Jisses, hann inte läsa igenom hela tråden utan stoppar vid ditt inlägg LIA. Jag har en Schäfer som är superduper, jättego mot oss i familjen, men är jätteflamsig, något som Amstaff oftast inte är (känner många Schäfrar och de allra flesta jag känner har denna flamsighet i sig).
Han ogillar andra hundar och skulle ganska lätt kunna börja fighta även om han inte är en kamphund.
Jag tycker givetvis jättemycket om min Schäfer, men efter honom kommer jag inte skaffa någon ny.
Kamphundarna (som nu här uttrycks) är INTE enbart avlad på hundkamper från början utan användes mest som gårdshund bland nybyggarna i USA. Am. Pitbullen har en sk gameness=vilja (fritt översatt) som gör att den har bra uthållighet, ger sig inte i första taget, vilket har visat sig vara bra i kamp (tyvärr) men de har även avlats att inte vara aggressiv mot människor då männsikorna skulle kunna gå emellan i en hundfight utan att bli biten, var det någon som attackerade människan så togs den bort direkt. Kampinstinkten handlar således INTE om aggressivitet mot människor!!
Kamperna i sig handlade heller inte om kamp mellan liv och död utan den varade tills en utav hundarna gav upp. Bara ett fåtal strök med (ca 4 %) och det berodde oftast på efterchock.
Missförstå mig inte nu, jag AVSKYR hundkamper och människor som håller på med det men jag vill bara berätta lite snabbt om bakgrunden.
Amstaffen är från början Pitbull men 1936 gick Amstaffen (då Staffordshireterrier) sin egen väg då man bl.a ville få bort namnet "Pit" och ca 1972 fick den det nuvarande namnet Amerikansk Staffordshireterrier.
Amstaffen avlades då enbart för utseende, utställning m.m alltså att man mer eller mindre avlat bort kamplusten, men de utmärkande egenskaperna finns fortfarande kvar.
Alltså, har man en hund som ex. Amstaff el Pitbull så kan man få problem med aggresivitet mot andra hundar (givetvis mer överhängande hos Pitbullen), men hur många andra raser gäller inte det??? Håller man på mycket med social träning redan som valp så kan man i stort undvika konflikter när hunden blivit äldre.
Detta med varför man ens skaffar dessa "kamphundar", ja, jag har en Pitbull som är världens goaste hund, lugn, stabil, lättlärd, otrolig med barn o andra människor, snäll mot katterna o våra höns och går bra med andra hundar. Jag har även vänner som har Pitbulls som är likadana, jättetrevlig mot barn, sociala m.m. Känner även till Amstaffs som är jättetrevliga, tillgivna, mer eller mindre som de Pitbulls jag känner till.
Dessa hundar varit i kärleksfulla, stabila hem, där det har varit bra människor och det är väl mycket det som gör det.
Om man vill ha en hund som är lojal, tillgiven, lättlärd, bra familjehund, bra barnhund, lagom både i motion och storlek och som är utan skärpa så är ju Amstaffen alldeles förträfflig.