Angående senaste tidens attacker på småhundar

Ska de sluta aggera naturligt då :confused:

Det här har jag aldrig förstått. Alla djur förutom hundar får försvara sig och respekteras om de gör det. Och där tänker man "Äh vad klantig jag var nu som gjorde si och så." Extremt sällan man skyller på djuret som försvarar sig. Men hundar däremot. De ska uppföra sig exemplariskt och får absolut inte morra, nafsa eller bita oavsett:confused:

Det här har jag aldrig förstått. Alla djur förutom hundar får försvara sig och respekteras om de gör det. Och där tänker man "Äh vad klantig jag var nu som gjorde si och så." Extremt sällan man skyller på djuret som försvarar sig. Men hundar däremot. De ska uppföra sig exemplariskt och får absolut inte morra, nafsa eller bita oavsett:confused:
Men OSS vill vi gärna att de ska skydda. Om vi blir påhoppade av en rånare eller våldtäktsman då ska hunden minsan fatta detta och bli arg och skydda oss.
Men om den själv blir utsatt, skrämd eller arg...då ska den bara tiga och stå ut :mad:

Men OSS vill vi gärna att de ska skydda. Om vi blir påhoppade av en rånare eller våldtäktsman då ska hunden minsan fatta detta och bli arg och skydda oss.
Men om den själv blir utsatt, skrämd eller arg...då ska den bara tiga och stå ut :mad:

Ja det är nästan ännu mer fascinerande. De får ALDRIG göre en fluga förnär när de själva blir provocerade eller skadade. Men den ska såklart skydda matte eller husse..

En del har en så konstig syn på hur deras hundar ska agera :cautious: som robotar.

Du har själv en stor hund va? Kan du alltid hålla den om den nyttjar hela sin kropp och styrka, tex när det är halt, nedförsbacke osv?
Ja, han är mycket större än en schäfer
Jag kan "hålla" honom ( hitintills)
Om han nyttjar hela sin styrka, det tror jag inte

Vill man inte ha sin hund biten, får man följa lagen och hålla den kopplad. Ja, oavsett vilken storlek på hund man har. Hade jag haft en liten hund, hade jag varit otroligt noga med att ha den i koppel eller uppfostrad, för den är känsligare för en tillsägelse från annan, större hund. Även ett nafs kan döda.

Att små hundar kommer undan med dåligt uppförande är dagens sanning, och spelar självklart in för de risker man som ägare utsätter sin dåligt uppfostrade hund för. Håller man hunden uppfostrad och kopplad skulle jag vilja säga att risken är minimal att något händer.

Newsflash. Hundar bits. Särskilt när de blir provocerade eller rädda. Som att be katter sluta jaga möss...
Jag vakar över mina som en hök
Sprayflaskan i fickan

Håller man hunden uppfostrad och kopplad skulle jag vilja säga att risken är minimal att något händer.
Sorry, men min uppfattning är att detta är total BS. Det är en jefla massa folk med nollkoll på sina hundar - och det är hundar av alla storlekar. Folk med alla olika storlekar på hundar låter alltför ofta sina hundar gå lösa och komma fram till mina (normalt) kopplade hundar. Senast var det mastiff som URSÄKTADES med han var hanhundsaggressiv och normalt var den ende intakta hanen :rage: - fint att ha en sådan LÖS i ett friluftsområde...

När jag hade schäferprinsessan var jag rädd att hon skulle göra något dumt - nu när jag har pysslingen är jag rädd att han ska dö. Prinsessan "misslyckades" några gånger - med Pyssling är marginalerna mindre. Och inte fan var det bara SMÅ, "bjäbbiga" hundar som flög på Prinsessan

Vad jag menar va att. Jag tror inte att nyttjar hela sin styrka
Ser nu att det kan missuppfattas

Jag sa också tidigare att det "räcker" att kunna hålla hunden med pli
Den dagen om den kommer och hunden blir rädd, arg eller vill jaga kan den mycket väl använda sin fulla kraft. Det måste vi alla hundägare vara beredda på. Och många av oss kommer misslyckas att hålla kvar i kopplet eller stå kvar på fötterna pga olika omständigheter.
Det gör ingen till en ansvarslös hundägare som borde byta ras.
Min dvärgschnsuzer drog omkull mig på en isfläck när han ville hälsa på sonen.

Den dagen om den kommer och hunden blir rädd, arg eller vill jaga kan den mycket väl använda sin fulla kraft. Det måste vi alla hundägare vara beredda på. Och många av oss kommer misslyckas att hålla kvar i kopplet eller stå kvar på fötterna pga olika omständigheter.
Det gör ingen till en ansvarslös hundägare som borde byta ras.
Min dvärgschnsuzer drog omkull mig på en isfläck när han ville hälsa på sonen.
Jag såg en tjej i en park som hade en GD som hon uppenbarligen inte kunde hålla. När hon såg en hund på håll sprang hon fram till en lyktstolpe och virade kopplet ett varv runt den. Hunden kastade sig i kopplet mot hunden, men lyktstolpen höll ju. Kändes inte helt stabilt.

Jag såg en tjej i en park som hade en GD som hon uppenbarligen inte kunde hålla. När hon såg en hund på håll sprang hon fram till en lyktstolpe och virade kopplet ett varv runt den. Hunden kastade sig i kopplet mot hunden, men lyktstolpen höll ju. Kändes inte helt stabilt.
Hade en släkting m Golden som körde samma taktik vid hundmöten. Fanns det ingen lycktstolpe så fick de raskt byta färdriktning. Inte så stabilt. I dag är hon gammal och har mycket större hund. Dock har hon insett hur viktig lydnaden är vid hundmöten och det sitter som en smäck. Däremot är den rätt dryg och flamsig annars.

Det tycker jag också

Vad jag vänder mig emot i denna tråden som handlar om att stor hundar biter ihjäl småhundar
Att det då dras upp att småhundsägares ska ha pli på sina bjäbbmonstren så att dom inte provocera dom stora
Varför ens ta upp det?
Det är totalt irrelevant

Den tyngsta hunden som hoppat pa Miss Mandy var formodligen straxt under 20 kg. De allra flesta hundar som har lite "hundvett" och som fatt lara sig att inte gora aggressiva utfall mot andra hundar ser pa mycket langt hall att det inte ar lampligt att hoppa pa henne. De haller sig undan ... utom sma hundar som agarna ofta skrattar at och kommer med glada utrop som, "Det ar ratt! sag at rottisen du! Hahaha"

Jag vakar över mina som en hök
Sprayflaskan i fickan

Nar min rottis (den andra) forsvarade sig mot ett pahopp hjalpte inte ens peppar spray (den som inte ar tillaten i Sverige) hon markte det inte da hon var mitt i ett slagsmal hon inte kunde komma undan fran. Hon var ocksa den som var svarast att fa att slappa, den pahoppande rottisen var inte lika interesserad av att fullfolja det den startat.

Hade en släkting m Golden som körde samma taktik vid hundmöten. Fanns det ingen lycktstolpe så fick de raskt byta färdriktning. Inte så stabilt. I dag är hon gammal och har mycket större hund. Dock har hon insett hur viktig lydnaden är vid hundmöten och det sitter som en smäck. Däremot är den rätt dryg och flamsig annars.

Gaaahhh ... min Svagerska gor likadant med sin stora intakta leonberger hane. Hon har absolut ingen pli pa honom, han ar hanhunds aggressive och hon forstar inte "hur man ska kunna gora pa annat vis for jag orkar inte halla i honom" :banghead:

Den tyngsta hunden som hoppat pa Miss Mandy var formodligen straxt under 20 kg. De allra flesta hundar som har lite "hundvett" och som fatt lara sig att inte gora aggressiva utfall mot andra hundar ser pa mycket langt hall att det inte ar lampligt att hoppa pa henne. De haller sig undan ... utom sma hundar som agarna ofta skrattar at och kommer med glada utrop som, "Det ar ratt! sag at rottisen du! Hahaha"

Nar min rottis (den andra) forsvarade sig mot ett pahopp hjalpte inte ens peppar spray (den som inte ar tillaten i Sverige) hon markte det inte da hon var mitt i ett slagsmal hon inte kunde komma undan fran. Hon var ocksa den som var svarast att fa att slappa, den pahoppande rottisen var inte lika interesserad av att fullfolja det den startat.

Gaaahhh ... min Svagerska gor likadant med sin stora intakta leonberger hane. Hon har absolut ingen pli pa honom, han ar hanhunds aggressive och hon forstar inte "hur man ska kunna gora pa annat vis for jag orkar inte halla i honom" :banghead:
Ja, jag antar att det finns precis lika många galna småhundsägare som det finns storhundsägare

Skillnaden är att småhundsägarna riskerar "bara" den lilla egna hunden

Ja, jag antar att det finns precis lika många galna småhundsägare som det finns storhundsägare

Fast det ar inte sant. Mina hundar har blivit mycket starkt paverkade av alla smahundars utfall och pahopp. Att Miss Mandy numera forvantar sig att vissa raser och hundar ska hoppa pa henne och gor sig beredd (tyst, vantar hon pa attacken med ett kroppssprak som sager kom inte hit) om jag inte ser henne och ser till att hon far gora nagot annat (som att ga fot, eller nagot som pakallar hennes uppmarksamhet).

Mandy sarskillt ar mycket paverkad av alla pahopp ... for att inte tala om mig. Men att saga att den lilla hundagaren "bara" riskerar den egna hunden ... Har du funderat pa hur bade stor hund och hundagare skulle kanna sig om den egna hunden bet ihjal en annan hund?

Fast de riskerar även att förstöra för den hund och hundägare som hunden sticker fram till. Om den hunden tex biter så är det inte bara hunden som blir biten (och ägaren till denna) som kommer drabbas. Och oavsett vad så sätter de den andra hundägaren i en väldigt jobbig situation som då dels ska hålla koll på sin egen hund och dessutom någon annans. För att inte tala om förstörd träning.

Fast de riskerar även att förstöra för den hund och hundägare som hunden sticker fram till. Om den hunden tex biter så är det inte bara hunden som blir biten (och ägaren till denna) som kommer drabbas. Och oavsett vad så sätter de den andra hundägaren i en väldigt jobbig situation som då dels ska hålla koll på sin egen hund och dessutom någon annans. För att inte tala om förstörd träning.

Alltså jag förstår verkligen vad du och andra menar. Jag har ju själv haft stor hund och kommer förhoppningsvis skaffa inom en snar framtid igen. MEN jag är sådär självisk att jag ändå tycker det är mycket obehagligare när det kommer fram stora otrevliga hundar än små otrevliga. Just eftersom att jag har små hundar kan det innebära att jag inte kommer hem med en hund och får se min hund söndersliten. Det betyder inte att jag inte tycker det är jobbigt eller otrevligt med små ouppfostrade hundar. De jag har mött har dock mest sprungit runt och skällt och det brydde väl inte schäfern sig om direkt.

I båda fallen förstör man ju träningen för den andre personen. En del verkar ju inte ens bry sig. Utan blir sura när man säger till? :cautious:

Det finns tom dom som har tyckt att det är en bra idé att stå kvar och fråga om hundarna ska hälsa när hanen gjort hemska utfall och gapat. Där undrar man ju lite om folk vill ha sin hund skadad (Nej, han har aldrig gjort något och tror inte han skulle heller, men han SER ju riktigt jävla förbannad ut).

Folk är knäppa, respektlösa och naiva.

Det kanske skulle vara en bra vana att börja ha med sig ett extra retrieverkoppel så man både kan strypa ut och transportera framspringande hundar om det behövs..

Glöm inte risken det innebär om man har en hund som omriktar. Jag har ett fint ärr i benet efter att ha behövt lyfta upp min hane i halsbandet för att skydda ett framspringande fluff.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort. Hon har...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar