Ja, varför väljer man inte en spaniel eller retriver, först och främst för att jag inte är dett dugg intresserad eller attraherad av raserna, vill egentligen ha en Rottis, men tycker att de är för stora. Inte för att de i mitt tycke skulle vara svåra att hantera, har i många år haft och göra med en mängd olika Rottisar och de som haft vettiga ägare har också varit mkt, mkt trevliga individer.
Jag behöver en släthårig ras pga: allergi. Vill ha en i lagom storlek då jag som sagt tycker att Rottisen är för stor om tonårsflickan ska kunna gå ut och gå eller börja träna med hunden.
Jag är intresserad av rasen just pga: de jag har träffat, underbara, vänliga, sociala, gosiga, men ändå med huvud.
Då det finns ett intresse från både min och dotterna sida att börja jobba med en lite större hund än vår JR och då vi tittat länge på att skaffa en Rottis, så var det klart ett bättre val då vi stiftade bekantskap med Amstaffen.
Kan förstå resonemanget om att inte kunna ha Dobermann eller Rottis i familj, eller egentligen öht. OM man inte är mkt van hundmämmiska. Kan ju tillägga att så är fallet.
Jobbar dessutom med hundar av alla de slag, varje vecka.
Jag är uppvuxen med allt från Schäfrar till Pudlar, Rottisar och Dobermänn, Westisar etc. Min syn på det är att Westisen är den som varit tuffast till barn!
Mina barn är 5 och 12, ingen av dem har någonsin haft rätt att klänga på djuren, djuren ska komma till barnen, annars får det vara. Det har jag lärt mig, hos oss får hundarna vara ifred.
Jag kan ge mängder av mental stimulans då jag oftast bara jobbar vissa helger och då har hela veckorna hemma. Jobbar jag i veckan är det över en dag och då är hunden med.
Jag skulle inte, absolut inte kunna tänka mig att skaffa en ras som jag inte kan ge det den behöver.
Jag är inte ett dugg intresserad av jakt, alltså går jakthundarna bort.
Inte intresserad av vallning, då går de raserna bort.
Bruks, ja, schäfer? Nej, gillar inte den rasen. Tycker att den är sönderavlad dessutom.
Utställning? Gärna...
Bort går alla behårade och överhårade hundar pga: allergin.
Har en strävhårig och det räcker.
Kan egentligen inte se några större skäl till varför jag inte skulle kunna skaffa en Amstaff, tänker inte ramla över första bästa, inte ha någon korsning,tänker sätta mig in i rasen, träffa föräldrarna, osv.
Man kan misslyckas med vilken hund som helst, det är väldigt enkelt, det är som att uppfostra barn. Hos oss råder mkt kärlek och klara gränser, det mår alla bra av.