Amma femåring och ge barn lchfkost

Sv: Amma femåring och ge barn lchfkost

Jag tycker inte det är riktigt okej. Varför vill ens mamma inte låta en bli större och "komma loss"? Varför kunde ni inte bara mysa utan att du ammades? Är det samma sak med trettioåringen som ammades? De tyckte det var okej?

Exakt.

Jämför du på fullt allvar en femåring med en trettioåring? För att femåringen och trettioåringen har ungefär samma relation till sin mamma?

Min mamma hade absolut inga problem med att jag blev större, och det var inte så att jag inte klarade mig utan amningsstunderna när hon var bortrest några veckor. Men varför skulle vi sluta tidigare än vi gjorde det? När du kritiserar någon annans val är det meningslöst att fråga varför?, utan att först svara på varför inte?. Som sagt, med ett barn i skolåldern eller en vuxen finns det problem. För mig som femåring fanns det inga. Sedan är det kanske inte så himla begåvat av föräldern att vara med i ett tv-program och skrika ut det till världen eftersom det då kan finnas en risk för mobbning ett par år senare, men det har ingenting med amningen i sig att göra.

Men varför ska man amma så stora barn?
Vad får de ut av det?
Det kan ju inte direkt göra någon nytta i närings/mättnadssyfte?

Kan inte låta bli och försöka tänka mig in i situationen om jag ammade min stora som snart är fem. Det känns bara sjukt, han är så stor nu så det känns helt galet. Kan inte se någon som helst anledning till att han skulle göra det.

Amma stora barn - bryr mig inte vad andra gör. Men jag tror absolut det är mer för mammans än för barnets skull.

LCHF ska inte ens vuxna äta.

Hemundervisning - skola är ju så mycket mer än bara lära sug alfabetet. De gå miste om mkt socialt och gemenskap.

Närhet? En trevlig vana? Det är ju inget som är nödvändigt eller viktigt, men eftersom det inte skadar ser jag inget skäl till att kalla det äckligt eller komma med pekpinnar till dem som väljer att göra så heller. Om barn och mamma får ut något av det och inte tar skada socialt eller på andra sätt, varför inte?

(Och för att förtydliga så finns det säkert galningar som vägrar låta barnen växa upp och som helst behåller både blöja och amning och bebisspråk till vuxen ålder, men då är det inte amningen i sig som är det skadliga.)

Exakt vad tycker ni är viktigt med att äta mängder av kolhydrater?
Och det är inte massor av fett man äter om man är normalviktig LCHFare.

Alternativen är INTE massor av kolhydrater eller LCHF, hur många gånger LCHF-are än påstår det.

Det går utmärkt att dra ner på snabba kolhydrater utan att äta LCHF. Att många barn - och vuxna - äter för mycket socker är inget argument för LCHF.

Att sätta sitt barn på en diet som ännu inte är långsiktigt utforskad och som många experter varnar för - det är fruktansvärt! Många LCHF-are verkar alldeles för okritiska och okunniga, de sväljer allt deras guruer säger - och att utifrån det experimentera med sina barns hälsa är att ta på sig ett väldigt stort ansvar.

Alternativen är INTE massor av kolhydrater eller LCHF, hur många gånger LCHF-are än påstår det.

Det går utmärkt att dra ner på snabba kolhydrater utan att äta LCHF. Att många barn - och vuxna - äter för mycket socker är inget argument för LCHF.

Att sätta sitt barn på en diet som ännu inte är långsiktigt utforskad och som många experter varnar för - det är fruktansvärt! Många LCHF-are verkar alldeles för okritiska och okunniga, de sväljer allt deras guruer säger - och att utifrån det experimentera med sina barns hälsa är att ta på sig ett väldigt stort ansvar.

Vilken tur för mig att du hade ett så bra svar, då slipper jag skriva det. :bow:

Vad får de ut av det?

Kan inte låta bli och försöka tänka mig in i situationen om jag ammade min stora som snart är fem. Det känns bara sjukt, han är så stor nu så det känns helt galet. Kan inte se någon som helst anledning till att han skulle göra det.

Varför? För att både mamma och barn tycker om det? Måste det vara någon särskild nytta med det? Att man vill är väl en anledning så god som någon.

Jag ammade mitt barn tills han var 14 månader och det var inte gör att han hade något näringsmässigt behov av det utan för att vi båda tyckte om det.

Med tanke på att LCHF-brödet jag har här hemma (som jag köpte för att det såg gott ut, det innehåller blåbär) innehåller över 25% kolhydrater börjar jag undra hur LCHF ska definieras. Detta även efter otaliga diskussioner där deltagarna verkar ha väldigt spridda åsikter om vad som är okej att äta och inte. LCHF-begreppet idag verkar vara väääääldigt brett och inom det spannet finns det absolut en kosthållning jag kan tycka är okej även för barn.

Dock självklart inte den striktaste tolkningen när folk i princip inte käkar några kolhydrater alls och bara proppar i sig animaliskt fett.

Det där ser jag också. Tyvärr har LCHF lagt rabarber (om nu det är tillåtet;)) på allt ätande över huvud taget som drar ner på bröd, pasta, socker osv. Många som äter på det viset säger sig äta LCHF-inspirerat - men det finns ju andra low carb-varianter också, som inte är lika extrema som LCHF.

Och det där med high fat verkar helt ha förlorat sin betydelse. Åtminstone när man synar det.

Just det här med amningen kan jag inte låta bli och tänka på hur det blir för mammans kropp att amma 7 år i sträck?
Vet att de finns de som ammar två samtidigt ungefär men just amningen tar väldigt mycket på kroppen och jag är mycket piggare sen vi slutade så jag kan inte låta bli att fundera på det.

Angående den vuxna mannen som ammade sin mamma gjorde han det i smyg, men när frun fick reda på det åkte han fort ut! Vet att det var i tidningen för något/några år sedan.

Vad får de ut av det?

Fast att amma ett barn som är mellan säg 1-5 är ju inte för att bröstmjölken är det väsentliga för barnets överlevnad. Det är allt som oftast säkert så att det inte har funnits någon anledning att sluta. För när ska man säga att man borde sluta amma?

Jag tror att det är omöjligt att komma och peka och kalla folk för diverse otrevliga saker bara för att dom väljer att amma längre än normen. Om barn och mamma inte har någon problem med situationen, så varför inte? Det finns dom som trivs bra med att amma, varför ska dom sluta bara för att någon annan inte trivdes med det vid en viss ålder?

*kl*

Jag tycker väl själv att amning utav 5åring är ok, om än det inte är för mig. (vad jag vet nu, ammar fortfarande min 14 månaders och har väl inte tänkt sluta just nu, men under året som kommer.)

LCHF tycker jag känns påtok för osäkert för att ge barn. Det är en oprövad diet/kosthållning där vi ännu inte vet de långsiktiga konsekvenserna och att då "exprimentera" med barn tycker jag känns fel. Som vuxen kan man själv ta ställning till för och nackdelar, och göra ett val utifrån den informationen som finns. Det kan inte ett barn.

Hemskolning, det kan väl absolut vara bra, ibland. Men för majoriteten tror jag inte att det är ett alternativ.

Jag tycker att man ska tänka efter noga innan man häver ur sig att något är sjukt.

Tror du att barnet tar skada?

Jag brukar inte säga sånt men när det gäller att amma stora barn, så jo, då är jag beredd att säga att jag tycker att det är äckligt och känns sjukt. Jag tror absolut att barn kan ta skada av det och personligen tycker jag att man som förälder är den som ska vara vuxen och tänka ett steg längre och säga att nej, hur mysigt du än tycker att det är så får vi sluta nu. Det finns nog absolut människor som i vuxen ålder minns hur de sög på mammans bröst med viss avsmak. Även om det nu är rätt ovanligt med att kvinnor ammar tills ungarna är fem-sex-sju-åtta.

Min systerdotter brukade vilja suga på ens tår när man var barfota när hon var pytteliten. Sjukt obehagligt :p :D och nåt hon inte fick göra. Men om jag som moster/mamma hade tyckt att det var mysigt - hade det varit OK om jag låtit henne fortsätta med det och ända upp i skolålder dessutom? Jag menar, en femåring behöver ju inte ammas, utan vinsten i det är väl så att säga att det är mysigt, ger närhet, uppskattas av bägge parter etc vilket ju i vissa fall (för att vissa säkert skulle uppskatta det) kan sägas även om tåsugning.

Att amma en 14 månaders kan jag personligen inte tycka är jämförbart med att amma ett barn som går i skolan exempelvis.

Sen kan ju jag personligen undra över hur man som vuxen kvinna kan vilja att ens bröst ska vara vigda åt ens barn i så många år. Men det är en helt annan diskussion och nåt som verkligen inte är mitt problem eller min sak att engagera mig

Men varför är det sjukt och äckligt egentligen? Är det för att man kopplar kvinnas bröst till något sexuellt?

Jag ammade inte länge alls, men lägger ingen värdering i hur andra väljer att göra!

Ja, alltså, rent kulturellt så så ammar "vi" ju inte barn så länge här. Så att man reagerar är väl inte jättemärkligt kan jag tycka. Men ja, absolut, dels för att brösten är sexuella i vår kultur. Men även för att det är så extremt intimt kan jag tycka, som alldeles för "tunga" pussar/kyssar, eller sug på nån annan kroppsdel (valfri egentligen, jag skulle tycka att det var helskruvat om nån lät sin sjuåring suga på mammans/pappans fingrar för "det är ju så mysigt").

Vad tycker du om min jämförelse med tår eller fingrar? Är det helt okej och myspysigt bara och fritt fram eller känner du att det finns nån form av gräns för vad en förälder får låta sina barn göra hur mysigt man än tycker att det är?

Om det är fritt fram enligt er (alltså inte bara riktat till dig) att amma en femåring - var går gränsen? När (om nånsin) borde mamman säga nej även om barnet vill fortsätta? När - om nånsin - borde någon utomstående säga till även om både mamma och barn vill fortsätta?

(att mammor ammar femåringar eller skolbarn är inte ett vanligt fenomen där jag bor så jag diskuterar det enbart för att jag tycker att det är intressant, inte för att jag personligen har nån form av quest att stoppa amning av femåringar)

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser att gränsen bör dras av föräldern i fråga och inte av samhället. Får ge ett längre svar i morgon :).

Jag anser att gränsen bör dras av föräldern i fråga och inte av samhället. Får ge ett längre svar i morgon :).

Håller med. Gränsen får dras av inblandade parter (mamma, partner, barn). Om sedan yttre betraktare misstänker att det håller på att utvecklas ett "osunt" förhållande mellan mor och barn ska detta såklart uppmärksammas, men det gäller ju oavsett om mamman ammar barnet eller inte.

Jag tycker att man ska tänka efter noga innan man häver ur sig att något är sjukt.

Tror du att barnet tar skada?

Mirre hävde inte ur sig att det var sjukt att amma barn som var äldre än typ spädbarn, Mirre delgav oss sina känslor om vad hon upplevde var sjukt.

Jag tror att det är en av de svåraste saker som finns. En utomstående som anser att något är osunt när någon gör en sak som är utanför normerna. Den som bryter normer är i regel medveten om det och är nog rätt välmotiverad och då brukar det kunna vara svårt att ta emot kritik även om den är ack så konstruktiv

Jag tror att det är en av de svåraste saker som finns. En utomstående som anser att något är osunt när någon gör en sak som är utanför normerna. Den som bryter normer är i regel medveten om det och är nog rätt välmotiverad och då brukar det kunna vara svårt att ta emot kritik även om den är ack så konstruktiv

Ja, jag tycker att man kan jämföra det med 5-åringar som bär blöjor. Det behövs inte, det är inte särskilt socialt välanpassat, det är inte praktiskt. Så varför?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar