ang Hingsthantering

Sv: ang Hingsthantering

Jag kan nog slå vad om att Trygg har hanterar bra mycket mer hingstar än vad du har gjort. Det kan man ana på ditt inlägg.:cool:

Hur mycket satsar du då? :rofl: Behöver ltie pengar efter semestern:angel:

Tänkte nästan det.

Ens bakgrund spelar nog lite in med vad man har för syn på hingstar osv.
Hur vanligt det är med just hingstar i ens hästliv och hur lärdomen har varit sedan dom första nybörjarstegen inom hästeriet.

Jag vill bara förtydliga att självklart ska man ha respekt för en hingst och självklart "kräver" en hingst i många fall en annan hantering än tex. valackerna.

Det jag opponerade mig emot var den senaste tidens trådar där hingstar målas upp som testosteronstinna monster som ska hållas åtskilda och gärna innanför viltstängsel..

Jag har själv fått möta denna, i många fall, rädsla (för jag ser det som en rädsla) när jag har sökt stallplats till någon av mina killar.

Jag fick tex. kastrera min underbara 11-åring just för att han inte var välkommen någonstans i något ridstall.

Att han sedan blev en sur opålitlig valack som hade viljan men inte förmågan kvar gjorde ingenting.
Det var ju en valack nu..

Hur mycket satsar du då? :rofl: Behöver ltie pengar efter semestern:angel:

Nej, snälla.
Inga sådana omogna inlägg som inte tillför tråden någonting!
Men jag bäddade för det själv genom mina första rader i den här tråden..;)

Men som sagt, vi har olika bakgrund du och jag.

Jag är uppvuxen och har jobbat i en miljö där hingstar tillhörde vardagen och fortfarande gör.
Du kommer antagligen ifrån en annan där man inte behåller hingstarna på samma sätt och därför blir det också en annan märkvärdigare syn på dom!

Jag tror du har ett stort kunnande och jag tar åt mig av det du säger.
Kanske ska jag tona ner lite mina råd till nybörjare..?

Det är bara så svårt när man har mött och haft så många trevliga pojkar runt omkring sig att förstå att det finns sådan skräck så att det vanliga, sunda, hästförnuftet där man läser av varje individ går förlorad till följd av all den märkvärdighet som jag kan läsa av här!

Nej, det var bara skojsvar till åke, sorry:D

Det kan hända att jag låter som om jag avråder från hingstar pga de är så jobbiga. Det tycker jag alltså inte, jag har aldrig problem med dom, hingstarna tillåts aldrig springa runt och sparka med frambenen osv, det är en självklarthet att ALLA hästarna uppför sej.
Och som jag skrev är de ofta lättare på vissa sätt.

MEN det här är buke med massor av folk som knappt varit i närheten av en hingst och tycker det är häftigt med hingstar. :cool:
Man får inte glömma det.

Det är också skillnad på att ha samma hästar år ut och år in i ett stall, och att det kommer och går hästar, dvs förutsättningarna förändras. Det är skillnad om hästarna hanteras enbart av folk med vana eller av olika inackorderingar och deras fastrar och mostrar i ett stall där alla hjälps åt.

En hingst som kommer lös KAN vara betydligt farligare än ett sto eller valack därför att den KAN ge sig på att jaga upp ett ponnysto på ridvolten som det sitter en 7-åring på.......:crazy:

Även en hingst som i 99 fall av 100 är en riktig nallebjörn och vek och vänlig, KAN under vissa förutsättningar bli ett monster som försöker bokstavligt hugga sig igenom boxväggen eller staktet. Jag har sett det också.
Det betyder inte att den är sämre uppfostrad. Som ett exempel: Trots att hingsten den gången våldsamt attackerade allt i sin närhet i boxen, (för att ta sig ut till en helt ny hingst i stallet som utmanade, i kombination med brunstiga ston) så kunde jag tex gå in till den och hålla den utan problem. Så fort jag kom in tgill den la den av, pga att den visste vad som gällde. MEN om det då bara funnits mer ovana personer i stallet, tex ett inackorderingsstall, som blivit vettskrämda (och om någon sett en häst med det raseriet kan man förstå en viss skepsis :angel:) så hade hästen fortsatt att försöka bryta sig ut och kanske lyckats.

Andra exempel är när mer ovana som hästen inte känner leder en hingst som blir lite stissig och börjar snurra runt för att kolla, så är det lätt att bli träffad av ett framben om man inte vet att det kan hända. Det har jag också sett hända.

Det är lätt att tycka att det är inget särskilt med hingstar när man hanterar dem dagligen och de är lika lydiga och trevliga som alla andra hästar i stallet. Men då har man glömt en del av verkligheten och att vi befinner oss på buke här, där en stor del kanske inte ens sett en vuxen hingst på nära håll......

Hoppas det blev klarare hur jag ser det då:D

Håller helt med alla som anser att en hingst alltid är en HINGST! Har haft äran att lära känna hingst-världen redan som 14 åring (närmar mig 30 med stormsteg...). Naturligtvis är de snälla inombords och världens nallebjörnar som alla andra hästar men PANG så är det nåt annat som intresserar dem och en annan existerar inte längre... Min hingst är supersnäll och kanonpsyke men det spelar ingen roll för jag vet att när som helst helt plötsligt så kommer det nåt annat emellan vårat "gos". Alla som har haft en hingst vet vad det innebär och jag hoppas att denna tråd ska få alla andra på andra tankar och visa lite mer respekt och försiktighet när man kommer med en hingst. När man ridit och tävlat en hingst så blir man försiktig med sin egen ridning, proppfulla framridningar är inte alltid så kul...:( Det märker jag om inte annat när jag rider mitt sto, är lika försiktig då fastän "det inte behövs" så att säga. Om alla här tänker efter en stund hur NI alla rider på framridningar etc etc och NI hade en hingst så tror jag dom flesta skulle rida lite schysstare! Jag kan inte ha med mig ett sto från samma stall på en tävlingsplats för då ska han ha fullständig koll på henne HELA tiden och om någon valack kommer emellan... då är det inte kul...

Jag skulle dock inte kräva av mina inackoderingar att de ska behöva hantera hingsten alls. Många är inte rädda för hingsten i sig men blåser den upp sig, så är det många som blir lite skakiga i knäna. Ska man ha hingst i inackoderingsstall så anser jag att det är stallägaren (som gett tillåtelse till o ha hingst där) samt hingstägaren som ska hantera den. Händer det något när någon annan hanterar så är det inte roligt att stå som ansvarig.

O ja jag har haft hingst själv, flera stycken dessutom o jag har aldrig begärt att någon annan ska hantera dessa.

Att ha en hingst i stallet, kräver dock att alla tar hänsyn till varandra.
Inte bara att hingst ägaren skall ta hänsyn till er, därför han är hingst utan ni får allt också ta hänsyn till att han är en hingst.
Och att man tänker sig för innan man gör någonting, så att man inte utsätter sig själv eller hästen för en ogenomtänkt situation.

Har man bara dessa saker i huvudet så är det inga problem med en hingst i stallet.

Jag antar att ditt svar var tilll trådskaparen?

*kl*

Har lite svårt med det där "PANG". Vaddå pang så har hästen förvandlats till en hormonstinn djävul? Det däringa dravlet med NH då? Att prata och lära känna sin häst/hästar med deras eget språk? Att se sin häst förvandlas och rätta till/vidta åtgärder. Att se omgivning ändras och hantera därefter. Här har aldrig pangats, utan har jag blivit tagen på bar gärning så har jag helt enkelt sovit.

Och nu pratar jag inte om liknande situationer som TS tar upp. Människor som blivit itutade myter och därmed visar rädsla och banar väg till problem eller inte har en tillräcklig vana. Utan de med "hingstvana" (läs häst) och som kör NH instinktivt.
Vidhåller att hingstar är som hästar generellt, och visar upp instinkter/egenskaper som andra hästar.

Håller med dig om att en lös hingst är en farlig hingst. ALLTID.

Oj då svävar jag i livsfara varje dag! (Och har gjort det i ca 14 år eller så).

Senast i går när jag plockade kardborrar ur pannluggen på ena nordishingsten.

Han var ju lös i betet!

HUGA!

/KT

Naturligtvis är de snälla inombords och världens nallebjörnar som alla andra hästar men PANG så är det nåt annat som intresserar dem och en annan existerar inte längre.

Det är då man talar om för dom att lägga av...och är hingsten uppfostrad samt avlad för ett gott lynne gör den just detta!

( Som att dra ur en badkarspropp :) )

/KT

Jag är uppvuxen och har jobbat i en miljö där hingstar tillhörde vardagen och fortfarande gör.
Du kommer antagligen ifrån en annan där man inte behåller hingstarna på samma sätt och därför blir det också en annan märkvärdigare syn på dom!

Utomlands tex i Spanien är det vanligt att man har hingstar även som rena nybörjarhästar. Där är det snarare hingsten med alla sina könsmässiga egenheter som är NORM för en arbetande häst. Och folk lär sig från sina första dagar med hästar hur man hanterar dom.

/KT

Det blir så väldigt mycket antingen eller här......

En lös hingst är inte en i en beteshage..... Varför skulle man inte om man känner hingsten eller är van vid hingstar kunna gå fram till den och plocka kardborrar eller vad man nu vill göra?:confused:

Men är man ovan och inte kan läsa av hingsten kanske man ska hålla sej utanför hagen, en god vän till mej, mycket hästvan, gick inte till en hingst i hagen (på hingststationen där hon skulle lämna sitt sto) Hon gjorde det med godkännande av hingsthållaren. Hästen var "jättegosig" och plötsligt när hon vände och skulle gå ut reste hans ej över henne, slog omkull henne och trampade av benet.
Sånt händer. Vem som var klantig kan man diskutera men det hände...

Jag skrev inte om hingstar i hagen utan om hingstar som kommer lösa tex pga ovana hanterare i inackorderingsstall (eller hemma på gården) och om det samtidigt finns tex en 7-åring på ett intressant ponnysto i närheten.....

I ett stall där jag stod hände det att en vuxen ryttare och hennes sto blev påhoppade av en grannhingst som den mannen plötsligt inte klarade av, när hingsten passerade det brunstiga stoet på en ridväg.
Sånt händer också. Hur stora nallebjörnar dom än är i andra sammanhang.

Det är som om alla här måste bevisa sin egen duktighet med egna hingstar:crazy: Jag ifrågasätter inte att ni alla som skriver så klarar era hingstar, jag FÖRUTSÄTTER det:cool:

Jag känner också hingstar som flyr in i stallet om de kommer lösa, rädda att behöva ta strid med nån av dem de utmanat när de stod trygga i boxen.....Sånt händer också.

Det jag menar är att hingstar har helt andra "hormonförändringar" (eller hur man ska beskriva) än valacker. Rätt vad det är så flyger ett framben upp blixtsnabbt och då gäller det att inte vara ivägen. Naturligtvis är man som hingstägare medveten om detta och håller sig undan men dom som inte känner till kanske inte är lika försiktiga. Visst -inte när hingsten står ensam i sin hage kanske, men i ett stall där ston och valacker passerar boxen. Nu är ju olika hingstar olika "hingstiga" och en annan hingst jag känner är som vilken valack som helst, visar inget intresse för ston etc etc. Och JAG tror att det är mycket svårt att dressera bort en "hingstig" hingsts snabbt inträffande drifter (ex att ett framben flyger rätt upp när ett sto passerar), men däremot kan man reglera dem när de väl är där och DET är en helt annan sak.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka