Ännu ett rasval!

Sv: Ännu ett rasval!

Kom förresten på att jag och min sambo ska till Malmö utställningen den 16 mars. Tyvärr är ju inte grupp 9 den dagen men någon annan intressant ras kanske? Någon som har en trevlig ras och vill bli påhälsad i en stressig situation? ;)

Om man bortser från pälsvården passar cocker in på din beskrivning rätt bra. Den kräver dock att man ägnar sig en del åt just pälsen. Gör man det regelbundet 5-10 min/dag och håller efter trimningen hyfsat klarar man sig dock långt. Det är när man slarvar och låter dem tova igen man får problem. Öronen är speciellt viktiga att hålla efter så att luften kan cirkulera.

Våra önskemål är:

• Liten till mellanstor hund
  • Aktiv (klara längre promenader, lydnad)
  • Bra första hund
  • Får gärna vara soffpotatis när lusten är låg
  • Ej för mycket pälsvård
  • Kunna vara en lugn hund även om man ligger sjuk i en vecka

Det låter som en whippet:

-Aktiva soffpotatisar
-Följsamma. Vackra
-Ingen pälsvård (en dusch varannat år räcker)
-Lätt att ha med sig
-Kryper in under täcket för att värma sig när du har feber

Hmm ja de är fina men jag är lite skeptisk till den rasen. Vet inte varför... Har du några bilder samt en övertygande beskrivning? ;)

Ska kolla om de visas på söndagen i Malmö. Ska verkligen gå igenom alla raser för att inte utesluta någon.

Nåja, en lite mer detaljerad beskrivning :):

Först och främst en sak som jag glömde innan och det är att whippet är en mycket frisk ras utan direkta rasbundna, se: http://whippetklubben.nu/RAS2.pdf.

Whippet är mild och vänlig till temperamentet. Väldigt lätta och trevliga att ha och göra med. En väldigt behaglig hund att leva med. Lugna och sansade inomhus (efter unghundstiden) och mer livliga ute. Eftersom den är en vinthund så har de givetvis jaktinstinkt och ett behov av att få springa av sig. För att den ska få utlopp för sina energier så kan man med fördel ägna sig åt whippetrace eller lure coursing (få saker är vackrare att se på :love:). En vinthund behöver få springa av sig.

Vinthundar har inte så jättemycket "will to please" men det behöver inte betyda att de inte går att lära dem någonting. Många vinthundar (däribland whippet) ägnar sig såväl åt lydnad som t.ex. viltspår.

Jag tycker kort och gott att det är mycket trevliga hundar. Och så luktar de inte hund (många - s.k. honungshundar - luktar istället honung om nos, kinder och öron).

Jag har själv inte whippet, utan italiensk vinthund (en liten apa med vingar), så jag bidrar inte med några bilder. Men kanske Ishtar, Långnos, Suuz, Annielee och andra som har whippet kan bidra med några bilder på deras snyggningar.

Som någon skrev i ett annat forum någon gång: "Den som inte har en whippet får skylla sig själv" :D

Har du några bilder samt en övertygande beskrivning? ;)

Jag skulle kunna överösa dig med bilder, och som cockerfantast kan jag ju bara säga att en rastypisk cocker enbart ger mersmak. Risken är uppenbar att man skaffar sig en till ganska raskt... :angel::love: Gå in på cockerklubben och titta in på länken "Jubileums kalender" som ligger på högersidan. Där finns underbara bilder på cockerns alla olika sidor. Från valp till vuxen, lady till arbetsmyra. Massor med olika färger och situationer.

Vem kan motstå denna uppenbarelse?
molly61226064.jpg

Inte jag i alla fall!

Hmm ja de är fina men jag är lite skeptisk till den rasen. Vet inte varför... Har du några bilder samt en övertygande beskrivning? ;)

Oj ser nu att jag tittade på fel svar innan. Jag trodde att du ville ha en ännu mer övertygande beskrivning av whippet. :p

Jag är tacksam för din beskrivning också! Ska visa min sambo, är ju inte bara jag som ska äga vovven.

Har erfarenhet av ett flertal borderterriers då många bekanta har det. De jag har träffat på har varit pipiga, haft könsbunden aggressivitet, riktiga arbetsmyror och otroligt krävande. Kanske har jag bara träffat på de dåliga borders som finns men jag tror att den bör få jaga eller iaf spåra mycket för att må bra.

Var även på utställningen i Sofiero i somras. Vi var i ringen brevid borderterriern och jag säger bara det: Vilket liv det var! Såg ut som om var och varannan border ville flyga på varandra och börja slåss.

Absolut ingen nybörjarhund, utan mer en utpräglad jakthund anser jag.

Jag håller inte med om aggressiviteten.
Borderterrierna har länge avlats på att de ska gå bra ihop med andra hundar. (Om man tänker på de gamla engelska hubertusjakterna med 20 foxhounds och 1 liten border;) ) och är i allmänhet snälla mot andra hundar. Men självklart finns det undantag och dåliga exemplar, precis som inom alla raser.

MEN, precis som du skriver är borderterriers är definitivt jakthundar med arbetsbehov. De är snälla barnhundar, mysiga soffpotatisar, duktiga agility/lydnadshundar och inte särskilt svåra egentligen. Men eftersom de är jakthundar måste de få jaga för att må bra helt enkelt!

Gilly med 3 borderterrirar

Hej hej!
Även jag har en border och jag håller inte med era inlägg till fullo gällande denna rasen!
För det första är det från början en grythund. Idag använder man dock inte en border så mycket till just grytjakt. Det finns bättre lämpade raser för detta. Vid jakt använde rman oftast border ovan jord, det vill säga till klövvilt, vildsvinsjakt ibland och till eftersök.

Vadgäller uttrycket första hund så tycker jag att detta är ett dumt ord att använda, för vilken hund är bäst lämpad som första hund?? Alla har ju sina egna uppfattningar om detta.

Visst en border är en terrier men oftast blir hunden vad man gör den till. Vår border anser jag är en lugn och harmonisk hund med mycket motor när det väl gäller.

Så titta bland alla raser och prata med uppfödare och ta reda på så mycket som möjligt så kommer ert val av hund att bli alldeles utmärkt :banana:

För det första är det från början en grythund. Idag använder man dock inte en border så mycket till just grytjakt. Det finns bättre lämpade raser för detta. Vid jakt använde rman oftast border ovan jord, det vill säga till klövvilt, vildsvinsjakt ibland och till eftersök.

Kolla dina fakta först. Borderterriern är än idag den ras som används mest till grytjakt och anses vara den bäst lämpade rasen, både som sprängare och förliggare. (Även om taxen är tätt efter som förliggare)

Men ja, tyvärr finns det ett par kennlar som avlar på borderns förmåga att jaga ovan jord.

Gilly

Kommer rabbla upp några raser vi (iallafall jag ;) ) skulle vilja ha (inser ju naturligtvis att vissa kanske inte passar oss):

• Dalmatiner :love:
  • Tollare :love:
  • Bostonterrier
  • Petit Brabancon
  • Westie
  • Carnterrier
  • Norfolkterrier
  • Iris Softcoated retriever
  • Boxer
  • Bullterrier
  • Dansk/svensk gårdshund
  • Manchesterterrier
  • Nakenhund
  • Kooikerhondje
  • Lagotto
  • Kromfohrländer
  • Italiensk vinthund
  • Whippet

En salig blandning av hundraser men vilka är big NO NO och vilka skulle fungera?

Jag har en wheatenhanne, som så klart är alldeles underbar:love:.

En wheaten skulle kunna passa in på dina krav. Jag tränar och tävlar bruks och lydnad med min hund. Men åker familjen på magsjuka eller liknande så har han inga problem med att ta det lugnt i en vecka. Klättrar ej på väggarna.

En wheaten kräver en fast hand, det gäller att vara minst lika envis, och konsekvent. Ger man dem lillfingret så tar de hela handen.

Vissa individer är skarpare än andra. Min hund har en skalle av flinta, men ett hjärta av renaste guld.

Jag har inte haft några problem med aggressivitet, men har märkt att det kan förkomma hos vissa individer.

Jag har från början varit stenhård med att det är jag som är flockledaren, har inte tillåtit en massa trams från hans sida.
Jag bestämmer när man får gå ut genom dörren, hoppa ut från bilen, varsågod innan man äter osv. Känner man en intressant lukt så kommer man iaf när matte ropar, inte när man nosat klart osv.

Om du/ni känner att en wheaten kan vara för mycket hund för er, så ta en riktigt ordentlig funderare på om den skulle kunna passa er. Känner ni ändå att den kan vara för mycket, så köp en annan ras.

Tipsar om boken "Irish softcoated wheaten terrier, en rasmonografi" av Hilde Nybom.

Vi har ju redan innan varit inne på den hunden. Uppfödaren vi var i kontakt med hade inga problem med att släppa en valp till oss. Jag hade, när vi besökte henne, lagt fram exakt vad vi ville, vad vi kan och inte kan. Så det kanske går med en sån hund iallafall?

Jag gillar dem skarpt! Men min sambo är lite orolig över pälsen eftersom vi kommer att vara mycket ute i skogen = fastnar mycket under magen och på benen...
Har även läst den boken. Tänkte köpa den nu på rean om den dyker upp!

Jo, jag såg det, tänkte mest på att ni kanske inte riktigt hade bestämt er eftersom du skrev att ni var lite fundersamma på om det var lite för mycket hund för er. Men det blir säkert jättebra!

Min hund är min första egna. Även om jag är uppväxt med hund så kunde jag inte mycket när vi köpte honom. Men vi har gått lite kurser och man lär sig hela tiden något nytt!

Vi är ute i skogen så gott som varje dag. Visst fastnar det lite pinnar och sånt, men det är inte så farligt.

Är ni intresserade av utställning? Annars kan man ju klippa dem i en snygg, lite kortare wheatenfrisyr.

Jag vill gärna rekommendera rasen, för de är alldeles underbara! Robusta, tåliga hundar som är med på allt man kan tänkas hitta på!

Min hund är min första egna. Även om jag är uppväxt med hund så kunde jag inte mycket när vi köpte honom. Men vi har gått lite kurser och man lär sig hela tiden något nytt!
Kurser kommer vi gå, vill ha en trevlig lydig hund som trivs med livet!

Vi är ute i skogen så gott som varje dag. Visst fastnar det lite pinnar och sånt, men det är inte så farligt.
Då borde inte min sambo vara så orolig.

Är ni intresserade av utställning? Annars kan man ju klippa dem i en snygg, lite kortare wheatenfrisyr.
Inte mer än den första utställningen som jag gissar att de flesta uppfödare vill att man ska göra. Men vem vet man kanske fastnar i det träsket. på något konstigt vis har jag ett sug att gå och titta på utställningar. Kanske kan vara att jag så gärna vill ha en egen hund! ;)

Jag vill gärna rekommendera rasen, för de är alldeles underbara! Robusta, tåliga hundar som är med på allt man kan tänkas hitta på!
Precis en sån hund jag söker!

Har du några fina bilder på din hund?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka