Angående senaste tidens attacker på småhundar

Det tycker jag också

Vad jag vänder mig emot i denna tråden som handlar om att stor hundar biter ihjäl småhundar
Att det då dras upp att småhundsägares ska ha pli på sina bjäbbmonstren så att dom inte provocera dom stora
Varför ens ta upp det?
Det är totalt irrelevant
Det är väl relevant i allra högsta grad?! Om en liten hund springer lös och fram till en kopplad stor hund så är det ju småhundsägaren som brustit i ansvar. Om en liten hund kryper in under ett staket till en tomt och snor ett ben från en stor hund och blir biten så är det småhundsägarens som brustit i ansvar. Om en liten hund går i flexikoppel och rusar fram till en kopplad stor hund är det småhundsägaren som brustit i ansvar.

Jag som haft både stora och små hundar tycker att det är en gigantisk skillnad i uppfostran när det kommer till storleksbiten. Små hundar tillåts leva fan, för om man bara väger några kilo är det inga problem för husse eller matte att bara släpa hunden vidare oavsett hur den beter sig. Små hundar kommer undan med vidriga beteenden mot både hundar och människor, just för att de är små. När man är på utställningsträning i en trång lokal där man får kasta sig undan varenda chihuahua och där folk skrattar åt en fyra månader gammal chi-valp som just attackerat "domaren", då inser man hur jävla illa ställt det är. De hundarna går dessutom till avel, för även i den riktiga ringen viftar man bort beteendet. Mentalitet har länge inte varit en prio inom sällskapsaveln. Det är snarare ett under att inte fler småhundar råkar illa ut.

Något annat som stör mig är utpekandet av raser när det sker en olycka. Jag tror banne mig att det är extremt sällan som SKK-uppfödda rottweilers och staffar av olika slag springer omkring på stan och biter folk och hundar. Det är blandraser, punkt slut. Media borde kalla det för var det är så att kritiken hamnar på rätt ställe.

Jag säger inte att du har fel i dina upplevelser. Men jag har även sett en ridgeback göra utfall mot allt och alla och knappt våga springa i ringen som vann som bästa tik..

På de jag har varit på har faktiskt de flesta små hundar skött sig.

Men ja, jag håller med om att det slarvas mer i småhundars avel. Just eftersom att det inte är lika farligt. Hundarna är ju dock lika lidande av sina rädslor :(

Och JA. Jag hade också önskat att blandraser kallas just blandraser. Så man ser var det verkliga problemet finns.

Det är väl relevant i allra högsta grad?! Om en liten hund springer lös och fram till en kopplad stor hund så är det ju småhundsägaren som brustit i ansvar. Om en liten hund kryper in under ett staket till en tomt och snor ett ben från en stor hund och blir biten så är det småhundsägarens som brustit i ansvar. Om en liten hund går i flexikoppel och rusar fram till en kopplad stor hund är det småhundsägaren som brustit i ansvar.
Det tycker jag också

Om en rottis springer fram till min york och hon biter, då är det jag som får ta ansvaret för veträkning

Fast ursprungsinlägget handlar om lösa stora hundar som flugit på och dödat små hundar som är vid ägaren.

Den hund som är lös och rusar upp till en annan hund är ju den som bär ansvaret. Man kan ju inte skylla sin lösa hund som slitit sig på att en annan hund provocerade den genom att stirra, skälla eller morra.
Att en större hund försvarar sig mot en mindre hund som kommer fram och attackerar den tas ju överhuvudtaget inte upp i ursprungsinlägget som ett problem. Men därför känns det lite respektlöst att direkt när det handlar om små hundar (som dessutom blivit dödade av andra lösa hundar) så diskuteras det hur provocerande de är. Det har liksom ingen betydelse. Kan man inte hålla sin kopplade hund för att en annan hund skäller, oavsett storlek får man inte gå ut med den.

Jag tycker det där beror på faktiskt. För din hund hade ju aldrig behövt bita om rottisen inte springer fram.
Det spelar ingen roll i lagens ögon, den hund som orsakar en skada är skyldig, sen kan det bli jämkat ansvar om den andra hundägaren varit oaktsam.

Fast ursprungsinlägget handlar om lösa stora hundar som flugit på och dödat små hundar som är vid ägaren.

Den hund som är lös och rusar upp till en annan hund är ju den som bär ansvaret. Man kan ju inte skylla sin lösa hund som slitit sig på att en annan hund provocerade den genom att stirra, skälla eller morra.
Att en större hund försvarar sig mot en mindre hund som kommer fram och attackerar den tas ju överhuvudtaget inte upp i ursprungsinlägget som ett problem. Men därför känns det lite respektlöst att direkt när det handlar om små hundar (som dessutom blivit dödade av andra lösa hundar) så diskuteras det hur provocerande de är. Det har liksom ingen betydelse. Kan man inte hålla sin kopplade hund för att en annan hund skäller, oavsett storlek får man inte gå ut med den.

Men ingen har ju försvarat det som står i första inlägget! Alla tycker det är förjävligt att det skett, som den kopplade hunden där ägaren inte ens håller i kopplet! Det är hemskt att en hund kan bryta sig ut ur en bil och döda en annan hund men det ser jag mer som en olycka än slarv och ansvarslöst hundägande, men en förklaring till en olycka är fortfarande en förklaring och inget försvar.

Det spelar ingen roll i lagens ögon, den hund som orsakar en skada är skyldig, sen kan det bli jämkat ansvar om den andra hundägaren varit oaktsam.

Men ingen har ju försvarat det som står i första inlägget! Alla tycker det är förjävligt att det skett, som den kopplade hunden där ägaren inte ens håller i kopplet! Det är hemskt att en hund kan bryta sig ut ur en bil och döda en annan hund men det ser jag mer som en olycka än slarv och ansvarslöst hundägande, men en förklaring till en olycka är fortfarande en förklaring och inget försvar.

Fast att ha sin hund lös som springer fram till en annan hund är ju oaktsamt..

Ja det håller jag med om att hunden som bröt sig ut var en olycka. Om det var ordentligt stängt osv.

Jo jag tycker nog att det försvaras, för det skylls på att små hundar skäller. Det har ingen betydelse i mina ögon om en liten eller stor hund skäller. Man kan ändå inte skylla på den andra hundägaren om man själv tappar eller har lös sin hund som flyger på den andra hunden.

Fast att ha sin hund lös som springer fram till en annan hund är ju oaktsamt..

Ja det håller jag med om att hunden som bröt sig ut var en olycka. Om det var ordentligt stängt osv.

Jo jag tycker nog att det försvaras, för det skylls på att små hundar skäller. Det har ingen betydelse i mina ögon om en liten eller stor hund skäller. Man kan ändå inte skylla på den andra hundägaren om man själv tappar eller har lös sin hund som flyger på den andra hunden.
Då läser vi text helt olika, jag ser inte någon som försvarar att ouppfostrade hundar skadar eller dödar andra hundar. Ett av inläggen tar upp en lös JR som pringer fram till en kopplad hund och blir biten, där skylls det i en tidningsartikell på den stora hunden när det var småhundsägaren som inte hade sin hund under uppsikt.
Jo det kan jag tycka också
Hundar ska inte bitas, även om dom blir procersde eller rädda
Om du vill ha en hund som inte reagerar i rädsla eller på provokation tycker jag du ska köpa en leksakshund. Hundar är djur, djur har instinkter och känslor och precis som människor kan de bli rädda och försvara sig vid hot.

Det spelar ingen roll hur stor en hund är, ägaren har det absoluta ansvaret och om hundägaren har sin hund under kontroll, oavsett storlek, så behöver det inte hända så mycket tragedier. Olyckor kommer alltid att hända, men det är ägaren till den lösa hunden som till syvende og sist är ansvarig när det smäller.

Även om en lite hund springer fram lös till en stor hund, så finna inga ursäkter i världen som ursäktar att hunden biter

Vill man inte ha sin hund biten, får man följa lagen och hålla den kopplad. Ja, oavsett vilken storlek på hund man har. Hade jag haft en liten hund, hade jag varit otroligt noga med att ha den i koppel eller uppfostrad, för den är känsligare för en tillsägelse från annan, större hund. Även ett nafs kan döda.

Att små hundar kommer undan med dåligt uppförande är dagens sanning, och spelar självklart in för de risker man som ägare utsätter sin dåligt uppfostrade hund för. Håller man hunden uppfostrad och kopplad skulle jag vilja säga att risken är minimal att något händer.

Hundar ska inte bitas, även om dom blir procersde eller rädda

Newsflash. Hundar bits. Särskilt när de blir provocerade eller rädda. Som att be katter sluta jaga möss...

Då läser vi text helt olika, jag ser inte någon som försvarar att ouppfostrade hundar skadar eller dödar andra hundar. Ett av inläggen tar upp en lös JR som pringer fram till en kopplad hund och blir biten, där skylls det i en tidningsartikell på den stora hunden när det var småhundsägaren som inte hade sin hund under uppsikt.
Om du vill ha en hund som inte reagerar i rädsla eller på provokation tycker jag du ska köpa en leksakshund. Hundar är djur, djur har instinkter och känslor och precis som människor kan de bli rädda och försvara sig vid hot.

Det spelar ingen roll hur stor en hund är, ägaren har det absoluta ansvaret och om hundägaren har sin hund under kontroll, oavsett storlek, så behöver det inte hända så mycket tragedier. Olyckor kommer alltid att hända, men det är ägaren till den lösa hunden som till syvende og sist är ansvarig när det smäller.

Där håller jag absolut med om att det är JR ägare som är ansvarig. Det hade helt enkelt aldrig hänt om den inte varit lös.

Tyckte jag såg något inlägg i början där man skulle tänka på hur små hundar är provocerande och gör utfall i koppel och därför är det inte konstigt att de blir påflugna, eller vad det var.

För det första är det ju inte bara små hundar som gör utfall. Jag tror, med tanke på att jag möter fler stora hundar som beter sig illa att det är ganska jämnt fördelat över landet. MEN man kan fortf inte skylla på någon annan som har en kopplad skällande hund för att ens egna hund sliter sig och hoppar på den. Oavsett storlek. Däremot tycker jag alltid det pratas om små provocerande hundar, när lägren är ganska lika där på vilka man möter ute. Vissa möter fler stora hundar som beter sig illa, vissa fler små.

Jag har ju ofta min lilla hane lös vid möte nu då han känner sig tryggare. Om JAG märker att jag inte skulle ha sådan lydnad att han ignorerar andra skällande hundar så är det ju JAG som har ansvar över att sätta koppel på min hund och vad min hund gör. Inte den ägaren som har sin hund kopplad.

Att små hundar kommer undan med dåligt uppförande är dagens sanning, och spelar självklart in för de risker man som ägare utsätter sin dåligt uppfostrade hund för. Håller man hunden uppfostrad och kopplad skulle jag vilja säga att risken är minimal att något händer.

Jag anser nog inte det. Det är ganska starkt diskuterat om små hundar som beter sig illa. När verkligheten är att det är lika många stora hundar som beter sig illa.

Risken är minimal att något händer? Min har blivit påflugen flertalet gånger. Av stora hundar. Bakifrån eller från sidan alla gånger så han har knappt hunnit se hunden innan. Av den anledningen blev han rädd och en sk "bjäbbig småhund". Det är ofta lite mer bakom än det man som utomstående ser.

Där håller jag absolut med om att det är JR ägare som är ansvarig. Det hade helt enkelt aldrig hänt om den inte varit lös.

Tyckte jag såg något inlägg i början där man skulle tänka på hur små hundar är provocerande och gör utfall i koppel och därför är det inte konstigt att de blir påflugna, eller vad det var.

För det första är det ju inte bara små hundar som gör utfall. Jag tror, med tanke på att jag möter fler stora hundar som beter sig illa att det är ganska jämnt fördelat över landet. MEN man kan fortf inte skylla på någon annan som har en kopplad skällande hund för att ens egna hund sliter sig och hoppar på den. Oavsett storlek. Däremot tycker jag alltid det pratas om små provocerande hundar, när lägren är ganska lika där på vilka man möter ute. Vissa möter fler stora hundar som beter sig illa, vissa fler små.

Jag har ju ofta min lilla hane lös vid möte nu då han känner sig tryggare. Om JAG märker att jag inte skulle ha sådan lydnad att han ignorerar andra skällande hundar så är det ju JAG som har ansvar över att sätta koppel på min hund och vad min hund gör. Inte den ägaren som har sin hund kopplad.
Självklart är det inget försvar att en stor hund sliter sig och skadar/dödar en liten hund som skäller, men tyvärr så är det enligt min erfarenhet mer krav som ställs på stora hundar än små att de ska kunna uppföra sig. Jag vet inte hur många småhundar som skällt ut mig och som inte ens blir tillsagda, skulle min hund uppföra sig så skulle jag säga ifrån direkt.

Jag har också blivit attackerad, men inte för att jag har liten hund. Jag har stor hund, och tar själv smällen. Just här är risken stor i trakterna, men generellt tycker jag faktiskt inte det händer så mycket som det finns protential att göra.

Går jag en vända på stan ser jag flera olyckor som väntar på att hända, senast en rottweiler som var uppbunden där en terrier sprang fram och började skälla (med visst avstånd). Lillhundens ägare tyckte det var omåttligt roligt att se och uppmuntrade hunden. Själv väntade jag bara på att kopplet skulle gå av... Att det sedan i mina ögon är förkastligt att binda sin hund utanför butiken, är en annan femma...

Senast ändrad:
Självklart är det inget försvar att en stor hund sliter sig och skadar/dödar en liten hund som skäller, men tyvärr så är det enligt min erfarenhet mer krav som ställs på stora hundar än små att de ska kunna uppföra sig. Jag vet inte hur många småhundar som skällt ut mig och som inte ens blir tillsagda, skulle min hund uppföra sig så skulle jag säga ifrån direkt.

Kanske för att det inte hjälper? På min blev det mycket mycket MYCKET värre att försöka säga till.

Och jag håller inte med. Jag möter fler stora hundar som beter sig illa och flyger på andra än små.

Alltså shit happens. Man kan råka tappa sin hund, den kan rymma osv. Men man kan ju inte någonstans skylla på vad sin egna hund gör på en hund som är kopplad. För att även om den skäller och är provocerande så har ju ägaren tagit ansvar att ha den i lina. Och då menar jag såklart inte i koppel så hunden kommer fram 1 dm och provocerar precis framför den andra hundens ansikte. Har man en hund som gör utfall får man ju ha den intill sig och ta ut avstånd så gott det går.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort. Hon har...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 526
Senast: Sol
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar