Sv: Min hund dödade pappas katt!!!
Svar till alla:
Tack för att ni tagit er tid att svara mig. Det känns helt förjävligt att min hund gjort detta - ja, jag är helt hundra på att det är hon som gjort det. Det ultimata "beviset" var att jag hittade en bit av en klokapsel eller dyl. som satt fast i hundens nos
Denna katt var ju som sagt gammal och ganska skruttig av sig, halvdöv och senil var hon också, nog visste vi att det snart kommer bli hennes tur att vandra vidare men INTE på det här sättet. Hon var helt enkelt väldigt harmlös och helt klart en katt som INTE kan försvara sig mot en stor hund.
Hade det varit en av pappas andra katter så hade nog hunden fått sig en omgång tror jag.
Det som känns värst egentligen är att detta var min mammas katt - mamma gick bort för ett par år sedan och det var väldigt viktigt för mamma att katten blev väl omhändertagen då hon ju redan då var gammal.
Jag tror inte heller att hunden verkligen velat döda katten - mest troligt är det att katten sprungit förbi, triggat hundens jaktlust och hon skakat katten och antagligen knäckt dess nacke. Det var blött runt nacken men som sagt inget blod. Hon låg i en position som talade om att hon INTE självdött. En katt lägger sig inte raklång ner på köksgolvet med vidöppen mun när den ska gå och dö och dessutom mådde hon kalas 1½ timme tidigare när vi åkte.
Hoppas hon dog fort iaf och slapp lida, stackarn
Hunden har alltid varit benägen att jaga katter som jag skrev (och vilt och annat som springer osv) men har aldrig och då menar jag aldrig visat några som helst tendenser på att vilja klippa dem. Kul att springa efter bara verkar det som. Hon har då alltså vuxit upp med katter och umgåtts med dem i princip dagligen i fem års tid.
Detta är en hund som alltid gått ihop med alla djur vad det än månde vara av för sort.
Mycket snäll mot barnen - de får göra vad de vill med henne men självklart tillåter ju inte vi att de "misshandlar" henne som barn ibland kan göra ned djur.
Det som vi tänkt på är att hon de senaste dagarna varit väldigt mycket för att leka med vår unghunds leksaker, hon har sprungit runt med dem och skakat dem osv. Det gör hon ibland men hon har varit extrem med det nu i ett par dagar.
Funtar på en hormonstörning eller nåt. Hon bör ej vara nära ett löp och inte är det tid för skendräktighet heller.
Hon har varit lite stingslig mot unghunden en kortare tid också. Inte så att hon gjort något men blir lite sur om unghunden kommer åt henne när hon lägger sig bredvid i bädden osv (morrar till osv). Dock inget mot mig eller barnen. Morrandet mot sambon kan ha varit en protest men jag vet ju inte. Klart man iaf känner att man måste hålla ett öga på henne ett tag.
Jag har alltså inte tänkt avliva hunden det första jag gör men jag undrar ju naturligtvis VARFÖR hon helt plötsligt kliver över gränsen och börjar bita efter katterna. Hon försökte ju som sagt nafsa på den yngre katten ute också tidigare den dagen. Dessutom brukar hon inte jaga katter inomhus utan det är ute det händer....