Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och så finns det en häst som annonseras ut för 35000kr, prutare undanbedes. Säljes som "ett klipp" men ska vara konvalescent i minst tre månaders tid pga gaffelbandsskada.
Ska ha gått LA tidigare i annat land (har för mig det var något östland).
Klippet är diskutabelt med det priset för en häst med osäker prognos...

Ja man undrar ju alltid hur en skadad häst kan vara ett klipp. Personligen skulle jag skämmas om jag försökte sälja en häst som inte är frisk. Inte bara för att jag vill göra mig av med ett problem utan också för att jag bryr mig så lite om hästen att jag inte själv vill se till att den blir frisk.

Nu hittade jag ett 22-årigt svårklass-sto som man vill ha 50 000 för! Man hoppas verkligen att det blivit en nolla för mycket om det inte är så att man tänker att fölet ska ingå, men det står inget om det i texten.

"X är min egna uppfödning och har aldrig varit sjuk eller skadad, veterinärbesiktning är gjord förra året och få UA på alla punkter, ny veterinärbesiktning är självklart tillåtet men bekostas av eventuell köpare."

...nu är jag absolut inget proffs på hästköp, men är det inte ansett som en bra grej om veterinärbesiktningen är så färsk som möjligt? :confused: Skönt att hon tillåter en ny besiktning iaf, mycket generöst.

"X är min egna uppfödning och har aldrig varit sjuk eller skadad, veterinärbesiktning är gjord förra året och få UA på alla punkter, ny veterinärbesiktning är självklart tillåtet men bekostas av eventuell köpare."

...nu är jag absolut inget proffs på hästköp, men är det inte ansett som en bra grej om veterinärbesiktningen är så färsk som möjligt? :confused: Skönt att hon tillåter en ny besiktning iaf, mycket generöst.

Det låter faktiskt helkorkat. Du har helt rätt i att besiktning är färskvara. En häst kan ju skada sig hur snabbt som helst, att en häst var frisk förra året säger noll om hur pass frisk den är idag.

Däremot ska man som köpare alltid se till att själv stå för besiktningen eftersom det är den som beställt och betalat en besiktning som äger resultatet. Gör säljaren det kan man inte vara säker på att man fått tillgång till hela resultatet. Man har också en undersökningsplikt som köpare. En säljare som själv besiktigat hästen och inte lät mig som spekulant att göra en ny besiktning skulle göra mig så misstänksam att jag skulle titta efter en annan häst.

Finn fem fel :D Hästen ligger alltså på annons.
027A3B3E-707D-4A44-8B89-F73AB4893506_zpsf43yk01k.png

Jag kan se; remontnosgrimma som engelsk, för liten nosgrimma utanför sidostycken, benskydden med slagskyddet på utsidan, rumpvärmare som padd, och sist men inte minst en graman på detta ekipage O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka