Fast "bjabbande" ar vad manniskor kallar det ... Hundarna ser inte storleks skillnaden ... de svarar pa ett utfall och aggressivitet fran en liten hund, sa som de svarar pa ett utfall fran en hund i samma storlek. Mina funkar bra ... Mandy bryr sig inte forran den andra hunden ar mindre an en meter bort, da svarar hon som den "powerful" Rottweiler hon ar. Och hon svarar darfor att hon blivit attakerad av smahundar flera, flera ganger. De har hangt pa henne och hon har valt att lyssna pa mig nar jag skrek att hon inte skulle rora, men det blir svarare och svarare varje gang hon blir attakerad av en liten hund.
Diva (tack och lov!) gommer sig bakom mig. Men det finns inga garantier, om hon blir stalld i ett horn biter hon tillbaka och hon har ett betydligt kraftigare bett an den storre Mandy.
Atminstone nar jag haft mina hundar i Sverige har det varit smahundar som har provocerat och kastat sig mot (och pa) mina storre rottisar. Den lilla har inte varit sa mycket i Sverige och bara varit utsatt for attack en gang ... da hon ar en rottis (en ras som avlats till att forsvara sig och sin agare) ar forsvar hennes forsta reaktion, men da hon ar radd for allt okant gar det latt att bryta och hon har tacksamt latit mig ta hand om situationen.
Den stora som ar en mycket skarp rottis har blivit pahoppad 6 ganger av andra hundar i Sverige. 5 av de sex var sma okopplade hundar som kom for att attakera henne. Da hon var kopplad varje gang hade jag full koll och hon hann bara raka i fullt slagsmal en gang nar jag ramlade och hade en rottis och en finsk spets i villt slagsmal ovanpa mig. Agaren kom och hamtade sin spets och fragade inte ens hur det gatt for mig dar jag lag i diket.
Nar en liten jack russel kom for att hoppa pa Mandy i Canada talade agaren om for mig att han inte alls var aggressive, han var bara aggressive pa latsas for att han ville leka.
Jag inser att Miss Mandy ar en "stoddig" individ ... Hon gar fram med ett orubbligt sjalvfortroende, med bred bringa och hogt huvud. Hon backar INTE om hon blir pahoppad ... Hon star lugnt kvar och vantar pa det och svarar med ett vral just nar den andra hunden ar innom "bit avstand". Men hon har VARJE GANG blivit pahoppad och har inte svarat forran den andra hunden ar mindre an en meter bort. Det KAN inte vara hennes fel nar hon blir pahoppad ... aven om hon har ett "stoddigt" kropps sprak. (av alla som inte lart sig att man inte far saga att en hund ar 'dominant' kallas hon just ... dominant. Hon till och med lyfter bakbenet for att kissa
)