Min hund dödade pappas katt!!!

Sv: Min hund dödade pappas katt!!!

Jag tror inte du behöver oroa dig för barnen eller att hunden fått en psykknäpp. Han har ju redan tidigare visat tendenser till stor jaktlust och därifrån är det ibland inte så långt till att fullfölja om det "perfekta tillfället" faller på. Det är trots allt ett rovdjur. Den kan mycket väl ha knäckt nacken på katten fort.

Däremot hade jag nog varit mycket vaksam med hunden tillsammans med andra djur.

Jag är hemskt tacksam över att mina hundar funkat bra med katter, men om det inte skulle göra det så kan man inte direkt påstå att hunden är "farlig" av den orsaken. (Om man inte är katt vill säga)

Det tror jag också.. Många hundar leker ju genom att skaka gosedjur och sådär... Mina hundar jag haft har gjort så i alla fall..

Jag skulle bli orolig för barnen... Först skriver du att det är världens bästa hund och i nästa mening att den morrat åt din sambo... Vad händer när barnet gör något som hunden inte gillar?

Skakar den som katten, kanske?

:cool:

definitivt alltid kopplad tillsammans med andra djur..

Jag tror det varit mer skador på katten om hunden tagit den. Troligen har katten plöttsligt blivit dålig. En akut sjuk katt kan börja dregla kopiöst kräkas och kissa ner sig. Den är liksom inte så "vacker" bara för att den dör självmat, utan ser för det mästa rätt tufsig och blöt ut.

En hund lyckas dessutom för det mästa inte att ta en frisk katt utan att själv få div skador.

Att en hund skulle fått ett psykbryt bara för att den tagit en katt är bara löjligt, det är helt normalt om den inte ricktigt fått lära sig att katter är FY.

En hund kan mycket väl skada och till och med döda ett djur utan att yttre skador ses!
En av våra tog en katt och bet den runt strupen, katten klarade sig men hade andningsproblem!

Om hunden inte är ute efter att äta upp djuret har den inte heller nån anledning att fläcka upp det!

Ja men jag menar att den precis lika gärna kan ha dött själv. Man vet ju inte men det spelar ju ingen stötte roll för det är ett helt normalt beteende hoss hunden ändå.

Det är inget att vara ledsen för! Hundar är ju rovdjur och detta är ju helt naturligt för dom. Det beror ju lite grann på rasen eftersom alla har olika jaktinstinkter. Sedan var väl just den katten ett så lätt byte för din hund också. Men jag tycker verkligen inte att du ska avliva hunden utan lär den att den att komma överens med katter istället!

kram

Vilket jäkla resonomang helt ärligt så man tappar hakan...

Så om min röjer runt på åkern o dräper 4kid då är det inge o bli ledsen över o fundera över, för han är ett rovdjur.?

Svar till alla:

Tack för att ni tagit er tid att svara mig. Det känns helt förjävligt att min hund gjort detta - ja, jag är helt hundra på att det är hon som gjort det. Det ultimata "beviset" var att jag hittade en bit av en klokapsel eller dyl. som satt fast i hundens nos :crazy:

Denna katt var ju som sagt gammal och ganska skruttig av sig, halvdöv och senil var hon också, nog visste vi att det snart kommer bli hennes tur att vandra vidare men INTE på det här sättet. Hon var helt enkelt väldigt harmlös och helt klart en katt som INTE kan försvara sig mot en stor hund.
Hade det varit en av pappas andra katter så hade nog hunden fått sig en omgång tror jag.
Det som känns värst egentligen är att detta var min mammas katt - mamma gick bort för ett par år sedan och det var väldigt viktigt för mamma att katten blev väl omhändertagen då hon ju redan då var gammal.

Jag tror inte heller att hunden verkligen velat döda katten - mest troligt är det att katten sprungit förbi, triggat hundens jaktlust och hon skakat katten och antagligen knäckt dess nacke. Det var blött runt nacken men som sagt inget blod. Hon låg i en position som talade om att hon INTE självdött. En katt lägger sig inte raklång ner på köksgolvet med vidöppen mun när den ska gå och dö och dessutom mådde hon kalas 1½ timme tidigare när vi åkte.
Hoppas hon dog fort iaf och slapp lida, stackarn :cry:

Hunden har alltid varit benägen att jaga katter som jag skrev (och vilt och annat som springer osv) men har aldrig och då menar jag aldrig visat några som helst tendenser på att vilja klippa dem. Kul att springa efter bara verkar det som. Hon har då alltså vuxit upp med katter och umgåtts med dem i princip dagligen i fem års tid.
Detta är en hund som alltid gått ihop med alla djur vad det än månde vara av för sort.
Mycket snäll mot barnen - de får göra vad de vill med henne men självklart tillåter ju inte vi att de "misshandlar" henne som barn ibland kan göra ned djur.

Det som vi tänkt på är att hon de senaste dagarna varit väldigt mycket för att leka med vår unghunds leksaker, hon har sprungit runt med dem och skakat dem osv. Det gör hon ibland men hon har varit extrem med det nu i ett par dagar.
Funtar på en hormonstörning eller nåt. Hon bör ej vara nära ett löp och inte är det tid för skendräktighet heller.
Hon har varit lite stingslig mot unghunden en kortare tid också. Inte så att hon gjort något men blir lite sur om unghunden kommer åt henne när hon lägger sig bredvid i bädden osv (morrar till osv). Dock inget mot mig eller barnen. Morrandet mot sambon kan ha varit en protest men jag vet ju inte. Klart man iaf känner att man måste hålla ett öga på henne ett tag.

Jag har alltså inte tänkt avliva hunden det första jag gör men jag undrar ju naturligtvis VARFÖR hon helt plötsligt kliver över gränsen och börjar bita efter katterna. Hon försökte ju som sagt nafsa på den yngre katten ute också tidigare den dagen. Dessutom brukar hon inte jaga katter inomhus utan det är ute det händer....

Vilket jäkla resonomang helt ärligt så man tappar hakan...

Så om min röjer runt på åkern o dräper 4kid då är det inge o bli ledsen över o fundera över, för han är ett rovdjur.?

Det var ju inte så jag menade :crazy: Man bör ju inte bli förvånad, det är ju en hund liksom och därför bör hon inte klandra sig själv.

Det var ju inte så jag menade :crazy: Man bör ju inte bli förvånad, det är ju en hund liksom och därför bör hon inte klandra sig själv.

det skulle jag göra skulle se det som ett nederlag i mitt havande med hund att jag inte har bättre ordning än så. Ta åt mig o ge mig själv skarp kritik o sen jobba med problemet.

Ingen hund jagar utan sin ledare så gäller det även i denna familj det kan jag lova dig.

För att svara på varför den plöttsligt börjar bita, så tycker inte jag att det är något som plöttsligt kommit. Du skriver ju själv att den alltid jagat katterna så förr eller senare så smäller det ju om ni inte tar tag i problemet. Hoppas det blev ett wake up call för dig så du förstår att man måste se till att få bort olater som jycken sätter sig an. Och lyckas man inte så ser man till att inte ge möjligheten= lämnar inte hunden i hop med en katt!

Men jösses! Det har ju aldrig varit ett problem tidigare. Det låter på dig som att vi låtit henne jaga katter i tid och otid och det kan jag tala om för dig att det har hon inte fått!!!

Hon har INTE fått jaga några djur alls för mig men ibland blir det ju så ändå om man t ex släppt ut henne på tomten och grannens katt precis varit där ute på VÅR tomt (har hänt), eller att det sitter några duvor där eller så. Så fort jag ser så stoppar jag ju beteendet men hon har ju oftast hunnit kuta en bit då. Men det har ju som sagt aldrig hänt något förut med något djur.
Och pappas katter har hon inte jagat och definitivt INTE inomhus.

Att hon har mkt jakt i sig är ju inget jag kan ta ur henne, det är ju ändå en hund av jakthundsras. Hur tycker du att jag ska ta själva jaktinstinkten ur henne, elhalsband? ;):smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Du får inte ur jaktinstinkten ur en hund om du så sätter 380 kring halsen. Det du ska göra är o få ett bättre ledarskap o hålla hunden under bättre uppsikt

Nä det är inte säkert att man lyckas (inte ens med el) men jag vet många hundar jag inte skulle lämna själva i hop med en katt. Och valde jag ändå att göra det skulle jag inte sitta och vara döförvånad över att den lyckats knipa katten..

Jag lite inte på mina så pass att jag åker hemmifrån med julskinan liggandes på köksbänken tex. Troligen skulle den stå kvar, men skulle den inte det så får jag liksom skylla mig själv.

Om hunden har bitit ihjäl katten tycker jag att det borde synas mer än bara saliv. Det tyder nog mer på hårdhänt lek i min mening som kanske kan ha dödat katten eller så har katten helt enkelt dött själv och hunden sedan varit framme.

Hunden kan ta ett grepp och strypa katten. Den behöver inte ta i så att huden penetreras. Ett snabbt skak så kan nacken knäckas också, katter har svaga nackar.

Senast ändrad:

Är ju skillnad på orsaken om det är en tjt eller en vavva och alla hundraser är inte lika benägna att jaga och döda..
Jag vill inte kapa tråden, för den är intressant som den är, men jag vill ändock säga att min vavva har lika mycket om inte mer jaktinstinkt än vad min Jack Russell terrier har. Hon ger sig på det mesta i hennes viktklass. Givetvis hade hon inte hoppat på en katt för att döda den, men humlor, möss, skalbaggar och det mesta som rör sig. Sitter det en fågel (även sådana större än henne själv) på gräsmattan är hon den förste som smyger upp på den (som en katt ungefär) och försöker ta den.

Bildbevis:
Vavva med fågel i munnen som hon tagit helt själv.
staceywithbird%7E0.jpg

Det spelar ingen roll vad det är för ras tror jag, det finns en liten varg i alla hundar.

Nu blev jag lite fundersam..
Vad har rasens betydelse för händelsen?
det finns en hundras som till 99% avlivas pga att dom får en psykknäpp och blir livsfarliga.. minns inte va dom heter men har något bildminne av attd et ser ut som en helgrå bearded Collie, lite smalare och lite mindre fluffig bara.. var till och med en bukare som hade en sådan och tog bort den när den helt plötsligt en dag anföll en familjemedlem utan vidare, dom hade den instängd i ett rum tills dom kunde ta dne till vet för dom var rädda att den skulle hoppa på dem på natten..
men den rasen är mycket speciell på det sättet.. om jag bara kunde komma ihåg vad det var för ras :crazy:

Jag vill inte kapa tråden, för den är intressant som den är, men jag vill ändock säga att min vavva har lika mycket om inte mer jaktinstinkt än vad min Jack Russell terrier har. Hon ger sig på det mesta i hennes viktklass. Givetvis hade hon inte hoppat på en katt för att döda den, men humlor, möss, skalbaggar och det mesta som rör sig. Sitter det en fågel (även sådana större än henne själv) på gräsmattan är hon den förste som smyger upp på den (som en katt ungefär) och försöker ta den.

Bildbevis:
Vavva med fågel i munnen som hon tagit helt själv.
staceywithbird%7E0.jpg

Det spelar ingen roll vad det är för ras tror jag, det finns en liten varg i alla hundar.

Men en vavva har kanske inte så mycket att sätta mot en katt... Det är lite mindre troligt att en vavva ska lyckas döda en normalstor katt än att tex. en schäfer ska lyckas göra det. ;)

det finns en hundras som till 99% avlivas pga att dom får en psykknäpp och blir livsfarliga.. minns inte va dom heter men har något bildminne av attd et ser ut som en helgrå bearded Collie, lite smalare och lite mindre fluffig bara.. var till och med en bukare som hade en sådan och tog bort den när den helt plötsligt en dag anföll en familjemedlem utan vidare, dom hade den instängd i ett rum tills dom kunde ta dne till vet för dom var rädda att den skulle hoppa på dem på natten..
men den rasen är mycket speciell på det sättet.. om jag bara kunde komma ihåg vad det var för ras :crazy:

14803_w.JPG

Tror jag vet vilken ras du menar är det den på bilden?;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Bufera
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 925
Senast: Tonto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar