Angående senaste tidens attacker på småhundar

Jag äger både små och stora hundar och ser därför båda sidor av problemet. När det gäller att skydda min lilla hund så använder jag dels min äldre Schäfer som barriär om en lös hund kommer farande och dels ser jag till att hon inte muppar mot andra hundar. Nu kan inte alla rusa iväg och köpa en en Schäfer av den anledningen, men han är guld värd då en lös hund kommer farande mot flocken. Hade jag ingen stor hund att använda mig av, då hade jag fått använda mig själv. Ska man använda sig själv bör man dock vara beredd på att ta bett samt veta hur man hänger upp en förbannad hund och håller den borta från kroppen.

Angående muppandet så kan min lilla hund kaxa rätt rejält om hon får och hon verkar ha hybris för storlek spelar ingen roll i hennes fall. Därför inget muppande som kan reta upp annan hund.

Sedan finns då den andra sidan av myntet, att vara storhundsägare i en värld av bjäbbiga pälstussar. Tussarna retar skiten ut tikarna (hanen är för cool) och jag kan inte klandra dem. Jag förstår inte att man vågar låta sin pälstuss göra regelrätta utfall mot två Schäfrar (och ett litet fluff då men hon ser ju harmlös ut). Jag oroar mig mer för att en sådan ska komma farandes och Schäfertiken säger ifrån. Småhundar tål ju ingenting knappt utan ett nafs från stor hund kan sluta illa.

Så vad kan man göra?
Uppfostra sin egen, håll koll på omgivningen och lära sig läsa hund och hundägare. Då kan man i varje fall se om den där stora hunden är en potentiell risk och välja lämplig åtgärd.

Och om man väl står där med en annan hund tuggandes på sin egen, stryp loss den med halsband eller koppel och släpp för fan inte greppet innan hunden är under kontroll.
:bow::bow::bow:

1: Nu väljer jag att tro att relativt få hundar flyger på för att döda andra hundar helt oprovocerat men faktum är ändock att MÅNGA små hundar provocerar och MÅNGA små hundar tillåts gå och göra utfall eftersom de är tillräckligt små för att inte utgöra något problem för ägaren. Hundar av större ras som ständigt gör utfall och är svår i hundmöten brukar förr eller senare hamna på någon form av kurs när ägarna lessnat på att åka på skorna efter, men jag tror ALDRIG att jag fått samtal från någon med en riktigt liten hund som ber om hjälp för att lösa exempelvis hundmöten.

2: Det går inte att komma ifrån att storleksskillanden är ett problem när hundar kommer i lag. Det behövs inte alls mycket för att en stor hund ska skada en mindre oavsett om det är lek eller allvar.

3: som flera nämt, många har hund utan att egentligen verken ha kunskap eller viljan att skapa (för att citera sbk) "goda samhällsmedborgare" utan skaffar hundar till höger och vänster utan att tänka på annat än att det är ju så mysigt med en hund hemma.

Sedan går det ju bara att beklaga händelserna åvan, Hur det verkligen gått till är ju svårt att veta men beklagligt oavsett. I vår by höll det på att bli en gårdshund/JR mindre bara förra veckan. Hunden tilläts gå och hetsa mot en schäfer som sitter fast i en förbipasserande cykel. Plötsligt tappar ägaren till blandisen handtaget till flexikopplet varav hunden anfaller schäfern och biter sig fast i schäferns bakben. Schäfern börjar få panik och flexikopplet trasslar in sig runt cyklistens ben när denne provar ta sig av cykeln för att få kontroll över situvationen.

Denna gång gick det bra då schäfern valde att inte svara upp mer än med morr innan cyklisten lyckades mota in en ordentlig spark på blandisen. Ägaren till blandisen får tag på sin hund och avlägsnar sig utan så mycket som en ursäkt (blev antagligen inte så glad att hunden fått en spark av cyklisten) Misstänker att det blivit ett helt annat ljud på ägaren om schäfern svarat upp och lyckats tagit ihjäl blandisen men jag kan nästan garantera att det inte är "schäfer blev anfallen av JR korsning" som skulle ha stått i tidningarna.

Jag tycker att det är så himla fruktansvärt!
Jag har flera gånger fått in hundar som bitits ihjäl, jag blir lika arg varje gång och det är så hemskt att möta ägarna till de stackars små hundarna.
Jag minns en liten hund så tydligt som visserligen enbart hade fått ett enda bett, men bettet hade träffat över bröstet och gjort ett hål rakt in i hjärtat :cry:
I de flesta fall är det inte så att det handlar om ouppfostrade småhundar utan det har varit helt oprovocerade attacker där en okontrollerad hund blixtsnabbt gått till attack. Typ småhundsägaren går runt i ett bostadsområde och en hund kommer farandes ut ur en port och biter. Eller en småhundsägare går i parken och helt plötsligt kommer en lös hund springandes och går till attack.
Mycket sker såklart också i rastgårdar där stora och små hundar som ofta är okända för varandra släpps ihop - vilket såklart kan sluta mycket illa, men de flesta svar i denna tråd får det lite att låta som att det är de små hundarna själva som provocerat fram att de blir ihjälbitna och det kan jag inte hålla med om.
Håller med i allt du skriver!
Jag har alltid haft mindre hundar, alla vänliga små varelser som definitivt inte har uppträtt provocerande mot större hundar, snarare tvärtom. Men ändå har det hänt, tyvärr mer än en gång, att jag har tvingats uppsöka veterinär pga oprovocerade attacker från större hundar vars ägare inte klarade av att kontrollera sina djur.

Så hur skyddar man sig då som småhundsägare? Man går långa omvägar... Man undviker rastplatser... Man har superkoll på vilka hundar man möter - och framförallt vem som håller i kopplet - om nån nu håller i nåt koppel...
Och minst lika viktigt är ju att man - i ren självbevarelsedrift - har stenkoll på sin egen hund!

Jag tror alltför många ägare av stora&starka hundar inte fysiskt (tja mentalt också kanske) klarar av att hålla dem när det väl behövs, tyvärr. Samt inte ser till att utrustningen är av bra kvalitet och skick (tänker då på koppel och halsband som "går sönder" titt som tätt tydligen så hunden kan slita sig).

Säga vad man vill om ouppfostrade småhundar, men vilken ägare som helst kan iaf plocka upp en 3-kilos chihuahua och gå därifrån. Min erfarenhet är att alldeles för många ägare av stora hundar tror att de har någon slags magisk lydnadskontroll över sina hundar och därmed inte behöver klara av att hålla/bära/släpa iväg dem om det skulle behövas.

Jag har flera gånger fått in hundar som bitits ihjäl, jag blir lika arg varje gång och det är så hemskt att möta ägarna till de stackars små hundarna.
Jag minns en liten hund så tydligt som visserligen enbart hade fått ett enda bett, men bettet hade träffat över bröstet och gjort ett hål rakt in i hjärtat :cry:
I de flesta fall är det inte så att det handlar om ouppfostrade småhundar utan det har varit helt oprovocerade attacker där en okontrollerad hund blixtsnabbt gått till attack. Typ småhundsägaren går runt i ett bostadsområde och en hund kommer farandes ut ur en port och biter. Eller en småhundsägare går i parken och helt plötsligt kommer en lös hund springandes och går till attack.
Mycket sker såklart också i rastgårdar där stora och små hundar som ofta är okända för varandra släpps ihop - vilket såklart kan sluta mycket illa, men de flesta svar i denna tråd får det lite att låta som att det är de små hundarna själva som provocerat fram att de blir ihjälbitna och det kan jag inte hålla med om.
Håller med!

Vad nära man blir tårar när man läser det du skrev och händelser i stil med den du bevittnat. Tänker mig in i situationen och empatiserar så mycket med ägaren. Hemskt att förlora sin pälskling på ett sånt sätt, det hoppas jag att man själv aldrig behöver uppleva! Sen är det också otroligt sorgligt när en hund måste sövas ner, det känns som att det i vissa fall hade kunnat undvikas ifall ägaren gjort sin del av plikten att vara hundägare.

Håller med!

Vad nära man blir tårar när man läser det du skrev och händelser i stil med den du bevittnat. Tänker mig in i situationen och empatiserar så mycket med ägaren. Hemskt att förlora sin pälskling på ett sånt sätt, det hoppas jag att man själv aldrig behöver uppleva! Sen är det också otroligt sorgligt när en hund måste sövas ner, det känns som att det i vissa fall hade kunnat undvikas ifall ägaren gjort sin del av plikten att vara hundägare.
Jag ser inget sorgligt i att en hund måste sövas, men du kanske menade avlivas?

Själv är jag mest förvånad över att det inte sker fler olyckor med småhundar iblandade...
Jag har ju stora hundar och om de hade velat så skulle de med lätthet ha haft ihjäl en mindre hund. Nu är de totalt genomsnälla, men det är trots allt två 60cm höga jakthundar jag går med.

Någon gång borde jag ägna en vecka åt att gå promenader när "alla andra" gör det och i den hundtäta delen av kommunen (vi går mest i skogen på tider när ingen annan är ute). Under de promenaderna borde jag se till att räkna hur många gånger jag möter småhundar som beter sig riktigt respektlöst mot mina hundar, där ägarna inte gör något för att alls försöka hålla koll på sin lilla hund. Det lär bli ett flertal gånger per dag som vi möter sådana.

Minns fortfarnade när jag gick genom centrum med min första tik. Hon gillade inte andra hundar och försökte skrämma bort dem genom att helt enkelt sprattla runt, vråla och göra rejäla utfall. Det såg ut som om hon tänkte äta upp de andra hundarna (vilket jag sedan fick bevis på att hon inte gjorde, men ja). Helt plötsligt dök det upp en liten hund, lös. Den sprang rakt mot oss trots att min tik försökte på alla sätt visa att hon inte ville vara nära den. Jag höll henne i kort koppel bakom mig och försökte få bort den lilla.

Jag skrek också till matte (som satt på en bänk) att koppla sin hund. "Den är bara snäll och vill hälsa!" sa hon då. Att hon inte sprang upp för att bära bort sin lilla hund förstår jag inte. Hade jag varit ägare till den lilla så hade jag blivit livrädd med tanke på hur min tik betedde sig! Efter vad som kändes som en evighet så skrek jag åt matte att om hon skulle koppla sin golvmopp innan jag sparkade den rejält. Då masade hon sig upp, skitsur, kopplade hunden och muttrade att jag var dum i huvudet :grin: Visst var jag arg, men hade hon bara hållit sin hund i koppel så hade det inte blivit några problem. Hade hon sedan försökt få sin hund att inte bry sig om min, då hade jag lätt kunnat gå förbi utan att min hund alls tittat på den andra.

Så ja.. jag håller med de som skriver här i tråden om att göra sitt bästa för att hålla koll på sin egna hund. Även stora hundar kan bli extremt provocerade om småhundar får bete sig hur som helst.

Jag tror ju att de oprovocerade attackerna är vanligare för att då är inte ägaren till den stora i kontroll. Som många (alla) skrivit så ser de små skällande hundar som ett problem, men ägaren är medvetna om situationen och förhindrar olyckor, ägaren till den stora hunden då. I de oprovocerade fallen har ju oftast ägaren till den stora hunden brustit i sin tillsyn. En liten skällande hund gör ägaren mer alert.

Jag har haft stor hund. Han blev helt oprovocerat påhoppad av en jrt. Skithunden sprang igenom 3 häckar för att hoppa på oss så vi såg den inte ens. Inga skador på oss då min hund hade sån päls så den lilla tuggade bara hår. Min var snäll och studsade mest runt. Men hade min inte varit snäll så hade den lilla ju dött. Så visst är små skällande hundar problem, och jag säger inte att de är det. Men de flesta fall man läser om verkar inte vara ett slagsmål där den lilla förlorar, utan regelrätta påhopp. Som jag sa tidigare tror jag det beror på att ägare till den stora hunden ser den lilla komma och då kan förhindra situationen. Vilket inte är rätt, båda hundägarna ska ju samarbeta för att få ett smidigt möte.

Jag har två små hundar idag. Den ena tycker andra hundar är jätteonödiga så hon smyger undan. Den andra tycker andra hundar är det bästa som finns så han skriker av glädje. Han skäller inte, han skriker. Självklart ska jag träna bort det och jag låter aldrig mina hundar gå fram till någon. Men skulle en större hund komma fram har nog mina inte en chans. De är nakenhundar så har noll skydd av päls. Jag blir orolig. Nu bor jag på landet så jag behöver inte vara orolig här, vi möter typ aldrig hundar. Men ska de med in till stan eller med bland folk så känns det osäkert. Jag vet vad jag har i kopplet. Frågan är om den jag möter vet vad denne har i kopplet.

När det gäller de ovan beskrivna fallen så var det bara grindar i exempel 1, inte bur. Har man en hund som vaktar sin bil på det sättet kanske man inte ska lämna den själv och gå in i affären. Om inte för andra så för den egna hunden, måste ju vara stressande.
I exempel 2 kan jag tycka att man borde ha stenkoll när man befinner sig utanför en klinik där det kommer andra djur. Varför släppa kopplet så hunden är lös? Det är ju ett "högriskområde" och man borde vara mer försiktig än annars.

Jag har alltså inget emot stora hundar, jag blir bara rädd för människor som skaffar sig hundar de inte kan kontrollera. Det är illa med småhundar som inte är under kontroll också, men de kan jag sparka undan, eller lyfta i nackskinnet. Just storleken har ju betydelse.

Här i området har det hänt ett flertal gånger - och nej, det handlar inte om småhundar som rusat fram till stora, utan tvärtom. Stora hundar ( här är det oftast shitbulls det handlar om) som rusar efter mindre och huggit dom. Tom slitit ner dom ur famnen på vissa ägare som desperat försökt hålla dom väck från den attackerande hunden. Har själv slagits rejält för att skydda mina och det är inte kul. Men så är det även ett visst klientel till dessa hundar :(

Jag tror ju att de oprovocerade attackerna är vanligare för att då är inte ägaren till den stora i kontroll. Som många (alla) skrivit så ser de små skällande hundar som ett problem, men ägaren är medvetna om situationen och förhindrar olyckor, ägaren till den stora hunden då. I de oprovocerade fallen har ju oftast ägaren till den stora hunden brustit i sin tillsyn. En liten skällande hund gör ägaren mer alert.

Jag har haft stor hund. Han blev helt oprovocerat påhoppad av en jrt. Skithunden sprang igenom 3 häckar för att hoppa på oss så vi såg den inte ens. Inga skador på oss då min hund hade sån päls så den lilla tuggade bara hår. Min var snäll och studsade mest runt. Men hade min inte varit snäll så hade den lilla ju dött. Så visst är små skällande hundar problem, och jag säger inte att de är det. Men de flesta fall man läser om verkar inte vara ett slagsmål där den lilla förlorar, utan regelrätta påhopp. Som jag sa tidigare tror jag det beror på att ägare till den stora hunden ser den lilla komma och då kan förhindra situationen. Vilket inte är rätt, båda hundägarna ska ju samarbeta för att få ett smidigt möte.

.

Jag måste säga att jag inte alls håller med om det första stycket. Jag är väldigt övertygad att de helt oprovocerade attackerna ändå är relativt få (och verken mer eller mindre hos stora eller små hundar) men jag har ALDRIG läst en artikel om ihjälbitna hundar där det står något specifikt om hur den mindre hunden bettet sig. Jag tror inte att det är för att dom lydig gått och haft full kontroll på sin ägare utan heltenkelt för att det saknar läsarvärde att berätta om hunden gjort flertalet utfall samt att det antagligen ofta är ägarna till de ihjälbitna hundarna som går till pressen och varför skulle de vilja belysa att deras egen hund också bettet sig illa?, då fallerar ju hela offerstämpeln.

Sedan SKA inte attacker hända oavsett hur mötande hund beter sig så det är inget försvar men jag vägrar somsagt tro att majoriteten av de ihjälbitna hundarna är sådana som varit lugna och lydiga bara för att det inte framkommer annat i tidningarna.

Men oavsett så är det faktum att allt för många attacker sker och många små hundar råkar illa ut. Ingen borde behöva gå runte med rädslan att inte kunna skydda sin hund mot ev. Attackerande hundar.

Frodo triggar på små håriga hundar som skuttar, han ser det som en ashäftig pälsleksak/middag. Vore det inte för att jag har 100% inkallning på honom hade han knipit en liten unghund som en besökare helt sonika släppte ut lös på min gårdsplan, mitt bland mina 5 yviga hundar. En del verkar inte tycka om sina djur?

Nu rastar jag sällan hundarna på platser där vi möter andra, men varje gång vi möter småhundar så är de antingen kopplade och gör horribla utfall, eller så är de lösa och gör utfallen framme hos oss. Detta trots att jag då går med 4-5 border collies.

Jag äger både små och stora hundar och ser därför båda sidor av problemet. När det gäller att skydda min lilla hund så använder jag dels min äldre Schäfer som barriär om en lös hund kommer farande och dels ser jag till att hon inte muppar mot andra hundar. Nu kan inte alla rusa iväg och köpa en en Schäfer av den anledningen, men han är guld värd då en lös hund kommer farande mot flocken. Hade jag ingen stor hund att använda mig av, då hade jag fått använda mig själv. Ska man använda sig själv bör man dock vara beredd på att ta bett samt veta hur man hänger upp en förbannad hund och håller den borta från kroppen.

Angående muppandet så kan min lilla hund kaxa rätt rejält om hon får och hon verkar ha hybris för storlek spelar ingen roll i hennes fall. Därför inget muppande som kan reta upp annan hund.

Sedan finns då den andra sidan av myntet, att vara storhundsägare i en värld av bjäbbiga pälstussar. Tussarna retar skiten ut tikarna (hanen är för cool) och jag kan inte klandra dem. Jag förstår inte att man vågar låta sin pälstuss göra regelrätta utfall mot två Schäfrar (och ett litet fluff då men hon ser ju harmlös ut). Jag oroar mig mer för att en sådan ska komma farandes och Schäfertiken säger ifrån. Småhundar tål ju ingenting knappt utan ett nafs från stor hund kan sluta illa.

Så vad kan man göra?
Uppfostra sin egen, håll koll på omgivningen och lära sig läsa hund och hundägare. Då kan man i varje fall se om den där stora hunden är en potentiell risk och välja lämplig åtgärd.

Och om man väl står där med en annan hund tuggandes på sin egen, stryp loss den med halsband eller koppel och släpp för fan inte greppet innan hunden är under kontroll.
Jag råkade ut för detta i höstas. En jämthund på älgjakt ville ta mitt skägg (som var kopplad)
Utan schäfertiken hade jag inte haft den lille kvar. Hon gick i mellan. Tyvärr fick hon lite stryk och blev halt men jag är oändligt tacksam för att hon inte "tar skit". Men som du säger....kommer ett vitt fluff lös och ända fram och gör ett sådant utfall mot henne eller någon hund i flocken blir det inte roligt för oss.

Frodo triggar på små håriga hundar som skuttar, han ser det som en ashäftig pälsleksak/middag. Vore det inte för att jag har 100% inkallning på honom hade han knipit en liten unghund som en besökare helt sonika släppte ut lös på min gårdsplan, mitt bland mina 5 yviga hundar. En del verkar inte tycka om sina djur?

Nu rastar jag sällan hundarna på platser där vi möter andra, men varje gång vi möter småhundar så är de antingen kopplade och gör horribla utfall, eller så är de lösa och gör utfallen framme hos oss. Detta trots att jag då går med 4-5 border collies.
Nej de tänker inte längre än "MIN hund är snäll", ja men den de möter kanske inte är snäll. Det tänker de inte på.

Jag råkade ut för detta i höstas. En jämthund på älgjakt ville ta mitt skägg (som var kopplad)
Utan schäfertiken hade jag inte haft den lille kvar. Hon gick i mellan. Tyvärr fick hon lite stryk och blev halt men jag är oändligt tacksam för att hon inte "tar skit". Men som du säger....kommer ett vitt fluff lös och ända fram och gör ett sådant utfall mot henne eller någon hund i flocken blir det inte roligt för oss.
Jag läste om en hundägare som hamnade i en sån situation. Hundägaren var ute med sina staffar. De passerade en tomt med en lös hund och hunden hoppar över staketet och attackerar de andra två hundarna bakifrån. Den lösa hunden var också en stor hund. Den lösa hunden förlorade självklart mot de två andra hundarna. Det tråkiga är att hundägaren med de två hundarna fick skit. Han borde ha bättre kontroll på sina hundar. Eh, de försvarade sig ju. Vad ska man förvänta sig, att de två bara skulle ta emot? Att de inte skulle samarbeta när de blev attackerade?

Det låter ju helt galet med exemplen där hundar brutit sig ut ur bilen för att attackera, det kan ju inte vara vanligt?

Annars tror jag faktiskt inte att "oprovocerade" attacker alltid är så oprovocerade. I princip varenda småhund jag möter på mina promenader (bor i ett ganska hundtätt stadsområde) hänger i kopplet, skäller och gör utfall. Enstaka ägare verkar se problemet och försöker hantera situationen men många verkar inte bry sig alls.
Har också varit med om att småhundar har promenerats av barn som tappat hunden som sprungit efter mina och betett sig illa och småhundar som av oklar anledning tillåts vara lösa alternativt väldigt frekvent "råkar" rymma och kommer lösa.
Gemene småhundsägare verkar helt enkelt ha jäkligt dålig koll på sina hundar.

Jag läste om en hundägare som hamnade i en sån situation. Hundägaren var ute med sina staffar. De passerade en tomt med en lös hund och hunden hoppar över staketet och attackerar de andra två hundarna bakifrån. Den lösa hunden var också en stor hund. Den lösa hunden förlorade självklart mot de två andra hundarna. Det tråkiga är att hundägaren med de två hundarna fick skit. Han borde ha bättre kontroll på sina hundar. Eh, de försvarade sig ju. Vad ska man förvänta sig, att de två bara skulle ta emot? Att de inte skulle samarbeta när de blev attackerade?
Precis.
Sambon har vid ett par tillfällen råkat ut för hundar som smitit/släppts fram mot vår och det är enbart tack vare tikens uppfostran och tålamod samt hans förmåga att läsa av situationen och hinna handla som inga skador blivit.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort. Hon har...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar