Ännu ett rasval!

Sv: Ännu ett rasval!

En stående fågelhund, som dessutom är en allsidig och duglig jakthund. Hör till grupp 7 och har fci-nummer 216.

Pudelpointer är en strävhårig stående fågelhund. Den härstammar
genetiskt sett ursprungligen från pudel och pointer och har uppstått
helt separat från andra stående fågelhundsraser.
Även om pudel endast utgjorde ett av de ursprungliga inslagen i
pudelpointer har pudelns jaktliga egenskaper bevarats. I kombination
med pointerns förträffliga jaktegenskaper i fält, utmärkta
väderkorn, snabba vägvinnande sök och fasta stånd har de givit
upphov till en mångsidig, genetiskt sund och brukbar jakthund.

Inget man bör skaffa om man inte är en aktiv jägare mao ;)

:eek:
Trodde först att du tipsade om denna ras! Tänkte att nu har världen vänts upp och ner... :p

Jag har kollat på whippet men min sambo är inte så jättesugen...

Han kommer att ångra sig! Min sambo tyckte först att min italienare var lite för töntig. Men nu kan han inte tänka sig något annat än en italienare eller en whippet.

Jag tror att det har något med fånig manlighet att göra. Men ta med honom till en whippetrace-bana så att han får se riktigt välmusklade whippet i sitt rätta element. Då kommer han att tycka att det är de tuffaste hundarna han någonsin har sett! Lovar! :)

Åh tack! Häftigt! Låter ju som en jycke som kanske kan passa om sådär 15-20 år då jag ska ha en allergivänlig jakthund för klövvilt och fågel??! :P

Jag kryssade i eftersök, lydnad och allergivänlig.... medelmycket aktivering, litar inte för mkt på sånna där test! :p

Nu har jag gjort ännu ett test vilken hundras som skulle passa oss:

Rasväljare

Med bakgrund av upplysningarna du har gett vill vi föreslå följande raser:

Beagle
Bull terrier
Chesapeake bay retriever
Dansk-svensk gårdshund
Islandsk fårehund
Lapsk vallhund
Manchester terrier
Norsk buhund
Norsk lundehund
Pinscher
Shar pei
Shiba
Staffordshire bull terrier

Känns inte så pricksäkert kanske???

Börjar tröttna rejält nu, snart skiter jag i allt! :(

En hundras som jag alltid har gillat är Tibetansk spaniel. Förutom att det är en vansinnigt söt hund så tycker jag att den har flera trevliga egenskaper:

Sällskapshund
Livlig
Intelligent
Trevligt temperament (mild och vänlig)
Långlivad och frisk ras (PRA förekommer dock, men endast få fall)

På den negativa sidan finns att den tydligen är rätt envis och att den har ganska mycket päls (men som tydligen ska vara lättskött).

Jag tycker själv att det är en fullständigt bedårande hundras :love:.

Nja jag gillar inte dessa små "tanthundar". Men vem vet, kanske är det vår perfekta hund!?!

Att det ska vara så j-la svårt att hitta rätt! :confused::cry:

Fast jag har träffat flera som inte alls ser så tantigt fluffiga ut (man behöver ju inte föna dem), utan mer ser ut som en vanlig spaniel med lite kortare öron.

Jag tycker att de är supercharmiga!

images

Säger det än en gång, det finns kanske snart en liten border hanvalp som sitter och väntar på just er kärlek :love:

Jobbar själv på stort hunddagis och umgås med ca 35 hundar av olika raser varje dag.. nya börjar, gamla slutar så man får träffa en hel del olika raser... Det hundar jag ej rekomederar är dvärgshnuzer, jack russel och stora hundar.. Det som är bra hundar för en som mestadels vill ha en sällskapshund med lite träning då och då ochsom inte kräver pälsvård är staffe eller fransk bulldog.. kanonhundar!! :)

ja tycker de låter som att en vippet skulle passa er! de är kanon hundar och är riktiga soffgrisar=) men klarar av mycke motion , samt e juh inte pälsen så jobbig !

Nu har vi redan bestämt oss för en valp. Ska kolla på den om 2 veckor!

Bilder och ras kommer efter det besöket! då ska ni hjälpa oss med namn... haha!

MEN i framtiden vill jag ha fler hundar och då ska jag ha staffe, whippet & dalmatiner! :)

Vad blev det?

Whippet är perfekt! :love:

Låt den springa fritt en stund varje dag så är den nöjd. Du kan stå på gräsmattan och låta den rasa eller gå en 4-timmars promenad i skogen. Om det regnar eller är kallt håller den sig gärna under takutsprånget och skyndar sig tillbaka in. Även om man inte är jättevan med hundar så lär den sig "vardagsuppfostran" nästan av sig själv. Däremot får man ofta ingen direkt reaktion på ett kommando, den kanske tittar upp och ser ut att säga "vill du jag ska komma nu med en gång? Jag ska bara göra färdigt först". En whippet vill gärna vara flera, även om den inte kommer att lägga sig i ditt knä i soffan (utom när den är valp då), ligger den helst bredvid dig och kryper ner under täcket i sängen på vintern. Den kommer troligen inte att hoppa på besökare och skäller sällan. En whippet anser att allt som ligger på mattes tallrik är ätbart, däremot är det mer tveksamt med hundmat (om man inte har flera hundar så det är konkurrens). Då får man se upp så den inte svälter sig och handmata så den kommer igång med ätandet igen. Pälsvård? Räknas det att torka av med ett sämskskinn när den fäller (det gör de faktiskt) och att skydda mot kyla och väta med täcke? Att torka av tassarna vid blött väder brukar räcka. Vid lek med andra hundar får man se upp så inte den snabba whippeten drar igång ett jaktbeteende (kan bli biten!) eller får tunga tassar/hundar på sin rygg (ryggen är lång och därför en svag punkt, ta det försiktigt med trappor och hopp).

Dessutom är de ju så vackra, gracila och smidiga ... behöver jag säga att vi har whippet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka