F
Fruentimber
Och bara för att vara på den säkra sidan; nej jag påstår förstås inte att renrasiga amstaffs aldrig någonsin varit inblandade i olyckor eller attacker.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
APBT, pitbull till vardags är en ras som reggas i två seriösa kennelklubbar i USA. SKK är inte en myndighet som bestämmer vilka raser som är tillåtna i Sverige. Under en period på mitten av 90 - talet var de i o f s portade från våra brukshundsklubbar.Nej, jag var förstås ironisk med faxandet av stamtavlor. Min poäng är dock fortfarande att kalla det för vad det förmodligen är, blandraser. Eller bara "stor hund". Jag tycker som sagt att kritiken ska hamna där den hör hemma. Och pitbull är ju inte heller en ras i Sverige? Det är en blandras.
För att när det skett attacker som media skriver om är det ofta attacker av större omfattning och/eller specifik hänsynslöshet (även om ens lokala tidning förstås också kan skriva om de mindre). Det är där jag menar att man nog ändå sällan ser de seriöst uppfödda hundarna.
Nej, jag var förstås ironisk med faxandet av stamtavlor. Min poäng är dock fortfarande att kalla det för vad det förmodligen är, blandraser. Eller bara "stor hund". Jag tycker som sagt att kritiken ska hamna där den hör hemma. Och pitbull är ju inte heller en ras i Sverige? Det är en blandras.
APBT, pitbull till vardags är en ras som reggas i två seriösa kennelklubbar i USA. SKK är inte en myndighet som bestämmer vilka raser som är tillåtna i Sverige. Under en period på mitten av 90 - talet var de i o f s portade från våra brukshundsklubbar.
Jag tror att anledningen i många fall är en annan. Ägare till registrerade hundar är nog i större grad del av hundgemenskapen och kanske bättre på att ersätta de skador ens hund ställer till med. I enstaka fall(som det med den tidigare SBK-ordföranden) kan det nog tyvärr också vara så att det är en person man inte gärna blir ovän med.
Bra poäng, så kan det förstås också vara i flera fall. Tack och lov, förstås? Det är ju tyvärr ofta man annars får läsa om ägare som försvann från platsen efter en attack osv.
Fortfarande är pitbull en ras, ditt fetande ändrar inte det faktumet.Se fetade.
Ja varför skulle man gå till tidningen när ägaren till hunden tar sitt ansvar, visar hur ledsen den är osv? Självklart får man bara höra om de som sticker.Bra poäng, så kan det förstås också vara i flera fall. Tack och lov, förstås? Det är ju tyvärr ofta man annars får läsa om ägare som försvann från platsen efter en attack osv.
Fortfarande är pitbull en ras, ditt fetande ändrar inte det faktumet.
Själv förstår jag inte riktigt varför media överhuvudtaget måste nämna ras om de faktiskt inte vet? Det finns korsningar med labbe och schäfer som mycket väl skulle kunna bli tagna för "kamphund". Min malinois halvsyster är 52 cm och väldigt robust, enligt ägaren är det inte helt ovanligt att hon får frågan om det är amstaff/pitbull-korsning.
Jag ser absolut inga fördelar med att en ras eller typ av hund får ryktet om sig att vara blodtörstig eller farlig, det är ju då den drar åt sig oseriösa som vill ha en tuff hund för status.
Ja varför skulle man gå till tidningen när ägaren till hunden tar sitt ansvar, visar hur ledsen den är osv? Självklart får man bara höra om de som sticker.
Ja de är få, ca 400 stycken, men det betyder inte att det inte är en ras.Men inte en ras godkänd i Sverige. Att det är en ras i USA vet jag mycket väl om. Jag skulle dock tro att mängden faktiskt renrasiga pitbulls är försvinnande få i mängden som kallas "pitbulls".
Ja biter hunden ihjäl flera personer mitt på stan så är det klart att det har nyhetsvärde. Men att en hund dödar en annan hund och ägaren tar sitt ansvar, kanske tillomed avlivar sin hund efteråt. Då försvinner nyhetsvärdet.Fast många attacker skrivs det inte om bara för att ägaren skulle gå till tidningen. Det räcker t ex sällan med att visa att man är ledsen om ens hundar just attackerat flera människor och hundar på stan för att de slitit sig. Blir det en polisiär fråga är det förstås nyhetsstoff.
Jag har aldrig sagt att jag inte tar ansvar? Jag kommer dock aldrig acceptera att vissa hundägare låter sina hundar springa hur som helst till mig och min hund. Jag kommer fortsätta tjata om vikten av att använda sig av koppel och att respektera andra människor/hundar. Och jag kommer naturligtvis fortsätta ha koll på mina egna djur.
APBT, pitbull till vardags är en ras som reggas i två seriösa kennelklubbar i USA. SKK är inte en myndighet som bestämmer vilka raser som är tillåtna i Sverige. Under en period på mitten av 90 - talet var de i o f s portade från våra brukshundsklubbar.
Fortfarande är pitbull en ras, ditt fetande ändrar inte det faktumet.
Ja de är få, ca 400 stycken, men det betyder inte att det inte är en ras.
Vem bestämmer vilka raser som är godkända i Sverige?
SBK o SKK blev nu av med en betalande medlem.
<snip>
En sak jag tycker är mycket läskigare är alla dessa cykeldårar som viner förbi en i 30 km/h med en halv arms marginal, ALLTID utan att plinga. De har skrämt både mig och hunden rejält. Det läskigaste med det är ju kunskapen att Tinja kunde ha dött om hon tittat åt fel håll eller tagit ett steg åt sidan..