M
mizz
Sv: ang Hingsthantering
Ja, det är svårt att få bort ovanor. Just därför ska man se till att inte uppkommer.
Jag har haft en enda hingst som vevat med frambenen och två valacker, ett sto som gjort likaledes. Och då har det varit mest hingstar som runnit mellan fingrarna på mig.
Det jag menar är att hingstar har helt andra "hormonförändringar" (eller hur man ska beskriva) än valacker. Rätt vad det är så flyger ett framben upp blixtsnabbt och då gäller det att inte vara ivägen. Naturligtvis är man som hingstägare medveten om detta och håller sig undan men dom som inte känner till kanske inte är lika försiktiga. Visst -inte när hingsten står ensam i sin hage kanske, men i ett stall där ston och valacker passerar boxen. Nu är ju olika hingstar olika "hingstiga" och en annan hingst jag känner är som vilken valack som helst, visar inget intresse för ston etc etc. Och JAG tror att det är mycket svårt att dressera bort en "hingstig" hingsts snabbt inträffande drifter (ex att ett framben flyger rätt upp när ett sto passerar), men däremot kan man reglera dem när de väl är där och DET är en helt annan sak.
Ja, det är svårt att få bort ovanor. Just därför ska man se till att inte uppkommer.
Jag har haft en enda hingst som vevat med frambenen och två valacker, ett sto som gjort likaledes. Och då har det varit mest hingstar som runnit mellan fingrarna på mig.