Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just kolsvart är ju kanske lite konstigt att skriva, men faktiskt är min häst svart enligt pass osv, men han har såna ljusa flanker. Det heter ändå svart, och inte brun.
Fast inte kolsvart ;)

Är det inte så att den riktigt, riktigt svarta färgen heter rapp? Svart innehåller lite bruna pigment här och där men är ändå en svart häst, det är ju så lite brunt, men om det ska vara helt utan bruna pigment så heter det rapp.

Är det inte så att den riktigt, riktigt svarta färgen heter rapp? Svart innehåller lite bruna pigment här och där men är ändå en svart häst, det är ju så lite brunt, men om det ska vara helt utan bruna pigment så heter det rapp.
Ja nu när du nämner det så ringer det en igenkänningsklocka i huvudet :up: Undrar hur pass vanligt/ovanligt det är med en äkta rapp?

Om jag inte minns helt fel nu, så har de ljusa flanker är de genetiskt inte svarta, de är alltså inte svarta även om Idkontrollanter skriver så. Finns många exempel på där Idkontrollanter skrivit helt uppåt väggarna fel färg på hästar.

Vi i dommarbåset hade väldigt roligt åt fuxen som var och hoppade hos oss på senaste tävlingen... Den var helvit och hette någonting som också anspelade på att det var en skimmel (kommer inte ihåg vad) så antagligen så himlade väl uppfödaren med ögonen både en och tre gånger när kontrollanten var ute :cool:

Vi i dommarbåset hade väldigt roligt åt fuxen som var och hoppade hos oss på senaste tävlingen... Den var helvit och hette någonting som också anspelade på att det var en skimmel (kommer inte ihåg vad) så antagligen så himlade väl uppfödaren med ögonen både en och tre gånger när kontrollanten var ute :cool:
Kan man inte på något sätt ändra färgen det står i passet? Jag menar, det är väl en sorts ID handling och då blir det väl helt fel om hästen beskrivs annorlunda än den är? :cautious:

Konstantskimmel kanske? Blir vita på våren och hösten, vintern och sommaren har de sin grundfärg (i det här fallet fux då).

Fast helvita blir de ju nog inte...

...men då heter det väl rödskimmel?!

Min hingst föddes mörkbrun och stod som mörkbrun i passet men han blev mörkare och mörkare så fick ha ut registratorn igen och göra en anteckning i passet att grundfärgen var ändrad till svart.

Registatorn ska ju inte gissa framtida färh utan skriva den färg som hästen har dagen hen gör sin signalementsbeskrivning.

I fallet med skimmeln som var fux skulle jag gissa på att den isf fick pass ganska tidigt, född fux och sen blivit skimmel med åren.. dock lite dåligt av ägarna att inte fått det ändrat.

Men men, var ju inte detta denna tråden handla om...

Min hingst föddes mörkbrun och stod som mörkbrun i passet men han blev mörkare och mörkare så fick ha ut registratorn igen och göra en anteckning i passet att grundfärgen var ändrad till svart.

Föddes hästen mörkbrun, dvs med agouti-genen kan den inte bli svart :confused:
Jag skulle DNA-typa för att få ordning på färgerna :D (eller hoppa in i färg-tråden, för något är skumt)

Jag har fått för mig att det är väldigt ovanligt. Men fatta vad läckert med en riktigt blåsvart häst! :love:

Vi har en häst i stallet som är riktigt svart, inte så han skimrar i blått men han e verkligen svart.
Finns inte tillstymmelse till några bruna strån. Ska se om jag kan hitta en bild. :)

Jag har fått lära mig att svarta hästar föds gråa och gör de inte det är de bruna.

Svarta hästar har endast brunt om de vistats länge i solen och håren blivit solblekta, men annars inget brunt.

Icke godkänd fyraårig halvblodshingst efter A-premierad hingst som är billigare än sonen. Dessutom inte visad på treårstest. Och bara 158 cm. Med en stam som inte ens jag som gillar många gamla svenska stammar går igång på.
Han annonserades ut förra året och jag hoppades att man skulle inse att det var en rätt dålig idé.

I annonsen står att han inte är godkänd men ska visas i år, och jag undrar vart eftersom bruksprovet redan har varit? Gissar att man menar kvaliten men uttrycker sig luddigt EJ godkänd. Kommer dock att visas i år.

Om rapp är termen för svart utan brunanlag så är det ganska vanligt i vissa raser. Frieser, till exempel.

Fast friesern jag rider har en hel del brunt i manen, har hört att det kan komma med åren + blekt av väder och vind. Unghästen har fortfarande kolsvart man och svans. Men jag har sett andra friesrar som är så kolsvarta så att de bara måste vara rappa.

Fast friesern jag rider har en hel del brunt i manen, har hört att det kan komma med åren + blekt av väder och vind. Unghästen har fortfarande kolsvart man och svans. Men jag har sett andra friesrar som är så kolsvarta så att de bara måste vara rappa.

Ja men att taglet bleks av solen har ju inte med färg-genetiken att göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka