Angående senaste tidens attacker på småhundar

Flera tycker att man ska ha koppel på sin lilla hund för att rädda livet på den.

Jag vill snarare säga tvärtom. Att jag hade min förra hund lös konstant räddade förmodligen hennes liv flertalet ggr. När stora hundar attackerade så hann hon undan. Hon sprang i en cirkel runt mig och fintade bort den större, klumpigare hunden.
Jag kunde då agera eftersom hon sprang runt mig, och jag har nog brutit ett antal revben på några hundar om jag får gissa.

Det kräver givetvis att hunden är tillräckligt lydig, men är hunden det så är det mkt säkrare att ha den lös tycker jag.

Flera tycker att man ska ha koppel på sin lilla hund för att rädda livet på den.

Jag vill snarare säga tvärtom. Att jag hade min förra hund lös konstant räddade förmodligen hennes liv flertalet ggr. När stora hundar attackerade så hann hon undan. Hon sprang i en cirkel runt mig och fintade bort den större, klumpigare hunden.
Jag kunde då agera eftersom hon sprang runt mig, och jag har nog brutit ett antal revben på några hundar om jag får gissa.

Det kräver givetvis att hunden är tillräckligt lydig, men är hunden det så är det mkt säkrare att ha den lös tycker jag.

Det finns inte en chans att du skulle kunna "finta bort" mina rottisar ... den ena hinner du inte fa fatt ... hon ar snabb som en vessla och skulle ta en mindre hund som kom fram och var aggressive fortare an du han reagera. Den andra skulle latt valta dig om du forsokte ga emellan ... hon ar en Rottis och ser inte alltid att man star ivagen. Med koppel pa dina sma skulle inte mina hundar bry sig aven om de kom ganska nara ... de VET att de ar "safe" och inte blir pahoppade nar den andra hunden har koppel.
Jag har mycket bra koll pa mina ... men med losa smahundar ar det forbaskat svart da de storre hundarna vet att den andra ar los och kan komma anda fram.

Det finns inte en chans att du skulle kunna "finta bort" mina rottisar ... den ena hinner du inte fa fatt ... hon ar snabb som en vessla och skulle ta en mindre hund som kom fram och var aggressive fortare an du han reagera. Den andra skulle latt valta dig om du forsokte ga emellan ... hon ar en Rottis och ser inte alltid att man star ivagen. Med koppel pa dina sma skulle inte mina hundar bry sig aven om de kom ganska nara ... de VET att de ar "safe" och inte blir pahoppade nar den andra hunden har koppel.
Jag har mycket bra koll pa mina ... men med losa smahundar ar det forbaskat svart da de storre hundarna vet att den andra ar los och kan komma anda fram.
Nu behöver du läsa mitt inlägg igen, det är så mkt du har missförstått så jag vet inte ens vart jag ska börja.

Något annat som stör mig är utpekandet av raser när det sker en olycka. Jag tror banne mig att det är extremt sällan som SKK-uppfödda rottweilers och staffar av olika slag springer omkring på stan och biter folk och hundar. Det är blandraser, punkt slut. Media borde kalla det för var det är så att kritiken hamnar på rätt ställe.

Det händer absolut. Med tanke på incidenter på tre olika tävlingar jag själv eller bekanta varit på bara den senaste veckan(!) där hundar flugit på eller rusat iväg mot andra hundar men lyckligtvis blivit stoppade så tror jag inte att det är extremt sällan. När det gäller hundar av kamphundstyp så är det säkert mycket vanligare att det är rena blandraser men det finns många människor även med reggad hund som inte har koll på vad de har i snöret.

Vi talar om HELT olika situationer. Givetvis har jag sett incidenter på tävlingar, träningar och på klubben. Självklart. Men de attackerna brukar se annorlunda ut än de hundar som t ex sliter sig från sina ägare på stan och parker och sedan beter sig helt besinningslösa. Jag har tack och lov aldrig sett ett barn blivit attackerat på klubben, t ex. Ändå händer det ute i samhället, och jag tror som sagt att det extremt sällan handlar om samma hundar som hänger på brukshundklubben. Det är vanligtvis en enorm skillnad i kunskap och medvetenhet kring sina hundar hos de olika ägarklienterna.

Vi talar om HELT olika situationer. Givetvis har jag sett incidenter på tävlingar, träningar och på klubben. Självklart. Men de attackerna brukar se annorlunda ut än de hundar som t ex sliter sig från sina ägare på stan och parker och sedan beter sig helt besinningslösa. Jag har tack och lov aldrig sett ett barn blivit attackerat på klubben, t ex. Ändå händer det ute i samhället, och jag tror som sagt att det extremt sällan handlar om samma hundar som hänger på brukshundklubben. Det är vanligtvis en enorm skillnad i kunskap och medvetenhet kring sina hundar hos de olika ägarklienterna.
människor som tränar sina hundar på bhk tar (oftast) ansvar för sitt hundägande. Inte alla renrasiga tränas på bhk. Det finns även blandraser på bhk

Jag säger inte att du har fel i dina upplevelser. Men jag har även sett en ridgeback göra utfall mot allt och alla och knappt våga springa i ringen som vann som bästa tik..

På de jag har varit på har faktiskt de flesta små hundar skött sig.

Men ja, jag håller med om att det slarvas mer i småhundars avel. Just eftersom att det inte är lika farligt. Hundarna är ju dock lika lidande av sina rädslor :(

Och JA. Jag hade också önskat att blandraser kallas just blandraser. Så man ser var det verkliga problemet finns.

Jag påstår som sagt inte att problem även finns bland SKK-uppfödda hundar. Givetvis finns det även renraser med mentala bekymmer. Men när det gäller fall som får rubriker i tidningen kan jag i princip offra min högra hand på att 99% egentligen är blandraser.

Jag har hängt vid småhundsringarna större delen av mitt liv och min erfarenhet är att hundarnas beteenden ofta ursäktas. Vid incidenter med hundar modell större är det desto vanligare att de skickas ut, men inte när det gäller de små. De kan leva fan mot domare, ägare/handler och hundarna runt omkring utan så mycket som en kommentar. Tragiskt både för hundar och aveln. Däremot har jag upplevt att det blivit bättre nu på senare tid (förutom chi...).

människor som tränar sina hundar på bhk tar (oftast) ansvar för sitt hundägande. Inte alla renrasiga tränas på bhk. Det finns även blandraser på bhk

Givetvis finns det även blandraser på klubben (även om det tyvärr är sällsynt, men det har nog sina anledningar). Något annat har jag inte påstått.

Jag påstår som sagt inte att problem även finns bland SKK-uppfödda hundar. Givetvis finns det även renraser med mentala bekymmer. Men när det gäller fall som får rubriker i tidningen kan jag i princip offra min högra hand på att 99% egentligen är blandraser.

Jag har hängt vid småhundsringarna större delen av mitt liv och min erfarenhet är att hundarnas beteenden ofta ursäktas. Vid incidenter med hundar modell större är det desto vanligare att de skickas ut, men inte när det gäller de små. De kan leva fan mot domare, ägare/handler och hundarna runt omkring utan så mycket som en kommentar. Tragiskt både för hundar och aveln. Däremot har jag upplevt att det blivit bättre nu på senare tid (förutom chi...).

Jag har ju inte hängt mycket alls vid utställningsringar. Men jag tycker ändå generellt att det verkar ha blivit lite bättre bland små hundar. Bara att man tagit fram BPH är ju ett steg i rätt riktning. Skulle vara krav på det också bara..

Ja det där med att oreggade oftast är dom som syns i tidningarna håller jag absolut med.. Känns som att det nästan alltid är blandraser.. Det borde skrivas ut det så att det blir lite mer press åt det hållet. Ist för att renraser får det oförtjänta dåliga ryktet dessa skapar.

Jag tog inte upp ridgebacken som en motpart till blandraser utan en renras som tyvärr både fick vara kvar och premierades i ringen. Även om man bara ska bedöma exteriören kan jag ändå tycka att sådär dålig mentalitet eller uppförande inte är okej att premiera fram som domare.

Jag tog inte upp ridgebacken som en motpart till blandraser utan en renras som tyvärr både fick vara kvar och premierades i ringen. Även om man bara ska bedöma exteriören kan jag ändå tycka att sådär dålig mentalitet eller uppförande inte är okej att premiera fram som domare.

Oj, stor renras menar jag.

Jag håller med i viss mån men jag skulle ändå inte säga att det är extremt sällan det handlar om samma hundar som hänger på brukshundklubben. Särskilt inte sedan jag efter förra inlägget jag skrev fått veta om en hund tillhörande en tidigare ordförande på en BK som attackerat två hundar varav åtminstone en blev ihjälbiten. Dock inget som det stod om i media.

Tycker att majoriteten av de som svarar i den här tråden med svar av typen "typ inga attacker sker oprovocerat och alla små hundar är bjäbbiga och provocerar jämt alltid och då får ägaren skylla sig själv" borde läsa på lite om strikt hundägaransvar.

Jag har haft polarhundar och leonberger och därmed sett storhundsdelen av det hela, men jag hade oxå sådan koll på dem att de inte skulle bita ihjäl en liten som kom fram och försökte mucka (annars får man ha munkorg tills man lär sig, eller ännu hellre byta till ras man kan kontrollera). Visst att jag svurit åt andra hundägare, vrålat en del otrevligheter och fotat iväg en och annan knatte med storhetsvansinne, men det är fortfarande MITT ansvar om min stora hund biter ihjäl den lille och f ö har jag haft bättre mentalitet på mina än att de huggit utan väldigt stor provokation och dessutom med mig som försöker skydda dem mot ev dvärgangrepp.

Omvänt är jag nu uppfödare av chihuahua och kan upplysa de som inbillar sig att alla småhundar alltid är ouppfostrade att det är bullshit (sjukt tråkig generalisering, ungefär lika sant som att säga att alla stora hundar är stabila mentalt.. not). Mina har flera gjort MH med bra resultat, gått på brukshundklubben diverse kurser, och jag som haft som mest 7 hemma kan gå med alla på rad bredvid mig utan att de säger ett knyst även när grannens galna schäfer vrålar och tjejen med stans mest aggressiva rottis är i närheten och gör utfall som han alltid alltid gör (som hon för övrigt måste ta hjälp av en lyktstolpe för att kunna hålla emot). Mina har varit oprovocerat attackerade av JRT (kom farande ut från en dörr, skällde inte ens innan, inget i varning, nada!), rottis och en valpköpares fick en goldenliknande sak efter sig i skogen, kom bara farande genom skogen ensam och drog efter hundarna.

TS: Mina tips är, vissa redan nämnda: Håll jäklig noggrann koll på hundar runt omkring, försök se hot innan de är ett faktum (jag går omvägar runt hundar som ser misstänkta ut om det behövs). Håll din egen hund uppfostrad, alltid. Ha alltid en plan b och c. Pepparspray eller liknande (kan vara bra att hota med när nån idiot låter sin helt uppenbart inte snälla hund springa fram o de står o ropar "Han e sååå snäll", de flesta vill inte ha hunden skunksprejad). Om det väl händer så är det viktigaste att få den lilla hunden ur vägen (en soptunna har räddat livet på mer än en liten när man inte kan freda sig). Jag har stått med två chi i famnen och en huskeykorsning som stod och hoppade och försökte nå dem och det var inte helt lätt att hålla sig på benen- då hade vad som helst dugt, staket, soptunna, vad sjutton som dit man kan hiva hunden för att få den utom räckhåll. Också bra att lära sig hur man kan försöka hålla tag i en större hund om det behövs. Och inte dra sig för att sparka, vråla, stampa.. Det är livet det gäller för de mindre.

Jag har haft polarhundar och leonberger och därmed sett storhundsdelen av det hela, men jag hade oxå sådan koll på dem att de inte skulle bita ihjäl en liten som kom fram och försökte mucka (annars får man ha munkorg tills man lär sig, eller ännu hellre byta till ras man kan kontrollera).

Ett alternativ kan ju också vara att ägaren till den lösa hunden skaffar sig ett koppel och lite vett i skallen.

En gång när jag var ute med min lilla dvärgpincher skogen (han var kopplad för det var på våren då man ska ha hunden kopplad i skogen) och så kommer en stor rottweiler 10 ggr större än min lilla hund kutandes redo för att att attackera så jag drar upp min lilla hund i kopplet upp i min famn. Rottweilern hoppar då på mig för att ta tag i min hund så jag sparkar till allt jag kan på rottweilerns bog och sprang allt jag hade. Både jag och min hund klarade oss utan större skador.
Det var inte som om min hund provocerade rotweilern efterssom min hund alltid gick med näsan marken och märkte inte hunden förns den var nära på att slita han i stycken.

Jag förstår inte hur svårt det ska va har ni en liten hund som går upp till andra hundar och voffar osv så koppla dem bara för ers hund säkerhet. Har du en hund som är lättiriterad så koppla upp hunden. Min förra hund kunde gå till attack på människor som går konstigt / har hatt osv så därför var han alltid kopplad. Så enkelt är det!

Idag när jag var på mässa/utställning slet sig en stor hund från en rasmonter och rusade i en jävla fart mot mina. Tur nog så kom den framifrån så mina hann hoppa undan och vände sig ifrån hunden. Den blev uppenbart lite snopen så husse hann få fatt i den. Vill inte tänka på vad som hade hänt om mina inte hade hoppat undan och ignorerat :crazy: Vänligt inställd var den då inte.

Nej, precis, ingen hund oavsett storlek ska komma undan med sådant beteende. Det hjälper ju ingen att ge den hunden en bedömning.

Nej, precis, ingen hund oavsett storlek ska komma undan med sådant beteende. Det hjälper ju ingen att ge den hunden en bedömning.

Nej jag fattar inte. Något slags minimum krav måste det ju finnas.

KL
Var btw en karelare och två (av två) eurasiers som inte kunde tas i idag på utställningen. Eurasier vet jag sen innan har problem med osäkerhet. Men visste inte att karelare hade det? Kanske inte är vanligt? Den var allmänt väldigt rädd för allt.

Nej jag fattar inte. Något slags minimum krav måste det ju finnas.

KL
Var btw en karelare och två (av två) eurasiers som inte kunde tas i idag på utställningen. Eurasier vet jag sen innan har problem med osäkerhet. Men visste inte att karelare hade det? Kanske inte är vanligt? Den var allmänt väldigt rädd för allt.
Såg du några akitor, apropå osäkra spetsar?
Jag vet att min enas bror var där, han kröp fram på utställningsgolvet senast jag såg honom. Även en annan tik med ännu värre rädslor har jag för mig skulle vara där. Hon var livrädd och kunde knappt visas på Stora Stockholm men inte sjutton brydde sig domaren om det.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort. Hon har...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar