Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man vill ha seriösa köpare så kanske det är på sin plats med annonser som ser seriösa ut
Nej, vad jag hittar så är det inte förbjudet att sälja oreggat, men hunden ska vara idmärkt och registrerad vid senast 4 månaders ålder och jag hade inte köpt av en säljare som inte har fixat de grundläggande sakerna, och de prisuppgifter jag hittar så kostar det ca 600 +/- att vaccinera, chippa och besikta så varför en valp som har det fixat skulle kosta 2000 mer känns lite knasigt!Ja, för det är väl lika olagligt att sälja ochippad och ovaccinerad valp som opassad häst, eller hur var det?
Nej, vad jag hittar så är det inte förbjudet att sälja oreggat, men hunden ska vara idmärkt och registrerad vid senast 4 månaders ålder och jag hade inte köpt av en säljare som inte har fixat de grundläggande sakerna, och de prisuppgifter jag hittar så kostar det ca 600 +/- att vaccinera, chippa och besikta så varför en valp som har det fixat skulle kosta 2000 mer känns lite knasigt!
Ända sedan lagen om märkning kom till har det varit 4 månader som gilts. Många blev iofs reggade i SKK straxt före försäljningsdagen, praktiskt eftersom det var SKK som hade ansvar för registreringen o inte SJV.Nä, jag sa inte oreggad....jag sa ochippad och ovaccinerad. Id-märkt är ju samma som chipmärkt.
För ett antal år sedan var lagen sådan att man var tvungen att id-märka och veterinärbesikta före leverans och jag tror även reggad i åtminstone jordbuksverkets register. Dock inte SKK eller svenska hundklubben.
Visserligen. Jag kommenterade inlägget som påstod att lagen skulle ha ändrats från 8v till 4 månader, vilket inte stämmer.Men SKK är ju inte aktuellt i det här fallet.
Det sägs ju att hästar inte bör ha en ryttare som väger mer än 20% av hästens egen vikt, det kanske är den siffran de tagit? Eller så har de bara tagit nuvarande ryttares vikt... Varför den nu skulle sätta standarden för framtida ryttares maxvikt?Och 69 precis. Undrar hur dom kom fram till den siffran.
Såg en annons om ett "mysigt sto" född 2013 som säljes. Bilden visar en pojke som sitter framför hästen och på den andra bilden så rider han utan hjälm. Spelar ingen roll hur fin hästen är jag hade ALDRIG köpt en häst av en ägare som ger ett sådant okunnigt och omdömeslöst intryck. Hu, jag ryser!
Scrollade förbi en annons imorse där man sålde en unghäst, oinriden men 'hängd på från marken'.
Hängd på, där är jag med, men jag funderar lite fortfarande på det där med 'från marken'?
Nu är jag inte alls med.
Jag håller med om att det verkar dumt att ha ett barn sittande på unghäst utan hjälm.
Men vad är det som gör att du inte skulle kunna tänka dig att köpa häst av någon som tydligen inte tänker säkerhet för barnen?
Jag blir så deprimerad... kollade arabannonserna på Hästnet (alltid deprimerande) men den här spelade i sin egen liga:
"Nytt hem sökes omgående. Ohanterad hingst , ca 145 cm hög. Reggad med full stam i SH. Har betäckt. Frisk och skadefri. Har krav att han tas på prov/foder först. Är mycket noga med ett passande hem. Livstidsfodervärd hade varit det optimala. Skall han kastreras måste detta göras på klinik (sluten kastrering). Jag kan även tänka mig att lämna iväg honom för träning (självklart mot ersättning)Bilder och film kan fås via mail. Personer som endast är intresserade pga. priset undanbedes vänligen. Obs! ENDAST södra Sverige! Priset i annonsen stämmer."
Priset är 1 000 kr och han är född 2005 Ska man vara petig är han dessutom inte ens en arab, de måste vara reggade i SAHF.
Det är säkert en jättestor marknad för en ohanterad (inte ens oinriden utan ohanterad!), ej rasren arabhingst på 10 år... eller inte.
Ohanterad 10-årig hingst, hur lyckas folk? Undrat vilket liv hästen har haft egentligen...
Jag blir så deprimerad... kollade arabannonserna på Hästnet (alltid deprimerande) men den här spelade i sin egen liga:
"Nytt hem sökes omgående. Ohanterad hingst , ca 145 cm hög. Reggad med full stam i SH. Har betäckt. Frisk och skadefri. Har krav att han tas på prov/foder först. Är mycket noga med ett passande hem. Livstidsfodervärd hade varit det optimala. Skall han kastreras måste detta göras på klinik (sluten kastrering). Jag kan även tänka mig att lämna iväg honom för träning (självklart mot ersättning)Bilder och film kan fås via mail. Personer som endast är intresserade pga. priset undanbedes vänligen. Obs! ENDAST södra Sverige! Priset i annonsen stämmer."
Priset är 1 000 kr och han är född 2005 Ska man vara petig är han dessutom inte ens en arab, de måste vara reggade i SAHF.
Det är säkert en jättestor marknad för en ohanterad (inte ens oinriden utan ohanterad!), ej rasren arabhingst på 10 år... eller inte.