ang Hingsthantering

Sv: ang Hingsthantering

BTW
Hund-Cesar tycker att även hundar som inte ingår i aveln ska kastreras- hela livet går ut på att flirta o slåss;)

Eakt! OCh fler och fler gör ju det, jag hade kastrerat vår hund om han varit yngre, nästa hanhund blir kastrerad, slipper ligga och gnälla och lida pga löptikarna i omgivningen - samma som för hingstar under betäckningssäsongerna med alla brunstiga ston.

:rofl:
Du är precis som hon i reklamen som sitter och slår sig för öronen och skriker Bingo!

Du läste aldrig vad jag skrev.

Ja det är lustigt att det bara är på buke folk aldrig har träffat på hingstar som ägaren inte klarar i vissa situationer:angel: och som utsätter andra för fara. I bukevärlden är alla hingstar som gamla trotjänarvalacker i alla lägen.

Vad pratar man om? 2-3-åriga hingstar på travet som knappt fattat att dom är hingstar:confused: Och man vill pga något komplex passa på att få fram hur okunniga andra är (hävdelsebehov

Eller är det för att man sitter här bakom tangenterna och vill visa världen hur "duktig" man är, det är huvudsyftet med inläggen....:angel:

Axel: jag har också sett när en hingst fick spel när ett sto passerade, slet av linor mm och for efter, ryttarinnan fick rida rakt in i stallet och kasta sej av i en box och stänga in sej o hästen:crazy:

Vems felet var kan ju kvitta i det läget, det viktiga är ATT det händer. Om det varit ett barn på en ponny istället,:eek: nu var det en vuxen som hade sinnesnärvaro nog att reagera.

Hingsten fångades in utanför boxen, och lät sej snällt ledas därifrån, den var oerhört väluppfostrad och ägdes av vana människor, men när den väl kom lös lyssnade den inte på någon, då gällde stoet....

Men självklart händer aldrig sånt hos bukes hingstägare:rofl::rofl::rofl:

Och när det händer i andra än bukeägarnas stall beror det ju bara på att hingsten är ouppfostrad så det räknas inte:angel: Och finns inte, annat än för dem som drabbas kanske då.:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Och varför klarar de inte av dem?

För att de inte är så skickliga som du kanske:angel: Eller vad vill du säga? ute på en tävlingsbana är VARFÖR kanske inte första frågan i det läget, utan ATT andra kan drabbas......

:confused: Ryttarinnan red rakt in i stallet, in i en box. Som stängdes. Sedan helt plötsligt så fångades den in utanför boxen för den hade varit lös?

Tja, med de faktafelen kan man undra vem som har fantasierna.

För att de inte är så skickliga som du kanske:angel: Eller vad vill du säga? ute på en tävlingsbana är VARFÖR kanske inte första frågan i det läget, utan ATT andra kan drabbas......

Eller så är man intresserad av varför. För jag är inte så fullärd som du och jag undrar ff varför just för att kunna lära mig mer. Jag har pli på mitt, tror mig ha iaf. Men varför har inte andra pli på sitt, och hur kan man gjort annorlunda, vad kan man ändra. Att utgå från att hingstar är monster ingår inte i min hästhantering. Lika lite som att spöa upp hästen för att den "inte ville" hoppa. Mycket bättre utgångspunkt. Det är det som skiljer våra inlägg och kanske hästhantering.

Eller så är man intresserad av varför. För jag är inte så fullärd som du och jag undrar ff varför just för att kunna lära mig mer. Jag har pli på mitt, tror mig ha iaf. Men varför har inte andra pli på sitt, och hur kan man gjort annorlunda, vad kan man ändra. Att utgå från att hingstar är monster ingår inte i min hästhantering. Lika lite som att spöa upp hästen för att den "inte ville" hoppa. Mycket bättre utgångspunkt. Det är det som skiljer våra inlägg och kanske hästhantering.

Nu drar du det liiite långt va? I min värld är hingstar inga monster det har jag aldrig påstått, var får du det ifrån?:confused:
Jag är realistisk däremot....

Hur får du till kopplingen att spöa hästar:eek: Nu får du väl ge dej.:(

Det inbgår inte i min hästhantering varken att ha ouppfostrade hästar öht eller att spöa dem. Fult sätt av dej att argumentera men man kanske tar till vad som helst i din värld:confused:

Att syssla med unga travarhingstar är en sak, vuxna hingstar i avel är en annan, särskilt under betäckningssäsongen. Jag antar att det inte är hingstar i avel du sysslar med....

Varför kan man fundera på men kanske inte just när det händer, va? Självklart brister i hantering men vad hjälper det i det akuta när världen är full av folk som brister i hanteringen??
Inte minst tror ju alltfler att det är piece of cake att hingst genom dina inlägg så... ja, varför.....

Det finns mängder av positiva exempel med hingstar att dra fram, jag har en bra relation till alla jag har hanterat/hanterar, men de där bra exemplen står så många andra för. Jag vill bara att folk får lite realism i det hela också, om de frågar. Från det till att påstå att jag eller andra som har lite mer sansad syn på det hela ser hingstar som monster, det får stå för dej.

Eller menar du att ett sto eller valack som kommer lös på en tävlingsplats/inackorderingsstall mm skulle kunna ge sig på och jaga andra hästar med eller utan ryttare på samma sätt som en hingst i värsta fall skulle kunna göra:eek: Märkliga ston o valacker du har i så fall.

Men kanske är diskussionen onödig, de flesta inser nog att det finns goda skäl för att vettiga hästmänniskor anser att det är dumt att hålla hingstar som är totalt värdelösa i aveln, som hingstar. Bara för att. Inte minst hästen får ett bättre liv som valack.

:confused: Ryttarinnan red rakt in i stallet, in i en box. Som stängdes. Sedan helt plötsligt så fångades den in utanför boxen för den hade varit lös?

Tja, med de faktafelen kan man undra vem som har fantasierna.

Hingsten slet sig ur spolbox där den stod uppbunden slet av krokarna i linorna och jagade stoet runt gårdsplanen. Ja, ryttarinnan valde att göra så, som enda utväg. Ja hon fick igen dörren medan andra försökte stoppa hingsten i stalldörren, den trängde sig förbi men dörren var redan stängd när han kom fram. Tro vad du vill. Du har upppenbarligen mycket att lära, vännen:smirk:

Till mizz: Kom på en sak: är det travare du har? Kallblod? Oavsett så förstår jag att NEJ, den manövern som den ryttarinnan gjorde på sin häst har man svårt att förstå då:rofl: Men hon gjorde det, (på ett litet fulllblod) Inte mitt stall eller hästar så frågan VARFÖR får du fråga andra, troligen dålig kvalité på uppbindningen bla, ja. Jag råkade bara vara där.

För att få dej att förstå vad min poäng är i diskussionen kanske vi ska ta det från en annan ände:idea:

Du har ett barn som tävlar ponny Det är ett litet sto som just denna tävling råkar vara brunstigt... Det är som du vet mycket hästar och barn och vuxna på en sån tävlingsplats.
Nu kommer en häst lös, pga att de vuxna varit klantiga eller hästen ouppfostrad eller whatever, men ungen åker av och lös är den i alla fall.

Vad föredrar du att det är som kommer lös, hingst valack eller sto?

Ditt barn och denna häst är f ö på en framridningsbana där det är ungefär så trångt som det kan vara på en sån......

OM det är en hingst, ställer du dej och analyserar varför eller vad gör du? Säger du till dej själv att hingstar är precis som andra hästar så det är bara att lugnt vänta på att den fångas in? (Och nu har den spanat in ditt ponnysto:idea: :angel:)
Gärna seriösa konkreta svar tack!

Mizz förstod nog inte att det var 2 hästar- att den ena jagade den andra.
Jag känner oxå till en ryttare på en val. som fick en broddad:eek: hingst över sig

*KL*

För tre år sen var det en hingst som kom lös på en utställningsplats. Han var ledd in i transporten och transporten var ordentligt stängd. Då tar ägaren av tränset för att byta till grimma. Då får hingsten ett tokspel och kastar sig bakåt, iom detta så forcerar han baklämmen och tar sig ut! Han sprang iväg i full galopp mot en starkt trafikerad väg, då helt plötsligt fick han vittring på Loppan. Så han springer rakt mot henne och börjar hoppa upp på hennes rygg. Min dotter som då var 11 år höll Loppan som protesterade genom sparkar mot hingsten. Det var otroligt svårt att få tag i hingsten för han hade ingen grimma. Men till slut gick det! Då kom det en gammal hästkarl och gormade om att hingstar fick inte springa lösa på området....hm!!! Det var rena turen att ingen blev skadad.

Hingsten är en ursnygg welsh cob sektion c(bis flera gånger) som varit inlånad till Sverige för avel några år så det var nästan synd att inte Loppan lät sig betäckas:angel:

//millus

Mizz förstod nog inte att det var 2 hästar- att den ena jagade den andra.
Jag känner oxå till en ryttare på en val. som fick en broddad:eek: hingst över sig

Håller helt med dig. Förstår bara hälften av vad flashlight skriver. Det säkert därför hän ifrågasätts också en del och blir tvungen att rätta och lägga till en hel del efteråt. Kolla bara in denna tråden.
Detta är en av anledningarna att jag undviker svara på inlägg av hänom, man kommer liksom ingen vart. Det läses inte och det skrivs uppåt väggarna.

Hur får du till kopplingen att spöa hästar:eek: Nu får du väl ge dej.:(

Jag likställde de två exemplen. Som är likartade enligt mig.
Och hur får du kopplingen till hästhantering kontra lös häst?

Du har ett barn som tävlar ponny Det är ett litet sto som just denna tävling råkar vara brunstigt... Det är som du vet mycket hästar och barn och vuxna på en sån tävlingsplats.
Nu kommer en häst lös, pga att de vuxna varit klantiga eller hästen ouppfostrad eller whatever, men ungen åker av och lös är den i alla fall.

Förklara gärna men begripligt.

:rofl:

Du förstår nog mycket väl. läs en gång till så fattar du nog vad frågan var. Verkar bli lite svårt för dej att svara konkret.

här har du hela citatet:

Vad föredrar du att det är som kommer lös, hingst valack eller sto?

Ditt barn och denna häst är f ö på en framridningsbana där det är ungefär så trångt som det kan vara på en sån......

är det så svårt att fatta:confused: Din unge sitter på ett brunstigt sto och en ANNAN häst kommer lös pga DEN ungen åker av. Vad föredrar du, att den ANDRA ponnyn är en hingst sto eller valack.

DIN EGEN UNGE sitter alltså på stoet på samma framridning. Fattar du nu då??

Frågan i tråden handlade om hingst i vanligt inackorderingsstall. Inte om dina hingstar öht. Alltså är ovanstående fråga berättigad. Byt ut framridning mot volten i inackorderingsstallet och där sitter din unge på ett sto osv.

Så lite fantasi kan du väl inte ha att du inte ens kan svara på det....

Håller helt med dig. Förstår bara hälften av vad flashlight skriver. Det säkert därför hän ifrågasätts också en del och blir tvungen att rätta och lägga till en hel del efteråt. Kolla bara in denna tråden.
Detta är en av anledningarna att jag undviker svara på inlägg av hänom, man kommer liksom ingen vart. Det läses inte och det skrivs uppåt väggarna.

Ja du när argumenten tryter.....kommer sanningen fram......du har kanske mer attityd än erfarenheter vad vet jag.

Bingo, BINGO, BINGO

Som sagt. JAG diskuterade inte lösa hästar, du drog fram och jag ifrågasatte sammanhanget i din text inte innehållet. Läs. Det är ju du som byter samtalsämne så fort du inte förstår vad man skriver. Det är inte jag som måste hävda min egen förträfflighet genom att skriva var, när och hur många. Jag skriver utifrån min erfarenhet inte vad jag sett och hört vad andra råkat ut för.
Jag diskuterade hingst som häst och dess hantering.

En väluppfostrad och lugn individ, oberoende av kön. Måste det vara kön, så svarar jag kastrerat sto.

Btw, frågan i tråden behöver inte vara detsamma som tråden avslutas med. Detta är ett diskussionsforum, ett levande sådant. Alltså finner det sina egna vägar. Som ditt eget avbräck, från hur man ska hantera hingst i inackoderingsstall till lösa hingstar.

Efter att ha bla läst runt lite inser jag att du saknar erfarenhet nog att förstå helt och hållet, som jag trodde handlar det om en och annan ung travhingst hemma på gården, inte avelshingstar eller äldre hingstar. (vilket du aldrig svarade på om det gjorde fö, men har fått svar ändå, tack)

Det är väl det som är risken med buke, folk uttalar sej tvärsäkert oavsett om de har grund för det eller inte....

Bra att du har välupfostrade hingstar, det har väldigt många andra människor också.
Det finns dock exemplar "därute" som inte är lika lätthanterade och orsakerna kan vara väldigt många, faktiskt. MEd tiden och med erfarenhet kommer du att förstå mer av det. Kanske.

Lycka till med dina hästar. Jag ser ingen anledning att fortsätta diskussionen med dej utifrån ovanstående.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka