Angående senaste tidens attacker på småhundar

Och bara för att vara på den säkra sidan; nej jag påstår förstås inte att renrasiga amstaffs aldrig någonsin varit inblandade i olyckor eller attacker.

Nej, jag var förstås ironisk med faxandet av stamtavlor. ;) Min poäng är dock fortfarande att kalla det för vad det förmodligen är, blandraser. Eller bara "stor hund". Jag tycker som sagt att kritiken ska hamna där den hör hemma. Och pitbull är ju inte heller en ras i Sverige? Det är en blandras.
APBT, pitbull till vardags är en ras som reggas i två seriösa kennelklubbar i USA. SKK är inte en myndighet som bestämmer vilka raser som är tillåtna i Sverige. Under en period på mitten av 90 - talet var de i o f s portade från våra brukshundsklubbar.

För att när det skett attacker som media skriver om är det ofta attacker av större omfattning och/eller specifik hänsynslöshet (även om ens lokala tidning förstås också kan skriva om de mindre). Det är där jag menar att man nog ändå sällan ser de seriöst uppfödda hundarna.

Jag tror att anledningen i många fall är en annan. Ägare till registrerade hundar är nog i större grad del av hundgemenskapen och kanske bättre på att ersätta de skador ens hund ställer till med. I enstaka fall(som det med den tidigare SBK-ordföranden) kan det nog tyvärr också vara så att det är en person man inte gärna blir ovän med.

Nej, jag var förstås ironisk med faxandet av stamtavlor. ;) Min poäng är dock fortfarande att kalla det för vad det förmodligen är, blandraser. Eller bara "stor hund". Jag tycker som sagt att kritiken ska hamna där den hör hemma. Och pitbull är ju inte heller en ras i Sverige? Det är en blandras.

APBT, pitbull till vardags är en ras som reggas i två seriösa kennelklubbar i USA. SKK är inte en myndighet som bestämmer vilka raser som är tillåtna i Sverige. Under en period på mitten av 90 - talet var de i o f s portade från våra brukshundsklubbar.

Se fetade.

Jag tror att anledningen i många fall är en annan. Ägare till registrerade hundar är nog i större grad del av hundgemenskapen och kanske bättre på att ersätta de skador ens hund ställer till med. I enstaka fall(som det med den tidigare SBK-ordföranden) kan det nog tyvärr också vara så att det är en person man inte gärna blir ovän med.

Bra poäng, så kan det förstås också vara i flera fall. Tack och lov, förstås? Det är ju tyvärr ofta man annars får läsa om ägare som försvann från platsen efter en attack osv.

Bra poäng, så kan det förstås också vara i flera fall. Tack och lov, förstås? Det är ju tyvärr ofta man annars får läsa om ägare som försvann från platsen efter en attack osv.
Ja varför skulle man gå till tidningen när ägaren till hunden tar sitt ansvar, visar hur ledsen den är osv? Självklart får man bara höra om de som sticker.

Jag tycker det blir tokigt om man skriver blandras, det kan ju vara vad som helst. Sen kanske det faktiskt är en renrasig hund. Däremot kan man väl skriva "såg ut som en rottweiler" då. Då har man garderat sig för att kanske var det en renrasig rottis, kanske inte. Jag tror ju vissa raser är överrepresenterade när det gäller att vara utan stamtavla, som diverse staffblandningar.
Min förra hund har dock enbart blivit påhoppad av renrasiga hundar. En JRT och en springer spaniel. Båda lösa som helt oprovocerat attackerat. JRT´n såg vi inte ens, den sprang igenom två häckar för att flygas på oss.

Själv förstår jag inte riktigt varför media överhuvudtaget måste nämna ras om de faktiskt inte vet? Det finns korsningar med labbe och schäfer som mycket väl skulle kunna bli tagna för "kamphund". Min malinois halvsyster är 52 cm och väldigt robust, enligt ägaren är det inte helt ovanligt att hon får frågan om det är amstaff/pitbull-korsning.

Jag ser absolut inga fördelar med att en ras eller typ av hund får ryktet om sig att vara blodtörstig eller farlig, det är ju då den drar åt sig oseriösa som vill ha en tuff hund för status.

Själv förstår jag inte riktigt varför media överhuvudtaget måste nämna ras om de faktiskt inte vet? Det finns korsningar med labbe och schäfer som mycket väl skulle kunna bli tagna för "kamphund". Min malinois halvsyster är 52 cm och väldigt robust, enligt ägaren är det inte helt ovanligt att hon får frågan om det är amstaff/pitbull-korsning.

Jag ser absolut inga fördelar med att en ras eller typ av hund får ryktet om sig att vara blodtörstig eller farlig, det är ju då den drar åt sig oseriösa som vill ha en tuff hund för status.

Det är ju som när media/personer pratar om "pitbulls" i USA. Då menar de upp till 5-6 raser, och det brukar klumpas ihop så i statistiken. Dvs: APBT, Amstaff, American bully, Engelsk staffe och även vanlig&mini-bullterrier... Och blandningar mellan dessa eller dessa + andra brukar också lätt kallas för "pitbulls".

Så tja.. Det är ju hela grejen. Vissa raser och främst buskavlade mixar mellan dem blir inne bland mindre nogräknade, kriminella, pundare eller diverse "tuffingar". De hundarna dras ju oftast redan med olika mentala problem pga skitavel, sen får de oseriösa ägare med. Självklart leder det till att de överrepresenteras i anfalls/skadestatistik. Vilket i sin tur gör dem mer poppis bland tidigare nämnda personer.. För x antal år sedan var det ju schäfrar, dobermann, rottweilers som var mördarhundarna liksom.

Sen börjar länder lagstadga enligt detta också. En ovtjarka är fullt laglig i england medan en APBT är olaglig, vilken är värst? Tja jag skulle nog vara rädd för en felavlad aggressiv individ oavsett vilken av de raserna den vore. Samtidigt förstår jag att man försöker göra nått åt problemet, men det är inte riktigt rätt väg..

Sorry som spann iväg lite..

Ja varför skulle man gå till tidningen när ägaren till hunden tar sitt ansvar, visar hur ledsen den är osv? Självklart får man bara höra om de som sticker.

Fast många attacker skrivs det inte om bara för att ägaren skulle gå till tidningen. Det räcker t ex sällan med att visa att man är ledsen om ens hundar just attackerat flera människor och hundar på stan för att de slitit sig. Blir det en polisiär fråga är det förstås nyhetsstoff.

Men inte en ras godkänd i Sverige. Att det är en ras i USA vet jag mycket väl om. Jag skulle dock tro att mängden faktiskt renrasiga pitbulls är försvinnande få i mängden som kallas "pitbulls".
Ja de är få, ca 400 stycken, men det betyder inte att det inte är en ras.
Vem bestämmer vilka raser som är godkända i Sverige?
SBK o SKK blev nu av med en betalande medlem.

Många har ju redan svarat men anledningen till att det sker hundattacker är antagligen en mängd olika anledningar allt från rena olyckor till lättja till medvetna beslut till en blandning av allt möjligt. Att det sker främst när stora hundar ger sig på små hundar kan väl enklast förklaras med storleksskillnanden, självklart har en större hund större kapacitet att göra skada och små hundar har lättare att bli allvarligt skadade.

I området jag bor attackerade samma hund andra hundar vid (minst) tre olika tillfällen. Vid första tillfället var hunden kopplad, bet en ungefär lika stor hund och ägaren gick i mellan och blev även han biten innan hunden släppte och ägaren till den hunden släpade iväg med den. Det blev blodvite men inga skador som gav bestående men. Andra tillfället var hunden lös, ägaren till hunden som blev attackerad lyckades hålla sig mellan hundarna och henne hund blev därmed inte skadad. Själv fick hon flera bett i händerna och armarna, fick ligga på sjukhus och har fortfarande ärr. Tredje (och sista) tillfället var hunden lös och tog en mindre hund, ägaren var en gammal dam som inte hade möjlighet att avvärja attacken och den lilla hunden blev så allvarligt skadad att den avlivades på djursjukhuset. Det är många variabler som kan spela in i hur allvarlig utgången blir.

Att skydda sig kan vara otroligt svårt, ofta går det (enligt min erfarenhet) otroligt snabbt. Att vara uppmärksam på sin omgivning är såklart ett stort plus, inte låta sin hund vara lös (eller för den del kopplad) och springa fram mot okända hundar. För att få lös en hund som inte släpper verkar de flesta rekommendera en break stick. Att strypa en hund känns svårare än vissa menar (men har bara varit i den situationen en enda gång). Den gången min hund fick tag i ett litet fluff bände jag bara upp hans käkar med händerna men det är inte alla hundar det fungerar på. Och ja, det var skrämmande och skulle min hund verkligen skada eller döda en annan hund skulle jag må otroligt dåligt över det. Därför träffar jag personligen hellre lösa större hundar, även om jag allra helst inte skulle träffat lösa hundar som kom framspringade överhuvudtaget.

Fast många attacker skrivs det inte om bara för att ägaren skulle gå till tidningen. Det räcker t ex sällan med att visa att man är ledsen om ens hundar just attackerat flera människor och hundar på stan för att de slitit sig. Blir det en polisiär fråga är det förstås nyhetsstoff.
Ja biter hunden ihjäl flera personer mitt på stan så är det klart att det har nyhetsvärde. Men att en hund dödar en annan hund och ägaren tar sitt ansvar, kanske tillomed avlivar sin hund efteråt. Då försvinner nyhetsvärdet.

Jag har faktiskt inte varit med om att lösa hundar rusat fram till oss, men kopplade hundar släpps gärna fram...

En sak jag tycker är mycket läskigare är alla dessa cykeldårar som viner förbi en i 30 km/h med en halv arms marginal, ALLTID utan att plinga. De har skrämt både mig och hunden rejält. Det läskigaste med det är ju kunskapen att Tinja kunde ha dött om hon tittat åt fel håll eller tagit ett steg åt sidan..

Jag har aldrig sagt att jag inte tar ansvar? Jag kommer dock aldrig acceptera att vissa hundägare låter sina hundar springa hur som helst till mig och min hund. Jag kommer fortsätta tjata om vikten av att använda sig av koppel och att respektera andra människor/hundar. Och jag kommer naturligtvis fortsätta ha koll på mina egna djur.

Har jag skrivit något annat? Läste du hela mitt inlägg som du svarade på initialt?

I dag kom jag pa hur man far bade andra hundagare och foraldrar att halla sina alsklingar pa behorigt avstands fran ens hund. Fyra personer slet upp sina smahundar (i koppel) och rusade innomhus eller runt ett horn, forsvann gjorde de i alla fall, och en foralder sprang efter sitt barn som var cirka 50 meter bort nar jag kom och gick med en rottis i munkorg. :laugh: Vi tranar munkorg just nu och det visar sig vara mycket effectivt som "deterrent". :up:

Seriosa? :confused: Har i USA raknas de inte till de seriosa klubbarna ...

Fortfarande är pitbull en ras, ditt fetande ändrar inte det faktumet.

Det ar ett fatal "registrerade" pitbulls i offentliga klubbar i USA ... medan runt 25% av alla hundar i shelter i USA beraknas vara "pitbulls". Att tavla med pitbulls som attackerar varandra ar forbjudet, men pagar med en oerhort stor frekvens i vissa delar av USA, allra mest i Sydostra staterna. De har en aldeles egen "registration" av sina hundar och de basta kan kosta manga, manga tusen dollar ... dar haller de ratt pa vilka hundar som "slagits bra", gett en "bra" avkomma etc. DET ar den overvagande delen av de "riktiga" pitbulls som finns har och det som var pitbulls fran starten.

Ja de är få, ca 400 stycken, men det betyder inte att det inte är en ras.
Vem bestämmer vilka raser som är godkända i Sverige?
SBK o SKK blev nu av med en betalande medlem.

Jag undrar vem som bestammer vad som ar en "ras".
Det finns runt 53,000,000 hundar i USA. Aven om antalet pitbulls inte ar sa hogt som 25%, sag att vi raknar 10% i stallet ... sa ar det 5.3 millioner pitbulls. Att nagon da sager att de 400 som registreras i ett par "utbrytar" kennelklubbar ar minsanna RIKTIGA pitbulls ar i mina ogon inte bara formatet, utan rent felaktigt.

<snip>
En sak jag tycker är mycket läskigare är alla dessa cykeldårar som viner förbi en i 30 km/h med en halv arms marginal, ALLTID utan att plinga. De har skrämt både mig och hunden rejält. Det läskigaste med det är ju kunskapen att Tinja kunde ha dött om hon tittat åt fel håll eller tagit ett steg åt sidan..

Exact! For att inte tala om vad som skulle handa om min hund blir radd nog att ta ett bett i cykeln eller personen pa densamma.

@hastflicka Munkorg verkar vara toppen indeed :) Det komiska med det hela är ju att hunden då är mkt mer ofarlig vid ett utfall... Fast jag ska erkänna att jag inte kände det som väldigt säkert en gång hemmavid när en liten tjej kom och gick med en stor jäkla pitbull med (självklart) kedja och munkorg, som när jag passerade dem DIREKT gjorde ett maximalt utfall mot mig och totalt gick i taket. Tjejen kunde precis knappt hålla emot tillräckligt mycket. Då tänker man ju "den kan säkert slita sig ur munkorgen med".

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort. Hon har...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar