Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Visst att problemet kvarstår,men jag slipper att ha fanskapet springandes efter mig och min hund!
Sen vad hunden gör hemma och på sin tomt,det skulle jag skita i(såvida det inte är prat om vanvård,nu är det prat om ouppfostrad),bara jag får det fritt!
Möjligen att jag skulle ta kontakt med polis/djurskydd,men under tiden så är det viktiga att man är fredad!
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

jag tror tyvärr att risken för att det inte händer något efter anmälan är stor. anmälan kommer sannolikt att bli liggande eftersom det inte är ett prioriterat ärende med en (än så länge) ofarlig hund som hälsar på grannen ibland. självklart SKA man anmäla, men man bör kanske vara redo med plan B om anmälan inte ger önskat resultat.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Men ärligt talat är ett elstaket inte farligt vare sig för katten eller hunden.
Min gamla hund gick emot ett elstaket och fick sig en stöt en gång, det tog 8 år innan han ens vågade vara i närheten av elband efter det.
.

För min hund tog det 8 sekunder innan hon gick in i staketet igen efter första stöten. :cool:
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

nästa gång den besöker henne be henne ta fast den/lockka in den i bilen och åk in med den till polisen och säg att denna hund har hittats lös utan ägare:devil:

nr grannen måste lösa ut hunden kanske han tänker lite nästa gång innan han har hunden lös...:crazy:
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Jag hade nog också satt ett ström staket. Den går på det en gång. Så aldr9g mer. Så anmäla ägaren.
Men man kan även ha något skrammel att kasta på hunden.
När din mamma går ut på vägen.Så har hon en påse med skrammel i och kastar på hunden. Det fungerar. Eller en nyckel knippa..
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Jag är böjd att hålla med dig. Jag tycker inte att man ska behöva freda sig själv mot lösspringande hundar, ägarna ska ta ansvaret istället.

Dessutom kanske vatten funkar på en inte fullt så påträgen hund, men intrycket jag fått av den här schäfern är att den skulle ruska av sig vattnet och fortsätta.

Jag tycker inte heller att man ska behöva freda sig. Men ibland kanske man måste!
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Det är inte alla hundar som bara går på ett elstaket en gång, vill jag lova.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Jag är böjd att hålla med dig. Jag tycker inte att man ska behöva freda sig själv mot lösspringande hundar, ägarna ska ta ansvaret istället.
Ja, och det kanske är bättre att låta bli att vidta några andra åtgärder än att polisanmäla så din mamma har ryggen fri?


Samtidigt så förstår jag om hon tvekar, det kan ju bli ett himla liv om nu grannen redan under husbygget hotat med "Grannfejden" :( Men ändå, hon ska stå på sig och inte sälja, det är ju hennes drömboende för sjutton!
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Jag hade nog också satt ett ström staket. Den går på det en gång. Så aldr9g mer. Så anmäla ägaren.
Men man kan även ha något skrammel att kasta på hunden.
När din mamma går ut på vägen.Så har hon en påse med skrammel i och kastar på hunden. Det fungerar. Eller en nyckel knippa..

Yeah right.:grin:

Säg det till min rottis, det krävdes ett flertal smällar för att han skulle börja bry sig om staketet sista gången så SMÖG han sig på staketet i mörkret - han trodde väl inte att staketet skulle kunna se honom:angel:

Tillslut aktade han sig, men jag hade INTE litat på att det höll honom inne om frestelsen blev för stor.

Alla hundar är mjäkiga, speciellt om de är igång med något tex valla, jaga vilt och tamdjur eller slåss.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

kl

"grisfösare" torde väl vara rätt effektivt?:cool:
Lätt att ha med sig om hunden kommer farandes, får den sig på ett par kyssar kanske den fattar vinken. (ge ägarn till hunden ett par med så kanske denne med fattar vinken att denne ska hålla koll på sin hund. )
Finns att köpa på tex nordpost, googlade runt litet.
Vet dock inte alls hur stark strömmen är men efter vad man sett i hemska youtube videor så torde den vara rätt stark.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Jo, men nu var det ju TS mor som jag gav tips till. Och hon är hundrädd. Sedan är kanske skillnaden den, att jag inte struntar i hur hundhållningen är hemma hos andra,så länge som det drabbar mig, mina hundar eller hunden som det berör i fråga.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Ja, det kan tyvärr vara så. Precis som du också nämner, så ÄR det viktigt att anmäla oavsett. Utan detta kan det absolut inte gå vidare. Eftersom detta har gått så långt att TS mor till och med överväger att flytta, så har detta blivit allvarligt.

Elstaket i all ära, men om jag utgår från mig själv så skulle det inte vara något för övervägning. Har jag byggt mig ett nytt hus, en oas - så är elstaket något som absolut skulle få mig att känna allt annat än fri.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

kl

"grisfösare" torde väl vara rätt effektivt?:cool:

Det, om något, skulle väl snarare ge grannen vatten på sin kvarn? Ska mamma kunna anmäla och stå med ryggen fri för att få gehör kan hon inte sänka sig till en sån nivå.

Hon har tagit kontakt med lokala polisen med sin fråga och väntar på svar om vad hon kan göra. Grannen kommer troligtvis att få en varning; nästa gång - officiell anmälan.

Mitt råd till mamma var att inte provocera hunden, ignorera så mycket det är möjligt.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

jag tror tyvärr att risken för att det inte händer något efter anmälan är stor. anmälan kommer sannolikt att bli liggande eftersom det inte är ett prioriterat ärende med en (än så länge) ofarlig hund som hälsar på grannen ibland. självklart SKA man anmäla, men man bör kanske vara redo med plan B om anmälan inte ger önskat resultat.

I en småstad som den hon bor i finns det en möjlighet att den lokala polismannen, bosatt någon kilometer bort, kontaktar grannen för ett litet samtal. Det borde ge effekt. Hoppas jag.
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 857
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 358
Senast: Liran
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 045
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp