Aha, stod det inte bara att den var liten? Då missade jag terrier.
Jo, mittåt. Det stod bara att den var liten, det var jag som förutsatte att det var en terrier. Fördomarna lyser genom...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha, stod det inte bara att den var liten? Då missade jag terrier.
Haha, sannerligenJo, mittåt. Det stod bara att den var liten, det var jag som förutsatte att det var en terrier. Fördomarna lyser genom...
Säger du det? Jag har alltid trott att det var samma art.Eeeh
En viss skillnad på häst och hund
Fast hundar som hänget i kopplet och vrålar " jag ska komma och döda dig din jäääävel" varje gång man möter dem, är faktiskt inte bara ägarens bekymmer, lika lite som hotfulla tonåringar bara är föräldrarnas problem. De bidrar till att anda känner sig hotade och osäkra, och kan genom sina hot bidra till en massa bekymmer i onödan. Förbi mina hagar promenerar det en vansinnigt språkstörd och understimulerad lagotto som alltid gör utfall mot både får och hundar som tränar. -samtliga- hundar som är här blir störda av honom och en del svarar upp i rent självförsvar. Hundar som annars aldrig skulle kröka ett hår på någon. Den här lagotton signalerar ju uppenbart något som andra språksäkra hundar inte kan bortse från! Genom att ägarna är helt inkompetenta vad gäller att hantera sin egen hund blir ju detta omvärldens problem, hur fast han än sitter i sitt snöre. Det är inte okej.Absolut. Men framförallt behöver folk ha sina hundar kopplade om de inte är tillräckligt lydiga. Och sen inte skylla på den mötande om ens egna hund kommer fram och den andra svarar upp.
Men en hund som är kopplad bredvid ägaren och skäller, varför bry sig om det? Man har väl inget med andra ägares fostran att göra?
Sen håller jag förvisso med om att man bör träna på det. Inte minst för sin egna hunds skull som känner mycket ångest och frustration.
Det jag ville komma fram till var att man inte kan skylla på andras skällande hundar om ens egna hund sliter sig och äter upp dom. Då är det en själv som brustit i ansvar.
Jag kan snarare bli fascinerad över hur språksäkra många hundar är trots onaturliga situationer vi försätter dem i. Min hund är som sagt reaktiv och kan fara ut och skälla vilket kan få människor att tro att han är aggressiv, men intressant nog brukar hundar strunta i honom helt om inte de också är överladdade och skälliga. På kursen vi går har vi en unghund av precis samma ras och med samma färg som min Bentley men en unghund som vi något tillfälle spänt upp sig mot en äldre hane och denne skulle nu gärna vilja trycka till unghunden lite eftersom han betett sig ohyfsat - men han har inga som helst problem med Bentley, trots att han blivit utskälld några gånger på planen.
Fast hundar som hänget i kopplet och vrålar " jag ska komma och döda dig din jäääävel" varje gång man möter dem, är faktiskt inte bara ägarens bekymmer, lika lite som hotfulla tonåringar bara är föräldrarnas problem. De bidrar till att anda känner sig hotade och osäkra, och kan genom sina hot bidra till en massa bekymmer i onödan. Förbi mina hagar promenerar det en vansinnigt språkstörd och understimulerad lagotto som alltid gör utfall mot både får och hundar som tränar. -samtliga- hundar som är här blir störda av honom och en del svarar upp i rent självförsvar. Hundar som annars aldrig skulle kröka ett hår på någon. Den här lagotton signalerar ju uppenbart något som andra språksäkra hundar inte kan bortse från!
Fast hundar som hänget i kopplet och vrålar " jag ska komma och döda dig din jäääävel" varje gång man möter dem, är faktiskt inte bara ägarens bekymmer, lika lite som hotfulla tonåringar bara är föräldrarnas problem. De bidrar till att anda känner sig hotade och osäkra, och kan genom sina hot bidra till en massa bekymmer i onödan. Förbi mina hagar promenerar det en vansinnigt språkstörd och understimulerad lagotto som alltid gör utfall mot både får och hundar som tränar. -samtliga- hundar som är här blir störda av honom och en del svarar upp i rent självförsvar. Hundar som annars aldrig skulle kröka ett hår på någon. Den här lagotton signalerar ju uppenbart något som andra språksäkra hundar inte kan bortse från! Genom att ägarna är helt inkompetenta vad gäller att hantera sin egen hund blir ju detta omvärldens problem, hur fast han än sitter i sitt snöre. Det är inte okej.
Säger du det? Jag har alltid trott att det var samma art.
Jag jämförde med hästars sätt att kommunicera, för att ge ett exempel hur kroppsspråk kan användas. Hundar har också ett jäkligt effektivt kroppsspråk. Eller rättare sagt, det borde vara jäkligt effektivt.
Nja, nu behöver ju hundar inte vilja döda någon för att de gör utfall och skäller. Kan ju likväl bara betyda att de säger "kom inte hit!"
Fast hotfulla tonåringar går ju inte i koppel, så förstår inte riktigt kopplingen där...?
Sen håller jag absolut med om att dom då kanske inte behöver gå förbi med hunden om den stör så mycket när ni har kurs. Respekt kan man ju visa om man ser att man stör andra.
Det jag ville säga var att om min hund gör utfall (vilket händer, pga att han själv blivit påflugen x antal gånger, även bakifrån) så bör ingen stå och ge mig en ramsa om att min hund är ouppfostrad, för de har inget med det att göra. Finns dom som tycker att jag belönar när jag tränar skvaller/motbetingar också. Men som sagt, de har inte med att göra om/hur jag tränar.
PrecisNja, nu behöver ju hundar inte vilja döda någon för att de gör utfall och skäller. Kan ju likväl bara betyda att de säger "kom inte hit!"
Fast hotfulla tonåringar går ju inte i koppel, så förstår inte riktigt kopplingen där...?
Sen håller jag absolut med om att dom då kanske inte behöver gå förbi med hunden om den stör så mycket när ni har kurs. Respekt kan man ju visa om man ser att man stör andra.
Det jag ville säga var att om min hund gör utfall (vilket händer, pga att han själv blivit påflugen x antal gånger, även bakifrån) så bör ingen stå och ge mig en ramsa om att min hund är ouppfostrad, för de har inget med det att göra. Finns dom som tycker att jag belönar när jag tränar skvaller/motbetingar också. Men som sagt, de har inte med att göra om/hur jag tränar.
Å andra sidan är det på ett sätt bekvämt med en vrålande golvmopp. Det händer nämligen nästan ALDRIG att någon släpper fram sin hund till Caesar. Jag kan verkligen inte ens komma på sist det hände.Fast jo, andra har med det att göra, eftersom det i högsta grad påverkar dem också om din hund kommer lös. Utfallen din hund gör bygger aversion hos andra hundar.
Här bor det ett par med fyra-fem små hundar som alla vrålar och kastar sig i kopplen vid hundmöten. Mina tar ingen notis eftersom de inte får svara upp. Jag ser dock på två av dem att de bra gärna skulle vilja läxa upp det där ohyfsade gänget och den dagen någon i paret tappar kopplet till en av hundarna blir det mindre roligt för mig. Om någon av mina hundar så mycket som knystar mot pälsfluffet kommer jag att få ta skit och höra att jag borde ha ordning på mina. Allt för att de inte har vett att se till att deras hundar uppför sig.
Så vad kan man göra?
Uppfostra sin egen, håll koll på omgivningen och lära sig läsa hund och hundägare. Då kan man i varje fall se om den där stora hunden är en potentiell risk och välja lämplig åtgärd.
Fast jo, andra har med det att göra, eftersom det i högsta grad påverkar dem också om din hund kommer lös. Utfallen din hund gör bygger aversion hos andra hundar.
Här bor det ett par med fyra-fem små hundar som alla vrålar och kastar sig i kopplen vid hundmöten. Mina tar ingen notis eftersom de inte får svara upp. Jag ser dock på två av dem att de bra gärna skulle vilja läxa upp det där ohyfsade gänget och den dagen någon i paret tappar kopplet till en av hundarna blir det mindre roligt för mig. Om någon av mina hundar så mycket som knystar mot pälsfluffet kommer jag att få ta skit och höra att jag borde ha ordning på mina. Allt för att de inte har vett att se till att deras hundar uppför sig.
Nja, nu behöver ju hundar inte vilja döda någon för att de gör utfall och skäller. Kan ju likväl bara betyda att de säger "kom inte hit!"
Fast jo, andra har med det att göra, eftersom det i högsta grad påverkar dem också om din hund kommer lös. Utfallen din hund gör bygger aversion hos andra hundar.
Alltså det går ju inte gärna att ta fel på. De jag pratar om är verkligen hundar som står och vrålar "din fega djävel, jag ska döda dig ditt feta arsle, din mamma är en skabbig katt!!!!"
Nu har jag sett precis vad som händer om lagotton kommer lös. Den försökte döda en liten valp, som jag räddade grnom att lyfta över huvudet och så sparka åt lagotton. Knappast avståndssignaler i hans fall.Min hund var en sådan där som såg helt rabiat ut men han gjorde inte mer än låta. Såg säkerligen ut som att han ville äta upp den andra hunden. Men kom de fram så gjorde han inte ett skit. Han var rädd och ville ha avstånd pga att han blivit attackerad tidigare och har sociala brister.
Nu har jag sett precis vad som händer om lagotton kommer lös. Den försökte döda en liten valp, som jag räddade grnom att lyfta över huvudet och så sparka åt lagotton. Knappast avståndssignaler i hans fall.