Angående senaste tidens attacker på småhundar

Tyvärr behandlas man också annorlunda som småhundsägare.
Folk dras mot en, till hunden. Och ber man dem låta bli hunden får man inte alltid samma gensvar som om man ber dem låta bli en pitbull(där är det dessutom inte lika ofta folk vill hälsa/låta hundar hälsa).

Jag har en hund som inte är helt trygg om hon blir trängd. Jag kan inte lita på att andra själv kan bedöma när det är nog klappat eller hundhälsat. Alltså ber jag folk jag inte känner låta bli.
Det gör inte alla IOM att min 3-kgs inte kan göra någon skada.

Igår fick jag ryta åt en enträgen unge som jag föst bort flera ggr från hunden, försökt förklara att hon blir rädd och påstått att hon bits etc.
Ungen fortsatte försöka peta på hunden.
Det tror inte jag en förälder låtit ske om jag haft en Cane Corso eller likn.
Det är inte bara barn som inte fattar.

Jodå. Igår var jag ute på stan med vår Dalmatiner. Han är stor, 68 cm i manken. Jag blev förföljd av barn ett par gånger, barn rusade mot oss säkert 6-7 gånger och skrek DALMATINER DALMATINER DALMATINER. Vi hade en unge som försökte komma och rycka honom i svansen. Allt detta på 1.5 timma. O just ja... den väldigt fulla mannen som kom utrusandes från en uteservering och skulle klappa Dalmatinern. Och försökte få oss att kontakta hans syster som behöver en avelshanne... :banghead:

Tur att Aussien skäller på kommando. :angel:

Jodå. Igår var jag ute på stan med vår Dalmatiner. Han är stor, 68 cm i manken. Jag blev förföljd av barn ett par gånger, barn rusade mot oss säkert 6-7 gånger och skrek DALMATINER DALMATINER DALMATINER. Vi hade en unge som försökte komma och rycka honom i svansen. Allt detta på 1.5 timma. O just ja... den väldigt fulla mannen som kom utrusandes från en uteservering och skulle klappa Dalmatinern. Och försökte få oss att kontakta hans syster som behöver en avelshanne... :banghead:

Tur att Aussien skäller på kommando. :angel:

Ja, vissa raser som gjorts omtyckta via filmer och dessutom sticker ut blir nog samma. Kan tänka mig att alla skulle klappa collies när Lassie gick.

När jag varit vakt åt Pit Bull och Cane Corso har jag mer upplevt att folk glider bortåt. Få vill hälsa.

Det enda roliga i det hela var att en ca 18-årig kille också sa ifrån till ungarna.
Då frågade de om han var min pappa.
Nja.. Jag är dubbelt så gammal som honom. ;)

Ja, vissa raser som gjorts omtyckta via filmer och dessutom sticker ut blir nog samma. Kan tänka mig att alla skulle klappa collies när Lassie gick.

När jag varit vakt åt Pit Bull och Cane Corso har jag mer upplevt att folk glider bortåt. Få vill hälsa.

Det enda roliga i det hela var att en ca 18-årig kille också sa ifrån till ungarna.
Då frågade de om han var min pappa.
Nja.. Jag är dubbelt så gammal som honom. ;)

Blir bra att jämna ut det hela med en Malle sen. :up:

Jag blir så arg på ungar och deras oansvariga föräldrar. Det är så fruktansvärt frustrerande när folk inte håller koll på sina ungar. Hundar är inte allmän egendom. :yuck:

Förvånansvärt många vill hälsa på min malinois, oftast utan att fråga mig först. Föräldrar låter sina barn rusa fram lite hur som helst, även när hon är korgad :confused:

Värst var nog ändå när jag bodde i Stockholm med min border collie och en mamma, helt utan förvarning, tog tag i handleden på sitt barn och tvingade barnet att klappa min hund på huvudet. :mad:

Apropå hundraser och konstiga människor;

Min förra hund, dansksvensk gårdshund, köpte jag av en uppfödare som födde upp både dsg och rottisar. De raserna fungerade utmärkt tillsammans hemma hos henne, trots storleksskillnaden, och hennes hundar var riktigt trevliga och sociala, både gårdshundarna och rottisarna.
Men hon la av med rottis-uppfödningen, inte för att hon tröttnade på rasen, utan för att det kom så många knepiga typer som ville köpa valp av henne. Och när hon nekade dem att köpa en valp så kunde en del bli riktigt otrevliga. Så hon tyckte det kändes lugnast att lägga av med den rasen. Tråkigt, för hon hade, som sagt, riktigt trevliga hundar.

Sen det där med hund och möte med småbarn - det verkar som om jag är ett undantag här, för jag tycker faktiskt det är roligt när barn kommer fram och vill hälsa på min dsg - och hunden älskar det :). Men självklart vill jag att de, eller den vuxne som de är i sällskap med, frågar först!

Förvånansvärt många vill hälsa på min malinois, oftast utan att fråga mig först. Föräldrar låter sina barn rusa fram lite hur som helst, även när hon är korgad :confused:

Värst var nog ändå när jag bodde i Stockholm med min border collie och en mamma, helt utan förvarning, tog tag i handleden på sitt barn och tvingade barnet att klappa min hund på huvudet. :mad:
Jag kommer ihåg när jag var på utställning och kollade med min schäferblandis. Jag stod och kollade på hundsaker i ett stånd och hunden stod lite snett bakom mig, intill mina ben. När jag vänder mig om står en unge där och halvt kramar om hunden. Han är världens snällaste, som tur är, men vilken förälder låter en unge krama om hunden när ägaren inte tittar?? På utställning bör man väl hålla extra koll på ungarna om de har en tendens att krama hundar lite spontant.

Apropå hundraser och konstiga människor;
Sen det där med hund och möte med småbarn - det verkar som om jag är ett undantag här, för jag tycker faktiskt det är roligt när barn kommer fram och vill hälsa på min dsg - och hunden älskar det :). Men självklart vill jag att de, eller den vuxne som de är i sällskap med, frågar först!

Min ena hund är snäll och rar, men tycker inte om när folk tränger sig på henne. Har hon bestämt att du är bra kryper hon upp i knät och gosar. Men när främmande klappar henne kryper hon ihop och ser eländig ut. Barn blir ofta för framfusiga, även om hon inte gör nåt så vill jag ju inte att hon ska hamna i den situationen. Med barn som är avvaktande går det bra, de kan hon spralla runt med.

Min andra hund är omplacering och kan nafsa. Av naturliga skäl vill jag inte ha varken barn eller vuxna i närheten.

Min förra hund, en schäferblandis, honom fick vem som helst klappa. Han blev bara glad och han var den snällaste. Men jag ville att de skulle fråga först. Han hade väldigt lång päls och en del mindre barn kan ju ta tag i pälsen så jag ville ha koll helt enkelt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort. Hon har...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar