Sv: ang Hingsthantering
Ja, det är så jag minns det med!
Jag är fostrad inom travet och redan som ung tonåring fick man hantera dom olika individerna. Det nämndes inte ens om hästen i fråga var hingst eller inte utan lynnet/personligheten sattes i första rummet.
Minns bla en gång på en V75-dag då jag, 14 år, skulle skritta en av starthästarna (och detta var en gulddivisionare, hingst och jag liten o livrädd
) just bara för att han skulle få flabba upp sig och showa lite på stallbacken innan värmningen.
Mindre skoj för mig dock då cabejotäckena inte är roliga att rida barbacka på!
Varför jag tar upp just den "händelsen" är inte för att det var unikt på något sätt utan för att det bevisar väl lite just det du var inne på.
Att man många gånger (om man generaliserar) tillåter pojkarna att flabba upp sig och att en liten tjej får förtroendet att rida ut på en flabbnisse, som dessutom tävlar i guldligan..
Nu är jag inte aktiv inom travet längre mer än att vi har starthästar i familjen (nåja, den ena ska bli och den andra får börja samla poäng igen..
) som är i träning och jag har vänner som fortfarande jobbar/tränar hästar.
Jag kan inte minnas att det har förändrats men ville ändå ha mer åsikter ang. travets hingstar!
Jag har ju, som sagt, varit på en del westerntävlingar och av det lilla jag kan om den hästgrenen så verkar det inte vara så "hingstigt" där heller...?