Sv: ang Hingsthantering
Nej, det var bara skojsvar till åke, sorry
Det kan hända att jag låter som om jag avråder från hingstar pga de är så jobbiga. Det tycker jag alltså inte, jag har aldrig problem med dom, hingstarna tillåts aldrig springa runt och sparka med frambenen osv, det är en självklarthet att ALLA hästarna uppför sej.
Och som jag skrev är de ofta lättare på vissa sätt.
MEN det här är buke med massor av folk som knappt varit i närheten av en hingst och tycker det är häftigt med hingstar.
Man får inte glömma det.
Det är också skillnad på att ha samma hästar år ut och år in i ett stall, och att det kommer och går hästar, dvs förutsättningarna förändras. Det är skillnad om hästarna hanteras enbart av folk med vana eller av olika inackorderingar och deras fastrar och mostrar i ett stall där alla hjälps åt.
En hingst som kommer lös KAN vara betydligt farligare än ett sto eller valack därför att den KAN ge sig på att jaga upp ett ponnysto på ridvolten som det sitter en 7-åring på.......
Även en hingst som i 99 fall av 100 är en riktig nallebjörn och vek och vänlig, KAN under vissa förutsättningar bli ett monster som försöker bokstavligt hugga sig igenom boxväggen eller staktet. Jag har sett det också.
Det betyder inte att den är sämre uppfostrad. Som ett exempel: Trots att hingsten den gången våldsamt attackerade allt i sin närhet i boxen, (för att ta sig ut till en helt ny hingst i stallet som utmanade, i kombination med brunstiga ston) så kunde jag tex gå in till den och hålla den utan problem. Så fort jag kom in tgill den la den av, pga att den visste vad som gällde. MEN om det då bara funnits mer ovana personer i stallet, tex ett inackorderingsstall, som blivit vettskrämda (och om någon sett en häst med det raseriet kan man förstå en viss skepsis
) så hade hästen fortsatt att försöka bryta sig ut och kanske lyckats.
Andra exempel är när mer ovana som hästen inte känner leder en hingst som blir lite stissig och börjar snurra runt för att kolla, så är det lätt att bli träffad av ett framben om man inte vet att det kan hända. Det har jag också sett hända.
Det är lätt att tycka att det är inget särskilt med hingstar när man hanterar dem dagligen och de är lika lydiga och trevliga som alla andra hästar i stallet. Men då har man glömt en del av verkligheten och att vi befinner oss på buke här, där en stor del kanske inte ens sett en vuxen hingst på nära håll......
Hoppas det blev klarare hur jag ser det då