Amma femåring och ge barn lchfkost

Sv: Amma femåring och ge barn lchfkost

Jag tycker att det är du som vrider och vänder på inlägg samt lägger ord i munnen på mig, och du har rätt det är oförskämt.

Jag beskriver att jag är förvånad och du vänder det till att jag skulle vara chockad , nej niphredil jag är inte ett dugg chockad över hur synen på amning är.

Att reagera är inte synonymt med att påstå att något är sjukt, men nu avrundar jag diskussionen med dig.

Jamen mig med!! "Bitty!" :rofl:

Jag ammade storebror tills han var drygt två år o jag ammar lillasyster, 13 månader o har ingen plan på att sluta än. Båda barnen (1 resp 4 år) sover i vår säng. Jag är helt övertygad pm att de kommer att vilja sova i sina egna rum tids nog och att de kommer bli självständiga individer. Om någon av dem kommet att minnas att de ammades så vad är det förkonstling med det? Nästan alla har ju blivit ammade någon gång. Jag tror L kommer minnas förhand har koll nu " när jag var liten som A tuttade jag oxå" men jag tror knappast han kommer lida av det!?

Jag ammade storebror tills han var drygt två år o jag ammar lillasyster, 13 månader o har ingen plan på att sluta än. Båda barnen (1 resp 4 år) sover i vår säng. Jag är helt övertygad pm att de kommer att vilja sova i sina egna rum tids nog och att de kommer bli självständiga individer. Om någon av dem kommet att minnas att de ammades så vad är det förkonstling med det? Nästan alla har ju blivit ammade någon gång. Jag tror L kommer minnas förhand har koll nu " när jag var liten som A tuttade jag oxå" men jag tror knappast han kommer lida av det!?

Kan man ens jämföra en 2-åring med en 5-åring när det gäller kognitiva färdigheter? :crazy: Jag har alltid tänkt att uppfostran av våra barn ska vara en förberedelse för vuxenlivet. Har svårt att se hur amning av 5-åriga, klarsynta och kommunikativa barn som i många fall redan kan läsa skulle vara ett steg i rätt riktning.

Men det är ju fortfarande rätt små barn.

Och sova hos mamma och pappa gjorde jag och bror långt upp i skolåldern men inte varje natt utan efter mardrömmar och sådär.

Min mamma hade absolut inga problem med att jag blev större, och det var inte så att jag inte klarade mig utan amningsstunderna när hon var bortrest några veckor.
Men det var nog jobbigt för din mamma. Hon måste väl ha tvingats pumpa ur som en galning under dessa veckor för att hålla mjölken igång...?

Det är ju i vilket fall ytterligare en aspekt - som flerårsammande mamma blir du ju väldigt begränsad om du vill hålla mjölkproduktionen igång. Personligen skulle jag inte tycka att det var värt det.

Senast ändrad:

Högst troligt behövde väl mamman inte pumpa ur som en galning, vissa har hög mjölkproduktion utan att anstränga sig nämnvärt, med vissa (jag inkluderad) sinar otroligt fort.

Någon tog upp aspekten att det skulle vara obehagligt att minnas att man hade ammats, och det tror jag L kommer att göra. Jag tror dock inte det är annorlunda än att man minns att man tex har haft blöja.

Kan man ens jämföra en 2-åring med en 5-åring när det gäller kognitiva färdigheter?.

Det går ju tydligen att jämföra 5 åringar med 15- och 30-åringar. Men nej jag tycker inte att det är riktigt jämförbart. Däremot så behöver inte en 2-åring bröstmjölk för näringens skull, lika lite som en fem-åring (rent generellt).

Men det var nog jobbigt för din mamma. Hon måste väl ha tvingats pumpa ur som en galning under dessa veckor för att hålla mjölken igång...?

Det är ju i vilket fall ytterligare en aspekt - som flerårsammande mamma blir du ju väldigt begränsad om du vill hålla mjölkproduktionen igång. Personligen skulle jag inte tycka att det var värt det.

Inte nödvändigtvis. Jag producerar fortfarande små mängder mjölk trots att jag slutade amma för mer än 2 år sedan. Jag underhållspumpar/mjölkar inte på något sätt. Jag är tydligen bara en naturlig mjölkkossa.:D

Högst troligt behövde väl mamman inte pumpa ur som en galning, vissa har hög mjölkproduktion utan att anstränga sig nämnvärt, med vissa (jag inkluderad) sinar otroligt fort.

Förlåt att jag är OT, men jag är faktiskt nyfiken. :) Hittills har jag utgått ifrån att mjölkproduktionen avstannar redan efter något/några dygn, kanske särskilt när man ammat under lång tid då mjölktillgången har minskat i mängd också. Har jag fel i detta?

Inte nödvändigtvis. Jag producerar fortfarande små mängder mjölk trots att jag slutade amma för mer än 2 år sedan. Jag underhållspumpar/mjölkar inte på något sätt. Jag är tydligen bara en naturlig mjölkkossa.:D

Aha! Kul att lära sig något nytt. :)

Ännu mer OT: För en tid sedan skrevs det om en svensk kvinna - gravid i 7:e månaden, tror jag - som räddat livet på ett hittebarn genom att amma barnet. Det lät smått otroligt för mig att det omedelbart skulle finnas mjölk. Men det visar sig att en del kvinnor har mycket mjölk före förlossningen. Det var också en aha-upplevelse för mig.

Ja du har fel, produktionen av bröstmjölk skiljer sig från kvinna till kvinna.

Även en kvinna som aldrig har varit gravid eller ammat kan få igång mjölkproduktionen om man börjar amma en bebis. Man kan givetvis också pumpa igång produktionen. Det finns de som har ammat sina adoptivbarn på det viset. Det finns till och med en uppfinning där man sätter fast en tunn slang på bröstet så att det kommer något direkt när bebisen suger för att bebisen ska fortsätta suga och stimulera igång produktionen.
Om man har ammat länge så är det inga problem att skippa amningen i några dagar och sedan amma som vanligt igen. Det är också lättare att få upp produktionen när man har ammat ett tag.

Ja, amning är häftiga saker! :)

Att man (kvinna) kan amma barn utan att ha varit gravid vet jag. I fallet med hittebarnet var jag mest förvånad över att det fanns mjölk nog att rädda det uttorkade barnets liv. För många mammor tar det ju några dagar innan det kommer någon mjölk att tala om.

När vi är inne på spåret, jag hörde för länge sedan om en man som fått igång mjölkproduktion på liknande sätt.

Aha! Kul att lära sig något nytt. :)

Ännu mer OT: För en tid sedan skrevs det om en svensk kvinna - gravid i 7:e månaden, tror jag - som räddat livet på ett hittebarn genom att amma barnet. Det lät smått otroligt för mig att det omedelbart skulle finnas mjölk. Men det visar sig att en del kvinnor har mycket mjölk före förlossningen. Det var också en aha-upplevelse för mig.

Jag producerade mjölk långt innan förlossningen också. Som sagt, mjölkko.;)

Det finns (fanns) ett gäng pappor som försökte producera mjölk och amma kring Majorna i Göteborg när vi gick på MVC innan min dotter föddes.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar