Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När media eller folk i allmänhet talar om "kamphundar" eller "pitbulls" avses en typ av hund, inte en ras. En muskulös hund med stor käft, ofta med en olämplig ägare i andra änden av kopplet.
och vi kanske kan släppa diskussionen om pitbulls vara eller icke vara? Det är ju inte bara muskelhundar som ger sig på småhundar.
Lägg inte ord i min mun. Jag har aldrig antytt eller påstått att SKK är någon form av myndighet. Att säga att en ras inte är "godkänd" i Sverige är inte på något sätt kontroversiellt. Att säga att den inte är erkänd är samma sak, jag kan i varje fall inte se någon skillnad. Ska man gå på din egen argumentationslinje blir det ju identiskt: att en ras inte skulle vara erkänd antyder ju också i så fall att det finns en lista med krav som ska uppfyllas innan den blir det. Erkänd, godkänd, jag antar att de flesta här inne faktiskt förstår vad man menar oavsett vilken av orden man väljer att använda.
När jag påpekade att man kunde ifrågasätta de andra organisationernas seriositet refererade jag till @hastflicka och hennes tidigare inlägg, så det bör vara henne du riktar frågorna till angående UKC.
Jag menar att "pitbull" så som det används i vardagligt tal till 99,9% egentligen avser blandraser, åtminstone i Sverige och tydligen också i USA, åtminstone är det intrycket jag får av hastflickas inlägg. De extremt få jag mött på som faktiskt vurmat för rasen har använt förkortningen APBT för att inte misstas för att ha street-korsningar. Eftersom rasen är så väldigt liten i Sverige gör jag (tyvärr) den kopplingen, men absolut, det är givetvis fel.
Även godkänd är väldigt vanligt förekommande i hundkretsar utan att någon behöver komma och dumförklara enskilda användare på buke. Jag tror inte någon som håller på med hundar och vet vad SKK är inbillar sig att det är en myndighet bara för att några ägare till blandrasbyrackor får ömma tår. Skit samma hur många hundar som finns reggade eller oreggade av oseriösa buskavlare i USA. Rasen är varken erkänd eller godkänd i Sverige.Du har möjligtvis inte påstått det uttryckligen men följden av ditt resonemang där du hävdar att rasen inte skulle vara godkänd i Sverige antyder att SKK har den ställningen. Detta då det enbart är inom ett område där raser som Pitbull och andra raser utanför SKK har någon form av begränsning och det är i SKKs aktiviteter. I alla andra sammanhang i Sverige finns det ingenting som särskiljer raser i och utanför SKK.
Erkänd är det ord som vanligtvis brukar användas i hundsammanhang och av den anledningen väljer jag också att använda det ordet tillsammans med en förklaring vad det innebär i det enskilda fallet.
Det går inte att jämföra situationen i USA och Sverige. I Sverige finns det ett stort antal närbesläktade hundraser som var för sig finns i större antal än Pitbullen plus ett stort antal blandraser. I USA är det tvärtom. Där är de närbesläktade raserna relativt ovanliga raser medan Pitbullen är väldigt vanligt förekommande. AKC hade för några år sedan runt 300 nyregistreringar av Staffordshire bullterrier per år. Det är ingenting, det finns garanterat enskilda Pitbulluppfödare som föder upp fler hundar än så per år.
Kan ni kanske starta en ny tråd där ni diskuterar pitbulls/muskelhundar? Det här tillför inte tråden någonting mer än tjafsDu har möjligtvis inte påstått det uttryckligen men följden av ditt resonemang där du hävdar att rasen inte skulle vara godkänd i Sverige antyder att SKK har den ställningen. Detta då det enbart är inom ett område där raser som Pitbull och andra raser utanför SKK har någon form av begränsning och det är i SKKs aktiviteter. I alla andra sammanhang i Sverige finns det ingenting som särskiljer raser i och utanför SKK.
Erkänd är det ord som vanligtvis brukar användas i hundsammanhang och av den anledningen väljer jag också att använda det ordet tillsammans med en förklaring vad det innebär i det enskilda fallet.
Det går inte att jämföra situationen i USA och Sverige. I Sverige finns det ett stort antal närbesläktade hundraser som var för sig finns i större antal än Pitbullen plus ett stort antal blandraser. I USA är det tvärtom. Där är de närbesläktade raserna relativt ovanliga raser medan Pitbullen är väldigt vanligt förekommande. AKC hade för några år sedan runt 300 nyregistreringar av Staffordshire bullterrier per år. Det är ingenting, det finns garanterat enskilda Pitbulluppfödare som föder upp fler hundar än så per år.
Bra att du klargjorde det!
Det är och kan aldrig vara hundens skyldighet att se till att ett utfall inte sker.
Det jag för övrigt reagerade mycket på är att det skrivits en del om Rottweiler. Det är synd att deras rykte fördärvas så. En av de snällaste och mest tålmodiga hund jag känt var en Rottis, han var helt underbar mot min chihuahua-hane och i överlag otroligt lugn.
Även godkänd är väldigt vanligt förekommande i hundkretsar utan att någon behöver komma och dumförklara enskilda användare på buke. Jag tror inte någon som håller på med hundar och vet vad SKK är inbillar sig att det är en myndighet bara för att några ägare till blandrasbyrackor får ömma tår. Skit samma hur många hundar som finns reggade eller oreggade av oseriösa buskavlare i USA. Rasen är varken erkänd eller godkänd i Sverige.
Alltså jag är säkert jättedum men borde inte det vara bra? Så håller de undan sina tykna småhundar och barn.Håller med om att det är synd på deras rykte. Vi har världens snällaste tik hemma men folk reagerar direkt på att man har en rottis. Skittråkigt.
Tänker detsamma jag önskar ofta att folk kunde vara lite mer rädda för mina hundar (för att bara bete sig respektfullt mot hundar och hundägare, som vore trevligast, det är så extremt sällsynt).Alltså jag är säkert jättedum men borde inte det vara bra? Så håller de undan sina tykna småhundar och barn.
Ja, dina hundar ser ju farligt snälla och behagliga ut!Tänker detsamma jag önskar ofta att folk kunde vara lite mer rädda för mina hundar (för att bara bete sig respektfullt mot hundar och hundägare, som vore trevligast, det är så extremt sällsynt).
Alltså jag är säkert jättedum men borde inte det vara bra? Så håller de undan sina tykna småhundar och barn.
Alltså jag är själv skiträdd för rottweiler. Men inte för något jag läst utan för att de ser så stränga ut.Haha ja jo kanske på ett sett! Men kollegor eller släktingar som blir helt förskräckta av att man har en rottis är inte lika kul
Alltså jag är själv skiträdd för rottweiler. Men inte för något jag läst utan för att de ser så stränga ut.
ÄR de verkligen snälla även hos ägare som inte är superkunniga?
Nä det krävs ju rätt uppfostran och aktivering! Annars blir de nog lätt inte så snälla
Vadå förbjöds? Mig veterligen är inga raser förbjudna i vårt land.Rottweilers och blandningar av dem verkar ha blivit mer populära bland bottendrägget i samhället sedan man förbjöd "pitbulls" tyvärr
Stämmer. Men Sessiyanen kanske bor i ett annat land än Sverige?Vadå förbjöds? Mig veterligen är inga raser förbjudna i vårt land.
Ja. Det kan de absolut vara.Alltså jag är själv skiträdd för rottweiler. Men inte för något jag läst utan för att de ser så stränga ut.
ÄR de verkligen snälla även hos ägare som inte är superkunniga?