Ännu en kvinna

Det är bara mina som går på lösdrift. De andra står på box. Dom kan ju inte överleva på morgonhö och kvällshö och vara utan hö hela dagarna. Dom går ute från 7-22. Det finns ingen möjlighet att sätta ut en bal tyvärr.
Jag har funderat på lunchgrindar så får jag iallafall sova.
Låter jättedyrt att själv betala lunchgrindar till andras hästar.
Han går ju från utgift fodringsarbete=0 kr till utgift fodringsarbete=massa investering.
Så ev måste en sådan fråga om investering föregås av att ägarna får turas om att fodra på dagen? Så det blir en press utifrån.

Antar att han jobbar hemifrån på kontor på dagarna? och egna företaget är ngt han gör utöver det?

Nejdå, det är inget jobb att slänga ut lite hö. Du måste ändå ge dina hästar hö så då kan du lika gärna..bla bla bla.
Helt lönlöst att ens diskutera.

Jag förstår också att hans version är helt annorlunda men eftersom jag får höra den versionen minst 3 ggr om dagen så kan jag den utantill.

Du gör ingenting
Du betalar ingenting, jag betalar allt
Du får allt gratis och ligger bara i soffan.

🤷‍♀️
Jag skulle bli helt dränerad att att leva tillsammans med en sådan.
Hur får han det till att du får allt gratis?
Du betalar 5000kr i månaden för dina hästar?
Vad betalar du i övrigt för mat till dig själv och ev lån plus drift?
Eller är dessa 5000kr inkluderat med annat? Som mat och boende?

Detta inlägget är en bra början på förändring :heart

Du äger 25% av gården - ingår den i företaget? om ja =25% av vinsten?
Kallhyra för dina hästar är 5000kr
Du har ca 30000 i utlägg företaget är skyldig dig
Lön för din arbetsinsats får du inte

Hur är det med resten, delar ni på ansvar och kostnader för huset/mat/el mm

Just nu vägrar jag betala så jag betalar mina räntor, el och min del till mat. Dvs middag. All annan mat handlar jag själv.
Sen betalar jag mitt hö och strö.

Boendet är privat och stallet är i verksamheten. Jag vill egentligen lyfta ur min lösdrift och hage ur företaget men det blir jäkligt jobbigt hur man ska lösa det. Det bästa vore att komma överens med skatteverket huruvida det går men det är enklare att bara betala kallhyra då.

Han har hotat mig med att tala om för skatteverket att jag inte betalar något för mina hästar och jag har hotat att anmäla att han har slavar isåfall (dvs jag). Plus att jag inte får betalt för mina utlägg som han dragit av.

Vi är inte gifta och jag är inte med i hans enskilda firma. Han har F- Skatt och är momsregistrerad.
Nej jag får ingen del av någon vinst.

Jag läser ju detta och tänker ju själv vilken idiot jag är. Men eftersom upplägget var helt annorlunda från början men bara blivit värre och värre så har jag glidit in i detta bara.

Nejdå, det är inget jobb att slänga ut lite hö. Du måste ändå ge dina hästar hö så då kan du lika gärna..bla bla bla.
Helt lönlöst att ens diskutera.

Jag förstår också att hans version är helt annorlunda men eftersom jag får höra den versionen minst 3 ggr om dagen så kan jag den utantill.

Du gör ingenting
Du betalar ingenting, jag betalar allt
Du får allt gratis och ligger bara i soffan.

🤷‍♀️
Det där är ju psykisk misshandel och du blir ju förminskad i allt av din sambo. Din sambo är inte värd dig.

Jag skulle lämna!

/Lizzie

Just nu vägrar jag betala så jag betalar mina räntor, el och min del till mat. Dvs middag. All annan mat handlar jag själv.

Boendet är privat och stallet är i verksamheten. Jag vill egentligen lyfta ur min lösdrift och hage ur företaget men det blir jäkligt jobbigt hur man ska lösa det. Det bästa vore att komma överens med skatteverket huruvida det går men det är enklare att bara betala kallhyra då.

Han har hotat mig med att tala om för skatteverket att jag inte betalar något för mina hästar och jag har hotat att anmäla att han har slavar isåfall (dvs jag). Plus att jag inte får betalt för mina utlägg som han dragit av.

Vi är inte gifta och jag är inte med i hans enskilda firma. Han har F- Skatt och är momsregistrerad.

Jag läser ju detta och tänker ju själv vilken idiot jag är. Men eftersom upplägget var helt annorlunda från början men bara blivit värre och värre så har jag glidit in i detta bara.

Om han hotar med skatteverket så är det inte du som får problem. Det är ju han själv då det är hans företag.

Det där är inte ett normalt samboliv. Du är ju inneboende.

/Lizzie

Insikt är bra. Men jag tänker att du ska vara snäll mot dig själv, det går att koka nästan vilken groda som helst utan protest om det sker gradvis. För övrigt låter det inte heller direkt som att du låtit dig kokas utan protest. Det låter helt horribelt och jag håller tummarna för att du mäktar med att få det bättre.

Jag säger också lämna. Ju fortare desto bättre. Och köp för guds skull inget till hans företag utan håll dina egna pengar hårt.
Saker du har betalat kan du dessutom ta med dig när du flyttar.
Och spara alla kvitton för det som redan köpts. Som ”förhandlingsmedel” om det dyker upp krav från hans sida vid en separation. Det är i princip en skuld han har till dig (inte lätt att driva juridiskt men du har i princip satsat egna skattade pengar i hans företag som står på företagets balansräkning som en skuld).

Är du verkligen säker på att det går med vinst?
Jag har aldrig fått boxplatser att löna sig någonsin.
Enda vinsten med djurhållningen är att gården inte växer igen.

Jag håller med, så brukar det vara. Vi har ett attraktivt läge en ridklubb i södra sverige så det går att ta ut en ganska hög hyra då medlemmar rider gratis på klubbens anläggning.
Jag har hans bank id kod så jag har ju varit tvungen att skaffa mig info.

Du äger väll 25% av gården? Vad ska skatteverket säga till om att du har dina hästar på din del av gården när du dessutom sköter dom själv.

Ring skatteverket och prata med dom och ställ frågor om detta. Det blir han som får problem inte du.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 001
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 020
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar