Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag har sett är att många som är så omedvetna om risker även har inställningen att
"Vildhästar ätar bara gräs så jag kan föda upp min unghäst på enbart hö. Alla ettåringar ser ut som spjälstaket så det är inget att oroa sig för."
Det hö ägaren bjudit sin unghäst är slaget sent på helt ogödslade gärden och kan mest betraktas som bukfylla.
Risken för det resonemanget finns självklart även hos mer riskmedvetna människor men den är betydligt mindre.

Men det låter ju som en helt absurd koppling.

Märklig slutsats, måste jag säga.
"efterdom man låter ett barn sitta på hästen utan hjälm, har man säkert inte gett den mat"...

Dessutom finns det ju en studie nu med SLU som huvudman som visat att även högpresterande hästar kan födas upp på huvudsakligen stråfoder. Det är travhästar man undersökt.
Ni vet om man vill missförstå så gör man det. Missade du den här meningen totalt?
[QUOTEDet hö ägaren bjudit sin unghäst är slaget sent på helt ogödslade gärden och kan mest betraktas som bukfylla.][/QUOTE]

Men det låter ju som en helt absurd koppling.
Jag kan inte förstå varför ni inte kan acceptera att jag har sett detta samband (flera fall). Har ni annan erfarenhet så är det ju bra för er.

Ni vet om man vill missförstå så gör man det. Missade du den här meningen totalt?
[QUOTEDet hö ägaren bjudit sin unghäst är slaget sent på helt ogödslade gärden och kan mest betraktas som bukfylla.]

Nej jag missade inte den raden. Men den är i mina ögon en lika konstig slutsats som det jag valde att citera, utifrån ett foto där en unge sitter utan hjälm på en häst.

Jag kan inte förstå varför ni inte kan acceptera att jag har sett detta samband (flera fall). Har ni annan erfarenhet så är det ju bra för er.[/QUOTE]

Visst, jag inser att du stött på detta fenomen/denna koppling.
Men jag tycker att det är ganska saftigt att utifrån ett foto på en välnärd häst med en obehjälmad unge, dra slutsatsen att hästen är vanvårdad bara för att ungen saknar hjälm.

Och jag förstår inte att du väljer att generalisera utifrån din erfarenhet till att alla personer som glömmer säkerhetstänk för ungarna, missköter sin/a häst/ar.

Så nej, jag förstår inte att du drar slutsatsen att en häst vars ägare inte är rädda om ungens huvud, inte skött sin häst.
Men du har så gott du kunnat, förklarat din i mina ögon konstiga slutsats.

Jag kan inte förstå varför ni inte kan acceptera att jag har sett detta samband (flera fall). Har ni annan erfarenhet så är det ju bra för er.

Jo, jag kan acceptera men jag måste ju också få säga vad jag tycker. Jag tycker kopplingen är lika ovetenskaplig som alla förutfattade stereotypa uppfattningar bara.

Ex. Alla invandrare xx känner är kriminella. Alltså skulle xx aldrig köpa något från en invandrare. Har någon annan andra erfarenheter så är det ju bra för dem.

Om man är osäker på om hästen på bilden är felfödd så kan man ju titta på den. Om man kommer med argument som att man inte kan se det på hästen så kan man ju inte se det på någon häst. Inte ens på de som har ägare som bryr sig om sina ungars huvud.

En annons som just kom upp här på Buke fick mig att höja på ögonbrynen

"Älskar du frisiska hästar? eller har du drömt om att äga en egen? Här är din chans med 8 år gammal, modig och mycket vacker (Rita), bra med barn, stark, intelligent .Jag är glad att kunna meddela er att (Rita) behöver ett nytt hem där hon kommer att tillbringa resten av sitt liv, hon har alla nödvändiga dokument och pass. intresserade av att anta Rita? vänligen kontakta E ...."

Och stammen är angiven som "thouroubred"

:confused:

En annons som just kom upp här på Buke fick mig att höja på ögonbrynen

"Älskar du frisiska hästar? eller har du drömt om att äga en egen? Här är din chans med 8 år gammal, modig och mycket vacker (Rita), bra med barn, stark, intelligent .Jag är glad att kunna meddela er att (Rita) behöver ett nytt hem där hon kommer att tillbringa resten av sitt liv, hon har alla nödvändiga dokument och pass. intresserade av att anta Rita? vänligen kontakta E ...."

Och stammen är angiven som "thouroubred"

:confused:
Jag såg den också, på bilderna är ju en frieser, jag tror de menar "renrasig" med "thoroubred"

Jag såg den också, på bilderna är ju en frieser, jag tror de menar "renrasig" med "thoroubred"

Jag antog att de försökte säga "Thoroughbred" dvs ett fullblod, fast det kanske används för renras med? Bilderna i annonsen är för övrigt stockfoton från Google.. Och nu är annonsen borta.

Jag antog att de försökte säga "Thoroughbred" dvs ett fullblod, fast det kanske används för renras med? Bilderna i annonsen är för övrigt stockfoton från Google.. Och nu är annonsen borta.
Ok kanske var ett bedrägeriförsök då. :cautious: Om bilderna var från google alltså.

Kan du utveckla på vilket sätt hästen torde ha drabbats?

Jag håller med om att barn ska ha hjälm när de sätts på en häst, oavsett vilken. Så långt är vi eniga.

Men man kan också tolka bilden som att hästen uppenbarligen är orädd och beskedlig.
Vilken hästhållning menar du signaleras av den typen av bild?
Och på vilket sätt förmodar du att det är skadligt för hästen att "ha varit med om"?

Jag är ärligt nyfiken!

För mig så signalerar bilderna att ägaren är okunnig, jag säger inte att det måste vara så men, eftersom detta är ett forum där vi tolkar annonser så säger jag vilka kopplingar jag drar.

En ägare som inte kan basic hanteringsvett tror inte jag heller kan basic hästkunskap. Jag sa aldrig att hästen farit illa eller inte fått mat men om jag hade letat efter en häst så hade denna häst sorterats bort p.g.a. dessa bilderna.

Jag kanske är färgad av hästmänniskor som jag mött genom åren, en del av dem skulle kunnat lägga upp en sådan annons. De vet inte hur en häst fungerar eller vilka behov de har och då menar jag allt från foder, utevistelse, ridning, hovslagare, när en veterinär skall tillkallas etc, etc, personer som jag inte tycker skall ha häst eller djur alls.

Jag vet att jag är kritisk, det finns säkert folk som tycker bilderna är supergulliga.

Dåligt omdöme tycker jag hellre att man kan säga och mer rätterligen. Och här håller jag med.

Okunnighet? Tänker du då att om barnen utsätts för risk så är hästen dåligt utbildad, eller hur tänker du då?
Dåligt omdöme tycker jag hellre att man kan säga och mer rätterligen. Och här håller jag med.

Okunnighet? Tänker du då att om barnen utsätts för risk så är hästen dåligt utbildad, eller hur tänker du då?

Nej, jag tänker nog mer på att okunnighet sällan bara finns på ett område utan på flera, och då menar jag då man är okunnig och inte inser det själv.

Jag anser att det krävs en hel del kunskap för att äga och hantera och ansvara för en häst eller djur, jag antar att du håller med mig där. Självklart gäller även det hur man lär sina barn att hantera djuren.

"Fin unghäst

Inriktning: Hoppning - Typ: Araber - Kön: Hingst - Födelseår: 1987
Namn: Hingsty Pris: 28 000 kr
Fin gammal svensk cykel. Maila om ni är intresserade. Pedantskött och tjejkörd. Ramen rasa förra Onsdagen när jag cyklade på en bock. Vänstra handtaget är mögligt. Den är svensk köpt 1923 faktist. Brevvänner sökes ej.

Den är utbildad i hoppning och sånt"

:rofl:

"Fin unghäst

Inriktning: Hoppning - Typ: Araber - Kön: Hingst - Födelseår: 1987
Namn: Hingsty Pris: 28 000 kr
Fin gammal svensk cykel. Maila om ni är intresserade. Pedantskött och tjejkörd. Ramen rasa förra Onsdagen när jag cyklade på en bock. Vänstra handtaget är mögligt. Den är svensk köpt 1923 faktist. Brevvänner sökes ej.

Den är utbildad i hoppning och sånt"

:rofl:
KL

Den här fick mig att gapskratta, av någon fånig anledning:

"Värmlands vagn med totalvikt 1250
Besiktigad till okt 2016.Den är i väldigt vårdat skick. SOMMAR OCH VINTER DÄCK MED FÖLJER.DET ÄR EN VAGN MED BOGGIE AXEL.SULKYFÄSTEN FINNS OCKSÅ.
HEL OCH FRÄCH HELT ENKELT."

En kille som börjar skriva sin annons lugnt och sansat, och sedan blir helt rabiat upphetsad? :rofl:

KL

Den här fick mig att gapskratta, av någon fånig anledning:

"Värmlands vagn med totalvikt 1250
Besiktigad till okt 2016.Den är i väldigt vårdat skick. SOMMAR OCH VINTER DÄCK MED FÖLJER.DET ÄR EN VAGN MED BOGGIE AXEL.SULKYFÄSTEN FINNS OCKSÅ.
HEL OCH FRÄCH HELT ENKELT."

En kille som börjar skriva sin annons lugnt och sansat, och sedan blir helt rabiat upphetsad? :rofl:

Han kanske är trött på att få frågor om däck och axlar :D Så skulle jag kunna avsluta mina annonser på hästprylar jag har till salu. "JA, DEN FINNS KVAR."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 419
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka