Angående senaste tidens attacker på småhundar

De små är ju tyvärr rätt klena och även ett nafs från större hund kan ge fula skador. Min corgi är ändå rätt robust, men då ena Schäfern stämplade henne i fejjan vid smågruff om en pinne gick det ordentligt hål. Hade det troligen inte gjort om Schäfrarna gruffat.

Nej, precis. Min lilla Papillon är betydligt klenare i konstruktion än tex grannarnas nästan lika små Borderterriers. De tål ju en väldig massa mer. Och tänker jag på mina tränares Cane Corsos så tål de ju en väldig massa mer. Deras lekar som de kör dagligen skulle ju 1 sek av det döda min hund. När vi bodde ihop var vi ju väldigt noga med att de inte skulle leka med mina pappisar eller tränarnas pappisar. Det var off limits.
Och med de bjässarna fick man ju alltid vara beredd på att någon annan idiot skulle ha en hund som attackerade dem och de sen med ett bett kunde döda. Alltså fick man se till att ingen idiot kom nära dem och släppte fram sina hundar hur som helst.

Men jag är realist och inser att idag finns det så mycket idioter som skapat idiothundar de inte kan konntrollera.
Alltså måste jag vara vaksam iom att mina hundar inte har "så mycket att spela med" pga ringa storlek.
Samma här. Men det är tråkigt att det ska behöva vara så.

De gånger mina hundar har blivit attackerade har jag gått med dem i koppel, lugnt och stilla. Och ändå har de blivit påhoppade av stora, lösspringande hundar där ägaren haft noll koll. Jag har även varit med om en hund (schäferkorsning) som hoppade ut från en tomt och gav sig på en liten valp - som dessutom gick på andra sidan vägen.

Så som ägare till en liten hund är jag alltid extra försiktig vid hundmöte. Även om min nuvarande lilla tik (5 kg Dsg) älskar andra hundar, så går jag helst åt sidan vid möte med främmande hundar.

Men det är jäkligt konstigt att den inte fattar? Jämför med hästar, de behöver ju inte alltid peta på varann för att någon ska hålla sig på mattan.

Det finns ju gott om både hundar och hästar idag som inte kan prata djurspråk normalt. De har levt för isolerat från sin egen art, antingen som hund i skyddad miljö utan andra hundar eller som häst i egen hage utan kontakt med andra hästar.
Så visst finns det gott om hästar också som inte svarar korrekt på signaler från andra hästar.

Sen det där med att båda hundägare och hästägare skaffar sig "mer" än de behöver och djuren är understimulerade och olydiga öht gör ju inte att de blir bättre i sitt språk med sin egen art direkt.. Det blir ju lätt lite överladdat..

Men det är jäkligt konstigt att den inte fattar? Jämför med hästar, de behöver ju inte alltid peta på varann för att någon ska hålla sig på mattan.
Nja, jag har slutat förvånas. De småhundar vi möter är samtliga superaggressiva. Det är två JRT (helt rabiata), en hårig kantarellsökare och ett gäng uppe i byn. Alla är helt galna och står och vrålar i koppel så fort de får syn på folk, med eller utan hund.

Om jag trott hundar var självmordsbenägna hade jag lutat åt det hållet.

Fast händer det inte att kaxiga unghästar behöver lite däng för att inte bete sig ohyfsat? Dessutom kan man jämföra främmande hundar som möts med när en ny häst släpps in i en hage, inte med en etablerad flock där alla känner varandra.

Dessutom finns det två skillnader mellan hästar och hundar. Dels att vissa hundraser avlats för att vara kaxiga, många mindre raser har sitt ursprung som råttdödare och då krävs det en tuff hund med attityd. Dels så skiljer sig både storlek och kroppsbyggnad på hundraser oändligt mycket mer än vad de gör hos hästraser. Även små ponnyraser är robusta, det går inte att jämföra skillnaden mellan en shire och en shettis med den hos en rottweiler och en chihuahua.

Fast händer det inte att kaxiga unghästar behöver lite däng för att inte bete sig ohyfsat? Dessutom kan man jämföra främmande hundar som möts med när en ny häst släpps in i en hage, inte med en etablerad flock där alla känner varandra.

Dessutom finns det två skillnader mellan hästar och hundar. Dels att vissa hundraser avlats för att vara kaxiga, många mindre raser har sitt ursprung som råttdödare och då krävs det en tuff hund med attityd. Dels så skiljer sig både storlek och kroppsbyggnad på hundraser oändligt mycket mer än vad de gör hos hästraser. Även små ponnyraser är robusta, det går inte att jämföra skillnaden mellan en shire och en shettis med den hos en rottweiler och en chihuahua.
Jo, visst kan unghästar behöva däng, det var därför jag skrev att de "oftast" inte behöver peta på varann.

Och även om man är avlad på att döda råttor kan jag tycka att man borde förstå andra hundars språk. Jag undrar om det inte ligger rätt mycket i det som @tuaphua skriver, att de ofta lever för långt ifrån sin egen art.

Jag tycker det blir skitlustigt att skylla att en hund biter ihjäl en hund på att den andra skällde. Okej om den är lös och slänger sig mot, skäller och biter. Då är det HELT och fullt förståeligt om den stora hunden försvarar sig och om den då råkar bita så den lilla dör är det ju väldigt tråkigt. Men inte den stora hundens eller ägarens fel. En tråkig olyckshändelse.

Men hur min hund beter sig i koppel ska andra ärligt talat skita i sålänge jag har den intill mig och inte släpper fram den till andra. Man kan inte skylla på andra och säga att det är deras fel om man låter sin hund nå en annan kopplad hund så den biter ihjäl denna.

Har ju själv en hund som oftast sköter sig jättebra både lös och kopplad med andra hundar men det fanns en tid då han betedde sig riktigt illa. För att han blev attackerad av andra lösa hundar. Flertalet gånger.

Sen är det även ett fenomen med folk som KONSTANT släpper fram sina ganska ohyffsade hundar till en redan rädd hund trots att man säger till. Det hjälper inte direkt när man försöker träna på tryggheten på en redan rädd hund.

Ja, säg den hästtjej som inte sett shettis eller russ tex sätta ett halvblod på plats pga ettrigare och intelligentare mentalitet i den mindre.

Våra grannars Borderterriers är ju otroligt tuffa små individer. Tyvärr är de lite benägna att ge sig på annat också.
Så de hålls ju undan från andra hundar just därför. De ger sig ju inte.

Mina Pappisar har ju en helt annan mentalitet och är betydligt vekare än de där. Och en skörare kroppskonstitution som sagt..

Jag kan snarare bli fascinerad över hur språksäkra många hundar är trots onaturliga situationer vi försätter dem i. Min hund är som sagt reaktiv och kan fara ut och skälla vilket kan få människor att tro att han är aggressiv, men intressant nog brukar hundar strunta i honom helt om inte de också är överladdade och skälliga. På kursen vi går har vi en unghund av precis samma ras och med samma färg som min Bentley men en unghund som vi något tillfälle spänt upp sig mot en äldre hane och denne skulle nu gärna vilja trycka till unghunden lite eftersom han betett sig ohyfsat - men han har inga som helst problem med Bentley, trots att han blivit utskälld några gånger på planen.

Jag kan snarare bli fascinerad över hur språksäkra många hundar är trots onaturliga situationer vi försätter dem i. Min hund är som sagt reaktiv och kan fara ut och skälla vilket kan få människor att tro att han är aggressiv, men intressant nog brukar hundar strunta i honom helt om inte de också är överladdade och skälliga. På kursen vi går har vi en unghund av precis samma ras och med samma färg som min Bentley men en unghund som vi något tillfälle spänt upp sig mot en äldre hane och denne skulle nu gärna vilja trycka till unghunden lite eftersom han betett sig ohyfsat - men han har inga som helst problem med Bentley, trots att han blivit utskälld några gånger på planen.
Ja, det är klart att det är kanon om många är språksäkra. Men tråden handlar väl om vad som kan hända med de som inte är det.

Jo, visst kan unghästar behöva däng, det var därför jag skrev att de "oftast" inte behöver peta på varann.

Och även om man är avlad på att döda råttor kan jag tycka att man borde förstå andra hundars språk. Jag undrar om det inte ligger rätt mycket i det som @tuaphua skriver, att de ofta lever för långt ifrån sin egen art.

Jag tror också mycket på understimulering alt felstimulering.

Förr valde man ju häst/hund mer efter vad man kunde, vad man sysslade med etc..
Och jag tror aveln var smaratre upplagd på båda arter(nu är jag inte hundproffs utan sysslar med hästar.. så jag säger tror).

Ja, det är klart att det är kanon om många är språksäkra. Men tråden handlar väl om vad som kan hända med de som inte är det.

Fast det behöver inte så mycket handla om hundar som inte är språksäkra. En chihuahua som utmanar en rottweiler är inte medveten om sin storlek. Vad som är ett normalt gruff mellan två jämnstora hundar där skadorna möjligtvis blir några rispor kan innebära döden om en av hundarna är liten och har en klen kroppsbyggnad.

Fast det behöver inte så mycket handla om hundar som inte är språksäkra. En chihuahua som utmanar en rottweiler är inte medveten om sin storlek. Vad som är ett normalt gruff mellan två jämnstora hundar där skadorna möjligtvis blir några rispor kan innebära döden om en av hundarna är liten och har en klen kroppsbyggnad.
Aha, då fattar jag varför du drog in storleken på djuren.
Men jag tänker på @Lovisaleonora s scenario, med tre stora hundar på tomten. Hunden utanför, oavsett storlek, borde fatta av de tres kroppsspråk att hen inte är välkommen in på deras mark. Kan jag tycka.

Jag tycker det blir skitlustigt att skylla att en hund biter ihjäl en hund på att den andra skällde. Okej om den är lös och slänger sig mot, skäller och biter. Då är det HELT och fullt förståeligt om den stora hunden försvarar sig och om den då råkar bita så den lilla dör är det ju väldigt tråkigt. Men inte den stora hundens eller ägarens fel. En tråkig olyckshändelse.

Men hur min hund beter sig i koppel ska andra ärligt talat skita i sålänge jag har den intill mig och inte släpper fram den till andra. Man kan inte skylla på andra och säga att det är deras fel om man låter sin hund nå en annan kopplad hund så den biter ihjäl denna.

Har ju själv en hund som oftast sköter sig jättebra både lös och kopplad med andra hundar men det fanns en tid då han betedde sig riktigt illa. För att han blev attackerad av andra lösa hundar. Flertalet gånger.

Sen är det även ett fenomen med folk som KONSTANT släpper fram sina ganska ohyffsade hundar till en redan rädd hund trots att man säger till. Det hjälper inte direkt när man försöker träna på tryggheten på en redan rädd hund.

Jag vet inte om folk ursäktar att hundar biter ihjäl andra för att de skäller. Däremot är det bra om alla hundägare är medvetna om vad deras hundar sänder ut för signaler.

Aha, då fattar jag varför du drog in storleken på djuren.
Men jag tänker på @Lovisaleonora s scenario, med tre stora hundar på tomten. Hunden utanför, oavsett storlek, borde fatta av de tres kroppsspråk att hen inte är välkommen in på deras mark. Kan jag tycka.

Det är mycket möjligt att den fattade det men inte begrep att den hade ruggigt dåliga odds i det som såg ut som chansen till ett roligt slagsmål(det var trots allt en terrier...).

Jag vet inte om folk ursäktar att hundar biter ihjäl andra för att de skäller. Däremot är det bra om alla hundägare är medvetna om vad deras hundar sänder ut för signaler.

Absolut. Men framförallt behöver folk ha sina hundar kopplade om de inte är tillräckligt lydiga. Och sen inte skylla på den mötande om ens egna hund kommer fram och den andra svarar upp.

Men en hund som är kopplad bredvid ägaren och skäller, varför bry sig om det? Man har väl inget med andra ägares fostran att göra?

Sen håller jag förvisso med om att man bör träna på det. Inte minst för sin egna hunds skull som känner mycket ångest och frustration.

Det jag ville komma fram till var att man inte kan skylla på andras skällande hundar om ens egna hund sliter sig och äter upp dom. Då är det en själv som brustit i ansvar.

Min lilla skit är ju en sån som inte inser hur liten hon är fullt ut.
Hon har levt i flockar med lika små hundar av samma ras. Där har hon alltid varit ledartik.
Men väger man 3 kg kan man inte ta på sig att sätta skithundar på 60 kg på plats. Det kommer liksom inte alltid sluta väl.
Hon har bra hundspråk. Men hon fattar inte hur skadad hon kan bli iom att hon inte råkat ut för såna bjässar som svarat upp.

Alltså får jag se till att hon inte hamnar i de lägena att hon kan råka trigga något.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort. Hon har...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII