Ännu en kvinna

Ni måste strukturera upp ekonomin i företagandet. Det låter som kaos att du betalar utgifter som företaget ska ha som utgifter mot de intäkter som kommer in. Om de redovisas i företaget (vilket många gör för att exempelvis kunna redovisa moms) så har ju du gjort privata insättningar för alla de pengarna som nu ligger på balansräkningen som en skuld.

Men om (?) hästföretagandet inte genererar tillräckliga intäkter för att klara utgifter, investeringar och finansiera dina arbetsinsatser så är det väl dags att avveckla? Att stressa ihjäl sig för att ta hand om andras hästar och subventionera deras hästar är inte hållbart för någon. Har ni räknat på företagandet och satt en affärsplan eller liknande som ni kan exekvera på och följa upp mot?

(”Han” ska inte betala för staketet, det ska företaget göra.)

Ja det är kaos. Helt rätt. Men jag hade ingen aning om att han gråter när han skiter när vi flyttade in här och precis allt skulle vara en strid.
Det är inte nödvändigt med något tydligen.

Från början så skulle vi dela upp arbetet men det är bara dumpat på mig. Han kan gapa om att saker inte blir färdigt fort nog men vill inte hjälpa till.
Jag skulle få tillbaka pengar för det jag köpt men det har uteblivit. Det är sådan strid att jag orkar inte ens ha en diskussion utan det är enklare att jag betalar det som går sönder själv. Nu är det inga stora grejer längre och han får inga kvitton från mig längre

Jodå det är uppstrukturerat med revisor och allt men jag får ingen inblick. Pengarna som kommer in används bara till saker som han anser vara nödvändiga. Han är manisk med att allt måste gå med vinst. Pengar ska samlas på hög.

Varför vill din sambo driva hästverksamhet om han inte är intresserad av det?

Har du möjlighet att inackordera dina egna hästar i något annat stall? Flytta dina egna hästar och lämna över jobbet med inackorderingarna till din sambo.

/Lizzie

Steg 1. Du behöver få full inblick i ekonomin, inkomster och utgifter för företaget du driver.
Steg 2. Ni kommer överens om vad som är en rimlig arbetsbelastning i företaget, kanske ska ni ha färre inackorderingar, eller att de tar stallpass som del av hyran, eller att sambon tar en del av bördan.

Är detta saker han inte vill disktera alls så är det tyvärr så att han älskar inte dig. Ni gör inte detta tillsammans, utan han utnyttjar dig för sin egen vinning. Vilket skulle ge…

Steg 3. Packa ihop sina saker och flytta ut.

Ja det är kaos. Helt rätt. Men jag hade ingen aning om att han gråter när han skiter när vi flyttade in här och precis allt skulle vara en strid.

Från början så skulle vi dela upp arbetet men det är bara dumpat på mig. Han kan gapa om att saker inte blir färdigt fort nog men vill inte hjälpa till.
Jag skulle få tillbaka pengar för det jag köpt men det har uteblivit. Det är sådan strid att jag orkar inte ens ha en diskussion utan det är enklare att jag betalar det som går sönder själv. Nu är det inga stora grejer längre och han får inga kvitton från mig längre

Jodå det är uppstrukturerat med revisor och allt men jag får ingen inblick. Pengarna som kommer in används bara till saker som han anser vara nödvändiga. Han är manisk med att allt måste gå med vinst. Pengar ska samlas på hög.
Att vara ”manisk” med att det ska gå med vinst är bra! (På nån hög behöver inga pengar samlas dock). Problemet är ju att det inte blir vinst om företaget inte får i tillräckligt med pengar i förhållande till sina utgifter. Att gå med vinst genom att fejka (= du betalar ut egen ficka) är såklart inte rätt.

Tuff situation, men det låter verkligen inte som det funkar alls. Spara dina kvitton. Helst lämna till din sambo efter att ha kopierat dem och få ersättning för utläggen.

Varför vill din sambo driva hästverksamhet om han inte är intresserad av det?

Har du möjlighet att inackordera dina egna hästar i något annat stall? Flytta dina egna hästar och lämna över jobbet med inackorderingarna till din sambo.

/Lizzie

Ja det kan man fråga sig. Han har alltid velat bo på en gård och såg ett sätt att tjäna pengar, ungefär så!
Jo jag försöker hitta ett ställe tillfälligt iallafall.

Fundera på det här (du behöver inte svara i tråden):

Trivs du i förhållandet?
Älskar du honom fortfarande?
Vill du leva med honom?

Om svaren är nej: ta kontroll över din egen ekonomi är superviktigt! När du fått kontroll över den ökar din möjlighet att ändra ditt liv så att det passar dig.

För mig är det är stor röd flagg att han utesluter dig ur insyn i ekonomin! Det låter farligt!

Ja det kan man fråga sig. Han har alltid velat bo på en gård och såg ett sätt att tjäna pengar, ungefär så!
Jo jag försöker hitta ett ställe tillfälligt iallafall.
Tveksamt om man tjänar så mycket pengar alls. Inte i förhållande till det arbete man lägger ner.

Det måste finnas en drivkraft inom en och ett stort intresse annars är det helt fel bransch man är i.

Men på riktigt ?!? Är det han som satt upp dessa erbjudanden/att det ingår med fodring hela 5 gånger dag och både ut- och insläpp och så ska DU göra detta (förutom när du jobbar) och betala för dina hästar till honom?! Skämtar du?! det är ju helt åt helvete. Dessutom med så lite sömn får du inte tillräckligt med återhämtning, du kommer riskera hälsan både fysiskt och psykiskt. Det där går ju inte, som du ju såklart märkt. Du måste göra slag i saken och dra dig ur detta, ren utnyttjande från hans sida. fy fn.

Fundera på det här (du behöver inte svara i tråden):

Trivs du i förhållandet?
Älskar du honom fortfarande?
Vill du leva med honom?

Om svaren är nej: ta kontroll över din egen ekonomi är superviktigt! När du fått kontroll över den ökar din möjlighet att ändra ditt liv så att det passar dig.

För mig är det är stor röd flagg att han utesluter dig ur insyn i ekonomin! Det låter farligt!
Kontrollera med Kronofogden så att du inte har några - för dig - okända skulder. Kontrollera även honom (iom att ni är gifta)
Kontrollera med kreditföretag och banker. Allt för att du ska få en överblick om dina/era skulder.
(Finns fler än en som åkt på överraskningar efter sådan koll, eller när tex bilförsäljare gjort kreditkoll inför bilköp.)
Han kanske har ökat på ert lån, utan din vetskap.

Om du flyttar, har du möjlighet att gå upp i tid igen? Så att du kan försörja dig.....

Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan.

Det blev så att min man driver företaget i hästverksamheten. Vi har inackorderingsstall men eftersom min sambo inte är hästmänniska så är det ju jag som får ta hand om allt.

Mina hästar går på lösdrift och sen har vi 7 inackorderingar som står på box så dom ska släppas ut och in och ha 5 fodringar per dag.

Jag jobbar vaken natt. så jag har har hjälp på morgonen att släppa ut och ta in på kvällen och ge dom hö när jag jobbar men inte annars.
Men har ingen hjälp på dagen så jag får ju inte sova mer än ett par timmar. Så jobbar jag 3 nätter så kanske jag får sova 5-6 timmar på 3 dygn. Förutom det så får jag ju ta hand om allt annat som tillhör ett stall.

Är helt omöjligt att få något gehör hos min sambo. Jag äger 25% av gården och han 75%
Jag ville inte ens ha det såhär så fattar inte ens hur jag hamnade i detta.
Jag har ju fått köpa alla förbättringar för mina egna pengar som nya staket, band osv. Ganska dyrt ca 30.000 för det går inte att ha undermåliga staket med ingen ström men han vägrar betala för sådant

Jag köper ju mitt eget hö och strö till mina och betalar 25% av min nettolön till min sambo förnuvarande 5000kr Jag har fått gå ner i tid på jobbet för jag orkar inte annars

Jag känner ju att jag vill ha lite betalt för att jag sköter hela stallet men jag ska tydligen vara tacksam och helst betala ännu mer. Jag har vägrat betala mer för jag är ju helt upplåst och har inte mer än 4 timmar "fritid" och tycker ändå jag borde få något för det arbetet.

Jag känner att detta är helt orimligt men jag vet inte ens vad jag ska göra. Jag deklaraterar 0 i NE bilagan och anger bara min sambos personnr.

När jag försöker prata med min sambo så får jag bara höra hur jag får allt gratis och hur han betalar allt och jag bara utnyttjar honom.

Jag tycker inte det. Jag sköter alla ut.och insläpp och fodringar ca 20 dgr i månaden hen han får ju alla pengarna såsom hyror osv.

Jag kanske har fel och ska vara tacksam som han säger men detta känns inte rätt 😪

Jag har ingen att prata med om detta så ville bara skriva av mig.
Kan du prata med inackorderingarna så kanske de kan hjälpa dig, kanske tillfälligt, medan du får ordning i röran? Ta en fodring var? Hästar behöver inte foder fem gånger om dagen, vem kom på detta? Ändra rutinerna? Mina får foder två gånger om dagen, med lite halm att pilla i, de går på lösdrift.
När du fått lite sömn och återhämtning så kan du ta och flytta dig och hästarna. Sälj hästar om det inte går att betala inackordering för så många, varken en häst eller karl är värd att riskera sin hälsa för.

Finns en tumregel som säger 10 inackorderingar per heltidsarbetande i stallet. Och för de flesta av oss är det inte hållbart att arbeta särskilt mycket mer än heltid under en längre period. Ska man driva företag så måste man se professionellt på det.

(Sen är ju fodring 5 gånger per dygn inte något friska hästar behöver, så det kan man dra ned på och lägga som frivillig insats på inackorderade.)

Nejdå, det är inget jobb att slänga ut lite hö. Du måste ändå ge dina hästar hö så då kan du lika gärna..bla bla bla.
Helt lönlöst att ens diskutera.

Jag förstår också att hans version är helt annorlunda men eftersom jag får höra den versionen minst 3 ggr om dagen så kan jag den utantill.

Du gör ingenting
Du betalar ingenting, jag betalar allt
Du får allt gratis och ligger bara i soffan.

🤷‍♀️

Detta inlägget är en bra början på förändring :heart

Du äger 25% av gården - ingår den i företaget? om ja =25% av vinsten?
Kallhyra för dina hästar är 5000kr
Du har ca 30000 i utlägg företaget är skyldig dig
Lön för din arbetsinsats får du inte

Hur är det med resten, delar ni på ansvar och kostnader för huset/mat/el mm

Kan du prata med inackorderingarna så kanske de kan hjälpa dig, kanske tillfälligt, medan du får ordning i röran? Ta en fodring var? Hästar behöver inte foder fem gånger om dagen, vem kom på detta? Ändra rutinerna? Mina får foder två gånger om dagen, med lite halm att pilla i, de går på lösdrift.
När du fått lite sömn och återhämtning så kan du ta och flytta dig och hästarna. Sälj hästar om det inte går att betala inackordering för så många, varken en häst eller karl är värd att riskera sin hälsa för.

Det är bara mina som går på lösdrift. De andra står på box. Dom kan ju inte överleva på morgonhö och kvällshö och vara utan hö hela dagarna. Dom går ute från 7-22. Det finns ingen möjlighet att sätta ut en bal tyvärr.
Jag har funderat på lunchgrindar så får jag iallafall sova.

Saker som du reparerade som staket, var det dina hästar som gick där eller andras. Om det är för de andras hästar borde du ju bara kunna strunta i att laga det för dina pengar och vänta på att inakorderingarna kräver lagning av den som har företaget. (om det är dina hästar förstår jag att du lägger ut. -för ingen annan kommer lägga press på honom.)

Det är bara mina som går på lösdrift. De andra står på box. Dom kan ju inte överleva på morgonhö och kvällshö och vara utan hö hela dagarna. Dom går ute från 7-22. Det finns ingen möjlighet att sätta ut en bal tyvärr.
Jag har funderat på lunchgrindar så får jag iallafall sova.
Nej, på box behöver de mat oftare, men fem gånger om dagen har jag då aldrig varit med om. Tre är ju standard.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 020
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar