Själv är jag mest förvånad över att det inte sker fler olyckor med småhundar iblandade...
Jag har ju stora hundar och om de hade velat så skulle de med lätthet ha haft ihjäl en mindre hund. Nu är de totalt genomsnälla, men det är trots allt två 60cm höga jakthundar jag går med.
Någon gång borde jag ägna en vecka åt att gå promenader när "alla andra" gör det och i den hundtäta delen av kommunen (vi går mest i skogen på tider när ingen annan är ute). Under de promenaderna borde jag se till att räkna hur många gånger jag möter småhundar som beter sig riktigt respektlöst mot mina hundar, där ägarna inte gör
något för att alls försöka hålla koll på sin lilla hund. Det lär bli ett flertal gånger per dag som vi möter sådana.
Minns fortfarnade när jag gick genom centrum med min första tik. Hon gillade inte andra hundar och försökte skrämma bort dem genom att helt enkelt sprattla runt, vråla och göra rejäla utfall. Det såg ut som om hon tänkte äta upp de andra hundarna (vilket jag sedan fick bevis på att hon inte gjorde, men ja). Helt plötsligt dök det upp en liten hund, lös. Den sprang rakt mot oss trots att min tik försökte på alla sätt visa att hon inte ville vara nära den. Jag höll henne i kort koppel bakom mig och försökte få bort den lilla.
Jag skrek också till matte (som satt på en bänk) att koppla sin hund. "Den är bara snäll och vill hälsa!" sa hon då. Att hon inte sprang upp för att bära bort sin lilla hund förstår jag inte. Hade jag varit ägare till den lilla så hade jag blivit livrädd med tanke på hur min tik betedde sig! Efter vad som kändes som en evighet så skrek jag åt matte att om hon skulle koppla sin golvmopp innan jag sparkade den rejält. Då masade hon sig upp, skitsur, kopplade hunden och muttrade att jag var dum i huvudet
Visst var jag arg, men hade hon bara hållit sin hund i koppel så hade det inte blivit några problem. Hade hon sedan försökt få sin hund att inte bry sig om min, då hade jag lätt kunnat gå förbi utan att min hund alls tittat på den andra.
Så ja.. jag håller med de som skriver här i tråden om att göra sitt bästa för att hålla koll på sin egna hund. Även stora hundar kan bli extremt provocerade om småhundar får bete sig hur som helst.