Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser inte direkt fram emot att lägga ut bilen, men kommer skriva i annonsen att det är den som först betalar och hämtar den som får köpa, prutat och klart. Inget annat kommer gälla, kommer inte hålla den åt någon och kommer inte acceptera några byten.

om man annonserar ut en bil som dragbil.. är det inte intressant att skriva ut hur mycket den får dra då på de olika behörigheterna?
eller i alla fall skriva ut reg nr så att man kan kolla själv :meh:

Jag ska ha det här i åtanke, även om jag inte säljer den som dragbil utan bara som bil. :) :up:

Häst annonseras ut på foder.

"Ras: Halvblod (korsning fullblod/kallblodstravare)"

Alltså... Nån måste berätta för den människan hur avel funkar. Såvida jag inte missat något fundamentalt blir det väl inte ett halvblod bara för att man korsar ett fullblod med ett kallblod...

Den här tycker jag är lite festlig :rofl::

"Vill du rida fort o hoppa högt? Det vill ***!
Vill du bada o klippa din häst Utan att bli av med framtänderna? *** kommer lämna dej intakt
Vill du galoppera i skogen ? ** gillar friluftsliv
Vill du sko din häst ? *** vill ha snabba skor
Vill du pussa din vackra häst? *** grovhånglar
Vill du ha din häst röntgad? *** e redan röntgad.
Vill du ha bra stam ? *** pappa e en riktig kändis. *** ue. *** "

Hästen kostar sexsiffrigt och detta är enda infon som finns i annonsen, bortsett från ålder :laugh:

Alltså... Nån måste berätta för den människan hur avel funkar. Såvida jag inte missat något fundamentalt blir det väl inte ett halvblod bara för att man korsar ett fullblod med ett kallblod...

Det är bara det att ursprungliga definitionen av halvblod var just - korsning med fullblod.
Det som vi i dagligt tal kallar "halvblod" heter egentligen helt andra saker: hannoveranare, KWPN, SWB, oldenburgare, westfahler med mera.

Fast ja, jag reagerade också på den.

Tja, ska vi vara petiga så är det väl ett halvblod? Det vi i dagligt tal pratar om som halvblod är ju i själva verket oftast varmblodiga ridhästar, själv äger jag två svenska varmblodiga ridhästar registrerade i ASVH, jag har även ägt en holländsk varmblodig ridhäst registrerad som KWPN. Jag har ägt ett engelskt fullblod men aldrig ett arabiskt eller angloarabiskt, så att bara skriva fullblod lämnar lika mycket i övrigt att önska som att skriva halvblod. ;)

I "alla andra" länder är ett halvblod en häst som är korsad mellan ett fullblod (xx, ox eller x) och en annan ras vilken som helst. Ett varmblod är det som många i Sverige kallar halvblod.

Vi får väl anta att kallblodstravare är en nordsvensk, förmodligen är fullblodet ett engelskt fullblod, men ja, det ser ju ändå lite märkligt ut för mina ögon! Min hjärna tänkte ungefär "det blir väl inte ett halvblod av en korsning?" Men jo, det är klart det blir... Nu har jag förvirrat mig själv bra här!

Vi får väl anta att kallblodstravare är en nordsvensk, förmodligen är fullblodet ett engelskt fullblod, men ja, det ser ju ändå lite märkligt ut för mina ögon! Min hjärna tänkte ungefär "det blir väl inte ett halvblod av en korsning?" Men jo, det är klart det blir... Nu har jag förvirrat mig själv bra här!
Svensk kallblodstravare är en egen ras sedan 1964 då den knoppades av från det nordsvenska kallblodet och fick egen stambok. Då det inte framgår kunde det lika gärna vara norsk eller finsk, av samma anledning som man inte vet vilket fullblod det syftas på, men jag antar precis som du gör att det rör sig om engelskt fullblod och svensk kallblodstravare. Kan säker vara en mkt fin häst. :heart

Skulle vara roligt att se en bild. :)

Vi har varit inne på det förut- men.. När folk lägger ut bilder på smutsiga schabrak...Till nästan fullt pris i butik...
Varför skulle man köpa det?
Och så står det att det ska tvättas innan det skickas.
Varför inte tvätta innan du fotar?
Varför skulle någon köpa ngt som är rejält smutsigt, vet ju inte hur det kommer se ut efter tvätten...

På tal om bilförsäljning så skulle jag sälja min bil. En sån som exportföretagen är helt galna i.

Tio minuter efter annonsen kommit ut ringer förste man. Bosatt 25 mil från oss swishar han på studs över 1000 spänn för att vi ska ta bort annonsen och hålla bilen. De vill komma dagen därpå, vid tio-tiden. Är noga med att poängtera att de SKA ha bilen. Under samtalet på kanske en kvart missar vi trettio samtal (!) Och ytterligare några innan vi hinner få bort annonsen! Helt galet!!

Kl ÅTTA morronen därpå svänger de in på gården, startar bilen, hummar lite, kollar ingenting, provkör ingenting, betalar efter ha provat pruta (no no-jag har trettio andra jag kan ringa liksom :cool:) skriver pappren och åker 25 mil hem igen.

Har aldrig varit med om maken:up:

Pga ändrade omständigheter måste jag sälja min lilla skrutt. Hon är fjorton veckor nu om jag inte minns helt fel. Bondkatt. hon är chippad och vaccinerad. Kritvit med blå/grå ögon:) Himla söt och go, älskar att ligga och mysa bredvid en. Går på lådan felfritt och klöser inte på möbler så vitt jag märkt. "Ingår" ett litet klösträd, låda, alla hennes leksaker samt den mat som finns kvar vid hämtning.
Jag tänker inte släppa iväg henne till första bästa. Seriösa intressanter hör av sig via PM och snälla, tänk efter innan ni skriver, att ha en katt innebär stort ansvar, i många år.

Ja det säger personen som säljer sin katt efter 2 veckor (om man utgår från att hon hämtade den vid 12 veckor)

Såg en liknande, hundvalp som såldes, stod inget om ifall det var uppfödaren som hade den så jag antar lite elakt att någon faktiskt köpt den annars brukar man väl skriva ut att man är uppfödaren/föräldrar finns att se eller någon, tror den var 10 veckor om inte bara 9 "Säljes pga att jag inte har tid med valp"

Bara nähä? Varför skaffade man en valp då?

På tal om bilförsäljning så skulle jag sälja min bil. En sån som exportföretagen är helt galna i.

Tio minuter efter annonsen kommit ut ringer förste man. Bosatt 25 mil från oss swishar han på studs över 1000 spänn för att vi ska ta bort annonsen och hålla bilen. De vill komma dagen därpå, vid tio-tiden. Är noga med att poängtera att de SKA ha bilen. Under samtalet på kanske en kvart missar vi trettio samtal (!) Och ytterligare några innan vi hinner få bort annonsen! Helt galet!!

Kl ÅTTA morronen därpå svänger de in på gården, startar bilen, hummar lite, kollar ingenting, provkör ingenting, betalar efter ha provat pruta (no no-jag har trettio andra jag kan ringa liksom :cool:) skriver pappren och åker 25 mil hem igen.

Har aldrig varit med om maken:up:
Smidigt när det går så fort! :)

Jag skulle sälja min bil för ett tag sedan, la ut den med en ganska rejäl prutmån, tänkte att jag skulle försöka få den såld för så mycket som möjligt, men var villig att gå ner ganska många tusenlappar i pris för att bli av med den fort.
Jag satte ut annonsen kl 18.00, den var såld dagen efter vid kl 8.00 på morgonen för bara tusen kronor mindre än jag hade satt ut den för, mycket nöjd vart jag :up:

Pga ändrade omständigheter måste jag sälja min lilla skrutt. Hon är fjorton veckor nu om jag inte minns helt fel. Bondkatt. hon är chippad och vaccinerad. Kritvit med blå/grå ögon:) Himla söt och go, älskar att ligga och mysa bredvid en. Går på lådan felfritt och klöser inte på möbler så vitt jag märkt. "Ingår" ett litet klösträd, låda, alla hennes leksaker samt den mat som finns kvar vid hämtning.
Jag tänker inte släppa iväg henne till första bästa. Seriösa intressanter hör av sig via PM och snälla, tänk efter innan ni skriver, att ha en katt innebär stort ansvar, i många år.

Ja det säger personen som säljer sin katt efter 2 veckor (om man utgår från att hon hämtade den vid 12 veckor)
:laugh: :crazy:

Läste denna nyss:
"Pga svåra stridigheter & slagsmål med hans kattkompis, söker vi ett nytt, varaktigt & kärleksfullt fodervärdshem till vår älskade Norsk skogkattpojke xxxx

Han är 7 år (fyller 8 år i november), kastrerad, idmärkt , vaccinerad, avmaskad & försäkrad. Han är stor och lite överviktig (väger ca 8-9 kg). Han har självklart stamtavla, har tagit högsta titeln Supreme Premier på utställning, men vill inte ställas ut mer & då han är kastrat blir det ju ingen avel. Vi vill helst ha en fodervärd för att kunna behålla honom i vår ägo livet ut, då han betyder oerhört mycket för oss och vi vill kunna ha fortsatt kontakt med honom. Nuvarande ägare står för försäkringen medan fodervärden står för mat, sand & ev. veterinärvård (kan diskuteras). Han har känslig mage och får enbart äta veterinärtorrfodret Hill's id (torrfoder och blötmat). Om båda parter är med på det kan han ev. byta ägare längre fram om allt fungerar bra. Kattvana är ett krav. xxxx kan ge kärleksbett och är tyvärr besvärlig vid pälsvård och kloklippning. Vi hoppas hitta en fodervärd i Helsingborg och kan då hjälpa till med pälsvård och kloklippning, då man behöver vara flera. xxxx är trevlig , lekfull och social. Han tycker om att kela. Vill han ge kärleksbett får man distrahera honom med en vippa eller ignorera. Då katterna varit tvungna att vara uppdelade, har han tyvärr kissat på fel ställe ibland om han varit instängd ensam i ett rum för länge. Normalt sett går han duktigt på lådan och föredrar två stycken, en att kissa i och en att bajsa i. Det är viktigt att lådorna hålls rent noga och att han har mycket sällskap av sin/sina människor.

Han ska vara ensamkatt & ensamdjur hos någon snäll & kärleksfull person som är hemma mycket och kan kela och leka med honom. Hemmet ska vara lugnt och utan småbarn och andra djur. Han är van vid att få sova i sängen och ha det som en prins. Han ska vara innekatt men helst ha tillgång till säkert innätad balkong eller rastgård. Hemmet bör ligga i eller nära Helsingborg (Skåne). Vi vill ha tät kontakt och få hälsa på honom.

Fungerar det inte i det nya hemmet, ska han ovillkorligen tillbaka till oss och får absolut inte omplaceras/säljas vidare på eget bevåg.

Har du eller vet du någon som vore det perfekta hemmet till vår älskade prins? Hör av er med utförligt mail om hur han skulle få det.

Vänligen (yyyy - xxxx uppfödare samt Hans - xxxx ägare).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka