Amma femåring och ge barn lchfkost

Sv: Amma femåring och ge barn lchfkost

Varför? För att både mamma och barn tycker om det? Måste det vara någon särskild nytta med det? Att man vill är väl en anledning så god som någon.

Jag ammade mitt barn tills han var 14 månader och det var inte gör att han hade något näringsmässigt behov av det utan för att vi båda tyckte om det.

Men det är ju inte riktigt med paritet med barnets övriga utveckling att fortsätta amma i så hög ålder. Vi talar ju om barn som förbereds för skolan, inte barn som får smakportioner och utvecklar tänder. Det måste ju vara möjligt att ha det mysigt på andra sätt än att amma, som mer går i linje med barnets ålder? Att ligga i sängen och kramas, till exempel.

Mirre hävde inte ur sig att det var sjukt att amma barn som var äldre än typ spädbarn, Mirre delgav oss sina känslor om vad hon upplevde var sjukt.

Mirre upprepar ordet sjukt i sammanhang där hon diskuterar amning av en femåring, därav mitt svar.

Vad du får "äldre än spädbarn" ifrån vet jag inte.

Jag har hört att det finns folk som ger sina barn enbart vegetariskt...

Så länge ingen ger sitt barn en extremkost (ex bara bananer och glass typ) tycker jag att folk får mata sina barn med vad de vill.

Jag anser att gränsen bör dras av föräldern i fråga och inte av samhället. Får ge ett längre svar i morgon :).
Fast nu har jag ju inte sagt att samhället ska göra någon insats utan ställer mig mest bara frågande till att det skulle göra en till en dömande människa för att man inte anser att barn över en viss ålder ska ammas. Tydligen är det helt OK att anse att en trettonåring inte ska ammas men däremot tolkar jag svaren i tråden som att man är ute och cyklar om man har åsikter om en femåring, sexåring, sjuåring, ..., som blir ammad?

Jag tycker att det hela är jättemärkligt. Varför gör Mirre fel när hon skriver att hon tycker att det skulle kännas sjukt att amma sin femåring? Står väl henne fritt att tycka det?

Kl

Jag tycker väl att det är lite märkligt att amma en femåring. Jag ser inte riktigt en poäng med det.
För mig är det något man gör med barn som ännu ine kan äta fast föda, sedan vänjs de av.

Lchf skulle jag aldrig ge ett barn, jag vill ge mer grönt och frukt än vad som är lchf. Barn ska äta varierat, och behöver sällan dieter, jag ser det intesom en livsstil.

Vegetariskt vet jag att jag kan tillgodose alla behov, så det är jag öppen för.

Du ställde en fråga och jag svarade.

Det jag vänder mig emot är att ni kallar det sjukt, men givetvis står det er helt fritt att tycka både det ena och det andra. För mig är det märkligt att du (ni) har bestämda åsikter om när det är okej att amma och när det inte är okej längre (rent åldersmässigt). Jag blir än mer förvånad över att du lägger in någon form av norm för västerländskt synsätt på kvinnans bröst som ett skäl till att det skulle vara sjukt.

Senast ändrad:

Jag har hört att det finns folk som ger sina barn enbart vegetariskt...

Så länge ingen ger sitt barn en extremkost (ex bara bananer och glass typ) tycker jag att folk får mata sina barn med vad de vill.
Vegetarisk kost kan vara helt OK, däremot knappast vegansk.

Men då borde det enligt vad du skrivit vara helt okej att amma sin femtonåring, om man bara trivs med det.

Eftersom du uppenbarligen jämför en femåring med en trettioåring så har vi inte samma läge i ursprungsfrågan. Jag kan inte jämföra en femåring med en femtonårig.

Vem ska bestämma vid vilken ålder man ska sluta amma? Det faller ju på sin orimlighet.

Vad jag försöker säga är just att det är samma sak andra vägen. En femåring behöver inte ammas. Inte en femtonåring heller.

Ingen bebis behöver ammas om vi ska dra det till sin spets. Jag tror att vi egentligen diskuterar två skilda saker och för mig så handlar det mer om att det lyfts fram som sjukt.

Var drar man gränsen för vad som är sjukt i sammanhanget, är det okej att amma sin 1 1/2 åring? Den behöver ju inte ammas rent generellt.

Jag tycker det är onödigt att amma en 1,5 åring ja, men vissa kanske inte lyckas sluta sådär genast. Då kan man ge det ett tag. Jag tycker det är konstigt med ammade tvååringar också. Men då barnet är fem år har man haft god tid på sig att sluta, och man undrar varför så inte har skett.

Och jag tycker att allt inte riktigt stämmer om man ammar stora barn. Det kan med andra ord beskrivas som sjukt av vissa.

Jag har stött på folk som sover med sina mammor ännu i högstadiet, i trettio- och femtioårsåldern. Det tycker jag inte heller riktigt stämmer.

Ok. Jag tror inte att vi kommer längre i vår diskussion.

Du (m.f) tycker att det är sjukt och jag tycker att det är märkligt hur man kan uttrycka sig så.

Jag tycker det är onödigt att amma en 1,5 åring ja, men vissa kanske inte lyckas sluta sådär genast. Då kan man ge det ett tag. Jag tycker det är konstigt med ammade tvååringar också. Men då barnet är fem år har man haft god tid på sig att sluta, och man undrar varför så inte har skett.

Och jag tycker att allt inte riktigt stämmer om man ammar stora barn. Det kan med andra ord beskrivas som sjukt av vissa.

Jag har stött på folk som sover med sina mammor ännu i högstadiet, i trettio- och femtioårsåldern. Det tycker jag inte heller riktigt stämmer.

Times hade en bilaga om det där fenomenet, som beskrevs som en extrem form av "attachment parenting".

För mig skulle amning upp till 5 år vara totalt otänkbart. Hur andra gör är upp till dem men jag kan känna mig lite oförstående till att de (kanske speciellt mamman) inte vill eller hittar ett alternativ till "amningsmyset".
LCHF eller vegankost till barn är för mig helt otänkbart (tror dessutom att slv avråder starkt från vegankost till barn) medan vegetarisk kost tror jag kan ge det växande barnet de näringsämnen det behöver.
Däremot ser jag hellre att barnet får vara allätare och sedan själv bestämmer sig för att bli vegetarian än tvärtom.

Ingen bebis behöver ammas om vi ska dra det till sin spets.

Det finns ju många fördelar med amning hos ett litet barn. Det är ju tämligen lätt att belägga. Har dock inte sett någon nutritionist eller ammajour eller BVC-anställd hittills rekommendera amning åt 5-åringar, märkligt...

Inte ett dugg märkligt kanske.

Men när och vart ska man dra gränsen? Ska samhället sätta gräns för vad som är sjukt?
Vissa tycker att det är sjukt att amma sin 1,5 åring och ska vi gå på rent behov av näring gällande när det är okej att amma?

Jag har också svårighet att förstå varför man ammar en 4-5 åring, men bara för att jag inte förstår så betyder inte det att jag per automatik anser att det är sjukt.

Senast ändrad:

Inte ett dugg märkligt kanske.

Men när och vart ska man dra gränsen? Ska samhället sätta gräns för vad som är sjukt?
Vissa tycker att det är sjukt att amma sin 1,5 åring och ska vi gå på rent behov av näring gällande när det är okej att amma?

ja, det är rimligt att samhället drar gränsen för antisociala beteenden. med automatik blir det så, vare sig vi vill eller inte.

Jag har inte skrivit att det är sjukt, men det är väldigt suspekt och förmodligen inte särskilt bra barnet.

Jag blir än mer förvånad över att du lägger in någon form av norm för västerländskt synsätt på kvinnans bröst som ett skäl till att det skulle vara sjukt.
Haha men herregud, vilket jädra sätt att vrida saker och ting på. Men visst, om det är en stor chock för dig att jag hävdar: att det inte är helt märkligt om folk reagerar på att man ammar stora barn på grund av att 1) Kulturellt sett ammar vi inte barn så länge här, och 2) Bröst kulturellt sett har sexuella kopplingar (som är satta på undantag i när kvinnan ammar små bebisar) - så visst, bli chockad du bara. Jag menar bara att din oförståelse för att man reagerar är rätt bisarr, med tanke på hur pass ovanligt fenomenet är.

Jag har aldrig någonsin sagt att pga att vi anser bröst vara sexiga så är det sjukt att amma stora barn. Aldrig. Ska du vrida och vända saker och ting på det viset har jag noll och ingen lust att diskutera med dig, att förvränga ord på så vis är direkt oförskämt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar