ang Hingsthantering

Sv: ang Hingsthantering

Glöm inte att hingstar o då oftast orutinerade såna har behov av att visa upp sig.

Visst är det så, den som leder flocken måste ju visa vem som eventuella parnters ska ansluta sig till eller rivaler ska veta vem de har att göra med. Det bästa är ju om människan har den rollen då slipper man orosmoment.

Kan tänka mig att det är detsamma som med hundar, inte ska hunden möta upp främmande ekipage med morr och ragg? Utan är hunden osäker på mötet så ska den förlita sig på att människan klarar upp det hela. Rätta mig om jag har fel.

Visst är det så.
hunden / hästen (dock inte lika vanligt- tror jag) tar över om människan inte klarar av sin roll.
Det finns även de som är mer dominanta än andra dock- gillar inte dominanstugget.:crazy:

därför är det sämre när människor som egentligen inte vill/ vågar hantera hingstar, men som måste.

Visst är det så.
hunden / hästen (dock inte lika vanligt- tror jag) tar över om människan inte klarar av sin roll.
Det finns även de som är mer dominanta än andra dock- gillar inte dominanstugget.:crazy:

därför är det sämre när människor som egentligen inte vill/ vågar hantera hingstar, men som måste.

Och för att länga det hela ytterligare så hjälper inte det upp med att mata rädslan. Är man rädd klarar man bara av de individer som sköter relationen själv- oavsett kön på individen. Och för att klara situationen måste man ha klart för sig att språket man ska prata är detsamma för alla inom den arten.

Det som gör hingstar mer oberäknerliga är deras hormoner. Den snällaste hingst kan få en hormonknäpp. Ston som har hormonproblem är ju lättare att förutspå. Brunsten är ju förhållandevis regelbunden.
Så det är inte utan anledning som det finns lite skärpta krav på att just hålla hingst och att ansvarsfrågan rent juridiskt är så utredd.

Jag märker aldrig när stoet brunstar, märker ingenting alltså :angel: Vad gör era ston? :rofl:

Jag märker aldrig när stoet brunstar, märker ingenting alltså :angel: Vad gör era ston? :rofl:

Stannar/går i slowmotion framför hingsten när man passerar och kvätter/kissar... Kan ju vara lite svårare att märka om man inte har nån hingst i stallet (eller valack).

Visst är det så.

Håller med dig fullständigt att är de rädda för en häst eller, gudbevars, en hingst så finns inte respekten för människan.

Tyvärr!!!!!!!!!!, så har vi råkat ut för detta med vår underbara hingst som nu är 7 år. Han har stått i norsk träning i ett år och jag har nu fått reda på att han är mkt hingstig. När jag hade honom och hans bröder samt alla märrar, 8 st, hemma, var det vanligt grimskaft som gällde.

Absolut inga problem, åkte med hans lillebror i finkan och då var han "rädd" för sin lillebror som var mindre. Hm.:cry:

Mario som är lillebror, gav lite ljud ifrån sig plötsligt, efter att ha varit tyst och uppfostrad ALLTID, och Pre storebror kröp mer åt sidan.

Men nu är han mer än BESVÄRLIG.
Ska över till Norge till tisdagen för att kolla läget. De behöver vara 2 !! som släpper honom när han ska ut och träna.:eek: :eek:
Hemma släppte jag själv.
När han gått ett liknande vårt provlopp i tisdags, körde de in med vagn i stallet varpå han "betäckte" en märr med sele o vagn.:eek::eek::eek::eek::eek:.

Blev väldigt bestört. Troligtvis får vi katrera honom för dessa hormoner har verkligen spelat honom ett spratt!:cry:

Detta bara för att de inte vet och inte vågar/ha tid med att säga ifrån.
När Pre som 2 åring var hos en svensk tränare varnade han mig för Pre, -Passa dig när du går och släpper honom i hagen. Han har rusat över min sambo och dragit iväg med en lärling här.

Oj oj oj tänkte jag.

Förberedde mig lite när vi skulle lasta och för urlastning hemma där de 2 äldst hingstarn gick.

MEN!!!!! han visste vad som gällde när jag var i närheten. Han var from som ett lamm inga tendenser ALLS.

Slutsatsen är att de som hanterar hingstar måste vara bestämda ifrån första lilla lilla försök, redan nä de är fölisar samt även vid behov.För de liksom alla unghästar testar ju olika mkt.

trav skrev:
Detta bara för att de inte vet och inte vågar/ha tid med att säga ifrån.
MEN!!!!! han visste vad som gällde när jag var i närheten. Han var from som ett lamm inga tendenser ALLS.

Visst är det jobbigt. Att det ska behöva gå åt skogen pga ett hanteringsproblem. Hoppas att han kommer ihåg ditt "övertag" och att det löser sig när han kommer hem.

Slutsatsen är att de som hanterar hingstar måste vara bestämda ifrån första lilla lilla försök, redan nä de är fölisar samt även vid behov.För de liksom alla unghästar testar ju olika mkt.

Ja precis, bra sammanfattning:bow:

Det hoppas jag verkligen!!

Han skulle få starta i ett lopp till, den 11/9 om han kommer med. Sedan blir det nog kastrering, om han inte glömmer sina hormoner som far i kroppen.:(

Har haft 5 hingstar hemma samtidigt och i hagar jämte varandra och alldrig ett skrik eller bråk. Också ska man råka ut för det här.

Har till och med Pre ( när han var 4 år) i samma hage som sin far, de stod och viftade svans och kliade manen på varandra.
Vi har fött upp dem alla med samma hingst och eget sto. Så jag vet vad som är. Pappan har fått ta hand om sina "barn" när de tas från mamman och sedan har de fått gå ihop till bäbiseb blivit ungefär
1 1/2 - 2 år gammal, för sen tycker vi att bäbisarna har blivit lite väl för morska mot sin far då de gärna biter i svansen för mkt. Pappan har inte vett att säg till ordentligt, varken sparkar eller bits.

Kan inte stava tilld det. En passus är att det tog 1 1/2 år innan han visste vad han skulle göra, med den fästmön vi skaffade till honom.

:rofl::rofl::love::rofl:

EN riktig gentleman.
Hur många finns det av denna sort, han är förövrigt 24 år gammal i år.

Jag hade en valack med samma funktion för unghingstarna och det fungerade alldeles utmärkt också. Ingen av dem hade en tanke på att vara hingstiga. De fick bo i hans stora box t o m första tiden efter att vi skilt från mamman eftersom han var så snäll och samtidigt satte normerna för umgänget.

Det är stor skillnad på att ha egna hingstar man fött upp och uppfostrat och att hantera andras som kan ha både det ena och andra i bagaget av bristande hantering. Det kan okcså skilja beroende på miljö mm som hästen har omkring sig. I dagsläget är ju tex din hingst inget som man sätter i ett inackorderingsstalll, vilket var frågan i tråden.

Jag hade en valack med samma funktion för unghingstarna och det fungerade alldeles utmärkt också. Ingen av dem hade en tanke på att vara hingstiga. De fick bo i hans stora box t o m första tiden efter att vi skilt från mamman eftersom han var så snäll och samtidigt satte normerna för umgänget.

Det är stor skillnad på att ha egna hingstar man fött upp och uppfostrat och att hantera andras som kan ha både det ena och andra i bagaget av bristande hantering. Det kan okcså skilja beroende på miljö mm som hästen har omkring sig. I dagsläget är ju tex din hingst inget som man sätter i ett inackorderingsstalll, vilket var frågan i tråden.

Jo det vill jag påstå, saken är ju den att har inte de personer den erfarenheten att kunna ta en hingst på rätt sätt. Blir det problem, stora eller små.
Trodde för min del inte att han skulle hamna på banan för där är inte tränaren varenda stund utan hans personal.

Men visst skulle han kunna stå i ett inackorderingsstall.

Återigen ska nu tjejen med denna tråd förvissa sig om att det finns kompetent personal om något skulle hända och de behöver
"hantera" hingsten. För hennes egen skull också.:D

Men när hästar flyttar kan de bli som förbytta.då gäller det att den lärs var skåpet ska stå.från första stund- helst av sin vanliga matte/ husse.

Men när hästar flyttar kan de bli som förbytta.då gäller det att den lärs var skåpet ska stå.från första stund- helst av sin vanliga matte/ husse.

Ja det kan jag hålla med om, om det inte var så att det för min del skulle bli väldiga problem med tanke på att han och sin bror inte står i Sverige utan i Norge 25 mil härifrån. har liksom inte direkt den möjligheten att kunna vara borta på det dättet. Sedan är det så att som jag uppfattade det så har det varit lugnt för att nu de senaste månaderna ( vår sommar) blivit så här.

Om det nu var mig du syftade på.:angel:

Vad tråkigt för dig:crazy:

det kan räcka med att man ger den lillfingret eller att man är för PÅ den, för att den ska bli pissed eller macho.

Vad tråkigt för dig:crazy:

det kan räcka med att man ger den lillfingret eller att man är för PÅ den, för att den ska bli pissed eller macho.

Helt riktigt. Helt enig me dig, som norrmännen säger. Annars älskar jag denna häst. Han är reslig kraftfull och SVARTbrun utan tecken. Mkt man o pannlugg. Som ett grasilt kallblod. Och har dessutom varit from som ett lamm. fram till nu:cry::(

HAr tagit min körlicens på honom när han var 3 år, det är inte många förunnat att kunna använda sin 3 åriga hingst hela utbildningstiden. Han gick från alla spår pluss gjordes det 3 omstarter för att sedan gå ett provlopp.
Gick med vanligt grimskaft och har aldrig varit skrikig eller så, bara tittat på andra hästar och rest på sig. Inget spark med benen eller så.

En riktig stjärna!:love: :love: :love: :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka