ang Hingsthantering

Sv: ang Hingsthantering

Sånt händer?? Att en häst ger sig på en människa på det här sättet är ALDRIG acceptabelt. Skulle jag ha en häst som betedde sig på det här viset helt oprovocerat skulle jag definitivt inte behålla den (oavsett om det var ett sto, hingst eller valack).
Självklart kräver hingstar lite speciell hantering (eller snarare lite extra noggrannhet) eftersom de gärna vill slåss med främmande hästar och betäcka ston. De kan bli okoncentrerade och svårhanterliga i närheten av andra hästar osv.
Men att en häst slår ner en människa på det här viset och trampar av den benet tyder på att det är något allvarligt fel. Jag skulle ha förstått om det var någon som kom emellan två hingstar som slogs, men det här verkade ju handla om en ensam hingst i en hage.
Man kan inte bortförklara vad som helst med att hästen är hingst och låta bli att uppfostra sin häst.

OCh vem bortförklarar:confused: Du detta har hänt! I verkligheten:crazy:.
Du kan bli hur moraliskt upprörd du vill men det har redan hänt en person hos en van hingsthållare. Läs allt jag har skrivit innan du skriker.

Hingsten slog inte ner med flit, den slog omkull personen när den började "betäcka". För att personen inte fattade signalerna långt innan. Har jag någonstans skrivit att det var okej:confused: Det var ett exempel på vad som hända när en oerfaren umgås med med okänd hingst.

Det är ju alltid svårt att i efterhand säga hur saker gått till, då man inte sett det själv, och självklart är det aldrig acceptabellt att en häst slår ner en människa.
MEN, detta är väl ett typexemppel på vad som kan hända när icke hingstvana ska hantera hingstar. Det är mycket möjligt att hon luktade brunst tex. Den "jättegosiga" hingsten uppvaktade antagligen henne sexuellt, utan att hon fattade det, och lät den därför hållas. Det är ju inte ens säkert att han stegrade sig som i att anfalla, utan som i att betäcka.. Vilket självklart inte är rätt, men hingstar mitt i betäckningssäsong kan bete sig lite knäppt, och det är skillnad på de människor som hingsten känner och respekterar, och främmande människor som kommer in i hans hage och luktar sto.
I ett sådant här fall är det ju hingstägaren som har varit väldigt oansvarig, och låtit en främmande människa gå in till hästen utan uppsikt. Jag vill inte låta NÅGON som jag inte känner, och vet hur väl de läser hästar osv, gå in till mina hästar. Fast att alla hästar här är VÄLDIGT väluppfostrade.

:bow: Precis så var det som du skriver. Och jag tyckte det var obegripligt klantigt av hingsthållaren. Han försvarade sig med att personen ifråga var så HÄSTvan.....Ja det blev alltså efterspel självklart. Men jag drar inte det här.

Se hingsten som vilken häst som helst.
Det är ingen skillnad alls. Hantera precis som vilken häst som helst.

Hingstar bits inte mer än vanliga hästar, sparkas inte mer, är inte piggare heller, de är ingenting. Bara en häst! Som vilken som helst.

Det bästa med hingstar är att man alltid vet var man har dom, ärliga och raka i sitt språk! Aldrig en massa konstigheter eller annat tjaffs. Sen är jag iofs likadan, så det kanske beror på det :p.

Jag har hanterat många hingstar och det är inget svårt alls, tvärtom - oftast är de lättare att ha och göra med. Får jag välja mellan hingst, valack och sto - föredrar jag faktiskt hingst.
Jag har en relativt nykastrerad herre i stallet, som fortfarande är hingstig. Visst, han slår lite med huvudet, visar upp sig och hummar när man går förbi de andra hästarna mm. Men precis som med de andra hästarna behöver jag bara säga "hrm" så coolar han ner sig. Han gör inte en fluga förnär. Det är så det ska vara, med alla hästar. Inte bara de vars kön börjar på H.

OCh vem bortförklarar:confused: Du detta har hänt! I verkligheten:crazy:.
Du kan bli hur moraliskt upprörd du vill men det har redan hänt en person hos en van hingsthållare. Läs allt jag har skrivit innan du skriker.
Hingsten slog inte ner med flit, den slog omkull personen när den började "betäcka". För att personen inte fattade signalerna långt innan. Har jag någonstans skrivit att det var okej:confused: Det var ett exempel på vad som hända när en oerfaren umgås med med okänd hingst.

Okej i så fall missförstod jag dig. När du skrev "sånt händer" trodde jag du menade stånt händer som i att det är okej och ganska vanligt.
Men att hingsten försökte "betäcka" tjejen tycker jag absolut inte är en förmildrande omständighet på något sätt, vissa hästar visar på detta sätt dominans mot människor och då är något väldigt fel med den grundläggande respekten en häst ska ha mot människor.
Visst borde tjejen ha sett signalerna långt i förväg, men eftersom det här inte verkar ha varit en person hingsten kände tyder det på att den här hästen inte saknade respekt just för den här tjejen utan för människor i allmänhet.
Klart jag blir upprörd.

Hingstägaren sa att "det har aldrig hänt förr:eek:" Det brukar folk säga när det händer som ingen trodde med en gullig hingst.

Visst kan man säga vad den ska och inte ska, men den gjorde så och felet var självklart ägarens tycker jag.

Nej jag menar inte att det är ok alls.

Det är inget OK beteende för någon häst. Inget sto, ingen valack, Ingen hingst.

Hingstägaren sa att "det har aldrig hänt förr:eek:" Det brukar folk säga när det händer som ingen trodde med en gullig hingst.

:rofl: Om jag skulle få en femma för varje gång någon oförstående hästägare sagt så om sin häst (oavsett "märke" på hästen) så hade jag nog kunnat köpa en ny häst.

"Men så har aaaldrig lilla Sune gjort förut."
"Kan inte förstå varför Snuttan gjorde så. Slog du henne?"

De flesta fall som dras upp i tråden kan man koppla till handhavandefel och/eller hästovana. Man ska vara försiktig med alla hästar. Hingstar är lättare att prata med, som ngn annan här tog upp, därför får man lättare och fortare utslag. Men i gengäld får man även fortare/lättare bukt med dem. "Tre blanketter skriver man inte i en handvändning."

:De flesta fall som dras upp i tråden kan man koppla till handhavandefel och/eller hästovana. Man ska vara försiktig med alla hästar. Hingstar är lättare att prata med, som ngn annan här tog upp, därför får man lättare och fortare utslag. Men i gengäld får man även fortare/lättare bukt med dem. "Tre blanketter skriver man inte i en handvändning."

Absolut är det så. Men tråde handlade om (som många andra) om man kan ha hingst i inackorderingsstall och därmed hanteras av ovana. Därav mina exempel som jag tagit upp. Ja det handalr om fel i hantering mm.

Men i ett stall med olika personer och ovana personer kan du inte räkna med att alla kommer att veta vad de ska göra och kunna hantera hästarna som proffs eller andra mycket vana kan. DET är min poäng. Precis det jag har försökt säga.

JA dom är mycket lättare att "tala om för" det var bla jag som skrev det. Hingstarna i stallet är betydligt mer inställda på att vara till lags än stona. Generellt.
Men det finns i de flesta stall fortfarande många människor som inte är vana att hantera hingstar och därmed är risken att något händer mkt större vilket ett barn borde kunna räkna ut tycker jag.

Felet i de här bukediskussionerna är att många, som du, förutsätter att alla har samma förutsättningar och vana och möjligheter och att många vill visa hur duktiga de själva är som har så skötsamma hingstar :angel: Igen det ser jag som en självklarhet men världen är inte alltid som man önskar och det finns många icke skötsamma hingstar pga många okunniga hanterare.

NEj men det var väl inte det jag sa heller:confused:

Men i tråd efter tråd så skriver du den ena historien efter den andra. De bits, sparkas och blir till djävular. Det verkar vara inte bara jag som tolkar dessa inlägg som att hingstar ska vara så, just för att de är hingstar. Mkt möjligt att vi tolkar ngt helt annat än vad du menar, precis som du gör med mina inlägg.

flashlight skrev:
Felet i de här bukediskussionerna är att många, som du, förutsätter att alla har samma förutsättningar och vana och möjligheter och att många vill visa hur duktiga de själva är som har så skötsamma hingstar Igen det ser jag som en självklarhet men världen är inte alltid som man önskar och det finns många icke skötsamma hingstar pga många okunniga hanterare.

För att kunna ge hingstarna samma förutsättningar som ston/valacker måste väl ngn kunna ge en annan bild är avsparkade ben och sönderbitna folk.
Så du menar att de med skötsamma valacker och ston inte är duktiga? Även där ligger kunnighet och ett intresse bakom.
Och jag tror inte att problematiken ligger i okunniga hanterare utan människor som utstrålar rädsla, en känsla som vilken häst som helst kan börja försöka bemästra. Okunniga kan man utbilda, men rädsla är svårare att utrota. Speciellt när det matas gång på gång.

Shit, det låter ju skitfarligt med hingstar! Hästar överlag...
Jag som trodde att det var så enkelt att det är en hierarki.
Men det här låter ju som att ta hand om psyk-patienter.

Shit, det låter ju skitfarligt med hingstar! Hästar överlag...
Jag som trodde att det var så enkelt att det är en hierarki.
Men det här låter ju som att ta hand om psyk-patienter.

Haha håller med :bow: låter fan farligare än mitt jobb!
Alla väluppfostrade hingstar jag har haft att göra med måste ha varit aliens elle nåt :p

Men i tråd efter tråd så skriver du den ena historien efter den andra. De bits, sparkas och blir till djävular. Det verkar vara inte bara jag som tolkar dessa inlägg som att hingstar ska vara så, just för att de är hingstar. Mkt möjligt att vi tolkar ngt helt annat än vad du menar, precis som du gör med mina inlägg.

För att kunna ge hingstarna samma förutsättningar som ston/valacker måste väl ngn kunna ge en annan bild är avsparkade ben och sönderbitna folk.
Så du menar att de med skötsamma valacker och ston inte är duktiga? Även där ligger kunnighet och ett intresse bakom.
Och jag tror inte att problematiken ligger i okunniga hanterare utan människor som utstrålar rädsla, en känsla som vilken häst som helst kan börja försöka bemästra. Okunniga kan man utbilda, men rädsla är svårare att utrota. Speciellt när det matas gång på gång.

I tråd efter tråd hojtar du och andra att "NÄ det är inte alls nåt särskilt med hingstar"

Och då berättar jag att det kan det vara, under fel förutsättningar. jag tror nämligen att på buke läser mängder av nybörjare, barn, unga tjejer som kanppt träffat en hingst.

Du och andra verkar mest angelägna om att berätta om hiur väluppfostrade hingstar ni har.
Ja visst bra, men det ska dom vara. MEN det händer saker pga människors okunnighet. För att du inte har sett det kanske det inte är omöjligt, kanske säger mer om din erfarenhet, vad vet ajg....

Jag tycker det är cyniskt att framställa det som likvärdigt att ha hingst och ston. Det finns avgörande skillnader som man bör känna till. Det oseriöst av dej om du nu sysslar så mycket med olika hingstar som du påstår.
Jag vill visa med exemplen att det kan hända saker PGA att det är HINGSTAR: Gilla det eller ej.

Ang avtrampat ben så ska jag inte berätta för många detaljer eftersom det inte var en amatör i skogen som ägde den utan det var en välanvänd avelshingst, med gott anseende.

Min poäng är att du måste kunna läsa hästar öht för att umgås med dem. OCh hingstar har beteenden och signaler som ston och valcker inte har. Eftersom hingstar är relativt ovanligt är alltså många människor totalt otränade att läsa av hingstar. ÄR det så himla svårt att fatta:confused: Det har inte ett dugg med dina djur att göra:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

I tråd efter tråd hojtar du och andra att "NÄ det är inte alls nåt särskilt med hingstar"

Och då berättar jag att det kan det vara, under fel förutsättningar. jag tror nämligen att på buke läser mängder av nybörjare, barn, unga tjejer som kanppt träffat en hingst.

Du och andra verkar mest angelägna om att berätta om hiur väluppfostrade hingstar ni har.
Ja visst bra, men det ska dom vara. MEN det händer saker pga människors okunnighet. För att du inte har sett det kanske det inte är omöjligt, kanske säger mer om din erfarenhet, vad vet ajg....

Jag tycker det är cyniskt att framställa det som likvärdigt att ha hingst och ston. Det finns avgörande skillnader som man bör känna till. Det oseriöst av dej om du nu sysslar så mycket med olika hingstar som du påstår.
Jag vill visa med exemplen att det kan hända saker PGA att det är HINGSTAR: Gilla det eller ej.

Ang avtrampat ben så ska jag inte berätta för många detaljer eftersom det inte var en amatör i skogen som ägde den utan det var en välanvänd avelshingst, med gott anseende.

Min poäng är att du måste kunna läsa hästar öht för att umgås med dem. OCh hingstar har beteenden och signaler som ston och valcker inte har. Eftersom hingstar är relativt ovanligt är alltså många människor totalt otränade att läsa av hingstar. ÄR det så himla svårt att fatta:confused: Det har inte ett dugg med dina djur att göra:crazy:
Värt att läsas.

Man får ALDRIG tappa eller ramla av o då tappa en hingst- för andras säkerhet.
Den risken är i princip obefintlig med sto eller val.

en hingst som inte används till avel är det synd om då hela hans liv går åt till att söka partners o få har ngt sällskap.

QUOTE] Om alla här tänker efter en stund hur NI alla rider på framridningar etc etc och NI hade en hingst så tror jag dom flesta skulle rida lite schysstare!
Om det inte är en godkänd hingst- så nej!

hingstägare som vill ha all yta för sig själv eller som ej klarar av den om ngn kommer för nära.:mad:

Har sett ett par hopphingstar som leddes av EN hästskötare o som började:eek: att slåss på framridningen.
De kastrerades efter det, men tålde aldrig varandra mer.

en bekant o van hingstägare hängde på sidan efter att ena stiglädret löst ut vid stegring inför ett sto. Nacken gick nästan helt av.
Hade det inte varit en hingst hade hon givetvis släppt taget.

hon fick sälja hästar o gård efter det.

BTW
Hund-Cesar tycker att även hundar som inte ingår i aveln ska kastreras- hela livet går ut på att flirta o slåss;)

Senast ändrad:

Glöm inte att hingstar o då oftast orutinerade såna har behov av att visa upp sig.

De flesta seriösa människorna vidtar extra säkerhetsdetaljer för att respektera andra. De har folk på backen som sätter hästen i lina vid avsittning.

har själv råkat ut för att en hingst kom lös på framridningen.

Såg på ryttaren att hon var försiktig med att inte provocera den.
Till slut reste den sig så pass högt o kunde inte hålla balansen o sjönk ihop på bakkärran varav ryttaren klev av.

Jag var bara ca 5 M. därifrån o galopperade ut o gömde min häst bland transporterna o sen kom den.:eek:

ryttaren skrek-Stäng för!
med vaddå:confused:

Till nästa klass gick maken o ledde den på framridningen-trots mkt andra ytor att hålla till på. RESPEKTLÖST!!!
Då klev överdomaren fram o sa till dem.

Har folk inget eget tänkande.
Vill tillägga att detta var en mkt skicklig ryttare o som har flera hingstar som ej är godkända

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka