ang Hingsthantering

Sv: ang Hingsthantering

Det jag menar är att hingstar har helt andra "hormonförändringar" (eller hur man ska beskriva) än valacker. Rätt vad det är så flyger ett framben upp blixtsnabbt och då gäller det att inte vara ivägen. Naturligtvis är man som hingstägare medveten om detta och håller sig undan men dom som inte känner till kanske inte är lika försiktiga. Visst -inte när hingsten står ensam i sin hage kanske, men i ett stall där ston och valacker passerar boxen. Nu är ju olika hingstar olika "hingstiga" och en annan hingst jag känner är som vilken valack som helst, visar inget intresse för ston etc etc. Och JAG tror att det är mycket svårt att dressera bort en "hingstig" hingsts snabbt inträffande drifter (ex att ett framben flyger rätt upp när ett sto passerar), men däremot kan man reglera dem när de väl är där och DET är en helt annan sak.

Ja, det är svårt att få bort ovanor. Just därför ska man se till att inte uppkommer.

Jag har haft en enda hingst som vevat med frambenen och två valacker, ett sto som gjort likaledes. Och då har det varit mest hingstar som runnit mellan fingrarna på mig.

Oj då svävar jag i livsfara varje dag! (Och har gjort det i ca 14 år eller så).

Senast i går när jag plockade kardborrar ur pannluggen på ena nordishingsten.

Han var ju lös i betet!

HUGA!

/KT
Nu menade jag kanske inte riktigt så. Jag menade om man tex tappar den, den kommer lös i stallet, kommer lös in till en sto flock om den inte har gått med ston innan. Man kanske skall skriva :en hingst på RYMMEN är en farlig hingst.:p

Vidhåller att hingstar är som hästar generellt, och visar upp instinkter/egenskaper som andra hästar.

Mjo...jag är inte alls hingstvan men jag har i sommar fått umgås med en hingst för första gången pga att han går med våran ponny ("fånghagen" är den enda som har rejält staket, därför går dom tillsammans) och jag upplever en klar skillnad i hästens kroppsspråk och spontanbeteende, ffa hans sätt att busa. (OBS Den här hingsten är också en s k nallebjörn, supersnäll i grund och botten.)

T ex om jag kommer tillbaks in i hagen med ponnyn efter en ridtur och hingsten blir glad, då kan han ibland komma springande mot oss och när han kommer fram reser han sig HÖGT :eek: för att han vill busa, trots att jag står där. Schasar jag bort honom eller hinner signalera innan han kommer fram att han inte får komma fram, visst, han har respekt och går/håller sig därifrån men han gör det på två ben nästan och han verkar vilja göra sig STOR. Har aldrig varit med om att en "snäll" men busig valack har gjort på det sättet.

Jag har tagit med mig min son in i valackhagen ibland för att hämta våran andra häst, med "vanlig" försiktighet s a s - men aldrig i livet att jag tog in honom till hingsten för att jag upplever hingsten som så oförutsägbar även om han är snäll. Och det som jag skulle vara rädd för att han skulle få en framhov i huvudet, bara det.

Jag tillhör då den grupp oerfarna som TS också tillhör och utifrån det som jag har sett på 2 korta månader tycker inte att svaret "dom är hästar som andra hästar" är hela sanningen, eller ja, det är en sanning med modifikation och kan lura såna som oss in i en falsk trygghet.

Eller vad säger ni som är van? :bow:

Vi har flera hingstar, alla är toppensnälla. Samtliga leds i grimma på hängande grimskaft, jag kan gå ut i hagen och lyfta fötter på lös häst osv.
MEN, skulle jag låta någon utomstående hantera någon av hästarna, så skulle det inte bli någon av hingstarna, eftersom de dels testar gränser lite mer med nya personer,, dels OM de gör något, kanske inte beter sig på ett sätt som en icke hingstvan person kan förutse, och dels, OM en häst kommer lös, ser jag helst att det inte är en hingst.
Nu är jag väldigt petig med att låta andra hantera våra hästar överhuvudtaget, vissa utvalda får det..

Det är precis DET jag också försökt få fram. Jag rider min hingst barbacka i skogen med HMS-grimma utan problem osv osv MEN det var väl det den här tråden gick ut på -att en ovan tjej ska börja erfara en hingst? Eller?

Men en erfarenhet gör inte hela världen?

Jag kan vända på steken. Hade valack ihop med tre hingstar. Gissa vilken av dem som inte barn eller oerfarna fick umgås med. Barn tog han och oerfarna mejade han ner. Ouppfostrad, nejdå (ironi för de som inte förstod). Däremot de andra tre kunde jag glatt skicka med vem som helst.
Hur man vänder och vrider på det så finns det alla sorter inom alla kategorier.

Sedan tycker jag man kan fråga sig varför i många lägen. Ungefär som man analyserar ett löp/en ritt efteråt. Varför bär sig hästen åt sig så/ kan jag (har efarenhet) att lösa problemet. Ska jag ta hjälp?Att anse att hingstar bara är sådana är att lägga över ansvaret på hästen. Hur många anser att det var hästens fel att det gick dåligt på tävlingen?

Sen är det ju en helt annan sak om man har flera hingstar i samma stall. Då blir det ju naturligt för dem att "dela" på flocken, det finns säkert en ledarhingst där med, men alla får en del av kakan och de vänjer sig på ett helt annat sätt än om man har EN hingst i ett stall med åtta ston ex. Då blir det verkligen hingstens egna flock och det utspelas på ett helt annat sätt om man åker på tävling och har ett sto från stallet med sig. Det är verkligen HANS sto! Jag vidhåller dock att en hingst är en hingst, vare sig han är supersnäll eller inte och skulle inte släppa in en ovan trots att jag själv kan krypa under magen på honom och putta omkull honom på marken utan att han bryr sig mot mig. Jag ser på honom "om det är lungt" så att säga. Så nu är jag klar med denna diskussion och det är bara att acceptera att alla inte har samma erfarenheter och åsikter men forumet är väl till för att lära av varandras kunskaper och erfarenheter och ta åt sig en liten del av varje!

Vi har flera hingstar, alla är toppensnälla. Samtliga leds i grimma på hängande grimskaft, jag kan gå ut i hagen och lyfta fötter på lös häst osv.
MEN, skulle jag låta någon utomstående hantera någon av hästarna, så skulle det inte bli någon av hingstarna, eftersom de dels testar gränser lite mer med nya personer,, dels OM de gör något, kanske inte beter sig på ett sätt som en icke hingstvan person kan förutse, och dels, OM en häst kommer lös, ser jag helst att det inte är en hingst.
Nu är jag väldigt petig med att låta andra hantera våra hästar överhuvudtaget, vissa utvalda får det..

Jo det är väl ungefär det jag försöker säga också, att man måste tänka som du gör.

Sen är det ju en helt annan sak om man har flera hingstar i samma stall. Då blir det ju naturligt för dem att "dela" på flocken, det finns säkert en ledarhingst där med, men alla får en del av kakan och de vänjer sig på ett helt annat sätt än om man har EN hingst i ett stall med åtta ston ex. Då blir det verkligen hingstens egna flock och det utspelas på ett helt annat sätt om man åker på tävling och har ett sto från stallet med sig. Det är verkligen HANS sto! Jag vidhåller dock att en hingst är en hingst, vare sig han är supersnäll eller inte och skulle inte släppa in en ovan trots att jag själv kan krypa under magen på honom och putta omkull honom på marken utan att han bryr sig mot mig. Jag ser på honom "om det är lungt" så att säga. Så nu är jag klar med denna diskussion och det är bara att acceptera att alla inte har samma erfarenheter och åsikter men forumet är väl till för att lära av varandras kunskaper och erfarenheter och ta åt sig en liten del av varje!

Jag ska inte heller skriva mer i tråden, har också sagt mitt, men litet tillägg bara ang flera hingstar och hur det kan vara.
Min erfarenhet är att de på sätt och vis "delar upp" dvs de har vissa "favoriter" som de bevakar mer än de andra av stona.
Sen kan en hingst vara den klart starkare även om de aldrig träffas så vet alla det och de andra hingstarna kan då ligga väldigt lågt öht för de tillåts inte vara hingstiga av "ledaren". Även en dominerande valack kan hålla en hingst i schack så att han inte vågar visa någon hingstighet.

Om den starkare hingsten försvinner uppstår efter en period lite oreda och de andra kan plötsligt visa andra sidor och börja spänna upp sej eftersom de nu ska testa vem som är efterträdaren ungefär.

Det är fortfarande så att de ska var välupfostrade och allt det där men för ovana personer kan det plötsligt bli obegripligt hur den snälla hingsten förändrades och började stissa runt och blåsa upp sej.

KL
Det är mycket att tänka på med hästar öht och med hingstar är det vissa speciella saker, och är man hemmablind ser man inte det, uppenbarligen (som en del i tråden) Andra har kanske lite mer förmåga att leva sig in i olika scenarior utifrån vad man har får personer i stallet och vilken vana de har.

De här diskussionerna återkommer då och då:angel:

Men en erfarenhet gör inte hela världen?

Nej det säger jag inte att det är heller, det var ju just därför jag bad om feedback ifrån "ni som är vana".

F ö så tycker jag att det verkar finnas en del folk i den här tråden som också har hanterat bara en hingst och ifrån dom ska man acceptera svaret "ja men dom är bara HÄSTAR". :cool:

Faktum är att det som jag har upplevt med den här hingsten stämmer precis med det som jag har läst ifrån vana hingstmänniskor, dvs att dom typ har lättare för att resa sig, använder frambenen
mera osv. Trots att den är snäll o väluppfostrad o allt vad det heter.

Så jag menar att svaret "jamen dom är ju bara HÄSTAR" kan vara missvisande o kanske direkt farlig för _oss_ som är helt oerfarna för att det kan komma beteenden som vi inte väntar oss. Och då tycker jag man kan diskutera det.

Kontentan av den här tråden är väl "tänk efter o var försiktig men bli inte hispig" och jag antar att det var svar på TS fråga.

haha vad roligt med alla dessa fördomar mot hingstar..
Det första jag tänker på är ju inte att det är "En hingst:eek:" utan, jag tänker på och hoppas att människan som tar HÄSTEN till stallet kan hantera hästar. Jag menar, Det finns ston som är mer bindgalna än måååånga hingstar. Så varför denna oro över att det är just en hingst? Huvudsaken är att hingsten är bra hanterad ju..

Och som nån skrev i början "ta sitt pick och pack och dra.." haha det är nästan roligt, det låter ju som att vi snackar om ett stort monster från yttre rymden.

haha iallafall, lycka till med den kommande hingsten och alla andra hästar:D

Jag kan bara hålla med dig. Ibland undrar man varför det är jusst så med hästar och inte med andra djurslag. Hundar tex.

Nja hästar väger ju några hundra kilo i alla fall. Hankatter kastreras ju oftast för att inte vara ute och slåss och många kastrerar även hundar idag.....

Jag kan bara hålla med dig. Ibland undrar man varför det är jusst så med hästar och inte med andra djurslag. Hundar tex.

Det finns faktiskt många som inte klarar av att ha hanhund oxå, tyvärr har de ofta inte själva insett det bara.

Det finns faktiskt många som inte klarar av att ha hanhund oxå, tyvärr har de ofta inte själva insett det bara.

Amen.

Byt ut hanhund mot hanhäst och stryk under "inte klarar av" och vips så har du svartmålning av en hel kategori. Bara för...

Amen.

Byt ut hanhund mot hanhäst och stryk under "inte klarar av" och vips så har du svartmålning av en hel kategori. Bara för...

Ibland undrar jag vad du vill i dessa trådar:confused: Att fler skaffar hingstar:confused: Eller måste du bara rycka ut till hingstarnas "försvar" hela tiden?

Jag gillar hingstar och i den dagliga hanteringen gör jag inte annorlunda med dem. MEN jag är van och jag har förstånd nog att inse att alla är inte det. Jag uppmuntrar inte folk i allmänhet att skaffa hingst, utan att tänka efter.

Var lite realistisk, det är buke du skriver på.

Ibland undrar jag vad du vill i dessa trådar:confused: Att fler skaffar hingstar:confused: Eller måste du bara rycka ut till hingstarnas "försvar" hela tiden?

Jag gillar hingstar och i den dagliga hanteringen gör jag inte annorlunda med dem. MEN jag är van och jag har förstånd nog att inse att alla är inte det. Jag uppmuntrar inte folk i allmänhet att skaffa hingst, utan att tänka efter.

Var lite realistisk, det är buke du skriver på.

Och det jag skriver det står jag för. Det jag skriver alltså, inte hur andra läser och tolkar.

Men är man ovan och inte kan läsa av hingsten kanske man ska hålla sej utanför hagen, en god vän till mej, mycket hästvan, gick inte till en hingst i hagen (på hingststationen där hon skulle lämna sitt sto) Hon gjorde det med godkännande av hingsthållaren. Hästen var "jättegosig" och plötsligt när hon vände och skulle gå ut reste hans ej över henne, slog omkull henne och trampade av benet.
Sånt händer. Vem som var klantig kan man diskutera men det hände...

Sånt händer?? Att en häst ger sig på en människa på det här sättet är ALDRIG acceptabelt. Skulle jag ha en häst som betedde sig på det här viset helt oprovocerat skulle jag definitivt inte behålla den (oavsett om det var ett sto, hingst eller valack).
Självklart kräver hingstar lite speciell hantering (eller snarare lite extra noggrannhet) eftersom de gärna vill slåss med främmande hästar och betäcka ston. De kan bli okoncentrerade och svårhanterliga i närheten av andra hästar osv.
Men att en häst slår ner en människa på det här viset och trampar av den benet tyder på att det är något allvarligt fel. Jag skulle ha förstått om det var någon som kom emellan två hingstar som slogs, men det här verkade ju handla om en ensam hingst i en hage.
Man kan inte bortförklara vad som helst med att hästen är hingst och låta bli att uppfostra sin häst.

Det är ju alltid svårt att i efterhand säga hur saker gått till, då man inte sett det själv, och självklart är det aldrig acceptabellt att en häst slår ner en människa.
MEN, detta är väl ett typexemppel på vad som kan hända när icke hingstvana ska hantera hingstar. Det är mycket möjligt att hon luktade brunst tex. Den "jättegosiga" hingsten uppvaktade antagligen henne sexuellt, utan att hon fattade det, och lät den därför hållas. Det är ju inte ens säkert att han stegrade sig som i att anfalla, utan som i att betäcka.. Vilket självklart inte är rätt, men hingstar mitt i betäckningssäsong kan bete sig lite knäppt, och det är skillnad på de människor som hingsten känner och respekterar, och främmande människor som kommer in i hans hage och luktar sto.
I ett sådant här fall är det ju hingstägaren som har varit väldigt oansvarig, och låtit en främmande människa gå in till hästen utan uppsikt. Jag vill inte låta NÅGON som jag inte känner, och vet hur väl de läser hästar osv, gå in till mina hästar. Fast att alla hästar här är VÄLDIGT väluppfostrade.

Det ar bra att du och manniskor i allmanhet har respekt for hingstar for de ar djur med harda hovar och vassa tander och de kan skada dig medvetet eller genom olyckshandelse.
Jag onskar dock att man hade samma respekt for valacker och ston. Deras hovar ar lika harda och tanderna lika vassa... ;)
De flesta som fatt en spark eller blivit biten har nog blivit det av en valack eller ett sto men inte ar man radd for dessa for det.

Hingstar ar hastar som alla andra och inte mer benagna att vara agressiva/elaka mot manniskor an ston och valacker.

Jag har jobbat pa flertalet stall dar hingstar har varit en naturlig del av verksamheten. Behandlade som vilken hast som helst och uppstallade bredvid ston.

Det blir nog inga problem!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka