Det är så fruktansvärt sorgligt att sådant här händer
Fall 3 i startinlägget skedde precis där jag bor och jag är riktigt orolig när jag är ute nu. Min hund är förvisso en rottweiler/amstaff-blandning i 30-kilos klassen så han har ju bättre fysiska förutsättningar att kunna försvara sig men han är så otroligt snäll och tolerant så jag är inte helt säker på om han ens skulle förstå att han behöver försvara sig.
Jag vet inte hur många gånger jag varit med om små och mellanstora hundar som springer fram till min och jag förstår inte hur folk vågar
De flesta verkar totalt obrydda, kommer fram med ett leende och plockar upp sin hund och kommenterar "vilken snäll hund du har". Ja, det är ju en j*vla tur för alla inblandade brukar jag tänka, men jag är så mesig och blir så paff så jag får bara fram att "jo han är ju det...". En gång så fick jag iaf ett "oj ursäkta, men den verkar ju snäll iallafall".
Jag minns så väl en händelse precis i början innan jag visste hur pass snäll han var (omplacering som jag har haft i lite mer än 2 år nu) då vi möter en gubbe med en lös jack russel och en väsande mops i koppel. JRTn springer skällandes mot oss, jag ropar "få bort hunden!" och drar min hund intill mig. "Den är snäll" får jag till svar. "Jag vet inte om min är det!!!" skriker jag med hysterisk röst, men vid detta laget har hunden redan hunnit fram till oss och min gjorde ju ingenting så svaret blir "men det gick ju bra"... Och när gubben väl kommer fram till oss så gör han ingenting för att ta rätt på JRTn som far runt benen på min, nej istället tar han sig friheten att släppa fram den väsande mopsen till min hund med motiveringen att "hon ger sig om hon bara fått hälsa en gång"... Jag var rätt chockad av händelsen så jag kunde inte ens med att säga ifrån till gubben, jag var bara så oerhört lättad att det gick bra. Jag skulle bli traumatiserad för livet om min hund skadade eller t.o.m. dödade en annan hund även om det inte var hans eller mitt fel. Jag vill heller inte själv behöva skada en hund genom en spark eller liknande och jag är orolig att jag skulle tveka för länge i ett sådant läge, men det är väl bara att försöka stålsätta sig för att undvika att något ännu värre händer.
Tyvärr är det mer vanligt än ovanligt att de mindre hundar vi möter beter sig illa och i 99 fall av 100 gör ägaren ingenting förutom att släpa med hunden, ofta halar de inte ens in hunden utan det blir jag som får gå en omväg. Behöver jag förresten ens säga att mopsen i ovan nämnda händelse fortfarande hänger i kopplet och väser när vi möter dem?
Jag har hittills inte råkat ut för någon lös eller okontrollerbar stor hund, men jag fasar för den dagen... Jag får tacka för alla tips i denna tråden om hur man bäst hanterar situationen om det skulle hända.
Jag skulle aldrig våga ha en liten hund, vilken hemsk rädsla att leva med. Otroligt tråkigt att det ska vara så