Angående senaste tidens attacker på småhundar

Alltså jag är själv skiträdd för rottweiler. Men inte för något jag läst utan för att de ser så stränga ut.

ÄR de verkligen snälla även hos ägare som inte är superkunniga?
Jag har träffat några få rottisar som inte varit hos kunniga ägare och de har varit förvånansvärt trevliga. Betydligt trevligare än många rena sällskapshundar som varit hos lika okunniga ägare. Men det är klart, de jag träffat kanske varit någon "soffpotatis-variant" där ägarna haft tur.

Majoriteten rottisar jag träffat har varit hos bruksfolk, himla trevliga med ett rejält driv. Aningen för mycket för min egen del. Min favorit är dock en långhårig (!!) rottistik som verkar så himla jäkla go! :love: En bra och duktig matte också förstås, som håller bitarna på plats. Men hon är riktigt rolig att se på på plan.

Rottweilers och blandningar av dem verkar ha blivit mer populära bland bottendrägget i samhället sedan man förbjöd "pitbulls" tyvärr, knappast bra för statusen på rottis som ras.. :/

Jag har själv aldrig känt nån som haft en rottweiler så har väl ingen känsla för eller emot dem.. jag tycker ett bra exemplar av en rottweiler är en väldigt vacker hund faktiskt!

Vet dock att det finns många som tycker samtliga "svartbruna" hundraser ser skitläskiga och farliga ut (rottweiler, dobermann. beauceron etc..). Undrar varför egentligen, det finns ju andra stora kraftfulla raser som inte alls ser lika "farliga ut". Andra div. mastiffer och molosserhundar tex, särskilt de pälsade varianterna tror jag inte alls lika många tycker ser läskiga ut.

Själv tycker jag nog de läskigaste rasen är typ dogo argentino (baserat enbart på utseende).
Nästa gång du tänker kläcka ur dig svepande o generaliserande rappakalja så anger du lämpligtvis att dina åsikter/erfarenheter inte har någon anknytning till hundpopulationen i Sverige.
Ett tips i all välmening så du slipper bli missförstådd o ifrågasatt.

De rottisar jag känner o har känt ( i såväl Sverige som i andra länder ) skulle jag kategorisera som godmodiga.

Schäfer är också en ras som folk ser lika dant på som rottisar. För icke hundfolk ids jag inte nämna att vi har schäfrar. Jag vet redan hur det kommer låta "jag gillar inte schäfrar/ jag är lite rädd för schäfrar / schäfrar är otäcka"
Och sen får man höra en radda historier om nån alkis som fått en statlig hund på 80-talet och nån granne som har en elak korsning som skäller. Bara militärer och poliser kan ha dessa ilskna bestar.... :meh:

Schäfer är också en ras som folk ser lika dant på som rottisar. För icke hundfolk ids jag inte nämna att vi har schäfrar. Jag vet redan hur det kommer låta "jag gillar inte schäfrar/ jag är lite rädd för schäfrar / schäfrar är otäcka"
Och sen får man höra en radda historier om nån alkis som fått en statlig hund på 80-talet och nån granne som har en elak korsning som skäller. Bara militärer och poliser kan ha dessa ilskna bestar.... :meh:
Äsch da, färdtjänstchaffisen i går hade såväl schäfer, som malle, cattledog o JRT hemma, sambon var hundförare hos polisen o hade schäfer o cattledog. Ett helt menageri m a o. När dom var till Kebnekaise i fjol fick JRTn stanna hemma. :angel:

Fast där borde det väl vara lite delat, just pga t ex polisen med deras fantastiska hundar? Jag blir så rörd att jag nästan gråter varje gång jag läser om någon polisschäfer som gjort något bra, eller blivit typ Årets polishund.

Fast där borde det väl vara lite delat, just pga t ex polisen med deras fantastiska hundar? Jag blir så rörd att jag nästan gråter varje gång jag läser om någon polisschäfer som gjort något bra, eller blivit typ Årets polishund.
Jag blir också rörd. Vilka makalösa insattser dessa hundar gör! Men många förknippar dom med munkorg, upplopp och demostrationer.
Sen finns det stora mängder oreggade, kompisparade schäfrar, det har varit lätt att avla när hundratals statliga hundar ges bort varje år. Det ger en hel del skräp som spär på fördommar och tom besannar dom.

Nästa gång du tänker kläcka ur dig svepande o generaliserande rappakalja så anger du lämpligtvis att dina åsikter/erfarenheter inte har någon anknytning till hundpopulationen i Sverige.
Ett tips i all välmening så du slipper bli missförstådd o ifrågasatt.

De rottisar jag känner o har känt ( i såväl Sverige som i andra länder ) skulle jag kategorisera som godmodiga.

Igelkott? Varför är du så otrevlig?

Jag har en stor hund och hade tidigare en liten hund. Skillnaden är verkligen stor i hur man blir bemött! Små hundar kommer mycket lättare undan. Skulle min hund bete sig som vissa av småhundarna här i området vi bor skulle jag skämmas... och folk skulle antagligen akta sig för oss när jag är ute med henne. Ibland funderar jag på om det kanske är så man ska göra för att slippa dessa lösspringande hundar som kommer rusandes medan ägaren ropar 100 m bort "Han vill bara leka, han är så snäll så". Jo men fatta att min inte är snäll och hon vill inte "bara leka".

Hon har alltid gått bra med andra hundar, stora som små, tills hon blev attackerad av en lös tax som bet henne i bakbenen och sen dess vill hon inte se de flesta andra hundar och säger hellre ifrån innan. Hon har tyvärr bitit andra hundar men inte skadat dem fysiskt. De enda hundarna hon går ihop med är svärföräldrarnas bordercollie och en kompis pitbullterrier. Andra hundar vill hon inte ha att göra med och det tycker jag hon kan få slippa, jag sparkar bort de lösa hundar som kommer fram till oss ute. Det är så tråkigt bara att ibland måste hon liksom ta hand om det, hon ska inte behöva bita ifrån utan jag vill kunna kontrollera eventuella hundmöten eftersom jag vet vad jag har i kopplet.

Men det jag ville komma fram till var att visst orsakar inte små hundar samma typ av fysiska skador på större hundar som tvärtom, men de orsakar skador psykiskt. Hade min inte blivit biten hade hon kanske velat leka med andra hundar idag och inte tagit det säkra före det osäkra i påtvingade hundmöten.

En av de obehagligaste hundarna jag mött var en rottis. Det var en gammal bekant med reggad kennel som fött upp. Den var lite märklig som ung. De fick tillbaks den som vuxen. Dels var den större än normalt. Så det förstärkte säkert. Men den var otroligt lynnig och kunde attackera helt oprovocerat när man inte tittade på den, rörde sig, såg smygig ut etc.
Morsan till den var inte heller riktigt riktig. Inget jag tycker man borde avla på.

Det har tyvärr format mig. Jag blir än idag förvånad över att de flesta rottisar jag träffar inte är helt oförutsägbart aggressiva utan faktiskt trevliga arbetshundar.

Jag har en stor hund och hade tidigare en liten hund. Skillnaden är verkligen stor i hur man blir bemött! Små hundar kommer mycket lättare undan. Skulle min hund bete sig som vissa av småhundarna här i området vi bor skulle jag skämmas... och folk skulle antagligen akta sig för oss när jag är ute med henne. Ibland funderar jag på om det kanske är så man ska göra för att slippa dessa lösspringande hundar som kommer rusandes medan ägaren ropar 100 m bort "Han vill bara leka, han är så snäll så". Jo men fatta att min inte är snäll och hon vill inte "bara leka".

Hon har alltid gått bra med andra hundar, stora som små, tills hon blev attackerad av en lös tax som bet henne i bakbenen och sen dess vill hon inte se de flesta andra hundar och säger hellre ifrån innan. Hon har tyvärr bitit andra hundar men inte skadat dem fysiskt. De enda hundarna hon går ihop med är svärföräldrarnas bordercollie och en kompis pitbullterrier. Andra hundar vill hon inte ha att göra med och det tycker jag hon kan få slippa, jag sparkar bort de lösa hundar som kommer fram till oss ute. Det är så tråkigt bara att ibland måste hon liksom ta hand om det, hon ska inte behöva bita ifrån utan jag vill kunna kontrollera eventuella hundmöten eftersom jag vet vad jag har i kopplet.

Men det jag ville komma fram till var att visst orsakar inte små hundar samma typ av fysiska skador på större hundar som tvärtom, men de orsakar skador psykiskt. Hade min inte blivit biten hade hon kanske velat leka med andra hundar idag och inte tagit det säkra före det osäkra i påtvingade hundmöten.

Tyvärr behandlas man också annorlunda som småhundsägare.
Folk dras mot en, till hunden. Och ber man dem låta bli hunden får man inte alltid samma gensvar som om man ber dem låta bli en pitbull(där är det dessutom inte lika ofta folk vill hälsa/låta hundar hälsa).

Jag har en hund som inte är helt trygg om hon blir trängd. Jag kan inte lita på att andra själv kan bedöma när det är nog klappat eller hundhälsat. Alltså ber jag folk jag inte känner låta bli.
Det gör inte alla IOM att min 3-kgs inte kan göra någon skada.

Igår fick jag ryta åt en enträgen unge som jag föst bort flera ggr från hunden, försökt förklara att hon blir rädd och påstått att hon bits etc.
Ungen fortsatte försöka peta på hunden.
Det tror inte jag en förälder låtit ske om jag haft en Cane Corso eller likn.
Det är inte bara barn som inte fattar.

Ja små hundar har vissa ingen respekt för alls tyvärr, minns när jag gick med mina 2 små och kompisen 2 små , varav en av kompisens är riktigt rädd och utåtagerande mot barn.
Vi gick i en skogsdunge och plötsligt var 25 barn omkring oss , vi var totalt omringade kunde inte fly någonstans och barnen lyssnade inte överhuvudtaget utan sprang runt och försökte klappa hundarna speciellt den rädda som försökte försvara sig, efter en evighet kom några fröknar...

Folk dras mot en, till hunden. Och ber man dem låta bli hunden får man inte alltid samma gensvar som om man ber dem låta bli en pitbull(där är det dessutom inte lika ofta folk vill hälsa/låta hundar hälsa).

Jag har en hund som inte är helt trygg om hon blir trängd. Jag kan inte lita på att andra själv kan bedöma när det är nog klappat eller hundhälsat. Alltså ber jag folk jag inte känner låta bli.
Det gör inte alla IOM att min 3-kgs inte kan göra någon skada.

Igår fick jag ryta åt en enträgen unge som jag föst bort flera ggr från hunden, försökt förklara att hon blir rädd och påstått att hon bits etc.
Ungen fortsatte försöka peta på hunden.
Det tror inte jag en förälder låtit ske om jag haft en Cane Corso eller likn.
Det är inte bara barn som inte fattar.
Folk kan göra så när man har dobbis med..

Så sant. Jag är rätt osocial när jag är ute med mina för efter att ha gått med ett gäng småhundar i flera år orkar man inte vara zoo längre utan jag ler o nickar o går snabbt vidare när nån stannar till. Barn läser jag av efter ålder och hur vettiga de verkar vara. En del går jag ifrån men de som verkar lugna får hälsa (och barn verkar ofta vettigare än vuxna- har stött på två kvinnor i 60/70-årsåldern som lyfte upp en av mina innan jag hann stoppa dem, och sedan tappade valpen med huvudet före i asfalten. :eek::banghead::rage::nailbiting: Nu överlevde valpen men det var bland det otäckare jag varit med om.)

När jag hade leonberger bytte de sida på gatan där vi kom (fattar jag inte alls för i mitt tycke ser de snälla ut och jag har bara haft dumsnälla), när vi hade alaskan skrek barnen "Hjälp mamma titta en varg" och mycket få ville hälsa (sjukt stabila vackra hundar, fattar åter igen ingenting) och när vi hade en mindre stabil Chowchow så ville de alltid rusa fram och krama/klappa på björnen. Björnen som liksom sina syskon fick avlivas i ung ålder pga aggressivitet som verkligen inte gick att komma åt med träning (kullbror blev skjuten av polis, say no more..). Folk kan verkligen inte läsa hund och verkar enbart gå på gullighet och att det är nån form av allmän egendom om man går ute med. Hade en uppfödarkollega som inte lät en hög ungar klappa på hennes hundar varpå föräldern sa nåt i stil med att barnen ju faktiskt inte har nåt zoo i närheten. Nä för alla hundar är ju till för att bli runtsläpade av okända barn.. :meh:

Min hund är ju en ullig liten vit sak, men väldigt osäker på människor. Jag är lite glad över att han gör utfall mot folk som stirrar på honom, då hamnar vi inte i läget att de kommer fram och han måste försvara sig. Typiskt scenario:
Vi går någonstans. Mötande stirrar och utbrister "åhhhhh vad söt!". Hunden slänger sig och i kopplet och vrålar och de där som tyckte han var så söt skyndar därifrån.
Ja självklart ska vi träna bort beteendet, men ibland är det bra att ha.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort. Hon har...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar