Sv: Min hund dödade pappas katt!!!
Rätt troligt att din hund farit efter den gamla katten "bara" för att jaga, som den brukar, men då katten var gammal, så hann/kunde den inte springa undan som din hund hade förväntat att den skulle, och hunden "råkade" få tag i katten såpass att den dog. Tro mig, jag har sett det själv när en hund fått tag på en katt som var hundvan och därför inte sprang sin väg, som hunden var van vid att katter gör. Den hunden har ALDRIG försökt bita en katt, den har också bara jagat efter dem och stannat om de också stannat, men den här katten var inte hunddrädd och satt därför kvar. Det var ett rejält bett den katten fick, men den klarade sig.
Ingen ursäkt, men det behöver inte alls vara så att hunden fått en knäpp. Den jagade nog bara katten som den brukar, men så kom katten ivägen.
Konklusion av detta torde väl bli att man aldrig ska lämna sin hund utan uppsikt med andra djur som den försökt jaga. En olycka kan hända så lätt, utan att det var hundens intention att döda det andra djuret. Och man ska komma ihåg att passa sig även när man själv är med och försöka göra det man kan för att undvika situationer där en olycka eventuellt skulle kunna inträffa.