som sprängare, men de används ju till väldigt mycket annat. (om man tänker deras jaktprov i Tyskland som innehåller både klövjakt, apportering o grytjakt.)

Vilket gryt tränar du i? Tex Vikbolandet ÄR ett tyskterriergryt som en del bordermänniksor tränar i. Ludgo kommer att bli ett bordergryt. Det beror alltså helt enkelt på vad för männiksor som samlas. Grytprovsstatistiken säger att borderterrirarna gör överlag flest prov i alla fall.

Jag vill inte skriva ut kennelnamn här. Självklart är det bra med mångsidiga hundar, men jag tycker det är fel att avla på hundar endast för att dom är bra över jord utan en enda grytmerit. Det är ju trots allt en grytras!

Jag har 2 (som snart blir 3) borderterriers som jag jagar gryt med:) Mest rävsprängare men hittar man bara grävling så tager man vad man haver ;)

Vill dock gärna prova tiken på vildsvin igen, hon verkar mycket kompetent.

Ledsen om jag lät otrevlig!
Gilly

då har du inte träffat många beaglar :) jättetrevliga hundar, likväl i jakt som utanför, de som inte använder sina beaglar till jakt har inte haft problem med dem, de behöver såklart aktiveras, men det måste väl alla hundar. :)
man kan inte jaga året runt så man ser kvaliteten som sällskapshund under våren och sommaren.

men visst är de jakthundar..

Senast ändrad av en moderator:

Varför inte en pudel? Elle de kanske inte lockar?

Jag tycker bullterrier är jättetrevliga. Stafforshire B tycker jag inte är en förtsa hund men det kanske bara är för att jag träffat så många av denna ras med ägare som verkligen inte klarat av den.

Jag ska ställa ut min kompis minibullterrier i Malmö och ev även hennes cairnterrier.

Minibulklterriern är verkligen för goa. Du får gärna komma och hälsa på honom. Även på cairnterriern om du vill.

...Mest rävsprängare men hittar man bara grävling så tager man vad man haver ;)

Ja, eftersom vintern varit så usel har det inte blivit mycket rävjakt inte:cool: Kanske borde man skaffa sig en stövare, eller vad säger du;)

Ge mig en snöstorm tack!!

GatLyktan

• Liten till mellanstor hund
  • Aktiv (klara längre promenader, lydnad)
  • Bra första hund
  • Får gärna vara soffpotatis när lusten är låg
  • Ej för mycket pälsvård
  • Kunna vara en lugn hund även om man ligger sjuk i en vecka

Sent in i diskussionen, men har ni tittat på shiba?
  • Ca 35-40 cm i mankhöjd
  • Hänger med på allt! Långpromenader, cykelturer, skidåkning...
  • Bra förstahund, ja, om man har humor och förstår hur en shiba fungerar så :)
  • Är lugn inne om den får tillräcklig motion och stimulans
  • Pälsvård: ett minimum. De fäller väldigt mycket två gånger om året och behöver kanske badas och borstas ur, men utöver det är det bara att torka av leriga tassar så är den ren igen.
  • Klarar utan problem av att anpassa sig till perioder av mindre aktivering - en förvånansvärt tålmodig ras. En bekant bröt foten och kunde inte träna lika aktivt med sina hundar, inget gnäll, inget tuggande, inget rantande. Lugn och tålamod.

Och kan man motstå en shibas utstrålning...? ;)

Många frågor kan du hitta utförligare svar på här: http://shibainfo.com/index.php?page=fragor

Du har väl inte en aning om hur många Beaglar jag träffat, eller hur ?

Med en hel släkt som jagar tycker jag nog att jag har tillräckligt med kött på benet för att påstå något dylikt.

Nej man jag jagar inte hela året men sedan gäller det att fysträna och jaktträna resterande tid.

Att tips om en renodlad jakthund till någon som söker efter en aktiv sällskapshund tycker jag är riktigt galet ...

Jag tycker bullterrier är jättetrevliga. Stafforshire B tycker jag inte är en förtsa hund men det kanske bara är för att jag träffat så många av denna ras med ägare som verkligen inte klarat av den.

Nu blir jag nyfiken faktiskt, men är du säker på att det varit Staffordshire Bullterrier ( ja eftersom du skrev att du träffat så många menar jag )?

då har du inte träffat många beaglar :) jättetrevliga hundar, likväl i jakt som utanför, de som inte använder sina beaglar till jakt har inte haft problem med dem, de behöver såklart aktiveras, men det måste väl alla hundar. :)
man kan inte jaga året runt så man ser kvaliteten som sällskapshund under våren och sommaren.

men visst är de jakthundar..

Beaglar måste få jaga för att må bra, punkt slut.
Vill man inte göra det hunden är gjord för ska man skaffa en annan ras!

Gilly

Jag ska ställa ut min kompis minibullterrier i Malmö och ev även hennes cairnterrier.

Minibulklterriern är verkligen för goa. Du får gärna komma och hälsa på honom. Även på cairnterriern om du vill.

Ok, jag har fått uppfattningen om att det är tvärtom! :eek:

Jag kommer gärna och hälsar på er! Har Bullterrier och Cairnterrier några sjukdomar man ska se upp med?

*kl* på mig själv!

Jag är klvuen, kluven och åter kluven. Min sambo gillar ju Tollare men vi inser att det är för mycket hund för oss. Men nu ska vi verkligen kolla igenom alla intressanta raser för att kunna "specialstudera" dem på Malmö-utställningen.

Att det ska vara så svårt! :(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka