Sv: ang Hingsthantering
Eller så är man intresserad av varför. För jag är inte så fullärd som du och jag undrar ff varför just för att kunna lära mig mer. Jag har pli på mitt, tror mig ha iaf. Men varför har inte andra pli på sitt, och hur kan man gjort annorlunda, vad kan man ändra. Att utgå från att hingstar är monster ingår inte i min hästhantering. Lika lite som att spöa upp hästen för att den "inte ville" hoppa. Mycket bättre utgångspunkt. Det är det som skiljer våra inlägg och kanske hästhantering.
Nu drar du det liiite långt va? I min värld är hingstar inga monster det har jag aldrig påstått, var får du det ifrån?
Jag är realistisk däremot....
Hur får du till kopplingen att spöa hästar
Nu får du väl ge dej.
Det inbgår inte i min hästhantering varken att ha ouppfostrade hästar öht eller att spöa dem. Fult sätt av dej att argumentera men man kanske tar till vad som helst i din värld
Att syssla med unga travarhingstar är en sak, vuxna hingstar i avel är en annan, särskilt under betäckningssäsongen. Jag antar att det inte är hingstar i avel du sysslar med....
Varför kan man fundera på men kanske inte just när det händer, va? Självklart brister i hantering men vad hjälper det i det akuta när världen är full av folk som brister i hanteringen??
Inte minst tror ju alltfler att det är piece of cake att hingst genom dina inlägg så... ja, varför.....
Det finns mängder av positiva exempel med hingstar att dra fram, jag har en bra relation till alla jag har hanterat/hanterar, men de där bra exemplen står så många andra för. Jag vill bara att folk får lite realism i det hela också, om de frågar. Från det till att påstå att jag eller andra som har lite mer sansad syn på det hela ser hingstar som monster, det får stå för dej.
Eller menar du att ett sto eller valack som kommer lös på en tävlingsplats/inackorderingsstall mm skulle kunna ge sig på och jaga andra hästar med eller utan ryttare på samma sätt som en hingst i värsta fall skulle kunna göra
Märkliga ston o valacker du har i så fall.
Men kanske är diskussionen onödig, de flesta inser nog att det finns goda skäl för att vettiga hästmänniskor anser att det är dumt att hålla hingstar som är totalt värdelösa i aveln, som hingstar. Bara för att. Inte minst hästen får ett bättre liv som valack.