Min hund dödade pappas katt!!!

Sv: Min hund dödade pappas katt!!!

hade också en hund(schäfer, 14-15 var han väl då) som inte gjorde ens en fluga förnär, men när dom små kattungarna skulle ha mat då jävlar, bet ihjäl en av dom:cry:

Men en vavva har kanske inte så mycket att sätta mot en katt... Det är lite mindre troligt att en vavva ska lyckas döda en normalstor katt än att tex. en schäfer ska lyckas göra det. ;)
Det är sant. Men jag svarade på Gnists inlägg om jaktinstinkten där hon jämförde en vavva med en tysk jaktterrier. Det var ju självklart att det inte var en chihuahua som dödade katten, utan en större ras som klarade av storleken.

Senast ändrad:

Fast jag jämförde faktiskt inte själva jakinstinkten raserna emellan..

Men om jag nu ska göra det, så är jag säker på att en tjt har :devil: mycket mer jaktinstinkt än en vavva.

Därmed inte sagt att vavvor är helt utan jaktinstinkt.

Är ju skillnad på orsaken om det är en tjt eller en vavva och alla hundraser är inte lika benägna att jaga och döda..

Rätt troligt att din hund farit efter den gamla katten "bara" för att jaga, som den brukar, men då katten var gammal, så hann/kunde den inte springa undan som din hund hade förväntat att den skulle, och hunden "råkade" få tag i katten såpass att den dog. Tro mig, jag har sett det själv när en hund fått tag på en katt som var hundvan och därför inte sprang sin väg, som hunden var van vid att katter gör. Den hunden har ALDRIG försökt bita en katt, den har också bara jagat efter dem och stannat om de också stannat, men den här katten var inte hunddrädd och satt därför kvar. Det var ett rejält bett den katten fick, men den klarade sig.
Ingen ursäkt, men det behöver inte alls vara så att hunden fått en knäpp. Den jagade nog bara katten som den brukar, men så kom katten ivägen.
Konklusion av detta torde väl bli att man aldrig ska lämna sin hund utan uppsikt med andra djur som den försökt jaga. En olycka kan hända så lätt, utan att det var hundens intention att döda det andra djuret. Och man ska komma ihåg att passa sig även när man själv är med och försöka göra det man kan för att undvika situationer där en olycka eventuellt skulle kunna inträffa.

Vilket otroligt korkat svar! :eek: :mad:
Jag hade skämts något enormt över min hund och varit fruktansvärt ledsen och förbannad om den gjort något liknande. :crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Bufera
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 925
Senast: Tonto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar