Tyvärr behandlas man också annorlunda som småhundsägare.
Folk dras mot en, till hunden. Och ber man dem låta bli hunden får man inte alltid samma gensvar som om man ber dem låta bli en pitbull(där är det dessutom inte lika ofta folk vill hälsa/låta hundar hälsa).
Jag har en hund som inte är helt trygg om hon blir trängd. Jag kan inte lita på att andra själv kan bedöma när det är nog klappat eller hundhälsat. Alltså ber jag folk jag inte känner låta bli.
Det gör inte alla IOM att min 3-kgs inte kan göra någon skada.
Igår fick jag ryta åt en enträgen unge som jag föst bort flera ggr från hunden, försökt förklara att hon blir rädd och påstått att hon bits etc.
Ungen fortsatte försöka peta på hunden.
Det tror inte jag en förälder låtit ske om jag haft en Cane Corso eller likn.
Det är inte bara barn som inte fattar.
Jodå. Igår var jag ute på stan med vår Dalmatiner. Han är stor, 68 cm i manken. Jag blev förföljd av barn ett par gånger, barn rusade mot oss säkert 6-7 gånger och skrek DALMATINER DALMATINER DALMATINER. Vi hade en unge som försökte komma och rycka honom i svansen. Allt detta på 1.5 timma. O just ja... den väldigt fulla mannen som kom utrusandes från en uteservering och skulle klappa Dalmatinern. Och försökte få oss att kontakta hans syster som behöver en avelshanne...
Tur att Aussien skäller på kommando.