ang Hingsthantering

Sv: ang Hingsthantering

Javisst, men flashlight menade ju att ju äldre hingst desto värre, eller har jag missförstått?

Om en hingst INTE fått denna hantering tidigt och hunnit skaffa mera olater är det svårare att komma tillrätta med.

En äldre hingst i avel kan också vara betydligt tuffare vad gäller tex andra hingstar än unga hingstar som ännu inte hunnit fatta vad de är på samma sätt.

Tex när ett av stona som brunstar passar på att kissa en skvätt när hon passerar hingstarnas boxar blir en yngre hingst upptänd men den äldre avelshingsten, han vill UT och lägger betydligt mera energi än den yngre.

Så det beror på. Men att bara ha träffat 2-3åriga travhingstar i träning är inte som att ha umgåtts med hingstar i alla åldrar och med olika sätt att vara och som kanske är i avel.

Men "värre" har jag inte sagt. Att jag skulle se hingstar som så hemska det får stå för dem som tolkat mej så....

Senast ändrad av en moderator:

Då har jag inte missförstått;)
Och därför är travarhingstar ofta mer väluppfostrade än ridhästhingstar... Det var precis det jag menade i mitt första inlägg. Och som sagt, jag har aldrig (i ett travstall) sett någon större skillnad mellan åldrar, de yngsta undantaget förstås. Många travhingstar tävlar och betäcker samtidigt och uppför sig lika väl för det.

Mvh wildrose

Men då har du väl inga problem? En väluppfostrad äldre hingst som klarar av att gå förbi stohagen är väl vad alla strävar efter? Jag förstår inte riktigt vart du vill komma...

ja att man kan ha så många hingstar inom trav och galopp beror säkert till en del på den tidiga hanteringen vilket inte alla ridhästar får på samma sätt. Det blir ju "allvar" tidigare för travare och galopphästar.

MEn även där kastrerar man de individer som är alltför svåra som hingstar, det finns många exempel på. Så det är de som är välfungerande som fortsätter vara hingstar.Både inom trav och galopp. Och ja, jag känner en del folk inom travvärlden som bekräftat detta, jag frågade...Är hingsten svår som hingst och inte har kanonvärde i avel och det har de flesta inte, så ryker kulorna......

Men då har du väl inga problem? En väluppfostrad äldre hingst som klarar av att gå förbi stohagen är väl vad alla strävar efter? Jag förstår inte riktigt vart du vill komma...

Om du menade mig, så vill jag komma dit att även en sådan kan få en hormonchock och bli som förbytt.. Det fick jag uppleva i helgen som gick.. som jag skrev tidigare i tråden... En hingst är alltid en hingst och det finns tillfällen som kan bli för mycket för den mest väluppfostrade snälla hingst..

Självklart finns det även bland travarna de som inte fungerar som hingstar men det är nog vanligare att de kastreras för att de är tröga och inte springer som hingstar än att de är FÖR svåra att hantera..
Har man en riktigt bra hingst som är "grisig" så väljer man att bara låta en person hantera den och det ska mycket till innan man kastrerar av den anledningen. Lite för mycket ibland kan man tycka:crazy:

Ja givetvis är en hingst alltid en hingst... det har jag väl aldrig ifrågasatt? Men även den snällaste valack kan få frispel. Hästar är väl alltid hästar oavsett kön eller ras och man ska aldrig vara oskärpt i deras närhet, särskilt inte med hingstar. Förstår fortfarande inte vart du vill komma...

Senast ändrad:

Ja givetvis är en hingst alltid en hingst... det har jag väl aldrig ifrågasatt? Men även den snällaste valack kan få frispel. Hästar är väl alltid hästar oavsett kön eller ras och man ska aldrig vara oskärpt i deras närhet, särskilt inte med hingstar. Förstår fortfarande inte vart du vill komma...

Jag vill komma dit att hur än väluppfostrad och snäll en hingst är så finns det tillfällen då han kan få en sk hormonchock och bli som förbytt, blockerad så det inte spelar någon roll vem som håller i grimskaftet eller vad man gör.. Och den hormonchocken får inte en valle.. så vida han inte är en klapphingst..

raderat********

*kl*

Ang trav och galopphingstar...

Det finns studier på humansidan om att manliga idrottare som tränar hårt inte har samma..hmm... "könsdrift" som icke idrottande män, dvs testosteronet gick till att underhålla kroppen istället sas... Kan det inte vara ngt liknande med aktiva trav och galopphingstar?

Bara en fundering

ja att man kan ha så många hingstar inom trav och galopp beror säkert till en del på den tidiga hanteringen vilket inte alla ridhästar får på samma sätt. Det blir ju "allvar" tidigare för travare och galopphästar.

MEn även där kastrerar man de individer som är alltför svåra som hingstar, det finns många exempel på. Så det är de som är välfungerande som fortsätter vara hingstar.Både inom trav och galopp. Och ja, jag känner en del folk inom travvärlden som bekräftat detta, jag frågade...Är hingsten svår som hingst och inte har kanonvärde i avel och det har de flesta inte, så ryker kulorna......

Ja en del har så stor drift att det är bara det som existerar i deras värld- att de inte funkar på ett sunt sätt.
klarar inte av att skilja på arbete o fritid.

*kl*

Ang trav och galopphingstar...

Det finns studier på humansidan om att manliga idrottare som tränar hårt inte har samma..hmm... "könsdrift" som icke idrottande män, dvs testosteronet gick till att underhålla kroppen istället sas... Kan det inte vara ngt liknande med aktiva trav och galopphingstar?

Bara en fundering
Tror även att det är skillnad på kapplöpningsporter där de tar ut sig till max. än till sporter där orken ska vara mer jämn o kontrollerad- att de kan vara fokuserade utan att vara utmattade.

KL svar till gjosa, flashlight och santoxen

Det första inlägget jag skrev var som svar på om vissa raser var mindre hingstiga än andra. Där skrev jag att det tror jag inte, utan att det handlar mer om hantering och miljö. Att travhingstar är "snällare" än andra hingstar har jag aldrig skrivit utan möjligen mera väluppfostrade. Det är såklart en generalisering och undantag finns alltid. Sen kom jag med några konkreta tips ang hingstar i inackorderingsstall.

När flashlight skrev att äldre hingstar och hingstar i aveln kan vara tuffare så svarade jag att det har jag aldrig märkt av i travstallen jag jobbat i och med "värre" menade jag helt enkelt mer hingstiga och mindre respektfulla gentemot den som hanterar dem. Om man läser igenom inläggen så är vi i grunden överens om att bra hantering är en förutsättning för att få en trevlig individ. Vi är också överens om att travarna kanske har ett visst försprång där i o m att de blir hanterade och inkörda så tidigt (och för att det inte ska missförstås så har givetvis en hingst av vilken annan ras som helst samma grundförutsättningar)

Vad gjosa vill säga mig vet jag fortfarande inte riktigt eftersom jag är mycket medveten om att hingstar har hormoner och kan få frispel. Jag har inte påstått nåt annat.
Med skyddad verkstad menade jag att det förmodligen är större risk att hingsten flippar om den aldrig utsatts för vissa miljöer t ex en tävlingsplats, att gå förbi en hage med ston etc än om det är en normal del av vardagen. Det är en självklarhet att en hingst som utsätts för dessa stressmoment ska hanteras av en van person som kan läsa av hästen. Måste hingsten hanteras av mindre vana människor är det väl lämpligt att försöka undvika det och t ex gå kortaste vägen till hagen...

Santoxen: jag tror inte att hårt tränande trav el galopphästar har mindre könsdrift. Möjligen kan det spela in att de verkligen får arbeta sig trötta med jämna mellanrum.

Så, inga missförstånd? fred på Buke?:D;)

Jag tror inte det har med hästraserna att göra, utan med hästägarna (nu kommer jag bli mördad :D )
Inom westernridning arbetar man ofta hästen mycket från marken innan man ens sitter upp, med ledarskapsövningar, nh m.m. Man sätter stort vikt på att hästen respekterar en, aldrig går på en, går för nära en osv. Oavsett om det är ett sto, hingst eller valack. En nh-tränad häst knockar aldrig till en med huvudet utan förvarning (som någons hingstar tydligen gör i tid och otid), då skulle den ju till att börja med ha hamnat alldeles för nära ledaren.
Jag är inte så insatt i travsporten, men jag vet att man hanterar hästarna mycket och börjar tidigt. Men jag har träffat på många fd travhästar i mina dagar, de flesta hyfsat lätthanterliga.
Nu när jag tänker på det, jag har faktiskt aldrig träffat på en halvblodsägare som verkar ha brytt sig nämnvärt om hur hästen är att hantera från marken. Tvärtom har jag faktiskt hört folk bortförklara hästens brist på respekt med att den har en "halvblodshjärna" :p

Håller med dig!!!!:bow:

Har travare och 2 st hingstar hemma och tyvärr en valack i träning OCH en hingst hos samma tränare. Har också ett flertal ston som"pissar" tycker jag hela tiden. Eller piper.:angel:
OBS har haft dem sedan bäbisar, hade mamman som blev 30 år.

Den ena hingsten är 24 år och den andra är 19 år. De går snudd på jämnte varandra i hagen, och allt är lugn och ro.
Transporterar dem tillsammans med varandra och med ston.

Är lite prat i början men säger jag att det ska va tyst är de det.
Allt hänger på hur man tar dem när de är bäbisar. Och jag har hellre 10 hingstar än 5 märrar.

Hingsten som blev valack i november månad förra året hade en snodd sten som irriterade honom, hade det inte funnits något fysiskt
hindeer hade han fått vara hingst. Han vann förresten förra tisdagen!!!!!!!!!! Mot de andra som hade tjänat 3ggr så mkt som han.

Efter att ha bla läst runt lite inser jag att du saknar erfarenhet nog att förstå helt och hållet, som jag trodde handlar det om en och annan ung travhingst hemma på gården, inte avelshingstar eller äldre hingstar. (vilket du aldrig svarade på om det gjorde fö, men har fått svar ändå, tack)

Det är väl det som är risken med buke, folk uttalar sej tvärsäkert oavsett om de har grund för det eller inte....

Bra att du har välupfostrade hingstar, det har väldigt många andra människor också.
Det finns dock exemplar "därute" som inte är lika lätthanterade och orsakerna kan vara väldigt många, faktiskt. MEd tiden och med erfarenhet kommer du att förstå mer av det. Kanske.

Lycka till med dina hästar. Jag ser ingen anledning att fortsätta diskussionen med dej utifrån ovanstående.

Ja du, med ett citat som redan funnits i tråden:
Ja du när argumenten tryter.....
Om man inte tycker samma som dig så saknar man erfarenhet, om man inte gör samma som dig så kan man ingenting, om man inte har samma erfarenhet som dig så har man bara unghingstaroch/eller travisar?

Vilken enkel värld du lever i.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka