Jag har fått hjälp av en unghästutbildare att lägga upp ett schema/utbildningsplan för honom hur och vad han ska tränas på. Ser i olika fb grupper bla att många med hästar i samma ålder börjar lite smått att lägga på schabrak, sadel osv. Nu gör jag ju inte det varje dag utan handlar om träning 1 eller Max 2 dagar i veckan. Oftast består träningen av att bara gå mellan koner, gå slalom. Lära sig att respektera ledaren osv.
Oavsett ålder på hästen så måste man se till individet ang. vad som är lagom träning, inte följa någon plan blint. Vad din häst behöver just nu är en lekkompis, punkt. När du fått dit en till vallack eller unghingst som vill leka med honom, och de blivit trygga på varandra, så kan du börja ta in de två tillsammans i stallet medan mamman är kvar ute, och så småningom ta åringen och kompisen på promenader tillsammans.
Utöver det skulle jag inte stressa med att dela på honom och mamman, han låter såpass otrygg i nuläget att det kan bli traumatisk för honom med en abrupt avskiljning. Troligen är det det som hänt i våras - först försvann de 2 andra i flocken och sedan åkte mamma iväg, så nu är han livrädd att tappa henne ur synhåll. Dvs du har ett problem som måste lösas innan ni tänker på någon vidare "träning". Sedan håller jag med om att det vore bra för honom att lära sig respektera den som leder honom, men det låter som ni behöver ett annat tilvägagångssätt iom det du gjort hittils tydligen inte funkat särskilt bra.