Angående senaste tidens attacker på småhundar

Jag pratar dessutom om hundar som kommer lösa och flyger på en annan hund för att den skällde, eller vad det nu gäller. Inte hundar som försvarar sig om en lös skällande och bitande hund kommer fram. Om det då råkar vara så att det är en stor hund som försvarar sig mot en liten är det ju astråkigt om den lille dör, men jag tycker inte man kan skylla på den som blir attackerad och försvarar sig.

Men jag tycker inte heller man kan skylla på den skällande hunden eller dess ägare om man tappar sin hund för att den blir provocerad och sen har ihjäl den skällande hunden. Det är ju helt och hållet ägaren som tappar sin hunds fel.

Vår Lizzie som bleva påhoppad av polisens byracka hämtade sig aldrig mentalt. Ett halvår senare fick vi ta bort henne pga cancer i mjälten som spridit sig, men det halvåret mådde hon skit av andra hundar än våra. Hon tålde inte ens grannhunden längre som hon känt i flera år. Den attacken blev en för mycket, hon litade aldrig på andra hundar mer utan gick i försvar direkt. :cry:

Jag har en mindre hund som gapar på andra hundar - men det spelar ingen roll vad för storlek på hund det är. Dock går hon igång mer på amstaffliknande hundar efter den gången jag slogs som en galning mot två som gav sig på oss. Denna tik har aldrig gillat främmande hundar (främst inte sen hon som 4 månaders valp blev jagad en längre bit av en flock på 6-7 stora hundar. Ingen ville något ont, men för henne var det superäckligt då och just hundar rom rusar mot oss är otrevligast enligt henne) och hon tar lång tid på sig att lära känna och tycka om nya hundar - men hon är aldrig dum. Kommer det en hund rusande om hon är lös t ex mitt ute på ett fält eller i skogen, så gapar hon men hon vrålar "håll avstånd" - hon ger sig aldrig på någon. Jag har heller inga problem när vi går i större grupp på långisar och det helt plötsligt är en främmande hund med - låter dom bara henne vara, så kniper hon tyst efter en kort stund. Jag har jobbat mycket med att få hennes tyst, men då hon är en mycket verbal hund i mycket annat så är det svårt. Bättre är det absolut och hon slutar gapa snabbare - men helt får jag nog aldrig bort det. Hon kan däremot jobba helt koncentrerat bland främmande hundar och ha full fokus på det vi gör - men vid enbart promenader är hon en så kallad polis och vill ha ordning och reda :)

Jag har en mindre hund som gapar på andra hundar - men det spelar ingen roll vad för storlek på hund det är. Dock går hon igång mer på amstaffliknande hundar efter den gången jag slogs som en galning mot två som gav sig på oss. Denna tik har aldrig gillat främmande hundar (främst inte sen hon som 4 månaders valp blev jagad en längre bit av en flock på 6-7 stora hundar. Ingen ville något ont, men för henne var det superäckligt då och just hundar rom rusar mot oss är otrevligast enligt henne) och hon tar lång tid på sig att lära känna och tycka om nya hundar - men hon är aldrig dum. Kommer det en hund rusande om hon är lös t ex mitt ute på ett fält eller i skogen, så gapar hon men hon vrålar "håll avstånd" - hon ger sig aldrig på någon. Jag har heller inga problem när vi går i större grupp på långisar och det helt plötsligt är en främmande hund med - låter dom bara henne vara, så kniper hon tyst efter en kort stund. Jag har jobbat mycket med att få hennes tyst, men då hon är en mycket verbal hund i mycket annat så är det svårt. Bättre är det absolut och hon slutar gapa snabbare - men helt får jag nog aldrig bort det. Hon kan däremot jobba helt koncentrerat bland främmande hundar och ha full fokus på det vi gör - men vid enbart promenader är hon en så kallad polis och vill ha ordning och reda :)

Det är verkligen skitsvårt att träna bort med vissa hundar. Jag tänker även att småhundar som ofta är varnare har lättare att ta till skall när de tycker något är mysko. Utan att för den skull mena så mycket med det mer än "nu händer något!" eller "kom inte hit!"

tyvärr är det enligt min erfarenhet så att de flesta hundägare inte har tillräckligt bra koll och lydnad på sina hundar. I alla fall där vi bor.

Jag möter dock hellre en ouppfostrad liten skithund (autocorrect ville skriva skurhink:D) än en ouppfostrad stor skithund.
Chansen att ägaren tappar kopplet är större med en stor hund och en liten hund kan jag sparka bort om det behövs.

Det är verkligen skitsvårt att träna bort med vissa hundar. Jag tänker även att småhundar som ofta är varnare har lättare att ta till skall när de tycker något är mysko. Utan att för den skull mena så mycket med det mer än "nu händer något!" eller "kom inte hit!"
Ja och inte blev det bättre av att det är en skitsmart hund där jag råkade klicka precis när hon skällde som yngre när jag började skvallerträna just hundmöten :rofl::rofl::rofl: Hon är übersvår att bryta vanor med.

Att "misssköta" sig med bjäbbande kommer inte ens i närheten av att bita ihjäl

Det finns så många totalt oansvariga hundägare.

En borde anmäla varje gång

Fast "bjabbande" ar vad manniskor kallar det ... Hundarna ser inte storleks skillnaden ... de svarar pa ett utfall och aggressivitet fran en liten hund, sa som de svarar pa ett utfall fran en hund i samma storlek. Mina funkar bra ... Mandy bryr sig inte forran den andra hunden ar mindre an en meter bort, da svarar hon som den "powerful" Rottweiler hon ar. Och hon svarar darfor att hon blivit attakerad av smahundar flera, flera ganger. De har hangt pa henne och hon har valt att lyssna pa mig nar jag skrek att hon inte skulle rora, men det blir svarare och svarare varje gang hon blir attakerad av en liten hund.

Diva (tack och lov!) gommer sig bakom mig. Men det finns inga garantier, om hon blir stalld i ett horn biter hon tillbaka och hon har ett betydligt kraftigare bett an den storre Mandy.

Jag tycker att det är så himla fruktansvärt!
Jag har flera gånger fått in hundar som bitits ihjäl, jag blir lika arg varje gång och det är så hemskt att möta ägarna till de stackars små hundarna.
Jag minns en liten hund så tydligt som visserligen enbart hade fått ett enda bett, men bettet hade träffat över bröstet och gjort ett hål rakt in i hjärtat :cry:
I de flesta fall är det inte så att det handlar om ouppfostrade småhundar utan det har varit helt oprovocerade attacker där en okontrollerad hund blixtsnabbt gått till attack. Typ småhundsägaren går runt i ett bostadsområde och en hund kommer farandes ut ur en port och biter. Eller en småhundsägare går i parken och helt plötsligt kommer en lös hund springandes och går till attack.
Mycket sker såklart också i rastgårdar där stora och små hundar som ofta är okända för varandra släpps ihop - vilket såklart kan sluta mycket illa, men de flesta svar i denna tråd får det lite att låta som att det är de små hundarna själva som provocerat fram att de blir ihjälbitna och det kan jag inte hålla med om.

Atminstone nar jag haft mina hundar i Sverige har det varit smahundar som har provocerat och kastat sig mot (och pa) mina storre rottisar. Den lilla har inte varit sa mycket i Sverige och bara varit utsatt for attack en gang ... da hon ar en rottis (en ras som avlats till att forsvara sig och sin agare) ar forsvar hennes forsta reaktion, men da hon ar radd for allt okant gar det latt att bryta och hon har tacksamt latit mig ta hand om situationen.

Den stora som ar en mycket skarp rottis har blivit pahoppad 6 ganger av andra hundar i Sverige. 5 av de sex var sma okopplade hundar som kom for att attakera henne. Da hon var kopplad varje gang hade jag full koll och hon hann bara raka i fullt slagsmal en gang nar jag ramlade och hade en rottis och en finsk spets i villt slagsmal ovanpa mig. Agaren kom och hamtade sin spets och fragade inte ens hur det gatt for mig dar jag lag i diket.:crazy:

De kanske bara leker :banghead:

Nar en liten jack russel kom for att hoppa pa Mandy i Canada talade agaren om for mig att han inte alls var aggressive, han var bara aggressive pa latsas for att han ville leka.:banghead:

Jag inser att Miss Mandy ar en "stoddig" individ ... Hon gar fram med ett orubbligt sjalvfortroende, med bred bringa och hogt huvud. Hon backar INTE om hon blir pahoppad ... Hon star lugnt kvar och vantar pa det och svarar med ett vral just nar den andra hunden ar innom "bit avstand". Men hon har VARJE GANG blivit pahoppad och har inte svarat forran den andra hunden ar mindre an en meter bort. Det KAN inte vara hennes fel nar hon blir pahoppad ... aven om hon har ett "stoddigt" kropps sprak. (av alla som inte lart sig att man inte far saga att en hund ar 'dominant' kallas hon just ... dominant. Hon till och med lyfter bakbenet for att kissa ;))

Jag som haft både stora och små hundar tycker att det är en gigantisk skillnad i uppfostran när det kommer till storleksbiten. Små hundar tillåts leva fan, för om man bara väger några kilo är det inga problem för husse eller matte att bara släpa hunden vidare oavsett hur den beter sig. Små hundar kommer undan med vidriga beteenden mot både hundar och människor, just för att de är små. När man är på utställningsträning i en trång lokal där man får kasta sig undan varenda chihuahua och där folk skrattar åt en fyra månader gammal chi-valp som just attackerat "domaren", då inser man hur jävla illa ställt det är. De hundarna går dessutom till avel, för även i den riktiga ringen viftar man bort beteendet. Mentalitet har länge inte varit en prio inom sällskapsaveln. Det är snarare ett under att inte fler småhundar råkar illa ut.

Något annat som stör mig är utpekandet av raser när det sker en olycka. Jag tror banne mig att det är extremt sällan som SKK-uppfödda rottweilers och staffar av olika slag springer omkring på stan och biter folk och hundar. Det är blandraser, punkt slut. Media borde kalla det för var det är så att kritiken hamnar på rätt ställe.

Något annat som stör mig är utpekandet av raser när det sker en olycka. Jag tror banne mig att det är extremt sällan som SKK-uppfödda rottweilers och staffar av olika slag springer omkring på stan och biter folk och hundar. Det är blandraser, punkt slut. Media borde kalla det för var det är så att kritiken hamnar på rätt ställe.

Det händer absolut. Med tanke på incidenter på tre olika tävlingar jag själv eller bekanta varit på bara den senaste veckan(!) där hundar flugit på eller rusat iväg mot andra hundar men lyckligtvis blivit stoppade så tror jag inte att det är extremt sällan. När det gäller hundar av kamphundstyp så är det säkert mycket vanligare att det är rena blandraser men det finns många människor även med reggad hund som inte har koll på vad de har i snöret.

Fast "bjabbande" ar vad manniskor kallar det ... Hundarna ser inte storleks skillnaden ... de svarar pa ett utfall och aggressivitet fran en liten hund, sa som de svarar pa ett utfall fran en hund i samma storlek. Mina funkar bra ... Mandy bryr sig inte forran den andra hunden ar mindre an en meter bort, da svarar hon som den "powerful" Rottweiler hon ar. Och hon svarar darfor att hon blivit attakerad av smahundar flera, flera ganger. De har hangt pa henne och hon har valt att lyssna pa mig nar jag skrek att hon inte skulle rora, men det blir svarare och svarare varje gang hon blir attakerad av en liten hund.

Diva (tack och lov!) gommer sig bakom mig. Men det finns inga garantier, om hon blir stalld i ett horn biter hon tillbaka och hon har ett betydligt kraftigare bett an den storre Mandy.

Atminstone nar jag haft mina hundar i Sverige har det varit smahundar som har provocerat och kastat sig mot (och pa) mina storre rottisar. Den lilla har inte varit sa mycket i Sverige och bara varit utsatt for attack en gang ... da hon ar en rottis (en ras som avlats till att forsvara sig och sin agare) ar forsvar hennes forsta reaktion, men da hon ar radd for allt okant gar det latt att bryta och hon har tacksamt latit mig ta hand om situationen.

Den stora som ar en mycket skarp rottis har blivit pahoppad 6 ganger av andra hundar i Sverige. 5 av de sex var sma okopplade hundar som kom for att attakera henne. Da hon var kopplad varje gang hade jag full koll och hon hann bara raka i fullt slagsmal en gang nar jag ramlade och hade en rottis och en finsk spets i villt slagsmal ovanpa mig. Agaren kom och hamtade sin spets och fragade inte ens hur det gatt for mig dar jag lag i diket.:crazy:

Nar en liten jack russel kom for att hoppa pa Mandy i Canada talade agaren om for mig att han inte alls var aggressive, han var bara aggressive pa latsas for att han ville leka.:banghead:

Jag inser att Miss Mandy ar en "stoddig" individ ... Hon gar fram med ett orubbligt sjalvfortroende, med bred bringa och hogt huvud. Hon backar INTE om hon blir pahoppad ... Hon star lugnt kvar och vantar pa det och svarar med ett vral just nar den andra hunden ar innom "bit avstand". Men hon har VARJE GANG blivit pahoppad och har inte svarat forran den andra hunden ar mindre an en meter bort. Det KAN inte vara hennes fel nar hon blir pahoppad ... aven om hon har ett "stoddigt" kropps sprak. (av alla som inte lart sig att man inte far saga att en hund ar 'dominant' kallas hon just ... dominant. Hon till och med lyfter bakbenet for att kissa ;))
Självklar är det småhundsägares ansvar att hålla sina hundar säkra, med fostran (eller kopplade)

Det jag tycker är farligt är när hundägare "ursäktar ett bett med att -min hund blev provocerad, därför slet den sig och bet ihjäl den lilla (kopplade) hunden-

Om en inte kan hålla sin hund i koppel på ett ett säkert sätt. Då har en för stor hund och hunden är för stark

Självklar är det småhundsägares ansvar att hålla sina hundar säkra, med fostran (eller kopplade)

Det jag tycker är farligt är när hundägare "ursäktar ett bett med att -min hund blev provocerad, därför slet den sig och bet ihjäl den lilla (kopplade) hunden-

Om en inte kan hålla sin hund i koppel på ett ett säkert sätt. Då har en för stor hund och hunden är för stark
Vilka hundägare har försvarat det? Jag har inte sett ett enda inlägg som påstår det.

Vilka inlägg då? De jag läst handlar om småhundar som kommer fram och mopsar upp sig mot större, kopplade hundar där ägaren håller i kopplet.
Ursprungsinlägget handlar om stora hundar som sliter sig och biter ihjäl småhundar
Sen följer inlägg efter inlägg om att smhundsägare måste fostra sin hundar bättre så att dom sluta skälla, gör utfall och provocera stora hundar

Även om en lite hund springer fram lös till en stor hund, så finna inga ursäkter i världen som ursäktar att hunden biter

Det är väl därför lagen ser ut som den gör

Ursprungsinlägget handlar om stora hundar som sliter sig och biter ihjäl småhundar
Sen följer inlägg efter inlägg om att smhundsägare måste fostra sin hundar bättre så att dom sluta skälla, gör utfall och provocera stora hundar

Även om en lite hund springer fram lös till en stor hund, så finna inga ursäkter i världen som ursäktar att hunden biter

Det är väl därför lagen ser ut som den gör
Det är ingen som försvarar vad som skett, isf vill jag att du anger vilket inlägg det är istället för löst svepande dra alla över en kam! En hund kan bita i rädsla eller försvar utan att den är hundilsk, problemet är att när en stor hund biter blir konsekvenserna generellt större än när en liten hund gör det. Det ursäktar dock inte att småhundsägare inte tar ansvar för sin egen hund utan låter den löpa fritt utan kontroll.

Jag tycker det är ett rimligt krav att en hundägare håller pli på sin hund och inte låter den springa lös i tid och otid och störa andra hundar, oavsett storlek.
Det tycker jag också

Vad jag vänder mig emot i denna tråden som handlar om att stor hundar biter ihjäl småhundar
Att det då dras upp att småhundsägares ska ha pli på sina bjäbbmonstren så att dom inte provocera dom stora
Varför ens ta upp det?
Det är totalt irrelevant

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort. Hon har...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar