Angående senaste tidens attacker på småhundar

Absolut. Men framförallt behöver folk ha sina hundar kopplade om de inte är tillräckligt lydiga. Och sen inte skylla på den mötande om ens egna hund kommer fram och den andra svarar upp.

Men en hund som är kopplad bredvid ägaren och skäller, varför bry sig om det? Man har väl inget med andra ägares fostran att göra?

Sen håller jag förvisso med om att man bör träna på det. Inte minst för sin egna hunds skull som känner mycket ångest och frustration.

Det jag ville komma fram till var att man inte kan skylla på andras skällande hundar om ens egna hund sliter sig och äter upp dom. Då är det en själv som brustit i ansvar.
Fast hundar som hänget i kopplet och vrålar " jag ska komma och döda dig din jäääävel" varje gång man möter dem, är faktiskt inte bara ägarens bekymmer, lika lite som hotfulla tonåringar bara är föräldrarnas problem. De bidrar till att anda känner sig hotade och osäkra, och kan genom sina hot bidra till en massa bekymmer i onödan. Förbi mina hagar promenerar det en vansinnigt språkstörd och understimulerad lagotto som alltid gör utfall mot både får och hundar som tränar. -samtliga- hundar som är här blir störda av honom och en del svarar upp i rent självförsvar. Hundar som annars aldrig skulle kröka ett hår på någon. Den här lagotton signalerar ju uppenbart något som andra språksäkra hundar inte kan bortse från! Genom att ägarna är helt inkompetenta vad gäller att hantera sin egen hund blir ju detta omvärldens problem, hur fast han än sitter i sitt snöre. Det är inte okej.

Jag kan snarare bli fascinerad över hur språksäkra många hundar är trots onaturliga situationer vi försätter dem i. Min hund är som sagt reaktiv och kan fara ut och skälla vilket kan få människor att tro att han är aggressiv, men intressant nog brukar hundar strunta i honom helt om inte de också är överladdade och skälliga. På kursen vi går har vi en unghund av precis samma ras och med samma färg som min Bentley men en unghund som vi något tillfälle spänt upp sig mot en äldre hane och denne skulle nu gärna vilja trycka till unghunden lite eftersom han betett sig ohyfsat - men han har inga som helst problem med Bentley, trots att han blivit utskälld några gånger på planen.

Har också märkt detta. Mina tycker det är mycket mera obehagligt med en hund som är tyst och stirrar än med en hund som skäller.

Labben är en hund som stirrar. Han är dålig på hundspråk generellt och jag tror inte hans uppsåt är hot. Men har märkt att många hundar blir obekväma om han tillåts stirra, vilket jag givetvis inte gör men ibland glömmer man bort honom lite när man koncentrerar sig på sin lilla osäkra..

Fast hundar som hänget i kopplet och vrålar " jag ska komma och döda dig din jäääävel" varje gång man möter dem, är faktiskt inte bara ägarens bekymmer, lika lite som hotfulla tonåringar bara är föräldrarnas problem. De bidrar till att anda känner sig hotade och osäkra, och kan genom sina hot bidra till en massa bekymmer i onödan. Förbi mina hagar promenerar det en vansinnigt språkstörd och understimulerad lagotto som alltid gör utfall mot både får och hundar som tränar. -samtliga- hundar som är här blir störda av honom och en del svarar upp i rent självförsvar. Hundar som annars aldrig skulle kröka ett hår på någon. Den här lagotton signalerar ju uppenbart något som andra språksäkra hundar inte kan bortse från!

Nja, nu behöver ju hundar inte vilja döda någon för att de gör utfall och skäller. Kan ju likväl bara betyda att de säger "kom inte hit!"

Fast hotfulla tonåringar går ju inte i koppel, så förstår inte riktigt kopplingen där...?

Sen håller jag absolut med om att dom då kanske inte behöver gå förbi med hunden om den stör så mycket när ni har kurs. Respekt kan man ju visa om man ser att man stör andra.

Det jag ville säga var att om min hund gör utfall (vilket händer, pga att han själv blivit påflugen x antal gånger, även bakifrån) så bör ingen stå och ge mig en ramsa om att min hund är ouppfostrad, för de har inget med det att göra. Finns dom som tycker att jag belönar när jag tränar skvaller/motbetingar också. Men som sagt, de har inte med att göra om/hur jag tränar.

Fast hundar som hänget i kopplet och vrålar " jag ska komma och döda dig din jäääävel" varje gång man möter dem, är faktiskt inte bara ägarens bekymmer, lika lite som hotfulla tonåringar bara är föräldrarnas problem. De bidrar till att anda känner sig hotade och osäkra, och kan genom sina hot bidra till en massa bekymmer i onödan. Förbi mina hagar promenerar det en vansinnigt språkstörd och understimulerad lagotto som alltid gör utfall mot både får och hundar som tränar. -samtliga- hundar som är här blir störda av honom och en del svarar upp i rent självförsvar. Hundar som annars aldrig skulle kröka ett hår på någon. Den här lagotton signalerar ju uppenbart något som andra språksäkra hundar inte kan bortse från! Genom att ägarna är helt inkompetenta vad gäller att hantera sin egen hund blir ju detta omvärldens problem, hur fast han än sitter i sitt snöre. Det är inte okej.

Vi hade en sån störd bichon i mitt trapphus då jag bodde i lägenhet. Den hängde i kopplet så pass att den höll på att strypa sig själv, gjorde utfall och högg mot barn och hundar etc, verkligen vrålade helt rabiat så fort den såg något. Ägarna gjorde aldrig ett skit.
Min ena förra hund var som tjuren Färdinand. Det fanns inget jakt, inget försvar och inget ont i den hunden. Hon var snudd på efterblivet snäll.
Men den där hunden triggade henne. Hon blev så in i helsikes förbannad när hon såg den. Hon hade gärna gett den en omgång och försökt döda den. Under våra 15 år ihop var det bara den där som lyckades trigga henne öht.
Men just den var så störd i sitt beteende.
Jag förstår varför djur kan vilja avliva såna. De är osunda och och hot. Sånt försvinner i naturen, på ett eller annat vis.

Många småhundar har som tidigare sagts noll koll på hur små de är, vår lille verkade vara av den inställningen att ju större de desto hårdare faller de.

Enda gången som jag blev riktigt rädd är när vi är ute på kvällspromenad och ut ur skogen kommer en tyst gråhund störtande rakt emot oss. Jag hann hala upp hunden som skrek av skräck och med honom i famnen vända mig från gråhunden som flera gånger hoppade för att nå honom. Ur skogen kommer husse släntrande, kopplar upp sin jävla hund och fördömer min reaktion eftersom jag hade kunnat blivit biten, som om det var mitt största bekymmer? :banghead:

Ingen av oss hade sett hunden innan den kom som en målsökande raket emot oss och det var på håret att jag hann få upp jycket utan att han blev klippt, så det var en garanterat oprovocerad attack av en lös jakthund utanför jakttid. :mad:

Min sambos förra hund bet ihjäl en jrt. Staffe blandis med fantastiskt temperament, men han gillade inte andra hundar. Därför var han aldrig lös där det fanns minsta lilla risk att möta andra hundar. Denna jrt kom iaf lösspringande, sambon försökte sparka undan den men lyckades inte.

De blev också attackerade av en lös schäfer en gång, som bet min sambo i benet. Denna hund blev också biten av sambons hund men klarade sig.

Vi träffade MÅNGA som inte lyssnade när vi sa att vår hund inte gillade andra hundar. De insisterade ofta på att försöka låta hundarna hälsa och kom under tiden närmre och närmre. Man fick bli arg och säga till på skarpen.

Nu är vi utan hund, blev utskällda totalt av tre hundar av spetstyp igår. Ägaren klarade inte av att hålla dem åt sidan på en smal skogsstig utan fick vända och gå tillbaka framför oss medans hundarna vrålade åt oss. Jag tyckte faktiskt det var riktigt obehagligt!

Säger du det? Jag har alltid trott att det var samma art.

Jag jämförde med hästars sätt att kommunicera, för att ge ett exempel hur kroppsspråk kan användas. Hundar har också ett jäkligt effektivt kroppsspråk. Eller rättare sagt, det borde vara jäkligt effektivt.

Det är ju jäkligt effektivt i de flesta lägen. Den hund som retat upp sig på en utseendemässig kopia till Bentley fick förra veckan för sig för ett ögonblick att Bentley var den hunden och spände ögonen i den och morrade till. Bentley vred snabbt huvudet åt sidan, fällde ner öronen och såg ut som om han helt missat utmaningen. Hade han varit unghunden hade reaktionen blivit en helt annan och det verkade som om den andra hunden insåg sitt misstag för sedan satt de mittemot varandra resten av tiden utan några problem. Jag tror dock inte att någon annan än jag såg Bentleys svar, för det gick så fort och var så diskret och den andra mattens fokus hamnade förstås på sin egen hund.

Nja, nu behöver ju hundar inte vilja döda någon för att de gör utfall och skäller. Kan ju likväl bara betyda att de säger "kom inte hit!"

Fast hotfulla tonåringar går ju inte i koppel, så förstår inte riktigt kopplingen där...?

Sen håller jag absolut med om att dom då kanske inte behöver gå förbi med hunden om den stör så mycket när ni har kurs. Respekt kan man ju visa om man ser att man stör andra.

Det jag ville säga var att om min hund gör utfall (vilket händer, pga att han själv blivit påflugen x antal gånger, även bakifrån) så bör ingen stå och ge mig en ramsa om att min hund är ouppfostrad, för de har inget med det att göra. Finns dom som tycker att jag belönar när jag tränar skvaller/motbetingar också. Men som sagt, de har inte med att göra om/hur jag tränar.

Fast jo, andra har med det att göra, eftersom det i högsta grad påverkar dem också om din hund kommer lös. Utfallen din hund gör bygger aversion hos andra hundar.

Här bor det ett par med fyra-fem små hundar som alla vrålar och kastar sig i kopplen vid hundmöten. Mina tar ingen notis eftersom de inte får svara upp. Jag ser dock på två av dem att de bra gärna skulle vilja läxa upp det där ohyfsade gänget och den dagen någon i paret tappar kopplet till en av hundarna blir det mindre roligt för mig. Om någon av mina hundar så mycket som knystar mot pälsfluffet kommer jag att få ta skit och höra att jag borde ha ordning på mina. Allt för att de inte har vett att se till att deras hundar uppför sig.

Precis
Jag möter ofta en äldre dam med bjäbbiga hundar
Inte kan jag klandra hennes hundar om min flyger på bjäbbmonstren
Jag måste ansvarar för mina egna, hålla dom kopplade så att dom inte kan skada
Tanten får hålla koll på sina
Hon har inte med oss att göra, vi har inte med henne att göra

Fast jo, andra har med det att göra, eftersom det i högsta grad påverkar dem också om din hund kommer lös. Utfallen din hund gör bygger aversion hos andra hundar.

Här bor det ett par med fyra-fem små hundar som alla vrålar och kastar sig i kopplen vid hundmöten. Mina tar ingen notis eftersom de inte får svara upp. Jag ser dock på två av dem att de bra gärna skulle vilja läxa upp det där ohyfsade gänget och den dagen någon i paret tappar kopplet till en av hundarna blir det mindre roligt för mig. Om någon av mina hundar så mycket som knystar mot pälsfluffet kommer jag att få ta skit och höra att jag borde ha ordning på mina. Allt för att de inte har vett att se till att deras hundar uppför sig.
Å andra sidan är det på ett sätt bekvämt med en vrålande golvmopp. Det händer nämligen nästan ALDRIG att någon släpper fram sin hund till Caesar. Jag kan verkligen inte ens komma på sist det hände.
Rottweilern som gick fint och höll käft fick jag plocka bort lösa hundar från stup i kvarten...

Värst var ägarna till någon hyperaggressiv hund som var mindre än en kanin som attackerade honom 5-6 olika gånger. De tyckte att rottisen skulle "bita till så är han lär sig" och vägrade förstå varför det inte var någon bra idé eller varför hunden skulle vara kopplad.
Något år senare bet rottisen tyvärr en annan liten hund. Olycklig kombination av Tabbe från min sida, sjuk rottis och liten hund med fel på kroppsdpråket. Det slutade som tur var lyckligt men jag tror att han till slut bara hade fått nog.

Så vad kan man göra?
Uppfostra sin egen, håll koll på omgivningen och lära sig läsa hund och hundägare. Då kan man i varje fall se om den där stora hunden är en potentiell risk och välja lämplig åtgärd.

:bow: håller med om detta!

Uppvuxen med stor hund men har numera modellen liten och jag har ett öga för ägare som brustit i kommunikationen med sin hund.
Där är jag beredd med en bra koll på min egen hund att ingripa om det skulle behövas. Oftast tar de en omväg, speciellt när jag kom med min + mammas 3 hundar :D

Hade förövrigt en schäfer som bet mig i foten för någon månad sen när jag cyklade ensam förbi ekipaget. Men det är OT

Precis så!

Nja, som jag skrev. Om min hund av någon anledning lyckas springa fram och provocera en annan hund så tycker jag inte att det är den hundägarens eller hundens fel om de försvarar sig. Sen innebär det förvisso inte att bara för att en hund håller tyst i koppel att den beter sig löst.

Mina är tämligen ointresserade av andra hundar. Lös kan utfallshunden (eller fd, även om det händer ibland att vi har dåliga dagar eller tillfällen) gå förbi andra hundar.

Labben däremot som inte säger ett pip och verkar hyffsat ointresserad i koppel blir ett litet as som hoppar runt och är ohyffsad skulle nog råka på stryk - med all rätt.

Så jag håller inte riktigt med dig. Klart olyckor kan hända. Men bara för att hunden beter sig på ett sätt i koppel behöver den inte göra det lös..

Sen säger jag inte att man ska skita i att träna på det. Det bör man ju göra för allas skull, inte minst sin hunds. Men man kan inte skylla på hunden som skäller om man själv tappar sin hund och den biter ihjäl den skällande lilla hunden. Då har man själv brustit i sitt ansvar.

Alltså det går ju inte gärna att ta fel på. De jag pratar om är verkligen hundar som står och vrålar "din fega djävel, jag ska döda dig ditt feta arsle, din mamma är en skabbig katt!!!!"

Min hund var en sådan där som såg helt rabiat ut men han gjorde inte mer än låta. Såg säkerligen ut som att han ville äta upp den andra hunden. Men kom de fram så gjorde han inte ett skit. Han var rädd och ville ha avstånd pga att han blivit attackerad tidigare och har sociala brister.

Min hund var en sådan där som såg helt rabiat ut men han gjorde inte mer än låta. Såg säkerligen ut som att han ville äta upp den andra hunden. Men kom de fram så gjorde han inte ett skit. Han var rädd och ville ha avstånd pga att han blivit attackerad tidigare och har sociala brister.
Nu har jag sett precis vad som händer om lagotton kommer lös. Den försökte döda en liten valp, som jag räddade grnom att lyfta över huvudet och så sparka åt lagotton. Knappast avståndssignaler i hans fall.

Nu har jag sett precis vad som händer om lagotton kommer lös. Den försökte döda en liten valp, som jag räddade grnom att lyfta över huvudet och så sparka åt lagotton. Knappast avståndssignaler i hans fall.

Men det känns som att vi pratar äpplen och päron här? Mina hundar har vid flertalet tillfällen blivit påhoppade. Vid ett av tillfällena fick ena hunden vara över på djursjukhus under natten.

Jag har absolut inte pratat något om att hundar inte kan attackera. Det är ju det tråden handlar om. Tvärtom så säger jag att man inte kan skylla på någon annan som håller sin hund kopplad om ens egen hund sliter sig och flyger på denna. Oavsett anledning faktiskt. I fallet med lagotton är det ju DOM som brister i ansvar eller är ansvariga. Då deras hund är lös och försöker flyga på en annan. Men om den hade varit tyst finns risken ändå att hunden hade betet sig likadant som denna gången den kom lös.
Hund som skäller i koppel behöver inte innebära att den är aggressiv lös. Och hund som är tyst i koppel behöver inte vara varken lydig eller snäll lös.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort. Hon har...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar