Ännu ett rasval!

Sv: Ännu ett rasval!

Jag har ju en förkärlek till fransk bulldogg, de är så härliga. Lugna, men har inga problem att hänga med på en längre promenad.
Det blir nog min nästa hund, eller en Lancashire Heeler, även om de inte är ett dugg lika beteendemässigt :-D

En kastrerad dvärgpinscher är lat! Har en hemma, och nu när det är under 10 plusgrader, går han inte längre än han måste ute... Han hatar kyla och väta. Sommaren gör att han lyser upp och njuter av livet, även om han var tio ggr mer aktiv som okastrerad ;-)

• Dalmatiner :love: Enligt mig, stora mentala problem inom rasen, i stort sett bara träffat på ostabila hundar. Ingen hund jag skulle köpa.
  • Tollare :love: Också enligt mig, problem med mentaliteten. Ingen hund jag hade velat ha.
  • Bostonterrier ingen uppfattning
  • Petit Brabanconingen uppfattning
  • WestieTrevliga, men verkar dras med en del sjukdommar?
  • Carnterrier De jag träffat har varit trevliga hundar.
  • Norfolkterriersamma som ovan
  • Iris Softcoated retrieverTrevliga, men bara träffat få, och de ville jobba!
  • BoxerMycket sjukdommar inom rasen?
  • Bullterrier De jag träffat har varit jättetrevliga!
  • Dansk/svensk gårdshundIngen uppfattning
  • Manchesterterrieringen uppfattning
  • NakenhundVerkar trevliga överlag, hudproblem?
  • KooikerhondjeIngen uppfattning
  • LagottoIgen, mentala problem, de jagträffat på har varit väldigt veka och gärna huggt istället för att gå undan.
  • Kromfohrländeringen uppfattning
  • Italiensk vinthundingen uppfattning
  • WhippetVerkar trevliga över lag.

Kolla dina fakta först. Borderterriern är än idag den ras som används mest till grytjakt och anses vara den bäst lämpade rasen, både som sprängare och förliggare. (Även om taxen är tätt efter som förliggare)

Men ja, tyvärr finns det ett par kennlar som avlar på borderns förmåga att jaga ovan jord.

Gilly

:bow::bow::bow:

Hannapanna: varför tror du att borderterriern inte är lämpad gör gryt? Det är ju det den är gjord för! Jagar du själv?

Borderterriern är en mycket lugn och avslappnad hund inomhus, men har som sagt mycket energi när det gäller. Behöver få utlopp för sitt jaktbehov för att må bra.

GatLyktan

men du ska nog inte ha en terrier dom kräver mycket hjärngympa...
jag tror helt klart på en pudel otroligt trevliga hundar...:bump::banana::bump:

har dock ingen själv älskar min cane corso hon är toppen...

Italiensk vinthund

Jag har ju själv en och jag har inga synpunkter på om man har haft hund tidigare eller inte om man skaffar någon. Har man rätt mentalitet så är det en väldigt lätt och trevlig hund att ha att göra med. Däremot är italienaren väldigt speciell. Den är inte riktigt som en hund utan som en egen slags varelse, typ korsning mellan hund, katt och apa. Så vad jag tycker är viktigt är att man har rätt mentalitet och rätt inställning till vad det är man skaffar sig.

Italienaren vill vara med och den vill vara väldigt nära sin husse och matte. En del kan därför uppleva italienaren som väldigt "på" och "klängig". Det är en liten och mycket smidig hund. Redan vid 9-10 veckors ålder så kommer den att använda bostaden som en lure coursing-bana. När andra valpar vid den ålder inte kommer upp i sängen eller soffan så försöker italienaren börja hoppa över dem. Vid 3-4 månaders ålder så inträffar flygaråldern - en halsbrytande tid - då italienaren är övertygad om att den kan flyga om den bara försöker tillräckligt intensivt. Tyvärr kan benbrott lätt inträffa under denna period.

Annars är de väldigt tillgivna, följsamma och mycket trevliga. Mycket pratsamma, men inte skälliga. De har ett väldigt rikt känsloliv och är oftast sprudlande glada, men det går inte att missa när de är deppiga, då är det verkligen moll som gäller (min lägger sig till och med i nedförsbacke för att visa hur eländigt det är). Lite dramaqueens!

Själv vill jag inte ha någon annan hundras men man ska veta att italienaren är lite annorlunda.

Vanliga sjukdomar/skador:
-Benbrott
-Tandsten
-Hårlöshet (alopeci)

Har du några fina bilder på din hund?

IMGP0168.jpg

IMGP0013-1.jpg

IMGP0186.jpg

643c2579.jpg

Du skriver bullterrier och då måste ju jag slå ett stort slag för eng staffordshire bullterrier :love:

4veckor1.jpg

Åh din Zaga är ju så underbart söt!
Hur är hon i temperament och vad är användningsområdet för denna ras?

Låter som en speciell ras. Får gå in på reshemsidan och lusläsa vad det står!

Kolla dina fakta först. Borderterriern är än idag den ras som används mest till grytjakt och anses vara den bäst lämpade rasen, både som sprängare och förliggare. (Även om taxen är tätt efter som förliggare)

Men ja, tyvärr finns det ett par kennlar som avlar på borderns förmåga att jaga ovan jord.

Gilly

Kanske inte behöver vara så otrevliga här inne eller? Hur ligger tysk jaktterrier i statistiken då? Undrar bara för när jag varit upp och tränat min hund i gryt så är det flest tyska jakterriers som tränas och används i naturgryt, därför lite intressant att veta. Om du nu har någon uppfattning om den rasen?

Vad gäller kennlar som avlar på borderns förmåga att jaga ovan jord så undrar jag vilka kennlar du syftar på och om detta skulle vara negativt? Jag ser det nämligen bara som positivt om hunden har fler användningsområden än ett....Jag själv skulle aldrig våga släppa ner min border i ett naturgryt men tycker det är kul att han har intresset för jakt ovan jord samt viltspår.
Har du border själv som du jagar i gryt med? Hade varit kul att höra om i så fall!

Menar inte att de ej är lämpade för gryt men menade att det inte är enbart till jakt/gryt man har dessa hundar. Känner många som har borders som inte jagar med dom men som givetvis aktiverar de på andra vis. Dessa hundar är hur goa som helst de oxå!

/Hannapanna

:bow::bow::bow:

Hannapanna: varför tror du att borderterriern inte är lämpad gör gryt? Det är ju det den är gjord för! Jagar du själv?

Borderterriern är en mycket lugn och avslappnad hund inomhus, men har som sagt mycket energi när det gäller. Behöver få utlopp för sitt jaktbehov för att må bra.

GatLyktan

--------------------------------------------------------------------------------

Menar inte att de ej är lämpade för gryt men menade att det inte är enbart till jakt/gryt man har dessa hundar. Känner många som har borders som inte jagar med dom men som givetvis aktiverar de på andra vis. Dessa hundar är hur goa som helst de oxå!

/Hannapanna

Hej hej!
Ser att ni inte ens har Borderterriern med i ert val av ras så då kan vi ju sluta slå ett slag för den :rofl:
Men jag tycker att ni ska köra på Softisen eftersom det var den ni varit innne på från första början och det känns som att den fortfarande är en favorit för er?!:love:
Det verkar vara en msyig ras dessutom!

/Hannapanna

Så fin! Fast jag gillar den irländska pälsen mer. För det är väl den som är lite lockigare?

Synd att han tycker så. Är det utseendet går det ju att ha dem nerklippta.

Har du frågor om Aussin får du gärna PMa, eller fråga Gnist här på buke, hon föder upp dem!

Dalmatiner: Enligt mig, stora mentala problem inom rasen, i stort sett bara träffat på ostabila hundar. Ingen hund jag skulle köpa.
Westie: Trevliga, men verkar dras med en del sjukdommar?
Lagotto: Igen, mentala problem, de jagträffat på har varit väldigt veka och gärna huggt istället för att gå undan.
Detta har jag också hört! :confused:

Carnterrier: De jag träffat har varit trevliga hundar.
Norfolkterrier: samma som ovan
Bullterrier: De jag träffat har varit jättetrevliga!
Låter lovande. :)

Iris Softcoated retriever: Trevliga, men bara träffat få, och de ville jobba!
Det är därför vi tvekar! Klarar vi av det?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka