ang Hingsthantering

Sv: ang Hingsthantering

Precis! Och jag hoppas att du som startade den här diskussionen och alla andra som saknar erfarenhet av hingstar tar åt sig åtminstone lite av det vi som anser att man ska hantera hingstar med respekt menar. Lycka till med de nya inackorderingarna, var inte rädd, de är inga monster men kom ihåg det vi skrivit!

*KL*

Jag börjar fundera lite på det här med raser som flashlight tog upp.

Nu menade hon ju lite nedlåtande på att mizz hade kontakt med unga travhingstar..

Men flera av travets hingstar betäcker samtidigt som de har sin tävlingskarriär och jag kan inte minnas att det skulle vara någon "big deal" med strikt uppdelning i gästboxarna osv.

Sedan har jag varit en del på westerntävlingar och där har jag inte heller sett att det skulle vara svårhanterliga hingstar.

Likadant inom skogskörningen..där jag vet flera ardenner eller nordsvenska hingstar som går i par osv

Så jag filosoferar lite om det är så att tex travhästen, quartern och en del kallblodsraser inte är så hingstiga helt enkelt.
(fast just det där med kallbloden får jag inte riktigt att gå ihop..för dom tycker jag har testosteron så det räcker och blir över..:angel:)

Jag vill återigen understryka att självklart ska man ha respekt för hingstar och tänka extra mycket på säkerheten osv men känner inte igen beskrivningen av vildsinta djur som springer och jagar på tävlingsplatser osv..

Så min (vänliga) fundering är alltså att det är inom ridgrenarna där halvblodet bla dominerar som det finns flest antal hingstar som är lite mer svårhanterliga?

Finns det någon ifrån trav, western eller bruksgrenarna här som kan hjälpa till med mina funderingar som kanske är helt uppåt väggarna?

Senast ändrad:

Ja det kan ju vara så att det skiljer, det skiljer ju en del i övrigt också. För egen del handlar det om ponnyer (längre tillbaka) fullblod och halvblod som jag har erf av. (Flera av de händelser jag har skrivit om som illustration till vad som KAN hända har gällt halvblodshästar f ö)

Vill dock understryka att de hingstar jag umgås med dagligen är mycket trevliga och väluppfostrade. Det jag har velat få fram är ju detta som du skriver

Jag vill återigen understryka att självklart ska man ha respekt för hingstar och tänka extra mycket på säkerheten osv

Att jag drar exempel är för att de naiva förnekar även en sån inställning, de hävdar att det är INGEN skillnad alls med en hingst. Det är den inställningen när den framförs som enda sanning som retar mej.

Dom hingstar som vi har haft, ardenner, arab NSV mm har jag inte uppfattat som besvärliga. Jag har heller aldrig sett en enda bråkig QH på någon tävling som jag har varit på.

Fast det kan bli skillnad när det blir många olika som ska hantera den, som dessutom är rädd för vilken häst somhelst.

min val. drog iväg med en kompis relativt hästvane pappa, så att han blev rejält rädd o vågade inte ta honom ngt mer. den var då 5 år.
Trodde inte mina öron.

Han såg svagheter hos några som skötte det kollektiva ut/ insläppet på helgerna.

Har ej gjort så varken förr eller senare- när jag skött honom helt själv.

Nu var det inte hela världen eftersom den inte var hingst o hade ingen plan att söka upp ngn annan häst.

Nu tror jag inte att det är nån här som direkt har sagt att de är besvärliga heller utan som jag skrev att man ska tänka lite extra på säkerhet och ha lite mer respekt. Jag menar, varför skulle jag ha hingst om jag anser dem besvärliga??

Nej precis, diskussionen gällde ju hingstar i inackorderingsstall och/eller som hanteras av ovana personer och vad konsekvensen kan bli och säkerhetstänkande runt detta.

Travarhingstar är inte "mindre hingstiga" än någon annan ras, därmot ofta väl hanterade.

- De går ofta på hingstbete som ettåringar och lär sig ett sunt hästbeteende

- De körs in och hanteras redan (senast) på hösten som ettåringar

- De hanteras som vilken häst som helst, får utrymme att "vara hingst" d v s skrika, ropa ut sin närvaro och "showa" i viss mån men vet vart gränsen går.

- De får för det mesta vistas ute i någorlunda stora (iaf såpass att de kan springa och röra sig) hagar

- De har alltid hästar omkring sig och det är inget konstigt, bara en extremt hingstig individ stängs in med helväggar i boxen o s v

Det är en uppfostringsfråga helt enkelt. Att låta hingstarna behålla sin integritet och att de får utrymme att "vara hingst" utan att få däng men ha klara gränser och vara konsekvent.
Sen finns det givetvis undantag, men då löser man det utifrån den hästens förutsättningar och förväntar sig inte att vem som helst ska kunna hantera den

mvh wildrose

Ja, det är så jag minns det med!

Jag är fostrad inom travet och redan som ung tonåring fick man hantera dom olika individerna. Det nämndes inte ens om hästen i fråga var hingst eller inte utan lynnet/personligheten sattes i första rummet.

Minns bla en gång på en V75-dag då jag, 14 år, skulle skritta en av starthästarna (och detta var en gulddivisionare, hingst och jag liten o livrädd ;)) just bara för att han skulle få flabba upp sig och showa lite på stallbacken innan värmningen.
Mindre skoj för mig dock då cabejotäckena inte är roliga att rida barbacka på!:D

Varför jag tar upp just den "händelsen" är inte för att det var unikt på något sätt utan för att det bevisar väl lite just det du var inne på.
Att man många gånger (om man generaliserar) tillåter pojkarna att flabba upp sig och att en liten tjej får förtroendet att rida ut på en flabbnisse, som dessutom tävlar i guldligan..

Nu är jag inte aktiv inom travet längre mer än att vi har starthästar i familjen (nåja, den ena ska bli och den andra får börja samla poäng igen..:angel:) som är i träning och jag har vänner som fortfarande jobbar/tränar hästar.

Jag kan inte minnas att det har förändrats men ville ändå ha mer åsikter ang. travets hingstar!

Jag har ju, som sagt, varit på en del westerntävlingar och av det lilla jag kan om den hästgrenen så verkar det inte vara så "hingstigt" där heller...?

Senast ändrad:

Det är samma inom galopp tex och även bland rutinerade ridhästmänniskor. Men den här diskussionen gällde ju inte hingstar som hanteras av mer eller mindre proffs/rutinerade. Utan i miljöer där vanan vid hingstar INTE finns. Det är då det kan spåra ur. Jag har aldrig skrivit annat heller.

Men det är fortfarande så att de flesta av alla hästmänniskor både irl och på buke är ovana vid dem, och kan överraskas av beteenden som valacker och ston inte har.

I trav och galoppstall är de flesta hästarna dessutom ganska unga, vilket också gör skillnad. Det var det jag menade med frågan vad mizz har erfarenhet av. Visst kan de vara jobbiga i den åldern också, men de har inte hunnit befästa dåliga beteenden på samma sätt som en äldre dåligt hanterad hingst kan ha gjort.

Sen är det en individfråga, vissa är helt enkelt svårare än andra precis som med andra hästar, och då kan följderna blir värre i händerna på oerfarna hanterare.

Den avelshingst som attackerade en vän till mej hade hela sitt liv hanterats av mycket vana personer som den dyrgrip han var, men ändå hände detta eftersom personen som gick in till honom var ovan att avläsa signalerna från en hingst trots stor hästvana i övrigt, (bla som ridinstruktör) Där hade enligt min uppfattning ägaren ansvaret.

I ett annat av mina exempel var det f ö travfolk (rutinerade)det handlade om och de är mycket kunniga men skulle aldrig i livet säga att hingstar är lätt som en plätt, det finns många nyanser, i alla fall i deras värld. Deras hingstar är normalt sett mycket lätthanterade och trevliga. Men precis som andra med lång erfarenhet av många olika hästar så inser de att världen inte är svart eller vit.

Senast ändrad av en moderator:

Apropå saker som kan hända med inackorderade hingstar.
Jag hade för ganska många år sedan en unghingst (halvblod) i ett litet inackorderingsstall. I samma stalldel som min häst, fanns en hästägare till. För att göra det smidigt för oss båda, delade vi upp fodringar samt in- och utsläpp mellan oss. Min unghingst var liten, tanig och töntig, hade inte en aning om att han var hingst, och gick alltid väluppfostrat på hängande grimskaft ut till hagen när jag ledde honom.
När den andra hästägaren hade lett ut honom i tre morgnar, ringde hon mig med gråten i halsen, och sade att jag vill inte leda ut din häst mer. Han går på bakbenen och viftar efter mig med frambenen.
Jag gick till stallet, ledde ut hästen, och han gick fortfarande på hängande grimskaft..

Den andra hästägaren tyckte att det var en big deal att min häst var hingst, vilket han så klart uppfattade direkt. Nu kom han aldrig lös, och även om han hade gjort det, hade det antagligen inte varit någon större fara, eftersom han (trots att han i allafall var tre år) inte hade fattat detta med att vara hingst än. Å andra sidan hade han ju uppenbarligen fattat tillräckligt för att direkt ta kommandot över min stackars inackorderingskompis.

Ett annat exempel:
När jag gick på Flyinge skulle Beach Boy göra säsongens första språng. Jag kommer inte ihåg om han skulle betäcka naturligt, eller stod på semin, men med honom i betäckningshallen var Flyinges mycket fina sto Dansös.
Beach Boy kom lös, jagade den uppskrämda Dansös runt hela Flyinge ett bra tag, innan de infångades. (Dörrarna till betäckningshallen hölls stängda efter det..) Som tur var blev det inga allvarliga skador på någon av dessa dyrbara hästar.

Det som gör hingstar mer oberäknerliga är deras hormoner. Den snällaste hingst kan få en hormonknäpp. Ston som har hormonproblem är ju lättare att förutspå. Brunsten är ju förhållandevis regelbunden.
Så det är inte utan anledning som det finns lite skärpta krav på att just hålla hingst och att ansvarsfrågan rent juridiskt är så utredd.

:bow::bow::bow::bow: Helt rätt av dig, det fick jag erfara i helgen som gick.. Min genom snälla, väluppfostrade hingst fick en hormonchock vid visningen.. så han gick inte att visa, +atthan skadade sig i boxen då vi inte visste att det inte var heltäckande väggar mellan hingstarna så han slogs mot boxgrannen . Men nu vet vi hur det går till, och hur vi ska handla nästa gång..

Ja, dina exempel är precis det jag menar. :bow::bow:
Utifrån frågan i tråden.

Egentligen är det ju vad hela frågan handlar om, att man kan inte garantera något med hästar och OM något händer så händer annorlunda saker med hingstar i vissa fall. Ston jagar ju tex inte aktivt och målmedvetet:cool: andra hästar på det sättet som en lös hingst kan göra.

Och som gjosa även skriver, det kan vara svårt att veta vad som händer, innan man varit med om det. Det är mycket kraft i en hingst som styrs av hormoner och vill ut och betäcka eller slåss......

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag har inte läst hela tråden utan svarade mest på någons fråga om vissa raser kunde tänkas vara mer hingstiga än andra eftersom t ex trav/western hästar verkar mera lätthanterade. Det jag ville få fram var att det beror på hantering och inte rastillhörighet.

Sen kan jag hålla med om och förstå att det kan vara svårt för orutinerade/osäkra människor att hantera en hingst i ett inackorderingsstall. Men där har ju dels hingstägaren ett ansvar att "uppfostra" sin häst och dels är det just det här med att inte göra så big deal av situationen. Den snällaste häst känner av om människan som håller i grimskaftet är osäker (och det gäller ju även ston och valacker) men det är klart att en hingst uppfattas som "läskigare" med sitt gapiga och studsiga beteende som faktiskt är alldeles naturligt för en hingst.

Sen tror jag att de jämförelsevis få ridhästar som hålls som hingstar lever i väldigt skyddad verkstad... bor hästen i en stängd box, går i liten hage med tre meter höga staket långt från andra hästar och rids en timme om dagen i ridhus så är det klart att den blir besvärlig att hantera..

Vad lösningen på problemet är varierar väl från stall till stall men förslag är väl följande:
-Hingstägaren (som förhoppningsvis känner sin häst väl) har en "lektion" med de som känner sig osäkra och visar hur h*n hanterar hästen, vad som är tillåtet/ inte tillåtet för hästen och hur tillsägelser ska ske. Så att alla har konsekvent ungefär samma hantering av hästen som därmed vet vad som ska hända och var gränserna går.
-Man placerar hingsten smidigt så att man slipper gå förbi ston, har kortast möjliga väg till hagen o s v (vilket iofs verkligen är att gå runt problem och skapa skyddad verkstad, men kanske känns tryggare för alla inblandade)
-Löser det så att minderåriga och/eller osäkra personer inte hanterar hingsten

Det kan ju vara svårt om man står i ett kollektiv eller liknande men samtidigt måste man som hingstägare acceptera att alla inte klarar av allt. Det gäller ju inte bara hingstar utan bråkiga hästar i allmänhet.
Annars får man väl helt enkelt ställa hästen i ett stall med personal som klarar av att hantera hästen...

mvh Wildrose

Tillägg: Jag kan inte riktigt förstå vad hingstens ålder skulle ha med saken att göra? Ett och tvååringar har kanske inte riktigt förstått grejen ännu men på våren som treåringar har de garanterat gjort det. Vad gäller travstall så finns det i 90% av fallen hingstar i åldern 1-12 år och det är ingen skillnad på beteende utifrån ålder på de som är två och äldre, det har enbart med hur individen är i psyket och hur de hanteras att göra.

Mvh Wildrose

Man börjar mkt tidigare med trav o galopphästar som då får jobba o som hanteras mkt mer än andra hästar.

de är då avrastade o hittar inte på lika mkt bus.

Ja jag har inte läst hela tråden utan svarade mest på någons fråga om vissa raser kunde tänkas vara mer hingstiga än andra eftersom t ex trav/western hästar verkar mera lätthanterade. Det jag ville få fram var att det beror på hantering och inte rastillhörighet.

Sen kan jag hålla med om och förstå att det kan vara svårt för orutinerade/osäkra människor att hantera en hingst i ett inackorderingsstall. Men där har ju dels hingstägaren ett ansvar att "uppfostra" sin häst och dels är det just det här med att inte göra så big deal av situationen. Den snällaste häst känner av om människan som håller i grimskaftet är osäker (och det gäller ju även ston och valacker) men det är klart att en hingst uppfattas som "läskigare" med sitt gapiga och studsiga beteende som faktiskt är alldeles naturligt för en hingst.

Sen tror jag att de jämförelsevis få ridhästar som hålls som hingstar lever i väldigt skyddad verkstad... bor hästen i en stängd box, går i liten hage med tre meter höga staket långt från andra hästar och rids en timme om dagen i ridhus så är det klart att den blir besvärlig att hantera..

Vad lösningen på problemet är varierar väl från stall till stall men förslag är väl följande:
-Hingstägaren (som förhoppningsvis känner sin häst väl) har en "lektion" med de som känner sig osäkra och visar hur h*n hanterar hästen, vad som är tillåtet/ inte tillåtet för hästen och hur tillsägelser ska ske. Så att alla har konsekvent ungefär samma hantering av hästen som därmed vet vad som ska hända och var gränserna går.
-Man placerar hingsten smidigt så att man slipper gå förbi ston, har kortast möjliga väg till hagen o s v (vilket iofs verkligen är att gå runt problem och skapa skyddad verkstad, men kanske känns tryggare för alla inblandade)
-Löser det så att minderåriga och/eller osäkra personer inte hanterar hingsten

Det kan ju vara svårt om man står i ett kollektiv eller liknande men samtidigt måste man som hingstägare acceptera att alla inte klarar av allt. Det gäller ju inte bara hingstar utan bråkiga hästar i allmänhet.
Annars får man väl helt enkelt ställa hästen i ett stall med personal som klarar av att hantera hästen...

mvh Wildrose

Jag har rasen island. Min hingst går utomhus i stor beteshage från kl 06-21. Har ibland sällskap av vallack. För att komma till hans hage måste jag passera sto hagen en längre sträcka, ingen skyddad verkstad, visst gnäggar han åt stona när vi går förbi men han har aldrig blivit tokig/ohanterbar...

Javisst, men flashlight menade ju att ju äldre hingst desto värre, eller har jag missförstått?

Javisst, men flashlight menade ju att ju äldre hingst desto värre, eller har jag missförstått?

Mja jag vet inte vad menas med lite äldre hingst men min är 8 år..Och jag tycker ju att han är lite äldre... Han är då inte en unghingst iaf..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka